Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
Hier op de pampa kunnen we ons nu ook aanmelden voor vaccinatie, maar ik twijfel heel erg. Manlief heeft al geboekt, die mag volgende week. Mijn grootste punt is dat ik voor het leven dat ik leid gewoon geen prik nodig heb. Ik ben 24/7 thuis, afgezien van een paar uur boodschappen per week (die manlief meestal doet, ook nog) en een uurtje hydrotherapie met Lupi. De dichtstbijzijnde buren wonen 500 m verderop en bovendien zijn alle buren hier gevaccineerd. Ik ben dus niet zo bang dat ik het zelf oploop, of dat ik anderen besmet.

Maar er zijn mensen die ik graag weer eens wil zien, o.a. een dierbare vriend in NL die net 95 is geworden en dat in september wil vieren. Daar wil ik graag naartoe. En de kerst wil ik in Rome doorbrengen. En ik wil weer eens naar mijn dierbaren in Finland. Kan dat ongevaccineerd? Is het verstandig dat ongevaccineerd te doen? Die dierbaren in NL en Finland zijn gevaccineerd, maar hoe zit het met vliegen en treinreizen?

Als ik eerlijk ben, huiver ik ook een beetje om de bijwerkingen die her en der gerapporteerd worden, en dat speelt zeker ook een rol in mijn twijfel om me te laten vaccineren. Maar anderzijds: ik heb ook een hekel aan vliegen (met het vliegtuig bedoel ik), ook omdat ik altijd bang ben dat er iets gebeurt (ik heb een erg levendige fantasie ::) ). En toch vlieg ik weleens. Zo min mogelijk, maar toch.

Welbeschouwd is dat hele 'je-kunt-doodgaan-van-de-bijwerkingen'-gevoel hetzelfde als het 'je-kunt-doodgaan-als-je-in-het-vliegtuig-stapt'-gevoel. Onzinnig, en rationeel weet ik dat ook wel, maar verstandelijk is en blijft het andere koek.
Siberienne schreef: ma 28 jun 2021, 14:01 Het interessante van de obesitas discussie is dat die onnauwkeurig gevoerd wordt. Wat is obesitas? Welke grens houd die IC arts aan? 25? 30? En hoe vaak komt obesitas voor in de leeftijdsgroep? 50% van de volwassenen in NL heeft een BMI van boven de 25. Dus als de IC dokter dat aanhoudt als grens, is 60% niet eens zo veel.

En daarbij; obesitas gaat vaak gepaard met inactiviteit. Zijn het de mensen met obesitas? Of mensen die inactief zijn? En dat zijn geen miereneuk vragen maar essentiële vragen om mee te nemen

Want uit een aantal grote epidemiologie studies komt obesitas helemaal niet als ‘losse’ risico factor naar voren.

Een heel ander simpel antwoord op je vraag waarom niet beginnen met obesitas? Als je bmi25 als grens neemt ‘begin’ je met de helft van de bevolking. Daar waren niet genoeg vaccins mee.
Ik vind het allemaal prima hoef niet overal discussie over.
Weet wel dat er nu veel mensen last hebben van coronakilo's, en dat komt niet ten goede van de gezondheid.

Ik ben geen arts, geen deskundige en maak mijn keuze op basis van mensen met die kennis, die ik vertrouw.

Mijn tante is 1 van de mensen die vreselijke huidproblemen heeft gekregen na Pfizer.
Bulten en plekken over het hele lichaam met vreselijke jeuk. Bij Lareb, die bijwerkingen registreert, komt dit vaker voor. Ook dermatoloog geeft aan dat het van de vaccinatie komt waarschijnlijk. Zalven, crèmes, medicijnen niets helpt.
Inmiddels zoveelste kuur prednison want dan is het dragelijk. Of ze hier ooit nog afkomt weet niemand .
Geen corona maar misschien de rest van je leven, geen leven door jeuk.
Maar ja je bent maar die ene op zoveel duizend die er last van heeft...
Anne in Zweden schreef: ma 28 jun 2021, 00:14 Volgens mij zijn die van mening dat corona helemaal geen crisis is, maar gewoon een griepvariant waar 99% van de bevolking probleemloos van geneest. Oftewel, al die maatregelen zijn nergens voor nodig, is allemaal hysterie en Bill Gates en Agenda-noemeenjaartal.
Ai.... Die komt wel aan hoor Anne :-\
Ik wil mij, vooralsnog, niet laten vaccineren maar dat wil niet zeggen dat ik het bestaan van corona afdoe als griepje. In tegendeel!

Een oplossing heb ik niet en ik weet ook niet hoe of wat er anders zou kunnen bij de aanpak van corona. Nogmaals mijn beslissing zal dan egoïstisch zijn maar ik doe wel mijn best om de regels verder na te leven en zo corona door te geven, mocht ik dat ongemerkt bij me hebben...

@Siberienne, je hebt helemaal gelijk met de gevolgen van de coronamaatregelen... Ik dacht alleen maar aan de directe lichamelijke klachten. Maar inderdaad er zijn vele mensen depressief geworden, zelfmoord gepleegd, mensen hun alles kwijt geraakt en dat wil ik absoluut niet onderschatten en vind ik ook echt heel erg!
zurca schreef: ma 28 jun 2021, 15:42 Ai.... Die komt wel aan hoor Anne :-\
Ik wil mij, vooralsnog, niet laten vaccineren maar dat wil niet zeggen dat ik het bestaan van corona afdoe als griepje. In tegendeel!

Een oplossing heb ik niet en ik weet ook niet hoe of wat er anders zou kunnen bij de aanpak van corona. Nogmaals mijn beslissing zal dan egoïstisch zijn maar ik doe wel mijn best om de regels verder na te leven en zo corona door te geven, mocht ik dat ongemerkt bij me hebben...

@Siberienne, je hebt helemaal gelijk met de gevolgen van de coronamaatregelen... Ik dacht alleen maar aan de directe lichamelijke klachten. Maar inderdaad er zijn vele mensen depressief geworden, zelfmoord gepleegd, mensen hun alles kwijt geraakt en dat wil ik absoluut niet onderschatten en vind ik ook echt heel erg!
Dat was niet persoonlijk op jou gericht hoor, ik baseer die opmerking gewoon op wat ik op Facebook lees in de commentaren bij artikelen e.d. die over corona gaan. Ik heb ook expres geen rollende-ogen-smiley achter mijn opmerking gezet, omdat het puur om een constatering gaat die ik heb gedaan. Dit (corona is allemaal hysterie, Bill Gates zit erachter, wereldwijd complot genaamd Agenda-X) is wat mensen aandragen als hen wordt gevraagd naar andere oplossingen voor het coronaprobleem dan vaccinatie, maskers, afstand houden etc.
Basil schreef: ma 28 jun 2021, 13:12 Er zijn genoeg tegengeluiden van mensen die vinden dat het anders moet om de coronacrisis aan te pakken.
Alleen daar wordt weinig naar geluisterd, vraag me niet waarom maar er kan zoveel meer worden gedaan dan alleen maar vaccineren.

Ze hebben inmiddels al een beter beeld van welke mensen de ic halen met corona, vooral de groep mannen met obesitas was groot. Dit werd door artsen al gemeld en zelfs die vinden het vreemd dat men daar niet is begonnen met enten want die lopen risico. In de krant vertelde arts hier uit het UMCG dat 60% van de ic bedden bezet was door deze groep. Natuurlijk hoor ik ook dat er gezonde mensen zijn overleden, maar wat is gezond? Was er misschien toch onderliggend al iets aan het sluimeren, hoor ook al over genetisch bepaald etc.

Ik heb in mijn omgeving meer mensen die niet vaccineren dan wel, en geen van allen hebben het over complotten en Bill Gates. Ze hebben zich er gewoon in verdiept en de keus gemaakt, om wat voor reden dan ook, om zich niet te willen vaccineren.
Ja dan worden we voor aso's uitgemaakt want we moeten denken aan anderen maar volgens mij zijn die beschermd door vaccinatie, als het werkt, dus lopen ze door mij geen extra risico.
Ieder maakt voor zich de keuze wat hij wel of niet wil doen.
Het is mijn lichaam, en ik wil daar geen dosis experimenteel vaccin in, waar op langere termijn nog niets over bekend is.
Een ieder die zich wil laten vaccineren prima, we hebben gelukkig de vrije keuze.

Er zijn miljoenen mensen die dagelijks statine slikken voor het cholesterol, niemand denkt na over de bijwerkingen maar de dokter zegt het dus slikken maar.
En helaas geldt dit voor heel veel medicijnen.
Het is dus niet alleen dat ik geen vaccin wil maar ook nadenk over andere medicijnen en dat geldt voor veel meer mensen.

Iedereen haalt zijn informatie ergens anders, en de mensen van wie ik informatie volg, leggen het prima uit en heb ik vertrouwen in.
Zij denken anders maar zijn ook gewoon arts, hoogleraar, viroloog, epidemioloog etc

Het stukje uitleg vorige week in een filmpje van een hoogleraar genetica vond ik heel interessant en zo bekijk ik het van zoveel mogelijk kanten.

Ik vertrouw op mijn eigen gezondheid/immuunsysteem en of dat de juiste keus is, we zullen het zien.
Kan me bijna niet voorstellen dat ik nog niet in contact geweest ben met het virus.
Heb nog nooit mijn winkelwagentje ontsmet, of mijn handen in de supermarkt/winkel.
Thuis was ik mijn handen, van al het ontsmetten gaan je handen kapot en er zijn genoeg virologen die aangeven dat het hele handen wassen/ontsmetten met dit virus geen enkele zin heeft.

Over een paar jaar weten we of de juiste keuze gemaakt is.
En dat maakt het zo lastig allemaal, want er zijn meer dan genoeg artsen, hoogleraren, virologen en epidemiologen die het niet met 'jouw' artsen etc. eens zijn. Daardoor komt de keuze wie men gelooft bij de burger zelf te liggen, en daar wordt het probleem bepaald niet kleiner van, want de burger heeft natuurlijk nog het minst verstand van zaken. Maar als experts elkaar al tegenspreken, en de overheid (in diverse landen) niet betrouwbaar meer lijkt als bron van informatie, hoe moet je dan een keuze maken? Vreselijk lastige materie, dit.
eelke schreef: ma 28 jun 2021, 09:05 Er waren hier toch wel minder maatregelen. Geen avondklok, geen mondkapjesplicht, bv. En toch mocht de horeca hier toen 1 juno weer open, als ik het goed heb. De cijfers zijn de hele zomer laag gebleven, tot eind augustus/september. Ik hoop dat vaccineren nu zorgt dat ze ook laag blijven, maar dat het zakken door de vaccinaties komt vind ik lastig te stellen.

Vorig jaar zakte het echt heel snel hé, veel sneller dan nu nog, terwijl de geschatte besmettingen en ziekenhuisopnames hoger lagen.
Hebben we vorig jaar ook periodes zonder corona doden gehad? Volgens mij is dat toch wel een belangrijk verschil, er zijn nu al meerdere dagen geen corona doden.
Anne in Zweden schreef: ma 28 jun 2021, 16:13 En dat maakt het zo lastig allemaal, want er zijn meer dan genoeg artsen, hoogleraren, virologen en epidemiologen die het niet met 'jouw' artsen etc. eens zijn. Daardoor komt de keuze wie men gelooft bij de burger zelf te liggen, en daar wordt het probleem bepaald niet kleiner van, want de burger heeft natuurlijk nog het minst verstand van zaken. Maar als experts elkaar al tegenspreken, en de overheid (in diverse landen) niet betrouwbaar meer lijkt als bron van informatie, hoe moet je dan een keuze maken? Vreselijk lastige materie, dit.
Klopt helemaal,maar ik hecht nu eenmaal meer waarde aan wat mensen zeggen die ik vertrouw.
Mensen die deskundig zijn en geen belang hebben bij wat ze zeggen.
De overheid/RIVM en OMT heb ik 0% vertrouwen in en dan moet je zelf op zoek.
Het is ook heel moeilijk en de enige die de keuze van vaccineren wel/niet kan maken dat ben je zelf.
src_esther schreef: ma 28 jun 2021, 16:40 Dat obesitas-verhaal vind ik nonsense. Ja, in de westerse wereld hebben we helaas te maken met extreem veel overgewicht. Maar dat kun je van mensen in bijvoorbeeld India moeilijk beweren.
Dat klopt niet helemaal. Zelfs in Afrika is obesitas een probleem. Maarrrrr het is maar de vraag of obesitas het probleem is. Ben je ongezonder als je overgewicht hebt of ben je ongezonder als je weinig beweegt en daardoor te zwaar bent. En om die graag zelf te beantwoorden; Inactiviteit is een veel grotere risicofactor bij bv hart en vaatziekten dan het overgewicht AB sich
Basil schreef: ma 28 jun 2021, 18:21 Klopt helemaal,maar ik hecht nu eenmaal meer waarde aan wat mensen zeggen die ik vertrouw.
Mensen die deskundig zijn en geen belang hebben bij wat ze zeggen.
De overheid/RIVM en OMT heb ik 0% vertrouwen in en dan moet je zelf op zoek.
Het is ook heel moeilijk en de enige die de keuze van vaccineren wel/niet kan maken dat ben je zelf.
Je weet het leuk te brengen, maar wat je hier werkelijk zegt is dat je meer waarde hecht aan mensen die zeggen wat jij wilt horen, wat in jouw straatje past en daar gooi je dan zelf een sausje van betrouwbaarheid over. Maar wat die z.g. “experts” van jou beweren is hier helemaal niet te controleren, want je komt niet met verifieerbare bronnen.

Daarentegen is alle info die de RIVM publiceert te vinden op hun website en op het Dashboard van de Rijksoverheid.

De overheid heeft bepaald niet foutloos geacteerd de afgelopen anderhalf jaar, maar gezien het feit dat dit een crisis is die zich sinds de Tweede Wereldoorlog niet meer heeft voorgedaan hebben ze het nog steeds heel goed gedaan. Ik noem maar even een paar dingen:
-ongekende economische steunpakketten voor bedrijven;
-gratis testen
-gratis vaccins

Waar kan ik de info van de experts vinden die jij zo bewierookt? En wat hebben zij daadwerkelijk bijgedragen aan de oplossing van deze crisis?
MillyMol schreef: ma 28 jun 2021, 20:24 Je weet het leuk te brengen, maar wat je hier werkelijk zegt is dat je meer waarde hecht aan mensen die zeggen wat jij wilt horen, wat in jouw straatje past en daar gooi je dan zelf een sausje van betrouwbaarheid over. Maar wat die z.g. “experts” van jou beweren is hier helemaal niet te controleren, want je komt niet met verifieerbare bronnen.

Daarentegen is alle info die de RIVM publiceert te vinden op hun website en op het Dashboard van de Rijksoverheid.

De overheid heeft bepaald niet foutloos geacteerd de afgelopen anderhalf jaar, maar gezien het feit dat dit een crisis is die zich sinds de Tweede Wereldoorlog niet meer heeft voorgedaan hebben ze het nog steeds heel goed gedaan. Ik noem maar even een paar dingen:
-ongekende economische steunpakketten voor bedrijven;
-gratis testen
-gratis vaccins

Waar kan ik de info van de experts vinden die jij zo bewierookt? En wat hebben zij daadwerkelijk bijgedragen aan de oplossing van deze crisis?
Ik bewierook niemand en deze mensen vindt je gewoon via Google of you tube.
Niets geheimzinnigs aan huisartsen, virologen, ic artsen etc.
Het RIVM betrouwbaar.... :-X

Over een aantal jaren zullen we zien wat dit medisch experiment voor gevolgen heeft.
Siberienne schreef: ma 28 jun 2021, 19:54 Dat klopt niet helemaal. Zelfs in Afrika is obesitas een probleem. Maarrrrr het is maar de vraag of obesitas het probleem is. Ben je ongezonder als je overgewicht hebt of ben je ongezonder als je weinig beweegt en daardoor te zwaar bent. En om die graag zelf te beantwoorden; Inactiviteit is een veel grotere risicofactor bij bv hart en vaatziekten dan het overgewicht AB sich
In bepaalde landen lijkt Ivermectine een goed middel tegen COVID maar dat komt toch vooral doordat in die landen de meeste mensen met wormbesmettingen rondlopen en dat niet heel goed is voor de weerstand. In Nederland zijn er mensen die het middel massaal hebben ingeslagen (in China) en 'preventief' slikken... :-\
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door