Ik ga het nu ook allemaal apart doen, en zeker 6 weken ertussen.
Ik was niet erg duidelijk; De laatste lepto vaccinatie heeft ie ook eind oktober 2007 gehad. Kan ik daarmee dan wachten tot maart 2009. Of is dat te lang?
Moderator: Lizzy
Leptospiren kunnen weken tot maanden in ‘het milieu’ overleven als de condities gunstig zijn (nat/vochtig, optimale in vitro temperatuur 28-30°C, neutrale tot licht alkalische pH 7,0-7,2). Leptospiren zijn zeer gevoelig voor droogte, hoge temperaturen (>42 graden C) en een zuur (pH<6,8) of alkalisch (pH>8,5) milieu.Link: artikel van het RIVM
De beste periode om te enten is in het late voorjaar.Dat hat ik ook begrepen. NU zit ik dus te twijfelen om lepto te herhalen na 12 maanden (nov), of beter een paar maanden wachten tot het wat warmer wordt en de enting optimaal zijn werk kan doen. Zeker als de enting eigenlijk geen bescherming voor 12 maanden biedt.
Anders dan de bruine rat is de zwarte rat geen drager van Leptospira interogans, de bacterie die de ziekte van Weil veroorzaakt.Aldus Wikipedia.
Per jaar worden gemiddeld dertig gevallen van veelal ernstige leptospirose gediagnosticeerd met een duidelijke piek in de periode augustus-november. Momenteel wordt ongeveer eenderde van de infecties opgelopen (tijdens vakanties) in het buitenland, met name in tropische landen.Een derde daarvan raakt in het buitenland besmet. Blijven er nog 20 over die hier besmet raken. En 5% van de 30 gaat er aan dood. Er gaat dus 1,5 mens per jaar dood aan lepto. Jammer dat we deze gegevens niet hebben voor honden... Die rommelen natuurlijk wel vaker in waterplasjes dan de gemiddelde mens....
claudiaB schreef: Ik pak dit topic weer even op.
Was afgelopen vrijdag bij de DA om pup Ayla te enten, heb ik het over entingen gehad bij oudere honden.
Ik was van plan om dit jaar alleen weil te enten van nobivac. Maar de DA waarschuwde voor Parvo!!
volgens hem komt Parvo weer meer voor door de invoer van buitenlandse pups!! En hebben ze per week 1 tot meerdere besmette honden!!
Nu slaat weer de twijfel toe. Het lijkt me geen verkoop praatje, want het verschil weil/parvo of alleen weil is ook niet zoveel.
oh oh wat is het toch lastig. zeker als je het beste wil voor je doggy's.