Je kan ze proberen "cold turkey" over te zetten, maar ik heb toen noodgedwongen eerst een klein beetje gemengd met blikvoer (zonder granen) en dit langzaam opgebouwd. Ze hadden in het begin namelijk de neiging om het "pure spul" er binnen een kwartier weer uit te gooien. Nu geven ze nooit meer over, waar het overigens in de br*kken-periode nog wel eens aan de orde was. Om over de toenmalige stinkdiaree van Boris de br*kken-junk maar niet te spreken die nu op vers keurige, vrijwel reukloze drolletjes draait!

Om even een aanvullig te geven op jouw eerste vraag en het antwoord van Kruimel daarop;
Bij Sam werd al heel vroeg (bij een maand of 8 ) oxalaat geconstateerd en ik kan je zeggen ook daarvoor werkt vers tot op heden perfect! Hij kreeg daarvoor br*kken met een laag gehalte aan minerale grondstoffen om het veel voorkomende struviet te voorkomen. Veel br*kkenfabrikanten passen deze (inmiddels achterhaalde) theorie toe. Nou dat heb ik geweten! Het omgekeerde gebeurde en het kleine mannetje kreeg daardoor (tenminste dat denk ik) oxalaat. De rest van zijn leven moest hij van de DA op peperduur dieetvoer. Oxalaat kan je namelijk niet oplossen door een tijdelijk dieet, je kan alleen maar erger voorkomen. Als hij weer last zou krijgen moest ik maar weer terug komen. Ik had mij al wat ingelezen in het voeren van vers en heb toen die stap zo snel mogelijk gemaakt! Ik voer zo'n 5 maanden vers (door kvv meng ik extra vocht) en het gaat super met hem! De DA heeft mij sinds dien niet meer gezien. Het dieetvoer zit nog steeds ongeopend in de verpakking... Daarbij komt het feit dat zijn broer Boris ook nooit meer last van kwaaltjes heeft gehad (ik ben de eerst paar maanden wat naar de DA met ze geweest). Toeval? Misschien... Maar ik heb er een goed gevoel bij en de boefjes zijn het levende bewijs! En gelukkig zijn er ook DA's die voorstander zijn van vers. Dat vermindert misschien het vreemde gevoel om tegen het advies van de DA in te gaan.
Sorry voor dit, misschien wat uitgebreide verhaal, maar ik hoop je hiermee extra te motiveren voor het geval je even twijfelt, of de overstap misschien wat moeilijk gaat. Geloof me, het is de moeite waard!!
Veel succes en houd ons op de hoogte!