Nou als je immuunsysteem stuk is dan lijkt me vaccineren niet echt handig.
Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Siberienne schreef: ↑ma 28 jun 2021, 08:16 En toch snap ik dit niet helemaal. De mensen met een broze gezondheid zijn juist die, die het meeste kan lopen op ernstige verlopende Corona, toch. En als die groep zich niet laat vaccineren, wat verwachten zij dan eigenlijk van de rest van de samenleving? Dat gezonde mensen zich laten enten (je weet wel, die groep met bijna nul kans op overlijden maar hele kleine kans op ernstige bijwerkingen). Of dat de hele maatschappij voor hen op slot blijft zodat ze geen Corona krijgen? Ik vraag het me gewoon af hoor. En wat is de reden waarom ze zich niet laten vaccineren? Is die reeel? Of is het gebaseerd op angst voor het onbekende?Oef Siberienne , wat een toon
Persoonlijk vind ik dat je mensen die acuut ziek zijn met een infectie of bv een acute verergering van een auto-immuun ziekte niet moet vaccineren.Laat de mensen over wie ik het heb nou allemaal inderdaad een auto immuunziekte hebben. Ze hebben daarom weloverwogen besloten zich niet te laten vaccineren. Eén daarvan is mijn zus. Zij lijdt aan reuma. En zij moet iedere dag een gevecht met zichzelf leveren om überhaupt uit bed te komen. Met haar dikke kromme vergroeide vingers moet zij haar geld zien te verdienen met het spelen van haar gitaar (en ze zingt - haar stem lijdt gelukkig niet onder de reuma). En heeft de afgelopen anderhalf jaar geen cent verdiend, corona, lockdown enzo en geen steun ontvangen. Eén daarvan heeft de ziekte van Hashimoto. Ze kan een goed deel van de dag niks. Dan is haar energie op. Ze mikt haar leven zo uit dat zij twee keer per dag met haar hondjes naar het bos kan en de rest van de dag met haar hondjes kan genieten van haar flatje. En verder niks. Want ze kan verder niks. Van de maatschappij verwachten deze mensen niks hoor. Dat doen ze al jaren niet meer. Ze wachten thuis tot Corona ooit is overgewaaid.
En bv bij trauma patiënten die hun milt in hebben moeten leveren, zeggen we vaak ‘vaccineren na ontslag uit het ziekenhuis’ met het idee dat na de acute trauma fase een vaccin beter werkt. Maar in een acute situatie moet je wat en ik zou mensen met chronische aandoeningen zoals bv diabetes ed zeker wel adviseren zich te laten vaccineren. Ik vind de situatie nu, in een pandemie, niet te vergelijken met de routine vaccins bij honden. Er dreigt een acuut gevaar. Niet een hypothetische risico op rabies. En we hebben het al helemaal niet over herhaal vaccinaties zoals toch bij honden wel vaak het geval is.
Ik heb geen oordeel over de specifieke situatie van de mensen waar jij over praat want ik ken ze niet. Maar wel algemeen dat een broze gezondheid niet direct in mijn ogen een reden om niet gevaccineerd te worden nu.
Lizzy schreef: ↑ma 28 jun 2021, 07:52 Ik ken redelijk wat mensen die zich niet laten vaccineren. Dat zijn allemaal mensen die de afgelopen jaren keihard hebben gevochten om in de redelijke gezondheidstoestand te komen waar ze nu zijn. Nog heel broos, dat wel. Ik roeptoeter al jaren dat je alleen gezonde huisdieren moet laten vaccineren dus hoe kan ik verwachten dat mensen met een broze gezondheid er een spuit in laten rossen? Ik begrijp hen heel erg goed. Sterker nog, in hun plaats zou ik het ook niet gedaan hebben.Inderdaad dat is heel begrijpelijk en het gedacht van mijn hond laat ik ook niet zomaar inenten ging ook al door mijn hoofd hoor.
Siberienne schreef: ↑ma 28 jun 2021, 08:16 En toch snap ik dit niet helemaal. De mensen met een broze gezondheid zijn juist die, die het meeste kan lopen op ernstige verlopende Corona, toch. En als die groep zich niet laat vaccineren, wat verwachten zij dan eigenlijk van de rest van de samenleving? Dat gezonde mensen zich laten enten (je weet wel, die groep met bijna nul kans op overlijden maar hele kleine kans op ernstige bijwerkingen). Of dat de hele maatschappij voor hen op slot blijft zodat ze geen Corona krijgen? Ik vraag het me gewoon af hoor. En wat is de reden waarom ze zich niet laten vaccineren? Is die reeel? Of is het gebaseerd op angst voor het onbekende?En hier komt weer die maatschappelijke druk om de hoek kijken.
pearlsofpassion schreef: ↑ma 28 jun 2021, 07:20 Daar ben ik het niet mee eens hoor..Er waren hier toch wel minder maatregelen. Geen avondklok, geen mondkapjesplicht, bv. En toch mocht de horeca hier toen 1 juno weer open, als ik het goed heb. De cijfers zijn de hele zomer laag gebleven, tot eind augustus/september. Ik hoop dat vaccineren nu zorgt dat ze ook laag blijven, maar dat het zakken door de vaccinaties komt vind ik lastig te stellen.
Vorig jaar ging er een strenge lockdown aan vooraf. Nu gooien ze met hoge cijfers alles open en de cijfers dalen toch...
Cindy de Wolf schreef: En hier komt weer die maatschappelijke druk om de hoek kijken.Ter verdediging: er bellen dagelijks 2 patiënten met bijwerkingen. Heel veel huisartsen weten niet wat ze hiermee aanmoeten, zijn verantwoordelijk voor de gevolgen maar mogen het niet afraden. Dat iemand met benauwdheidsklachten niet gezien wordt,is ernstig maar advies over vaccinaties mogen niet gegeven worden. Dus anders dan 'het is uw eigen keuze' is niet mogelijk.
Ik heb er uiteindelijk 1 laten zetten en kreeg degene die ik het minst wilde, 13 dagen ben ik echt goed ziek geweest. En ja volgens het plaatje past het dan nog in milde bijwerkingen maar het heeft mij dus doen besluiten om niet willens en wetens 5 weken later opnieuw mijn immuunsysteem te testen. Ik vind het risico te groot dat de enting compleet fout valt.
De corona maatregelen voor mij waren geen crime, het enige wat voor mij echt een crime was, was doordat veel mensen hun verzetje kwijt waren de parken overvol waren waardoor ik me daar niet meer prettig voelde met de honden dus ging ik steeds vroeger en vroeger lopen. Ik baal er juist van dat we weer terug mogen/moeten naar kantoor. Ik vond het heerlijk thuis werken. En zo zie je maar weer zoveel mensen zoveel wensen.
Mijn grootste risico zit hem in het najaar dat vriendlief, die dan weer 100% voor de klas moet staan, het meeneemt naar huis vanuit zijn leerlingen en dat is de leeftijdsgroep die lekker gaat hossen in Spanje. Mocht dat zo zijn dan zien we wel weer verder hoe het ervoor staat qua vaccinaties en keuze en bekende bijwerkingen.
Verder vind ik echt dat in ieder geval de huisarts van mijn moeder heel laks is. Zij heeft COPD en net als ik belt ze pas de huisarts als het echt maar dan ook echt niet anders meer kan. Naar haar AZ vaccinatie werd ze enorm benauwd en dat verdween ook niet. Heeft ze 5 weken erna de huisarts gebeld dat ze zo benauwd was na die vaccinatie krijgt ze als antwoord dan heeft de vaccinatie in ieder geval wat gedaan. Nou sorry hoor daar kan ik echt heel kwaad om worden. Ze heeft afgelopen zaterdag wel haar 2e gehaald en sprak daar met iemand met exact dezelfde ellende. Ook die had van de week nog gebeld met de huisarts om te overleggen wel/niet 2e. En die kreeg als antwoord dat moet jezelf wetenDat geeft mij in ieder geval geen vertrouwen....
Lizzy schreef: ↑ma 28 jun 2021, 08:41 Eén daarvan heeft de ziekte van Hashimoto. Ze kan een goed deel van de dag niks. Dan is haar energie op. Ze mikt haar leven zo uit dat zij twee keer per dag met haar hondjes naar het bos kan en de rest van de dag met haar hondjes kan genieten van haar flatje. En verder niks. Want ze kan verder niks. Van de maatschappij verwachten deze mensen niks hoor. Dat doen ze al jaren niet meer. Ze wachten thuis tot Corona ooit is overgewaaid.Als je "alleen" maar Hashimoto hebt is het toch een kwestie van de juiste dosering levothyroxine slikken? Ikzelf heb ook Hashimoto. De verschijnselen die jij noemt treden alleen op als je niet goed ingesteld staat op de medicatie.
Doranto schreef: ↑ma 28 jun 2021, 09:35 Als je "alleen" maar Hashimoto hebt is het toch een kwestie van de juiste dosering levothyroxine slikken? Ikzelf heb ook Hashimoto. De verschijnselen die jij noemt treden alleen op als je niet goed ingesteld staat op de medicatie.Kennelijk niet. Ze is ook volledig (100%) afgekeurd. Er is bij haar ook iets mis gegaan, vraag me niet wat. Maar goed, doet er natuurlijk verder ook niet toe. Ze heeft besloten zich niet te laten vaccineren. En dat mag, lijkt me.
Ik dacht dat het hebben van een auto-immuunziekte geen rede was om je niet te laten vaccineren. Maar dat is natuurlijk ook alleen maar wat anderen mij vertellen.
Hylos schreef: ↑ma 28 jun 2021, 10:12 Het is wel echt lastig, vooral als je op het moment blij bent dat je uberhaupt overeind staat en het net ietsje beter met je gaat. Of wat Izzy aangeeft.. als je een ziekte hebt en dat weet te managen maar daar echt niks bij kunt hebben.Dit dus. En zij gokken er dan op, door nergens heen te gaan (wat niet echt ingewikkeld is gezien de manier waarop zij moeten leven - ik vind dat trouwens eerder overleven), geen corona op te lopen.
Van Corona kun je heel erg ziek worden, van het vaccin dus ook. Je kunt Corona krijgen en er amper last van hebben en een vaccin krijgen zonder bijwerkingen
Het verschil is dat je niet weet óf je uberhaupt die hele Corona krijgt maar bij een vaccin kies je bewust om iets te laten zetten waar je lichaam mee aan de slag moet. Hoe dat uitpakt is een gok. En het is heel erg begrijpelijk dat sommige mensen daar niet op zitten te wachten.
hannabelgje schreef: ↑zo 27 jun 2021, 23:07 Ik vraag me dan wel af hoe de mensen die zich niet laten vaccineren dan de corona crisis op zouden willen lossen? Of willen die nog jaren doorgaan met alles dicht, geen evenementen, geen bezoek enz?Ja, dat vraag ik me ook af.
Siberienne schreef: ↑ma 28 jun 2021, 14:01 Het interessante van de obesitas discussie is dat die onnauwkeurig gevoerd wordt. Wat is obesitas? Welke grens houd die IC arts aan? 25? 30? En hoe vaak komt obesitas voor in de leeftijdsgroep? 50% van de volwassenen in NL heeft een BMI van boven de 25. Dus als de IC dokter dat aanhoudt als grens, is 60% niet eens zo veel.obesitas is pas vanaf BMI 30 maar het moet inderdaad verder uitgezocht worden of het echt de obesitas is of andere problemen die ook soms vanuit obesitas voortvloeien.
En daarbij; obesitas gaat vaak gepaard met inactiviteit. Zijn het de mensen met obesitas? Of mensen die inactief zijn? En dat zijn geen miereneuk vragen maar essentiële vragen om mee te nemen
Want uit een aantal grote epidemiologie studies komt obesitas helemaal niet als ‘losse’ risico factor naar voren.
Een heel ander simpel antwoord op je vraag waarom niet beginnen met obesitas? Als je bmi25 als grens neemt ‘begin’ je met de helft van de bevolking. Daar waren niet genoeg vaccins mee.