Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door el-grillo
Wat goed dat je de beslissing hebt genomen Annibal! Ik ben erg benieuwd hoe je katten het gaan vinden. Mijn boefjes hebben op het gebied van kvv alleen ervaring met Carnibest en Bandit omdat dit het enige is waar ik in mijn omgeving vrij makkelijk aan kan komen (binnenkort kan ik ook Haaks Barf gaan proberen ;D). Van de Bandit Wildmix worden ze met recht WILD! Maar de Vleesmix van dat zelfde merk vinden ze niet zo lekker en de Vismix daarvan vinden ze helemaal niks :yucky:. De Carnibest varianten daarintegen, worden allemaal goed gegeten. Van Bibi lees je ook veel goede verhalen, maar nogmaals, hier heb ik geen ervaring mee.

Je kan ze proberen "cold turkey" over te zetten, maar ik heb toen noodgedwongen eerst een klein beetje gemengd met blikvoer (zonder granen) en dit langzaam opgebouwd. Ze hadden in het begin namelijk de neiging om het "pure spul" er binnen een kwartier weer uit te gooien. Nu geven ze nooit meer over, waar het overigens in de br*kken-periode nog wel eens aan de orde was. Om over de toenmalige stinkdiaree van Boris de br*kken-junk maar niet te spreken die nu op vers keurige, vrijwel reukloze drolletjes draait! ;)

Om even een aanvullig te geven op jouw eerste vraag en het antwoord van Kruimel daarop;
Bij Sam werd al heel vroeg (bij een maand of 8 ) oxalaat geconstateerd en ik kan je zeggen ook daarvoor werkt vers tot op heden perfect! Hij kreeg daarvoor br*kken met een laag gehalte aan minerale grondstoffen om het veel voorkomende struviet te voorkomen. Veel br*kkenfabrikanten passen deze (inmiddels achterhaalde) theorie toe. Nou dat heb ik geweten! Het omgekeerde gebeurde en het kleine mannetje kreeg daardoor (tenminste dat denk ik) oxalaat. De rest van zijn leven moest hij van de DA op peperduur dieetvoer. Oxalaat kan je namelijk niet oplossen door een tijdelijk dieet, je kan alleen maar erger voorkomen. Als hij weer last zou krijgen moest ik maar weer terug komen. Ik had mij al wat ingelezen in het voeren van vers en heb toen die stap zo snel mogelijk gemaakt! Ik voer zo'n 5 maanden vers (door kvv meng ik extra vocht) en het gaat super met hem! De DA heeft mij sinds dien niet meer gezien. Het dieetvoer zit nog steeds ongeopend in de verpakking... Daarbij komt het feit dat zijn broer Boris ook nooit meer last van kwaaltjes heeft gehad (ik ben de eerst paar maanden wat naar de DA met ze geweest). Toeval? Misschien... Maar ik heb er een goed gevoel bij en de boefjes zijn het levende bewijs! En gelukkig zijn er ook DA's die voorstander zijn van vers. Dat vermindert misschien het vreemde gevoel om tegen het advies van de DA in te gaan.

Sorry voor dit, misschien wat uitgebreide verhaal, maar ik hoop je hiermee extra te motiveren voor het geval je even twijfelt, of de overstap misschien wat moeilijk gaat. Geloof me, het is de moeite waard!!

Veel succes en houd ons op de hoogte!
Laatst gewijzigd door el-grillo op do 15 mei 2008, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door mirdj
YaYa schreef: In de diabetes versie zitten geen/minder granen dan de normale versies en dat is beter voor mijn blaasgruispatientje. Dus vandaar dat ik heel vaak de diabetes voer. De andere smaken krijgen ze af en toe ook.
Ik heb hier 2 blaasgruispatienten die geen van beide de diabetes variant hebben gehad, maar de ene kat reageert anders op granen als de ander.
Door Annibal
Zo, nou, ik ben daarstraks vanuit mijn werk even bij die dierenarts langsgereden voor info, en jémig wat een verschil zeg: héél veel uitleg, overal achtergronden bij, niets dan bereidwilligheid eigenlijk :D Helemaal fijn, ik voelde me erg goed geholpen en door dit gesprekje ben ik er nóg zekerder van geraakt dat dit de juiste keuze is. Omdat hier zowel Carnibest als Royal Canin wordt verkocht werd de objectiviteit van deze arts voor mij wel bewezen zeg, want uiteindelijk gaf hij wel aan een voorkeur te hebben voor vers/rauw voer.

Hij kon trouwens niet helemaal plaatsen waar míjn DA die 3 maanden precies vandaan had gehaald voor het dieet van Max (mijn man riep meteen "nou, uit haar eigen portemonnee waarschijnlijk!") en hij vond het geen bezwaar om ze nu al over te zetten. Het leek hem wel beter om ze langzaam te laten wennen, dus ik heb nu voorlopig vier rolletjes Canibest van 250 gram elk aangeschaft. Het eerste stukje ligt in de koelkast te ontdooien voor morgenochtend (hoop ik, anders wordt het pas 's-avonds). Die doe ik dan door de eigen maaltijdzakjes heen, elke dag weer een beetje meer tot ze over zijn, ik ben zó benieuwd!! Bij het afsnijden van het stuk heb ik Loki en Beertje al even een likje voorgehouden (er bleef wat aan het mes achter) en de reakties waren wisselend: Loki snuffelde er heel uitgebreid aan en keek me vervolgens aan met grote, vragende ogen, maar Beertje lebberde meteen mijn vinger en halve hand af met haar oortjes in de nek. Zo lief!

Ik ga jullie zeker op de hoogte houden, maar ik weet eigenlijk nu al dat ik zielsgelukkig ga zijn met deze overstap. Ook voor Loki (veel last van tandplak en af en toe verstopte anaalklieren) zou dit een geweldige oplossing voor zijn probleempjes moeten zijn.. We gaan het zien he?

@ Kruimel, Yaya en Mirdj: Ok, dan probeer ik gewoon het één en ander qua smaakjes!

@ El-Grillo: Haha, dank je wel.. Om eerlijk te zijn ben ik nú al blij en ze hebben het eigenlijk nog niet eens gehad, het voelt gewoon goed! Ik ga denk ik wel meer merken door elkaar gebruiken (of kan dat niet?), dan hebben ze meer smaken om van te genieten. En fijn dat het ook zo goed gaat met jouw katjes, daar wordt een mens toch helemaal gelukkig van? Het was voor mij inderdaad een grote opsteker om vandaag een DA te spreken die voorstander is van dit eten, en die ook niet zo opdringerig was in wat híj goed vond, maar meer luisterde naar wat ik te melden had en zijn advies als DA, maar óók zijn persoonlijke mening op basis van ervaringen met me deelde. En uitgebreide verhalen zijn meer dan welkom hoor, ik heb er zelf ook nogal een handje van ;)

@ Mirdj (nog een keertje): Ah, fijn om te weten dat ik dus niet zó angstvallig de 'gewone'smaken hoef te vermijden ;)
Door mirdj
Je hoeft de gewone smaken niet te mijden, je moet alleen de urine goed in de gaten houden. De ene kat reageert er nou eenmaal anders op als de andere. Er zijn katten waarbj altijd iets van appelazijn toegevoegd moet worden om de ph waarde op peil te houden. Het lijkt er hier op dat het niet nodig is.

Verschillende merken kan je gewoon door elkaar gebruiken. Hier krijgen ze op dit moment CB, Bandit, Bibi en Haaksbarf als kvv en daarnaast krijgen ze nog kipfilet, kippennekken en rundvlees. Ook prooidieren ga ik proberen gewoon om te kijken of ik ze wat meer kan laten barfen want dat is goedkoper en gezonder als kvv.
Door verwonderd
vraagje aan Mirdj: hoe doe jij dat nu met al die verschillende hoeveelheden die worden voorgeschreven? Elke kvv lijkt een eigen aanbevolen hoeveelheid aan te geven, ik word daar wat tureluurs van eerlijk gezegd! Mijn kat is net 1 jaar jong, reken ik dus tot de jonge katten en volgens cb zou ze dus per 24 uur 4x 60 tot 80 gram moeten eten van de carnibest! Van prins gaf ik haar 100 gram met aanvullend kip, rund e/o kuikens. Ik vind het maar lastig! groetjes verwonderd
Door el-grillo
@ Annibal; ik zal zeker meer merken door elkaar gaan gebruiken. Hoe meer hoe beter! Op 1 paard wedden zou ik nooit doen (kvv blijft natuurlijk commercieel, en je weet nooit exact wat erin zit...). Het is ook vooral goed om zo veel mogelijk verschillende smaken te geven zodat ze ook vlees krijgen van zo veel mogelijk verschillende dieren. Te veel kip is namelijk niet goed. Het is alleen de vraag of ze het allemaal lusten (het blijven katten hè?). Bij de overstap, maakte ik trouwens alleen gebruik van CB natuur en dat ging goed. Toen ze dat volledig rauw aten, heb ik pas meer merken en smaken uitgeprobeerd. Maar misschien kan je tijdens de overstap ook best al verschillende merken/smaken uitproberen, daar heb ik geen ervaring mee.

@ verwonderd; ook al is de vraag niet aan mij gericht, geef ik toch even een antwoord  ;)
Ik maakte mij in het begin ook druk over de aangegeven hoeveelheden op de verpakking, vooral omdat die per merk nogal verschilt. Ik verbaasde mij vooral over de aangegeven hoeveelheid op de Bandit verpakking. Deze was veel minder dan op de CB verpakking. Ik wilde het graag goed doen, maar kreeg de indruk dat ze met Bandit te weinig kregen. Hier op BP heb ik toen het antwoord gekregen dat de aangegeven hoeveelheden van Bandit niet klopt en dat je alles gewoon "op het oog" moet voeren. Dit houdt in; kijk naar je kat. Wordt deze te dik, voer je minder, wordt deze te dun, voer je meer. Zo simpel is het! Ik zou er zeker niet te moeilijk over doen. Het overgrote deel hier voert volgens mij op deze manier. Als uitgangspunt heb ik de richtlijnen van de CB genomen (30 gr per kg lichaamsgewicht) en dat voor het lichaamsgewicht van wat uiteindelijk een gezond gewicht voor ze zal zijn. Die van mij zijn namelijk ook net 1 jaar. Dit werkt tot op heden perfect voor mijn boefjes. Ze komen overigens niet buiten (behalve ons balkon). Anders hebben ze waarschijnlijk meer nodig.
Laatst gewijzigd door el-grillo op za 17 mei 2008, 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door YaYa
el-grillo schreef: @ verwonderd; ook al is de vraag niet aan mij gericht, geef ik toch even een antwoord ;)
Als uitgangspunt heb ik de richtlijnen van de CB genomen (30 gr per kg lichaamsgewicht) en dat voor het lichaamsgewicht van wat uiteindelijk een gezond gewicht voor ze zal zijn. Die van mij zijn namelijk ook net 1 jaar. Dit werkt tot op heden perfect voor mijn boefjes. Ze komen overigens niet buiten (behalve ons balkon). Anders hebben ze waarschijnlijk meer nodig.
Die 30 gram per kg zijn meestal wel prima voor een katje van 1 jaar want dan zijn ze wel uitgegroeid. Voor verwonderd met haar bosliefje geldt dit niet. Bosliefje is een noorse boskat en die groeien (net als maine coons) tot ze 3-4 jaar oud zijn. Bosliefje zal dus meer nodig hebben dan 30 gram per kg. Gewoon op het oog voeren. Wil ze nog wat, gewoon geven. En anders barfdingetjes ernaast die ze lekker vindt.
Door el-grillo
YaYa schreef: Die 30 gram per kg zijn meestal wel prima voor een katje van 1 jaar want dan zijn ze wel uitgegroeid. Voor verwonderd met haar bosliefje geldt dit niet. Bosliefje is een noorse boskat en die groeien (net als maine coons) tot ze 3-4 jaar oud zijn. Bosliefje zal dus meer nodig hebben dan 30 gram per kg. Gewoon op het oog voeren. Wil ze nog wat, gewoon geven. En anders barfdingetjes ernaast die ze lekker vindt.
Ja dat klopt helemaal, maar voor mijn katten (Ragdolls) geldt hetzelfde; ze groeien slechts langzaam en het duurt 3 tot 4 jaar voordat zij hun definitieve grootte, kleur en vachttekening hebben bereikt. Ik ga dan ook uit van het gewicht dat ze UITEINDELIJK mogen gaan bereiken (een gezond gewicht voor een gecastreerde kater van dit ras is 7 à 8 kilo) en doe dit maal 30 gram (nu zijn ze overigens nog 5 en 5,5 kilo) Misschien is dit een beetje omslagtig, maar voor mijn katten is het voor kvv een goed uitgangspunt gebleken. Ze eten alles netjes op (zei het soms in etappes) en als ik meer geef, blijft het echt staan. Natuurlijk moet verwonderd kijken naar de behoeft van haar Bosliefje, want iedere kat is anders. En ik heb begrepen dat ze door haar darmproblemen qua gewicht nogal wat in te halen heeft. Dus geef maar een lekkere ruime hoeveelheid!
Door YaYa
Ragdolls groeien inderdaad ook nog een poosje door :) Wat op de verpakking staat is ook echt een richtlijn en zal in het algemeen wel opgaan. Maar er zijn veel verschillende rassen met verschillende behoeften (sphynxen lusten vaak ook meer) en daarom is op het oog voeren het beste.
En in het begin eten ze echt superveel. Mijn 8-tal at ruim 1300 gram dag en dat heeft zich ondertussen gestabiliseerd naar 800 gram per dag + 4 kuikens.
En daarnaast geef ik ze nog wat barfdingetjes. Heb nu een stukje kwartel heel klein gesneden en neergezet. Ben benieuwd.
Door Annibal
Oh, kijk, dat is een goeie, dan zal ik zeker ook eens uit gaan kijken naar andere merken :)

Ennuhm, nou, weer een update hoor: ze hebben nu 3 voedingen gehad met een beetje Canibest erdoorheen. Gisterochtend was de eerste keer en ze waren er alledrie een beetje verbaasd over, ze snuffelden eraan, keken me vragend aan, snuffelden nog een keer, probeerden voorzichtig een hapje.. Nouja, in de ochtend hebben ze er alledrie niet echt heel veel van gegeten (maar normaal kregen ze in de ochtend alleen brokken, dus dat begrijp ik wel), In de avond hebben Max en Loki hun neusjes ervoor opgehaald helaas, en er netjes omheen gegeten, maar Beertje, jeetje zeg! Die heeft haar hele bakje in één keer leeggestofzuigerd en vervolgens bij Max en Loki ook nog bijna alle Carnibest weggegeten. Geen diarree, niet spugen, helemaal niets.. Ze vond het te gek! Vanmorgen heeft ze ook haar hele bakje weer leeggegeten!

Omdat ik weet dat Max zijn dieet-maaltijdzakjes eigenlijk überhaupt niet lekker vind heb ik het vanmorgen geprobeerd alléén een klein beetje Carniebest te geven, maar dat is tot op heden onaangeraakt gebleven (ook Beertje heeft er niet echt meer van weggesnaaid). Loki heb ik nog wel met wat maaltijdzakje erbij gegeven en die hééft er wel wat van gegeten, maar niet veel. Misschien vinden ze het niet echt boeiend om hiervan te eten terwijl ze ook brokjes krijgen, maar ik zit me nu ook af te vragen of zij niet liever een ander smaakje eten. Ik zal zo eens kijken of ik hier in de buurt nog een ander adresje kan vinden (waar ik nu ben geweest hadden ze maar 1 smaak op voorraad), zodat ik ze morgen al iets anders kan geven..
Door el-grillo
Wat goed dat Beertje er meteen helemaal weg van is en geen last heeft gekregen! Soms heb je geluk! ;D
Maar dat de andere twee er (nog) niks van willen weten verbaasd me niet hoor! Katten zijn eigenzinnige gewoontedieren. Waarschijnlijk vinden zij het al vreemd dat ze in de ochtend ineens geen brokken meer krijgen en is dit misschien al een reden om te weigeren. Ik heb het met mijn katjes echt heel langzaam opgebouwd omdat hun maag het niet meteen goed konden verdragen (eerst 1 theelepeltje mengen met blikvoer en dit per dag opbouwen). Het beste is om het te mengen met iets waar ze helemaal dol op zijn (probeer ook eens tonijn uit blik). De kans dat het dan makkelijker gaat is groot. Moeten ze het dan na een paar keer proberen nog steeds niet, dan zou ik inderdaad een ander merk/smaakje proberen.
Door el-grillo
O, en het lijkt me ook het beste om de br*kken helemaal weg te halen. Dit stimuleert ze ook niet echt om van de CB te gaan eten. Misschien vind je dit een beetje eng i.v.m. het blaasgruisdieet, maar ik ben er van overtuigd (en velen hier met mij) dat zo veel mogelijk vocht een veel betere uitwerking heeft tegen blaasgruis dan welke dieetbr*kkenmeuk dan ook! Het geeft ook helemaal niet als ze eens een maaltijd over slaan. Als ze echt honger hebben zullen ze er sneller van eten. Slanke katten mogen zelfs een dagje vasten. Maar als je kat te dik is, mag dit absoluut niet!
Door hamada
Mijn katten zijn voorzichtig aan de kvv gegaan via af en toe een beetje gesneden kipfilet of runderpoulet als maaltijd. Dat vonden ze wel lekker. Ook een maaltijd rodi lamshart (niet compleet) trok ze uiteindelijk over de streep om een volgende maaltijd CB op te eten. Maar hier zijn ze toch nog erg gesteld op een afwisseling met blik. Ze zitten nu op ongeveer 4 a 5 dagen kvv en de rest blik. (ze krijgen 's avonds blik als ze 's ochtends laten weten geen vers te willen :-[ Dit hou ik maar zo, omdat vooral Wammes nogal mager is en snel nog magerder wordt als zij een dag niet eet. Maar vaak pikken ze op een blikdag toch kvv van de honden mee. Brokken komen er hier zowel voor de katten als de honden niet meer in. ;)
Verder heeft een van onze vorige katten die er echt heel slecht aan toe was het gered met de CB eend-rijst. Veel katten schijnen die versie echt lekker te vinden. Prince begon hiervan te eten, zijn buikklachten verdwenen en hij was na een aantal maanden zo gewend aan kvv dat hij ook andere smaken naar binnen werkte.
Wat mij betreft is het duidelijk dat het overzetten op kvv de nodige creativiteit en fantasie vraagt, maar als ze dan over zijn, dan is het resultaat echt de moeite waard. Succes!
Door Annibal
WOOHOO! Ik ben daarstraks vleesmix en lams gaan kopen, heb daarnet weer gevoerd (beetje vroeg, een uurtje eerder als anders, want we gaan zo weg uit logeren tot morgenmiddag, morgenochtend voert mijn mama ze) en raad eens? Loki heeft óók heel zijn bakje leeg!! Max heeft wederom niets aangeraakt, maar hij is ook absoluut de grootste eigenwijs van de drie, dus het zou me niets verbazen als hij gewoon niet wíl. Toen ik ze eerder een likje lams gaf likte Max mijn vinger wél af, dus volgens mij lust hij het wel gewoon. Morgenavond ga ik maar weer zonder te mengen met zijn maaltijdzakje proberen, wie weet wat dat wordt :) Ohja, Beertje heb ik zonet een flinke hoeveelheid gegeven en nog maar weinig mengvoer en dat bakje was helemaal uitgelikt :D

@ El Grillo: Wij hadden dus ook al bedacht dat er geen of bijna geen brokjes meer gegeven gaan worden. Leek ons beter.. Dank voor de bevestiging dus :D En ja, eigenwijsjes zijn het zéker. Met name bij Max heb ik het gevoel dat hij er geen zín in heeft, maar dan heeft hij pech, bant ik ben pas écht koppig, haha!

@ Hamada: Oh, die smaak heb ik nog niet gevonden, ik heb nnu lams, natuurmix en vleesmix. Natuurmix had ik als eerst en die gaat bij Beertje heel goed, de Lams gaat er nu bij Loki dus ook heel goed in.. En het is al heel wat dat die van jou zo vaak vers eten, toch? Ik vind dat echt goed hoor!
Laatst gewijzigd door Annibal op za 17 mei 2008, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door el-grillo
Dat is de juiste instelling Annibal! En het kan kloppen dat je die smaak nog niet hebt gevonden, want dat is een hondenversie. Het kan overigens geen kwaad om die (af en toe) aan de kat te geven.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door