Kaio schreef: ↑ma 21 dec 2020, 07:41
Wat ik niet snap, dat was in september al, is nu december...
En in NL eind september wat ik had gelezen. En in een aantal andere landen...maar als het dan zo veel besmettelijkers is, waarom zijn er dan maar enkele gevallen? Klinkt nl tegenstrijdig.
En ik vind dat nogal een tijdje tussen zitten, september - december,
Wat moet ik daar nou van denken?
Naja ik ga mijn steen maar weer opzoeken wordt er zo niet goed van van dit.
Ik kan je de link naar het artikel sturen maar ik vermoed dat wat erg technisch is. Ben zelf nog aan het ‘studeren’ erop.
Maar kort gezegd: zo’n nieuwe variant die opduikt, dat kost tijd voordat die zich nestelt. Een persoon met een nieuwe variant hoeft niet tot verspreiding te leiden. Sterker nog, de meeste mensen besmetten niemand, toevallig las ik vandaag nog een blog over een meta analyse van de besmettelijkheid van SATS CoV; zelfs binnen gezinnen is de secundaire attack rate (het aantal nieuwe gevallen binnen een groep contacten) maar rond 20%.
https://reflectionsipc.com/2020/12/20/s ... -analysis/
Dus als zo’n nieuw virus opduikt, heb je vaak een hele hoop doodlopende straatjes, tot iemand met zo’n virus wel een grote groep besmet, en dan is het bingo. Dan duurt het ook nog even voordat je dat in het onderzoek gaat zien. Groot Brittannië doet heel veel aan sequencen van stammen en hebben dat goed in beeld, maar dat kan je niet voor elke positieve virus test doen. Dat doe je in steekproeven en dan moet je trend veranderingen gaan zien. Dan kan een variant opduiken en verdwijnen (dat is ook gebeurt, bv ook hier in Noorwegen met een stam waarvan men ook even dacht dat die veel besmettelijker was) of een stam kan zich echt gaan nestelen en de boel over gaan nemen. Maar dat zie je pas in de loop van de tijd. Dat daar een paar maanden overheen gaan is niet zo raar eigenlijk.