Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
202spots schreef: Prima! Wanneer jij hart als orgaan vlees wil rekenen is goed hoor.
Ik (en vele anderen) zie het als 'n spier ,maar dat 't  ook 'n orgaan funtie heeft..
"Het hart is een holle spier die door geregeld
samen te trekken bloed door het lichaam pompt. "

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hart

De tong word ook meestal verwarrend 'n spier of orgaan genoemd, maar word alleen als orgaan beschreven wat  veel spieren heeft.
"De tong is een orgaan in de mond
De tong bestaat voornamelijk uit spieren"

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tong_%28anatomie%29
En Dory, wat gebeurd er als je je hond voert met hart alsof het spiervlees is?
Door 202Spots
Ik denk dat jij zelf ook wel weet dat er niemand is die ALLEEN maar hart als spiervlees geeft! ::)
Come on Lizzy!!
Ik geef je alleen maar de definitie uit de woordenboek!!!
Wanneer je het daar niet mee eens bent dan kan je dat in Wikipida veranderen geloof ik?
Door Lizzy
202spots schreef: Ik denk dat jij zelf ook wel weet dat er niemand is die ALLEEN maar hart als spiervlees geeft! ::)
Come on Lizzy!!
Ik geef je alleen maar de definitie uit de woordenboek!!!
Wanneer je het daar niet mee eens bent dan kan je dat in Wikipida veranderen geloof ik?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Orgaan

Enkele menselijke organen zijn
alvleesklier (pancreas) - baarmoeder (uterus) - bijnieren (adren) - bijschildklieren (parathyroiden) - blaas (vesica urinaria) - darm - eierstokken (ovaria) - hart (cor) - hersenen - huid - hypothalamus - lever (hepar)- longen (pulmo) - lymfeklieren - maag (gaster of ventriculus) - milt (lien)- neus - nier (ren) - oog - oor - penis - prostaat (prostata)- teelbal (testis) - schildklier (thyroid) - slokdarm (oesophagus) - spieren - vagina - zwezerik (thymus).
Door Lizzy
En Dory, je moet de mensen hier in NL eens de kost geven die alleen maar hart aan hun hond of kat voeren omdat ze vinden/denken dat het spiervlees is! Tis goedkoper dan gemiddeld spiervlees namelijk.
Door Mevroi Kruim
Samenstelling van hartweefsel:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hartspierweefsel
"Het hartspierweefsel (myocard) ontstaat tijdens de embryonale ontwikkeling uit het viscerale mesoderm. Hartspierweefsel heeft histologisch zowel eigenschappen van het dwarsgestreept spierweefsel als ook van het gladde spierweefsel. Het hartspierweefsel ligt tussen het endocard en het pericard.

Hartspierweefsel heeft een dwarse streping en ook de lengte van de sarcomeren komt overeen met dwarsgestreept spierweefsel. In tegenstelling tot dwarsgestreept spierweefsel heeft hartspierweefsel maar één tot twee kernen per cel. Zoals in glad spierweefsel liggen de kernen centraal in de cel. Een bijzonder kenmerk van hartspierweefsel zijn de intercalaire schijven. Deze schijven liggen loodrecht op de lengterichting van de verschillende hartspiervezels.

Hartspierweefsel bevat tot 35% mitochondriën wat de hoge energiebehoefte van dit weefsel weerspiegelt."

Het spiervlees dat wij onze dieren als zodanig voeren is uitsluitend dwarsgestreept. De samenstelling van hart is dus anders dan van de willekeurige spieren die het skelet bij elkaar houden en in staat stellen te bewegen.
Door pike
Lizzy schreef: http://nl.wikipedia.org/wiki/Orgaan

alvleesklier (pancreas) - baarmoeder (uterus) - bijnieren (adren) - bijschildklieren (parathyroiden) - blaas (vesica urinaria) - darm - eierstokken (ovaria) - hart  (cor) - hersenen - huid - hypothalamus - lever (hepar)- longen (pulmo) - lymfeklieren - maag (gaster of ventriculus) - milt (lien)- neus - nier (ren) - oog - oor - penis - prostaat (prostata)- teelbal (testis) - schildklier (thyroid) - slokdarm (oesophagus) - spieren - vagina - zwezerik (thymus).
wie het nu nog snapt mag zijn vinger opsteken  ;D
Laatst gewijzigd door pike op zo 28 okt 2007, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door v.d. boefjeswoud
bij het samen stellen van mijn menu ga ik naar de slachter en vraag voor mijn organen mix
hart = orgaan
nier
lever

tong komt de volgende ronde er bij.

spiervlees vraag ik gewoon en krijg ik spiervlees en niet een hard.
;D :D
Laatst gewijzigd door v.d. boefjeswoud op ma 29 okt 2007, 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
Lizzy schreef: http://nl.wikipedia.org/wiki/Orgaan
alvleesklier (pancreas) - baarmoeder (uterus) - bijnieren (adren) - bijschildklieren (parathyroiden) - blaas (vesica urinaria) - darm - eierstokken (ovaria) - hart
Tja..en wanneer je daar dan op hart klikt...
dan kom je dus weer op de pagina terecht die hier eerder is neergezet.
bij " Zie Hart (doorverwijspagina)" ::) ::)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hart

Maar 't  begint er op wel te lijken dat bij elke link die ik op BP neerzet, er vanuit word gegaan dat  I, ME and MYSELF deze link dan verzonnen heb of zo, terwijl het alleen maar door mij word geplakt zonder dat ik' n verdere bij bedoeling mee heb of  er MIJN mening neer zet!
Dus...hart is 'n spier wat geen spiervlees heeft, of 'n orgaan dat andere samenstelling van spiervlees dan spiervlees heeft, het is niet te vergelijken met spiervlees, maar word wel vaak als spiervlees gegeven terwijl het geen echt spiervlees is.
En ik zou niet weten hoe ik zou moeten ruiken wie er wel of niet hart als spiervlees aan z'n hond te eten geeft en verder geen andere spiervlees voerd, laat staan dat ik geintreseerd ben om iedereen die dat doet dan te eten zou geven.
Ik vind 't dan ook eigenlijk wel erg kinderachtig worden om verder over door te gaan.

Maar goed, als ik ooit nog ergens 'n link zal geven dan zal ik er uitdrukkelijk bij zetten dat het louter en alleen 'n link is waar iemand misschien iets zal kunnen vinden, en dat alles wat in die link staat ,waar je het niet mee eens bent..dan maar met de schrijvers van de link besproken moet worden, want IK PERSOONLIJK ben niet aansprakelijk voor de inhoud van die site,en wens ik ook niet aansprakelijk te worden gehouden als of ik het zelf geschreven had.

Oh...het ging geloof ik over orgaan mix?
En...DIT schreef ik in m'n eerdere reactie:
Geef je de orgaan mix ook als volledige maaltijd?
Of ook iets van spiervlees of bot erbij?
(Alleen orgaan geeft vaak losse ontlastig).
Ik zou 50% hart, 25 % nier en 25 % lever doen.

De orgaanmix is niet het enige eten of het enige soort vlees wat er hier gevoerd word, en de verhouding in de mix blijft wat mij betreft 't zelfde.
En wanneer ik spiervlees tekort heb dan geef ik gerust 'n beetje hart erbij als spiervlees zonder dat ik er voor mezelf 'n probleem van ga maken. ;)

p.s hard is tegenovergestelde van zacht
hart is 'n spierorgaanspierorgaanspierorgaan of tikker
Laatst gewijzigd door mahuni op ma 29 okt 2007, 03:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Dory, je ziet echt dingen die er niet zijn. Niemand gaat er hier vanuit dat jij de links die je opgeeft zelf verzonnen hebt. Maar jij zet een stelling neer, ik zeg dat ik het anders zie en dan begin jij links te geven die jouw stelling bewijzen. Waarop ik een link geef die mijn stelling bewijst. In mijn ogen is dat "discussie". Het "niet met elkaar eens zijn". Dus volgens mij moet je je niet zo persoonlijk aangevallen voelen, als we het in een discussie niet met je eens zijn.

Volgens mij is het gewoon heel simpel. Natuurlijk zijn spieren ook een orgaan. Alles is orgaan. Je hele lijf is een groot orgaan. Maar als je naar de slager gaat en je vraagt om spiervlees: dan krijg je louter het vlees dat heeft gezorgd voor de beweging van het lichaam. Dat het skelet bij elkaar heeft gehouden. En alles dat daarbuiten valt en een andere functie vervult dan het skelet in beweging te krijgen: dat is orgaan. Vraag een slager om wat orgaanvlees en je krijgt: hart, lever, nier, hersenen, etc.

Maar goed, van mij mag iedereen er z'n eigen definitie op na houden hoor. Weet alleen wel dat als je grote hoeveelheden hart voert (omdat je het als een soort van spiervlees ziet) je de balans van je menu sloopt. Hart komt qua voedingsstoffen niet echt overeen met spiervlees. En bevat bijv. veel meer natrium dan spiervlees. Runvlees bijvoorbeeld: bevat 43 mg natrium per 100 gram rundvlees. Runderhart bevat 103 mg natrium per 100 gram rundvlees. Om maar eens 1 voorbeeldje te noemen.

Ik ben het geregeld niet met Eliasen eens (en vind dat hij met twee maten meet) maar qua deze wel:

Dit zegt Mogens Eliasen erover :

"Man wants to classify everything - and it does not always follow Mother Nature's intentions... ;-)  The limits between our classifications do not always make sense - and heart is definitely an example of that.

Heart is muscle - but a special kind of muscle that is different from the muscles you use to move your arms and legs with.  The stomach and the intestines also have muscles - of yet another nature.  Heart meat contains many of the amino acids from proteins that are typical in organ meat, but not as many as, for instance, kidney and liver.

Heart makes up less than 1% of a prey animal's weight - and shold not make up much more on your dog's menu either.  If you want to stretch it to 5%, I see no big problem - but if you feed, say, 10% or more, you are screwing up your balances, because heart meat, although very rich in certain proteins, is also a very poor source of others....  So, in other words, if your choice of category for heart messes up your balance of the diet, then there is something fundamentally wrong with your balance....  Alternatively, you are trying to copy a diet recipe that is WAY too specific in terms of numbers!".
Door Billie
Dus als ik het goed begrijp (het is wel ingewikkeld zeg) 1 tot 5 % van je honds maaltijd moet/kan uit HART bestaan  ???
Door roefus
Als ik eerlijk ben...ik reken de percentages nauwelijks of niet.
Ergens heb ik het in mijn achterhoofd  ;)
In het begin heb ik alles uitgerekend, maar heb het ook alweer vlug gestaakt.
Ik geef elke dag 50% vleesbot en 50% spiervlees(vis)  en/of orgaan.
In de praktijk zal ik op zo'n 17% orgaanvlees komen.
Eén dag in de week geef ik half vleesbot, half pens.
Eén dag geef ik half vleesbot, half hart of nier...of een samenstelling daarvan.
En één dag voeg ik nog een 300 gram lever toe. (ik geef ongeveer 50 gram lever per kilo lichaamsgewicht).
Maar sóms geef ik wat meer lever, en soms wat minder.
(ze krijgen als snack ook nog soms wel eens wat gedroogde levertjes, dus ik vind het wel kunnen).
Over een aantal weken genomen...krijgen ze 'alles' binnen.

Een enkele keer vervang ik hart door tong (als ik er leuk aan kan komen, anders niet).
En ze krijgen geregeld konijnenkoppen, daar zitten ook hersentjes in en tongetjes. (geen ogen...het is me bespaard gebleven..mijn poelier levert konijnenkoppen zonder vacht en ogen...en ook nog gratis  :P).

Zoals ik al schreef...af en toe 'reken' ik het nog eens uit.
Maar voor mijn gevoel zitten ze op 'n 17% aan orgaan.
En ik kijk niet heel precies.
Geloof ook niet dat 'n wolf dat doet.
Door roefus
Lizzy schreef:
Dit zegt Mogens Eliasen erover :

"Man wants to classify everything - and it does not always follow Mother Nature's intentions... ;-)  The limits between our classifications do not always make sense - and heart is definitely an example of that.

Heart is muscle - but a special kind of muscle that is different from the muscles you use to move your arms and legs with.  The stomach and the intestines also have muscles - of yet another nature.  Heart meat contains many of the amino acids from proteins that are typical in organ meat, but not as many as, for instance, kidney and liver.

Heart makes up less than 1% of a prey animal's weight - and shold not make up much more on your dog's menu either.  If you want to stretch it to 5%, I see no big problem - but if you feed, say, 10% or more, you are screwing up your balances, because heart meat, although very rich in certain proteins, is also a very poor source of others....  So, in other words, if your choice of category for heart messes up your balance of the diet, then there is something fundamentally wrong with your balance....  Alternatively, you are trying to copy a diet recipe that is WAY too specific in terms of numbers!".

Yep...en dezelfde man vindt dat je best wel veel pens mag geven  :-\
Door Lizzy
roefus schreef: Yep...en dezelfde man vindt dat je best wel veel pens mag geven  :-\
Ja, hij is niet helemaal consistent ;D
Door Lizzy
Billie schreef: Dus als ik het goed begrijp (het is wel ingewikkeld zeg) 1 tot 5 % van je honds maaltijd moet/kan uit HART bestaan  ???
Ja, klopt. Maar dan denk ik dat je het inderdaad onnodig ingewikkeld maakt. Gewoon ongeveer 15% orgaanvlees geven en hart onder orgaan rekenen. Dan ben je er wel hoor. Want er zijn altijd wel meer orgaanvleessoorten die je geeft (als het goed is tenminste). Zoals pens en lever en nier bijvoorbeeld.
Door v.d. boefjeswoud
wat voor orgaan vlees geven jullie allemaal??
ik geef op dit moment
lever
nier
hart
pens als complete maaltijd.
8) :-[
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door