Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Juul
Ik ga het nu ook allemaal apart doen, en zeker 6 weken ertussen.

Ik was niet erg duidelijk; De laatste lepto vaccinatie heeft ie ook eind oktober 2007 gehad. Kan ik daarmee dan wachten tot maart 2009. Of is dat te lang?
Door Nitus
Dat kan, maar dan is je hond een paar maanden onbeschermd. Maar volgens mij heb je in de wintermaanden het minste kans op Weil (mits het goed koud is).
Door K&D
Ik heb ergens gelezen (kan het artikel niet zo snel vinden) dat leptospiren niet aktief zijn bij temperaturen onder de 11 graden. Ze houden van een warme, vochtige omgeving, liefst boven de 25 graden.
Leptospiren houden niet van droogte, kou, een zuur milieu.
Daarom is de besmettingskans in de wintermaanden erg laag omdat het gewoon te koud is. De meeste kans op besmetting is er in de nazomer maanden als het vochtig, broeierig weer is.
De beste periode om te enten is in het late voorjaar.
Leptospiren kunnen weken tot maanden in ‘het milieu’ overleven als de condities gunstig zijn (nat/vochtig, optimale in vitro temperatuur 28-30°C, neutrale tot licht alkalische pH 7,0-7,2). Leptospiren zijn zeer gevoelig voor droogte, hoge temperaturen (>42 graden C) en een zuur (pH<6,8) of alkalisch (pH>8,5) milieu.
Link: artikel van het RIVM

Ik weet niet of ik de gevolgtrekking zo 'makkelijk' mag maken, maar het lijkt me dat bosvennetjes en bosmeertjes weinig risico geven op lepto. Die meertjes bestaan meestal uit zuur - niet alkalisch - water.
Leuk. Ik zal eens wat lakmoesstaafjes op het bosmeertje loslaten waar wij meestal wandelen en de PH meten.
En ik zal dan ook eens meten wat de PH waarde van de urine van de hondjes is.
Laatst gewijzigd door K&D op za 08 mar 2008, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Juul
De beste periode om te enten is in het late voorjaar.
Dat hat ik ook begrepen. NU zit ik dus te twijfelen om lepto te herhalen na 12 maanden (nov), of beter een paar maanden wachten tot het wat warmer wordt en de enting optimaal zijn werk kan doen. Zeker als de enting eigenlijk geen bescherming voor 12 maanden biedt.

Wij lopen veel langs de Regge, en daar zijn ook heel veel sloten. Als ik alleen in het bos zou wandelen, zou ik misschien niet eens meer laten enten.
Door Lizzy
We hebben het in dit topic uitgebreid over de ziekte van Weil gehad, vandaar dat ik dit topic maar even oppak. Ik hoorde van de week op het journaal dat het aantal zwarte ratten in Nederland weer stijgt. En behoorlijk ook. En dat deze moeilijker uit te roeien zijn dan bruine ratten. Bruine ratten staan dus bekend om het verspreiden van de ziekte van Weil. Iemand enig idee hoe dat zit met zwarte ratten?
Door flin
Ziekte van weil      : Wordt veroorzaakt door een bacil, Leptospira, die in het bloed en de urine van ratten en muizen voorkomt en meestal afgescheiden wordt in water.

zwarte rat leeft in omgeving van water (riool oa), bruine rat houd 't liever droog....
Door Lizzy
Ik kan helaas 50:50 % sites vinden waar staat dat de zwarte rat niet de drager/verspreider is van de Weil bacterie en wel drager/verspreider is... Tijdens mijn zoektochtje zag ik wel dat de hoeveelheid bruine ratten ook weer explosief stijgt in NL :(.
Door K&D
Anders dan de bruine rat is de zwarte rat geen drager van Leptospira interogans, de bacterie die de ziekte van Weil veroorzaakt.
Aldus Wikipedia.

Ik kom in meer artikelen tegen dat ze geen drager zijn van de bacterie die Weil veroorzaakt. Maar Weil kan door meer bacteriën veroorzaakt worden....
Het is onduidelijk...het ene artikel zegt dat ze het niet verspreiden en de andere wel. Overigens kom ik ook een artikel tegen uit 2006 wat verkondigd dat de zwarte rat oprukt. Dus echt nieuws is het niet.

Wat ik verontrustend vind is dat in Twente de bruine rat veel meer voorkomt dan voorheen. Ook in onze gemeente (Dinkelland) schijnen ze op te rukken. Daar ben ik niet blij mee.
http://www.refdag.nl/artikel/1336797/Al ... wente.html
Door flin
nationaal referentielaboratorium leptospirosen:

http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten/ ... irosen.jsp

4.1 Reservoir
Ratten, vooral de bruine rat (Rattus norvegicus), zijn het reservoir voor de Serovars icterohaemorrhagiae en copenhageni, runderen het belangrijkste reservoir voor Serovar hardjo en veldmuizen (Microtus arvalis) en muskusratten (Ondatra zibethicus) het belangrijkste reservoir van Serovar grippotyphosa. Recent onderzoek heeft aangetoond dat de huisspitsmuis (Crocidura russula) een reservoir voor het Serovar mozdok (type 3) kan vormen.
In principe kan bijna elk zoogdier een infectiebron of reservoir vormen, maar vooral knaagdieren en insecteneters.
Door dogsunlimited
Uit het stukje van de link van Flin:

2.5 Immuniteit
Bescherming door antistoffen is Serovar specifiek; er is geen ‘kruisimmuniteit’ met andere leptospiren. Aangezien er vele verschillende Serovars voorkomen, is de immuniteit dus beperkt. Waarschijnlijk biedt natuurlijke infectie jarenlange bescherming.

Bij ons niet meer ratten dan voorheen. Ik woon in een rattenrijk gebied middenin de Uiterwaarden. Zag een paar weken terug wel een verdwaalde zwarte rat, die beesten zoeken het grote water niet op en blijven gewoon tussen de graspollen schuilen langs greppeltjes tot het gevaar voorbij is. Ze rennen niet voor de honden weg.
Door Lizzy
Er zijn dus pak-m-beet 30 mensen per jaar die een ernstige vorm van een leptobesmetting oplopen.
Per jaar worden gemiddeld dertig gevallen van veelal ernstige leptospirose gediagnosticeerd met een duidelijke piek in de periode augustus-november. Momenteel wordt ongeveer eenderde van de infecties opgelopen (tijdens vakanties) in het buitenland, met name in tropische landen.
Een derde daarvan raakt in het buitenland besmet. Blijven er nog 20 over die hier besmet raken. En 5% van de 30 gaat er aan dood. Er gaat dus 1,5 mens per jaar dood aan lepto. Jammer dat we deze gegevens niet hebben voor honden... Die rommelen natuurlijk wel vaker in waterplasjes dan de gemiddelde mens....
Door K&D
Ik heb het mijn DA gevraagd ergens vorig jaar (nav een gesprekje over lepto enten ja of nee). Zij gaf aan dat ze zelf nog niet geconfonteerd was met een hond met lepto, maar zij ent natuurlijk elk jaar de honden die in de praktijk komen. (met Nobivac)
Het komt nog wel 'geregeld' voor volgens haar, maar cijfers over besmette gevallen bij honden zijn niet bekend. Wordt niet bijgehouden. En bovendien wordt lepto soms niet herkend. Áls er statistieken over zouden zijn, is het ook maar een indicatie.

dit item zou een leuke afstudeeropdracht kunnen zijn voor een vet.student.
Door claudiaB
Ik pak dit topic weer even op.
Was afgelopen vrijdag bij de DA om pup Ayla te enten, heb ik het over entingen gehad bij oudere honden.
Ik was van plan om dit jaar alleen weil te enten van nobivac. Maar de DA waarschuwde voor Parvo!!
volgens hem komt Parvo weer meer voor door de invoer van buitenlandse pups!! En hebben ze per week 1 tot meerdere besmette honden!!
Nu slaat weer de twijfel toe. Het lijkt me geen verkoop praatje, want het verschil weil/parvo of alleen weil is ook niet zoveel.
oh oh wat is het toch lastig. zeker als je het beste wil voor je doggy's.
Door Angelique
claudiaB schreef: Ik pak dit topic weer even op.
Was afgelopen vrijdag bij de DA om pup Ayla te enten, heb ik het over entingen gehad bij oudere honden.
Ik was van plan om dit jaar alleen weil te enten van nobivac. Maar de DA waarschuwde voor Parvo!!
volgens hem komt Parvo weer meer voor door de invoer van buitenlandse pups!! En hebben ze per week 1 tot meerdere besmette honden!!
Nu slaat weer de twijfel toe. Het lijkt me geen verkoop praatje, want het verschil weil/parvo of alleen weil is ook niet zoveel.
oh oh wat is het toch lastig. zeker als je het beste wil voor je doggy's.

Neuh, niet dat je er van neer valt, klopt. Maar bij de meeste DA's wordt de Weil in de Parvo (lees:coctail) opgelost en zouden ze voor "losse"Weil-enters dus losse oplosvloeistof moeten hebben. Parvo vaccineer je nooit alleen, die zit in de coctail, samen met Hondenziekte en HCC en soms Para-influenza.

Wat is de huidige status van de vaccinaties van je hond?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door