Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jolly
ach balen he, ik dacht dat jij het ook wist van jezelf zeg maar. :-/
nee grapje, tja ook het productschap vee en vlees heeft het soms wel eens fout ghighighi, nou ja fout een foutje is het want zo erg is het ook niet.
Door chooky
Nog een aanvulling.
Ik las pas geleden in 'Smaakmakend' (van het najaar 2003) dit artikeltje:

Kalverliefde
In de gangbare, maar ook in de biologische melkveehouderij worden pasgeboren kalfjes van hun moeder gescheiden, omdat ze anders teveel melk opdrinken. het scheiden van koe en kalf is onnatuurlijk en dieronvrriendelijk. Daarom onderzoekt het Louis Bolk Instituut de mogelijkheden om het kalf bij de moeder te houden. Op twee biologische melkveebedrijven bleven de kalveren drie maanden bij de moeder (zie ook het interview met Huib Bor in de Demeter special). Onderzoeker Jos Langhout:"De kalveren speelden en renden meer en maakten meer contact mert andere kalveren. kalveren zonder moeders liggen de hele dag te slapen. Ze werden vol overgave door hun moeder verzorgd en dagelijks van boven tot onder helemaal gelikt en gewassen. het kalf drinkt wel tien keer er dag bij de moeder. Dat vindt de moederkoe heel prettig en ontspannend. het leven van zowel moeder als kind gaat er zichtbaar op vooruit door ze samen te houden. het kost de boer wel veel melk. Een van de moeder gescheiden kalf krijgt per dag zes liter melk en wat krachtvoer. Bij de moeder drinkt het tien tot vijftien liter per dag, afhankelijk van de leeftijd. maar er zijn aanwijzingen dat het systeem zich op termijn terugverdient. Omdat de kalveren beter groeien, gezonder en sterker zijn, verwachten we dat ze als melkkoe langer zullen meegaan en beter melk zulen geven. Om dat te onderzoeken, zal het project nog minimaal twee jaar moeten duren."
Door Jolly
smaakmakend uit het najaar van 2003??? moet dat niet 2002 zijn, ;D

ja het is heel goed mogelijk om kalveren bij koeien te laten lopen. Tijdens mijn studie woonde ik bij een melkveehouder die sommige kalveren bij 5 oudere koeien lieten lopen , deze koeien accepteerde alle kalveren meteen als hun eigen en de kalfjes dronken dus ook bij hun, maar kregen ook melk en krachtvoer erbij. Dit waren meestal de kuisje( koekalfjes) de bulletjes(stierkalfjes) werden wel apart in een groep gezet.

Gewoon een vraagje :
Als ik aan jullie vraag wat denken jullie wat een kistkalf is? wat zeggen jullie dan. Roep maar dan vertel ik wel wat het is.
Door chooky
smaakmakend uit het najaar van 2003??? moet dat niet 2002 zijn,  ;D
Nee echt het staat er. Ik kreeg hem net over de post.
Door sylvia

Nee echt het staat er. Ik kreeg hem net over de post.
kan kloppen daar veel van dit soort bladen uitkomt voor dat het specifieke jaargetijde echt begint.
Door eberhardje
Okay. ik ga het proberen..
kistkalveren waren er tot in de jaren 70
(tegenwoordig moeten ze in groepen gehuisvest worden)
hadden zo'n beperkte ruimte dat ze niet konden bewegen..
vervolgens werd er met hun voer dusdaning gekloot ( dat gebeurt nog overigens nog steeds) dat die stakkers permanent bloedarmoede hadden, of sikkelcel anemie..of iets dergelijks staat me bij.
het resultaat ..blank kalfsvlees.
Ik eet het niet..., nooit gedaan, ben namelijk principieel tegen het eten en martelen van baby's
Door ester
vervolgens werd  er met hun voer dusdaning gekloot ( dat gebeurt nog overigens nog steeds) dat die stakkers permanent bloedarmoede hadden, of sikkelcel anemie..of iets dergelijks staat me bij.
Ik eet het niet..., nooit gedaan, ben namelijk  principieel tegen het eten en martelen van baby's
ohh, net zo erg als van een volwassen dier >:( ;) ;D
Door sylvia
vervolgens werd  er met hun voer dusdaning gekloot ( dat gebeurt nog overigens nog steeds) dat die stakkers permanent bloedarmoede hadden, of sikkelcel anemie..of iets dergelijks staat me bij.
Ik eet het niet..., nooit gedaan, ben namelijk  principieel tegen het eten en martelen van baby's
geen paard ook en geen exotisch vlees zoals struisvogels en kangaroo krokodil en weet ik wat
voor exotische dieren ineens erg IN zijn in restaurants :-X
Door eberhardje
Na gisteren een documentaire op de belgische tv..ook al geen kip meer?
bevroren kip wordt uit Brazilië in gevlogen,
vervolgens hier ontdooid en geinjecteerd met proteinen afkomstig
uit Varkens ( kosher... NOT ) en Runderen. ( dit  wondergoedje wordt door een duitse firma vervaardigd)
het resultaat is dat de kip meer vocht opneemt...zwaarder wordt... weer ingevroren en hoppa naar de supermarkt!!
Dit wordt gedaan door een nederlands en een Belgisch bedrijf.
Shocking maar echt echt waar!!
Laatst gewijzigd door eberhardje op ma 01 sep 2003, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sylvia
uit Varkens ( kosher... NOT ) en Runderen. ( dit  wondergoedje wordt door een duitse firma vervaardigd)
het resultaat is dat de kip meer vocht opneemt...zwaarder wordt... weer ingevroren en hoppa naar de supermarkt!!
nu ben ik helemaal blij dat ik geen diepvries kip koop :-X
Door eberhardje
ik vertrouw alleen nog maar de cherry tomaatjes uit eigen tuin ;D ;D ;D ;D ;D
Door sylvia
ik vertrouw alleen nog maar de cherry tomaatjes uit eigen tuin ;D ;D ;D ;D ;D
;D ;D ;D ;D
Door Jolly
en dan nu Jootje met het antwoord.

Eberhardje heeft een deel gelijk, maar tegen woordig is dat dus verboden.
Toch stopt zowat elke melkveehouder, de geboren kalveren 2-3 dagen in een kist ? heeee waaatttt nee toch zie ik jullie meteen denken, kalm kalm maar. Dit wordt gedaan om een kalf de weg naar de emmer (met speen die 2 dagen daarna zonder) goed en snel te laten vinden. In zo'n kist kan hij/zij niet zoveel kanten op dus staat er 9 van de 10 keer goed voor. Daarbij kun je dus goed controleren of het kalf de melk wel drinkt. Zou je de kalveren meteen allemaal bij elkaar in een groep gooien dan zijn ze echt dom en weten dus niet waar ze melk kunnen drinken. Gevolg is dan snel dat ze uitdrogen. Och ja de kalveren drinken wel eerst de biest(dat is de eerste melk van de koe met lekker veel antistoffen) bij de koe zelf, meestal hebben die koeien zoiets van : he boer m'n uier is vol ik wil gemolken worden he. Dus lopen die al richting melkput en zodra dat gebeurd dan gaat het kalf weg en geen koe kijkt er naar om.
Dus als de kalveren zo'n dag of 4-5 oud zijn dan gaan ze in een groep met ongeveer even oude kalveren. Meestal groep van 10.

Het Blanke vlees wat men ook nu nog kan eten is van Nuka's = nuchter kalveren. Dit zijn stiertjes die alleen nog melk hebben gehad en geen krachtvoer, zo blijft het vlees dus ook gewoon blank. Nix geen gekloot met voer. Stiertje is dan meestal een week 2-3 oud.
Door Jolly
:) HEHE HEBBEN JULLIE HET DOOR :D
Sorry voor het schreeuwen, maar dat is nou precies hetgeen waar de Nederlandse PLUIMVEEboer zich zo aan ergert, want de consument (ja jullie dus) wil niet veel betalen voor ene stukkie kip, dus wordt het uit ander landen goedkoop ingekocht, bewerkt dat het de overtocht goed overleeft, zonder te rotten dus, en dan nog een keer hier weer bewerkt dat het nog ff langer houdbaar is.
En het dan maar gek vinden dat er Salmonella in is gekomen .
Ja ik ben misschien een beetje partijdig omdat schoonouders en vriend vleeskuikenopfokbedrijf hebben, maar ik weet hoe zij met deze dieren omgaan
en zo met hun, in de Noord-kop in iedergeval, de andere pluimveehouders ook. De boeren in het algemeen, dus ook melkveehouders en varkens etc etc zorgen zeer goed voor hun dieren, want het is tenslotte wel hun broodwinning. Als de consument dat ook eens in kon zien waren we al een stuk verder. De boeren zitten namelijk aan zoveel regeltjes vebonden, dat het bijna niet meer leuk is om boer te zijn. Als er dan ook nog zo wordt gekloot met vlees, melk etc etc, waar zij dan de schuld van krijgen. Dan is de maat straks vol, stoppen de boeren ermee en dan? alles uit het buitenland halen nou jullie heben gezien wat dat voor kip(filet) dan is. Lekker he ook een stukje. :-/
Wij hebben in de buurt een slachterij voor de kippen zitten, onze kippen gaan nu(door ander contract) ergens anders heen, maar we halen nog steeds bij die slachterij dozen vol kipfilet, poten, schnitzels e.d , we weten dat daar niet gekloot wordt. Wijzelf verkopen het ook weer aan andere mensen die 1 keer wat meegekregen hebben en sinds dien nooit meer anders willen. Vlees is malser, wordt niet ineens super klein in de pan tijdens het braden en smaakt veel beter. Oke het is duurder dan wat appie heijn, c1000, superde boer of andere supermarkt heeft, maar is wel zonder water en geur en smaakstoffen. Ik zal zeggen, bij ons betalen ze 6,50 euro de kilo kipfilet.
Zolang als de consument niet wil betalen voor een product zullen ze alles doen om het goedkoop uit het buitenland te vissen en dat vind ik om te :'(

Diegene die geïnteresseerd zijn in het vleeskuikenopfok bedrijf, vertel het me en we maken ff een afspraak dan laat ik het zien hoe het reilen en zeilen gaat bij ons.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door