Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
Siberienne schreef: ma 28 jun 2021, 08:16 En toch snap ik dit niet helemaal. De mensen met een broze gezondheid zijn juist die, die het meeste kan lopen op ernstige verlopende Corona, toch. En als die groep zich niet laat vaccineren, wat verwachten zij dan eigenlijk van de rest van de samenleving? Dat gezonde mensen zich laten enten (je weet wel, die groep met bijna nul kans op overlijden maar hele kleine kans op ernstige bijwerkingen). Of dat de hele maatschappij voor hen op slot blijft zodat ze geen Corona krijgen? Ik vraag het me gewoon af hoor. En wat is de reden waarom ze zich niet laten vaccineren? Is die reeel? Of is het gebaseerd op angst voor het onbekende?
Oef Siberienne , wat een toon :-X . Niet iedereen die zich niet laat vaccineren is een dom slecht geïnformeerd hert of denkt dat ie een chip ingespoten krijgt natuurlijk.

Volgens mij is het idee dat 80% zich moet laten vaccineren om groepsimmuniteit te creëren. En daarom laten gezonde mensen zich vaccineren. En ook omdat corona de afgelopen anderhalf jaar bewezen heeft niet alleen de zwakkere onder ons te grazen te nemen. Niet alleen ongezonde mensen zijn in het ziekenhuis komen te liggen. Ook mensen met een uitstekende gezondheid hebben met een ijzeren pijp in hun mond gelegen of lopen nu nog steeds (na 1 jaar) met hun gezondheid te tobben. De mensen over wie ik het heb hebben een hele broze gezondheid. En kiezen ervoor zich niet te laten vaccineren. Zij zorgen voor zichzelf. Zoals ze dat al jaren doen (toen iedereen hen liet stikken). Ze verwachten niks, van niemand. Niks angst voor het onbekende. Ze lopen gewoon het risico niet dat deze enting hun klachten weer zal verergeren.
Persoonlijk vind ik dat je mensen die acuut ziek zijn met een infectie of bv een acute verergering van een auto-immuun ziekte niet moet vaccineren.
En bv bij trauma patiënten die hun milt in hebben moeten leveren, zeggen we vaak ‘vaccineren na ontslag uit het ziekenhuis’ met het idee dat na de acute trauma fase een vaccin beter werkt. Maar in een acute situatie moet je wat en ik zou mensen met chronische aandoeningen zoals bv diabetes ed zeker wel adviseren zich te laten vaccineren. Ik vind de situatie nu, in een pandemie, niet te vergelijken met de routine vaccins bij honden. Er dreigt een acuut gevaar. Niet een hypothetische risico op rabies. En we hebben het al helemaal niet over herhaal vaccinaties zoals toch bij honden wel vaak het geval is.

Ik heb geen oordeel over de specifieke situatie van de mensen waar jij over praat want ik ken ze niet. Maar wel algemeen dat een broze gezondheid niet direct in mijn ogen een reden om niet gevaccineerd te worden nu.
Laat de mensen over wie ik het heb nou allemaal inderdaad een auto immuunziekte hebben. Ze hebben daarom weloverwogen besloten zich niet te laten vaccineren. Eén daarvan is mijn zus. Zij lijdt aan reuma. En zij moet iedere dag een gevecht met zichzelf leveren om überhaupt uit bed te komen. Met haar dikke kromme vergroeide vingers moet zij haar geld zien te verdienen met het spelen van haar gitaar (en ze zingt - haar stem lijdt gelukkig niet onder de reuma). En heeft de afgelopen anderhalf jaar geen cent verdiend, corona, lockdown enzo en geen steun ontvangen. Eén daarvan heeft de ziekte van Hashimoto. Ze kan een goed deel van de dag niks. Dan is haar energie op. Ze mikt haar leven zo uit dat zij twee keer per dag met haar hondjes naar het bos kan en de rest van de dag met haar hondjes kan genieten van haar flatje. En verder niks. Want ze kan verder niks. Van de maatschappij verwachten deze mensen niks hoor. Dat doen ze al jaren niet meer. Ze wachten thuis tot Corona ooit is overgewaaid.
Lizzy schreef: ma 28 jun 2021, 07:52 Ik ken redelijk wat mensen die zich niet laten vaccineren. Dat zijn allemaal mensen die de afgelopen jaren keihard hebben gevochten om in de redelijke gezondheidstoestand te komen waar ze nu zijn. Nog heel broos, dat wel. Ik roeptoeter al jaren dat je alleen gezonde huisdieren moet laten vaccineren dus hoe kan ik verwachten dat mensen met een broze gezondheid er een spuit in laten rossen? Ik begrijp hen heel erg goed. Sterker nog, in hun plaats zou ik het ook niet gedaan hebben.
Inderdaad dat is heel begrijpelijk en het gedacht van mijn hond laat ik ook niet zomaar inenten ging ook al door mijn hoofd hoor.

Ik wil me zoals ik al zei wel laten inenten maar niet met Astra of Johnson maar het verbaast mij dat mensen tegen mij zeggen dat ik overdrijf en er niet bang voor moet zijn de kans is toch zo klein, het verbaast mij dat veel mensen zonder nadenken zich laten vaccineren zeker in het prille begin. Ik vind dat ieder voor zich dit moet uitmaken wat hij doet maar er toch best eerst even over nadenkt i.p,v, het impulsief te doen.

Ikzelf, mijn oom en tante hebben het trouwens tussen kerst en nieuw covid-19 gehad en waren er gelukkig niet echte ziek van een paar dagen wat lastig je voelde dat er iets broeide en ik was mijn geur helemaal kwijt en een deel van mijn smaak was ik deels kwijt en dit kwam snel terug maar mijn geur is nu pas weer normaal aan het worden.
Mijn schoonzus had het in maart vorig jaar en die is 10 dagen doodziek geweest met hoge koorts ook geur en smaak weg en geur nog niet helemaal terug dus tja het is een vieze ziekte en het is een dubbeltje op zijn kant of je er ziek van wordt of niet, mijn schoonzus en ik zijn beide rond de 50 en geen achterliggende problemen. Mijn broer en de dochter heeft het niet gehad en die wonen erbij. Mijn buurman is 25 en gezond en was ook doodziek en zo ken ik er nog enkele.
Ik en mijn schoonzus hebben beide de antistoffen laten testen en hebben er super veel net alsof we een enting gehad zouden hebben, bij mijn schoonzus blijven die dus al meer dan een jaar en bij mij al een half jaar en ik vraag me dan wel af waarom dit niet voldoende is? Ze ze willen toch liever dat je je laat vaccineren.
Laatst gewijzigd door Martine M op ma 28 jun 2021, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Siberienne schreef: ma 28 jun 2021, 08:16 En toch snap ik dit niet helemaal. De mensen met een broze gezondheid zijn juist die, die het meeste kan lopen op ernstige verlopende Corona, toch. En als die groep zich niet laat vaccineren, wat verwachten zij dan eigenlijk van de rest van de samenleving? Dat gezonde mensen zich laten enten (je weet wel, die groep met bijna nul kans op overlijden maar hele kleine kans op ernstige bijwerkingen). Of dat de hele maatschappij voor hen op slot blijft zodat ze geen Corona krijgen? Ik vraag het me gewoon af hoor. En wat is de reden waarom ze zich niet laten vaccineren? Is die reeel? Of is het gebaseerd op angst voor het onbekende?
En hier komt weer die maatschappelijke druk om de hoek kijken.

Ik heb er uiteindelijk 1 laten zetten en kreeg degene die ik het minst wilde, 13 dagen ben ik echt goed ziek geweest. En ja volgens het plaatje past het dan nog in milde bijwerkingen maar het heeft mij dus doen besluiten om niet willens en wetens 5 weken later opnieuw mijn immuunsysteem te testen. Ik vind het risico te groot dat de enting compleet fout valt.

De corona maatregelen voor mij waren geen crime, het enige wat voor mij echt een crime was, was doordat veel mensen hun verzetje kwijt waren de parken overvol waren waardoor ik me daar niet meer prettig voelde met de honden dus ging ik steeds vroeger en vroeger lopen. Ik baal er juist van dat we weer terug mogen/moeten naar kantoor. Ik vond het heerlijk thuis werken. En zo zie je maar weer zoveel mensen zoveel wensen.
Wel heb ik als incassomedewerkster echt wel de andere kant gezien, de financiele kant in de getroffen sectoren. Ik heb heel wat moeilijke, overlopende emoties gesprekken gevoerd in de afgelopen 18 maanden. Met een piek vanaf oktober vorig jaar tot en met mei :-X

Mijn grootste risico zit hem in het najaar dat vriendlief, die dan weer 100% voor de klas moet staan, het meeneemt naar huis vanuit zijn leerlingen en dat is de leeftijdsgroep die lekker gaat hossen in Spanje. Mocht dat zo zijn dan zien we wel weer verder hoe het ervoor staat qua vaccinaties en keuze en bekende bijwerkingen.

Verder vind ik echt dat in ieder geval de huisarts van mijn moeder heel laks is. Zij heeft COPD en net als ik belt ze pas de huisarts als het echt maar dan ook echt niet anders meer kan. Naar haar AZ vaccinatie werd ze enorm benauwd en dat verdween ook niet. Heeft ze 5 weken erna de huisarts gebeld dat ze zo benauwd was na die vaccinatie krijgt ze als antwoord dan heeft de vaccinatie in ieder geval wat gedaan. Nou sorry hoor daar kan ik echt heel kwaad om worden. Ze heeft afgelopen zaterdag wel haar 2e gehaald en sprak daar met iemand met exact dezelfde ellende. Ook die had van de week nog gebeld met de huisarts om te overleggen wel/niet 2e. En die kreeg als antwoord dat moet jezelf weten :-X Dat geeft mij in ieder geval geen vertrouwen....
Laatst gewijzigd door Cindy de Wolf op ma 28 jun 2021, 09:10, 2 keer totaal gewijzigd.
pearlsofpassion schreef: ma 28 jun 2021, 07:20 Daar ben ik het niet mee eens hoor..
Vorig jaar ging er een strenge lockdown aan vooraf. Nu gooien ze met hoge cijfers alles open en de cijfers dalen toch...
Er waren hier toch wel minder maatregelen. Geen avondklok, geen mondkapjesplicht, bv. En toch mocht de horeca hier toen 1 juno weer open, als ik het goed heb. De cijfers zijn de hele zomer laag gebleven, tot eind augustus/september. Ik hoop dat vaccineren nu zorgt dat ze ook laag blijven, maar dat het zakken door de vaccinaties komt vind ik lastig te stellen.

Vorig jaar zakte het echt heel snel hé, veel sneller dan nu nog, terwijl de geschatte besmettingen en ziekenhuisopnames hoger lagen.
Cindy de Wolf schreef: En hier komt weer die maatschappelijke druk om de hoek kijken.

Ik heb er uiteindelijk 1 laten zetten en kreeg degene die ik het minst wilde, 13 dagen ben ik echt goed ziek geweest. En ja volgens het plaatje past het dan nog in milde bijwerkingen maar het heeft mij dus doen besluiten om niet willens en wetens 5 weken later opnieuw mijn immuunsysteem te testen. Ik vind het risico te groot dat de enting compleet fout valt.

De corona maatregelen voor mij waren geen crime, het enige wat voor mij echt een crime was, was doordat veel mensen hun verzetje kwijt waren de parken overvol waren waardoor ik me daar niet meer prettig voelde met de honden dus ging ik steeds vroeger en vroeger lopen. Ik baal er juist van dat we weer terug mogen/moeten naar kantoor. Ik vond het heerlijk thuis werken. En zo zie je maar weer zoveel mensen zoveel wensen.

Mijn grootste risico zit hem in het najaar dat vriendlief, die dan weer 100% voor de klas moet staan, het meeneemt naar huis vanuit zijn leerlingen en dat is de leeftijdsgroep die lekker gaat hossen in Spanje. Mocht dat zo zijn dan zien we wel weer verder hoe het ervoor staat qua vaccinaties en keuze en bekende bijwerkingen.

Verder vind ik echt dat in ieder geval de huisarts van mijn moeder heel laks is. Zij heeft COPD en net als ik belt ze pas de huisarts als het echt maar dan ook echt niet anders meer kan. Naar haar AZ vaccinatie werd ze enorm benauwd en dat verdween ook niet. Heeft ze 5 weken erna de huisarts gebeld dat ze zo benauwd was na die vaccinatie krijgt ze als antwoord dan heeft de vaccinatie in ieder geval wat gedaan. Nou sorry hoor daar kan ik echt heel kwaad om worden. Ze heeft afgelopen zaterdag wel haar 2e gehaald en sprak daar met iemand met exact dezelfde ellende. Ook die had van de week nog gebeld met de huisarts om te overleggen wel/niet 2e. En die kreeg als antwoord dat moet jezelf weten :-X Dat geeft mij in ieder geval geen vertrouwen....
Ter verdediging: er bellen dagelijks 2 patiënten met bijwerkingen. Heel veel huisartsen weten niet wat ze hiermee aanmoeten, zijn verantwoordelijk voor de gevolgen maar mogen het niet afraden. Dat iemand met benauwdheidsklachten niet gezien wordt,is ernstig maar advies over vaccinaties mogen niet gegeven worden. Dus anders dan 'het is uw eigen keuze' is niet mogelijk.

Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk

Lizzy schreef: ma 28 jun 2021, 08:41 Eén daarvan heeft de ziekte van Hashimoto. Ze kan een goed deel van de dag niks. Dan is haar energie op. Ze mikt haar leven zo uit dat zij twee keer per dag met haar hondjes naar het bos kan en de rest van de dag met haar hondjes kan genieten van haar flatje. En verder niks. Want ze kan verder niks. Van de maatschappij verwachten deze mensen niks hoor. Dat doen ze al jaren niet meer. Ze wachten thuis tot Corona ooit is overgewaaid.
Als je "alleen" maar Hashimoto hebt is het toch een kwestie van de juiste dosering levothyroxine slikken? Ikzelf heb ook Hashimoto. De verschijnselen die jij noemt treden alleen op als je niet goed ingesteld staat op de medicatie.
Ik dacht dat het hebben van een auto-immuunziekte geen rede was om je niet te laten vaccineren. Maar dat is natuurlijk ook alleen maar wat anderen mij vertellen.
Het is wel echt lastig, vooral als je op het moment blij bent dat je uberhaupt overeind staat en het net ietsje beter met je gaat. Of wat Izzy aangeeft.. als je een ziekte hebt en dat weet te managen maar daar echt niks bij kunt hebben.

Van Corona kun je heel erg ziek worden, van het vaccin dus ook. Je kunt Corona krijgen en er amper last van hebben en een vaccin krijgen zonder bijwerkingen
Het verschil is dat je niet weet óf je uberhaupt die hele Corona krijgt maar bij een vaccin kies je bewust om iets te laten zetten waar je lichaam mee aan de slag moet. Hoe dat uitpakt is een gok. En het is heel erg begrijpelijk dat sommige mensen daar niet op zitten te wachten.
Doranto schreef: ma 28 jun 2021, 09:35 Als je "alleen" maar Hashimoto hebt is het toch een kwestie van de juiste dosering levothyroxine slikken? Ikzelf heb ook Hashimoto. De verschijnselen die jij noemt treden alleen op als je niet goed ingesteld staat op de medicatie.
Ik dacht dat het hebben van een auto-immuunziekte geen rede was om je niet te laten vaccineren. Maar dat is natuurlijk ook alleen maar wat anderen mij vertellen.
Kennelijk niet. Ze is ook volledig (100%) afgekeurd. Er is bij haar ook iets mis gegaan, vraag me niet wat. Maar goed, doet er natuurlijk verder ook niet toe. Ze heeft besloten zich niet te laten vaccineren. En dat mag, lijkt me.
Hylos schreef: ma 28 jun 2021, 10:12 Het is wel echt lastig, vooral als je op het moment blij bent dat je uberhaupt overeind staat en het net ietsje beter met je gaat. Of wat Izzy aangeeft.. als je een ziekte hebt en dat weet te managen maar daar echt niks bij kunt hebben.

Van Corona kun je heel erg ziek worden, van het vaccin dus ook. Je kunt Corona krijgen en er amper last van hebben en een vaccin krijgen zonder bijwerkingen
Het verschil is dat je niet weet óf je uberhaupt die hele Corona krijgt maar bij een vaccin kies je bewust om iets te laten zetten waar je lichaam mee aan de slag moet. Hoe dat uitpakt is een gok. En het is heel erg begrijpelijk dat sommige mensen daar niet op zitten te wachten.
Dit dus. En zij gokken er dan op, door nergens heen te gaan (wat niet echt ingewikkeld is gezien de manier waarop zij moeten leven - ik vind dat trouwens eerder overleven), geen corona op te lopen.

Ik wilde nog voorbeeld 3 gaan uitleggen maar ik heb er niet eens meer zin in. Tot vanmorgen begreep ik "dat gezeur" niet echt over maatschappelijke druk. Wat nou maatschappelijke druk? Maar nou begrijp ik het ineens beter.....
Mensen met een vaccin worden straks de nieuwe helden ipv de zorgmedewerkers. ;)
Het wordt ethisch onverantwoord je niet te laten vaccineren.
Terwijl mensen die Lizzy en ik omschrijven helemaal niet bezig zijn met functioneren in de maatschappij.. die staan in de survivalstand.
Het heeft denk ik verder ook niks te maken met of je het vaccin tegen Corona wilt.. je wilt die risico's op bijwerkingen niet en das wel een andere benadering.

Hoop dat ik het over 2 weken aandurf en er weinig last van ga hebben. Nu mijn man weer meer op kantoor is en bepaalde collega's(maar ook vrienden) het daar niet zo nauw nemen met de regels (het lekkere hutje mutje feesten in binnen en buitenland, ohja dat mag ook gewoon weer natuurlijk :P ) vind ik het wel fijn om gevaccineerd te zijn. Al blijft het m.i. kiezen tussen 2 kwaden met de kans dat je eigenlijk helemaal nooit met corona in aanraking gaat komen.
hannabelgje schreef: zo 27 jun 2021, 23:07 Ik vraag me dan wel af hoe de mensen die zich niet laten vaccineren dan de corona crisis op zouden willen lossen? Of willen die nog jaren doorgaan met alles dicht, geen evenementen, geen bezoek enz?
Ja, dat vraag ik me ook af.
En ook; hoorde we dezelfde groep niet hard roepen dat de lockdown zo zielig is voor alle ondernemers die dicht moesten? Maar die steun voor de ondernemers wordt dus alleen met de mond beleden... want bij een 4de golf gaan die ondernemers die het nu ternauwernood nog hebben overleefd alsnog koppie onder... Fijn hoor.
In mijn omgeving zijn wel wat mensen die zich niet laten vaccineren, maar die hebben COVID-19 gehad én antistoffen laten testen.
AZ weigeren kan ik heel goed begrijpen, daar was en ben ik voor, zeker wanneer je daar medische redenen voor hebt, ik wilde dat mijn lief naar mij geluisterd had en het had geweigerd. Bij mijn vader maakte ik me geen enkele zorgen over AZ en het gaat goed.

Ik wil niet zeggen dat er niets mis is binnen de geneeskunde maar degene die zich druk maken over "big pharma" zouden zich beter eens kunnen storten op het Voorzorgsprincipe en Voorzorgsbeginsel en zich daar druk over maken.
Hoe kan het dat er nog altijd PFAS gebruikt mag worden? Of glyfosaat*? Wat doet de overheid aan het feit dat het plastic overal en dan echt overal in het milieu rondzwerft** en daardoor in ons voedsel terecht komt. Dat voorzorgsprincipe geldt niet voor medicijnen zelfs niet voor mensen die sowieso dood gaan omdat ze ongeneeslijk ziek zijn. Voedsel is in mijn ogen veel gevaarlijker dan een vaccin. Denk maar niet dat (nano/micro)plastics bij biologische producten niet te vinden zijn, het plastic is overal en die biologische boeren ruimen hun plasticafval echt niet netjes op hoor. Eet smakelijk!

*Gut, Bayer is zowel BigPharma als producent van glyfosaat en andere (zeer) schadelijke stoffen... Best slim... Welke producten van Bayer heb jezelf in huis? Je denkt vast niets maar dat is zeer onwaarschijnlijk.

**Wij hebben een flinke hoeveelheid gecertificeerde schone teelaarde laten bezorgen. Het eerste waar mijn oog opvalt kijkend naar de enorme berg is een stukje plastic. Er mag dus gewoon een percentage vervuiling in gecertificeerde aarde zitten. En weet je waarom dat mag? Omdat er anders nooit meer gecertificeerde schone grond geleverd zou kunnen worden. En dan heb ik het dus nog niet eens over nano/microplastics die uit bijvoorbeeld cosmeticaproducten komen. Zand uit de Noordzee; zat plastic in. Schelpen uit de Waddenzee; zat plastic in. Bij buren zag ik een berg liggen dat nog het meest leek op vermalen (boom)wortels; zat plastic in.
Wij maken wel eens een wandeling in de Volgermeerpolder en in dat zogenaamde natuurgebied is "menggranulaat" gebruikt voor in elk geval de padden. Ik heb daar printplaten, batterijen, elektrakabel, pvc-pijp-stukken, enzovoort vandaan gesleept. Ik zal wel gek zijn want ik lijk de enige die zich er druk over lijkt te maken en het opraapt...
Er zijn genoeg tegengeluiden van mensen die vinden dat het anders moet om de coronacrisis aan te pakken.
Alleen daar wordt weinig naar geluisterd, vraag me niet waarom maar er kan zoveel meer worden gedaan dan alleen maar vaccineren.

Ze hebben inmiddels al een beter beeld van welke mensen de ic halen met corona, vooral de groep mannen met obesitas was groot. Dit werd door artsen al gemeld en zelfs die vinden het vreemd dat men daar niet is begonnen met enten want die lopen risico. In de krant vertelde arts hier uit het UMCG dat 60% van de ic bedden bezet was door deze groep. Natuurlijk hoor ik ook dat er gezonde mensen zijn overleden, maar wat is gezond? Was er misschien toch onderliggend al iets aan het sluimeren, hoor ook al over genetisch bepaald etc.

Ik heb in mijn omgeving meer mensen die niet vaccineren dan wel, en geen van allen hebben het over complotten en Bill Gates. Ze hebben zich er gewoon in verdiept en de keus gemaakt, om wat voor reden dan ook, om zich niet te willen vaccineren.
Ja dan worden we voor aso's uitgemaakt want we moeten denken aan anderen maar volgens mij zijn die beschermd door vaccinatie, als het werkt, dus lopen ze door mij geen extra risico.
Ieder maakt voor zich de keuze wat hij wel of niet wil doen.
Het is mijn lichaam, en ik wil daar geen dosis experimenteel vaccin in, waar op langere termijn nog niets over bekend is.
Een ieder die zich wil laten vaccineren prima, we hebben gelukkig de vrije keuze.

Er zijn miljoenen mensen die dagelijks statine slikken voor het cholesterol, niemand denkt na over de bijwerkingen maar de dokter zegt het dus slikken maar.
En helaas geldt dit voor heel veel medicijnen.
Het is dus niet alleen dat ik geen vaccin wil maar ook nadenk over andere medicijnen en dat geldt voor veel meer mensen.

Iedereen haalt zijn informatie ergens anders, en de mensen van wie ik informatie volg, leggen het prima uit en heb ik vertrouwen in.
Zij denken anders maar zijn ook gewoon arts, hoogleraar, viroloog, epidemioloog etc
Het stukje uitleg vorige week in een filmpje van een hoogleraar genetica vond ik heel interessant en zo bekijk ik het van zoveel mogelijk kanten.

Ik vertrouw op mijn eigen gezondheid/immuunsysteem en of dat de juiste keus is, we zullen het zien.
Kan me bijna niet voorstellen dat ik nog niet in contact geweest ben met het virus.
Heb nog nooit mijn winkelwagentje ontsmet, of mijn handen in de supermarkt/winkel.
Thuis was ik mijn handen, van al het ontsmetten gaan je handen kapot en er zijn genoeg virologen die aangeven dat het hele handen wassen/ontsmetten met dit virus geen enkele zin heeft.

Over een paar jaar weten we of de juiste keuze gemaakt is.
Het interessante van de obesitas discussie is dat die onnauwkeurig gevoerd wordt. Wat is obesitas? Welke grens houd die IC arts aan? 25? 30? En hoe vaak komt obesitas voor in de leeftijdsgroep? 50% van de volwassenen in NL heeft een BMI van boven de 25. Dus als de IC dokter dat aanhoudt als grens, is 60% niet eens zo veel.

En daarbij; obesitas gaat vaak gepaard met inactiviteit. Zijn het de mensen met obesitas? Of mensen die inactief zijn? En dat zijn geen miereneuk vragen maar essentiële vragen om mee te nemen

Want uit een aantal grote epidemiologie studies komt obesitas helemaal niet als ‘losse’ risico factor naar voren.

Een heel ander simpel antwoord op je vraag waarom niet beginnen met obesitas? Als je bmi25 als grens neemt ‘begin’ je met de helft van de bevolking. Daar waren niet genoeg vaccins mee.
Siberienne schreef: ma 28 jun 2021, 14:01 Het interessante van de obesitas discussie is dat die onnauwkeurig gevoerd wordt. Wat is obesitas? Welke grens houd die IC arts aan? 25? 30? En hoe vaak komt obesitas voor in de leeftijdsgroep? 50% van de volwassenen in NL heeft een BMI van boven de 25. Dus als de IC dokter dat aanhoudt als grens, is 60% niet eens zo veel.

En daarbij; obesitas gaat vaak gepaard met inactiviteit. Zijn het de mensen met obesitas? Of mensen die inactief zijn? En dat zijn geen miereneuk vragen maar essentiële vragen om mee te nemen

Want uit een aantal grote epidemiologie studies komt obesitas helemaal niet als ‘losse’ risico factor naar voren.

Een heel ander simpel antwoord op je vraag waarom niet beginnen met obesitas? Als je bmi25 als grens neemt ‘begin’ je met de helft van de bevolking. Daar waren niet genoeg vaccins mee.
obesitas is pas vanaf BMI 30 maar het moet inderdaad verder uitgezocht worden of het echt de obesitas is of andere problemen die ook soms vanuit obesitas voortvloeien.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door