Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

K@rin schreef: IK heb ook nergens gezegd, dat het aan de hoeveelheid eiwit ligt ...........
Nou Karin, laten we zo zeggen, ik schijf `Verder heb ik nog nooit van diarree bij pups gehoord, waarvan de moeder een eiwitrijk dieet krijgt´.

Vervolgens schrijf jij, terwijl je mij quote ´Nou, ik kan je garanderen dat het WEL aan de melk van de teef ligt hoor. Deze is te "rijk" voor de puppen .............. !!!!´.

Zoals je kunt zien schrijf ik dat de pups geen diarree krijgen van teveel eiwit in het dieet van de moeder. En geitenmelk bevat dus niet veel eiwit. Kip bevat 20 gram eiwit, op 100 gram kip, om maar eens een blommig vergelijk te geven. Dus als je dan geen eiwit bedoeld, wat bedoel je dan precies?

En aan wat is geitenmelk volgens JOU dan te rijk? Vet kan het ook niet wezen. 100 gram geitemelk bevat 4 gram vet. Rundvlees bijv bevat ook 4 gram vet (op 100 gram). Kip bevat 5,6 gram vet, op 100 gram. Dus als het volgens jou dan te rijk is aan iets, is zou het wel handig wezen als je uitlegt waar het dan volgens jou te rijk moet zijn.... Want de cijfers wijzen het tegendeel uit, zeg maar.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 09 jul 2007, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy schreef: wat bedoel je dan precies?
och al die cijfertjes ........  :-X
Ik maak graag gebruik van mijn bescheiden persoonlijke ervaring als fokker.
en die ervaring is, dat wanneer er bepaalde melkproducten (en die bestaan uit meer dan alleen eiwit) extra aan een zogende teef gegeven worden, dat dat invloed op de melk kan hebben, waardoor de puppen aan de slinger gaan.
Waar dat door komt, kan bij iedere teef verschillend zijn.
Het kan ook aan een combinatie met de rest van de voeding liggen.
Ik heb hier ook de ervaring, bij verschillende teven, dat als ik als extra puppymelk, dus geen geitenmelk, toevoeg, dat diarree bij de teef geeft en het dan ook zeker van invloed is op de puppy poep.  Ben je niet blij mee.
Is verder niet erg, want geen melk, geen dunne poep.
Ik verwacht, dat als ik het vet percentage zou verhogen, dat het misschien net zo zou gaan.
Dat doe ik ook niet, omdat ik gewoon meer van het gewone voer geef, is voor mij het meest normale.
Geen ander voer.

Hanny
K@rin schreef: och al die cijfertjes ........  :-X
Ik maak graag gebruik van mijn bescheiden persoonlijke ervaring als fokker.
en die ervaring is, dat wanneer er bepaalde melkproducten (en die bestaan uit meer dan alleen eiwit) extra aan een zogende teef gegeven worden, dat dat invloed op de melk kan hebben, waardoor de puppen aan de slinger gaan.
Waar dat door komt, kan bij iedere teef verschillend zijn.
Het kan ook aan een combinatie met de rest van de voeding liggen.
Aha, op die manier. Ja, verschillende schrijfstijl he. Ik zou dan geschreven hebben "hoe het komt weet ik niet maar het is mijn ervaring dat". Als jij roept dat iets "te rijk" is terwijl de vraag is of het dieet te rijk aan eiwitten kan zijn, dan werkt dat op MIJ in ieder geval heel verwarrend.

Verder kan ik me overigens wel voorstellen hoor, dat het dan toch de geitenmelk is. Maar dan is het misschien de lactose ofzo, waar de pups op reageren. Hoewel geitenmelk iets minder lactose bevat dan koeienmelk, bevat het nog steeds lactose. En hoewel geitenmelk bekend staat om een betere acceptatie van het lichaam (van mens en hond), wil het niet zeggen dat elk mens/hond de melk ook inderdaad goed kan verdragen....
Lizzy schreef:
Verder kan ik me overigens wel voorstellen hoor, dat het dan toch de geitenmelk is. Maar dan is het misschien de lactose ofzo, waar de pups op reageren. Hoewel geitenmelk iets minder lactose bevat dan koeienmelk, bevat het nog steeds lactose. En hoewel geitenmelk bekend staat om een betere acceptatie van het lichaam (van mens en hond), wil het niet zeggen dat elk mens/hond de melk ook inderdaad goed kan verdragen....
indien er spraken is van lactose gevoelligheid, dan is geitenmelk net zo lastig voor de darmpjes dan koemelk, spreekt ze uit ervaring ;D, het is namelijk zo dat de lactose gehalte in geitenmelk maar +- 10% minder is dan in koemelk (afhangend van tijd van jaar en voeding van de geit), en de chemische structure van de lactose in koemelk is dezelfde als in geitenmelk.  ik zou dan nog liever de teef gezuurde melkproducten geven, maar ook daar is matigheid toch aan te bevelen, want ook daar zit lactose in.
Ik ben heel verbaasd dat er uberhaupt melk bijgevoerd wordt. Wat is het doel ervan? Bij een gewoon gezond dieet krijgt de teef toch voldoende van alles binnen om de pups te voeden? Waar halen andere zoogdieren melk vandaan als ze jongen hebben?
Bij  volwassen zoogdieren ontbreekt daarbij het enzym om melk goed te verteren. Melk toevoegen aan een volwaardig dieet kan net het teveel aan eiwit veroorzaken ook al is deze melk arm aan eiwit. In dit geval was er ook nog sprake van behoorlijk veel melk nl een liter.
Joke Miedema schreef: Ik ben heel verbaasd dat er uberhaupt melk bijgevoerd wordt. Wat is het doel ervan? Bij een gewoon gezond dieet krijgt de teef toch voldoende van alles binnen om de pups te voeden? Waar halen andere zoogdieren melk vandaan als ze jongen hebben?
Bij  volwassen zoogdieren ontbreekt daarbij het enzym om melk goed te verteren. Melk toevoegen aan een volwaardig dieet kan net het teveel aan eiwit veroorzaken ook al is deze melk arm aan eiwit. In dit geval was er ook nog sprake van behoorlijk veel melk nl een liter.
Een liter per dag vind ik ook wat veel, maar hier kreeg ze (als ze het willen) wel wat karnemelk/kwark e.d. per dag erbij. De pupmelk gaf ik omdat het simpel wegdrinkt en veel energie levert
En uiteraard zit in een gezond dieet alles wat een hond nodig heeft, maar een hond kan ook een keer vol zitten van het voer en als ze geen 3 kilo per dag wil eten, maar er wel een groot nest te voeden is dan maar een stapje naast de "natuur". Belangrijker voor mij op dat moment is dat de teef op peil blijft qua energie en gewicht.
Angelique schreef: De pupmelk gaf ik omdat het simpel wegdrinkt en veel energie levert
En uiteraard zit in een gezond dieet alles wat een hond nodig heeft, maar een hond kan ook een keer vol zitten van het voer en als ze geen 3 kilo per dag wil eten, maar er wel een groot nest te voeden is dan maar een stapje naast de "natuur". Belangrijker voor mij op dat moment is dat de teef op peil blijft qua energie en gewicht.
Dat snap ik,  maar nu iets anders: heeft het extra eiwit en calcium wat je aan de teef geeft geen nadelige  invloed op het skelet van de pups? Ik doel op Enostosis
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op di 10 jul 2007, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
'In de natuur' krijgt een wolf ook geen 12 pups, een stuk of 6 is meestal het maximum en die halen vaak lang niet allemaal de 3 maanden. Da's dus wel van een andere orde.
Afrikaanse wilde honden krijgen wel grote nesten maar volgens mij krijgen de andere teven in de roedel dan ook melk en helpen die mee met voeden.
In dit opzicht zijn onze huishonden dus een aardig eindje van de natuur verwijderd.
Joke Miedema schreef: Dat snap ik,  maar nu iets anders: heeft het extra eiwit en calcium wat je aan de teef geeft geen nadelige  invloed op het skelet van de pups?
Waarom zou een beetje pupmelk ineens nadelige invloeden moeten hebben op een skelet?

Maar goed, tot op heden is alles gezond groot geworden, dus alleen kijkend naar mijn eigen honden kan ik zeggen dat het skelet er niet van te lijden heeft gehad.
Het zijn zo wat vragen die in me opkomen, mijn teven hebben nog nooit een nest pups gehad. Ik heb hier dus absoluut geen ervaring mee.
Als bv de [te eiwitrijke]voeding van de moeder invloed op de ontlasting van de pup heeft is mijn volgende vraag heeft het ook invloed op bv de ontwikkeling van het skelet van de pups. HD, Enostosis en andere skeletafwijkingen kunnen n.l. veroorzaakt door een te 'rijke' puppyvoeding. Meestal wordt dan gekeken naar de voeding die de puppyeigenaar geeft. Maar wat als de aanzet al in het nest wordt gegeven door een te eiwitrijke voeding van de moederhond?
Spike heeft bv als pup Enostosis gehad.
Kruimel schreef: 'In de natuur' krijgt een wolf ook geen 12 pups, een stuk of 6 is meestal het maximum en die halen vaak lang niet allemaal de 3 maanden. Da's dus wel van een andere orde.
Afrikaanse wilde honden krijgen wel grote nesten maar volgens mij krijgen de andere teven in de roedel dan ook melk en helpen die mee met voeden.
In dit opzicht zijn onze huishonden dus een aardig eindje van de natuur verwijderd.
ik heb wel eens eerder gehoord dat mensen zeggen dat de afrikaanse wilde honden doen aan allolactatie, maar er is in de literatuur nergens omschreven dat het echt zo is (tenminste, ik heb het nog niet kunnen vinden). Ik weet dat er een dominante teef is die jongt, en een klein percentage ondergeschikte doen dat ook, ik geloof dat de % onder de 20 % ligt van subordinates die ook nestjes krijgen, de nestjes worden soms afgemaakt door de alpha teef, maar soms worden de pup's ook ingepikt door haar..... ik heb toch nog even gezocht, maar er is niets terug te vinden over wilde honden en het delen van de lactatie. Wel shared infant care in de zin dat alle volwassene, inclusief de ondergeschikte teefjes , brengen eten voor de pup's maar niet melk productie. Het staat wel beschreven voor suricates.... (stokstaartjes, of meerkatten)
mischien omdat de meerkatten dames familie van elkaar zijn, de vrouwtjes blijven in de groep, en de wilde honden vertrekken de volwassen vrouwtjes juist uit hun groep... ik dwaal nu erg af.
Maar goed, zoals jij al schrijf, heelwat jongkies overleven het niet bij grote geboorte getallen (tot 19 puppies in een nest :o)  van de wilde honden, dat is bij onze honden toch wel anders, een nestje van 11 slepen wij er makkelijk door, maar mede omdat wij de eten voor ze kunnen aandragen en ze worden niet bedreigd door andere dieren of zo erg door ziektes ;)
Ja dat gaat er idd vaak zo dat aantal teven krijgen pups en ene teef bijt de pups van de andere dood, want dan gaan de puploze moeders wel de nest van de "boosdoener" zogen.
Soms worden er idd ook pups ingepikt, vooral als de nest van degene die het voor het zeggen heeft een kleine nest is of er zitten zwakke elementen bij.
Zo ver verwijdert zijn onze honden niet, ken een aantal teven die heel lief zijn voor pups maar tijdens eigen dracht genadeloos elke andere pup om zeep willen helpen.
Zelfde als bvb teven die hun mismaakte/zwakke pup afmaken/opvreten/verstoten, en teven die nog steeds eten uitkotsen voor pups, ken ook reuen die dat doen.
Ik blijf het mooi vinden om nog een stuk "natuur" in de honden te kunnen zien.
conleeuw schreef: ik heb wel eens eerder gehoord dat mensen zeggen dat de afrikaanse wilde honden doen aan allolactatie, maar er is in de literatuur nergens omschreven dat het echt zo is (tenminste, ik heb het nog niet kunnen vinden). Ik weet dat er een dominante teef is die jongt, en een klein percentage ondergeschikte doen dat ook, ik geloof dat de % onder de 20 % ligt van subordinates die ook nestjes krijgen, de nestjes worden soms afgemaakt door de alpha teef, maar soms worden de pup's ook ingepikt door haar..... ik heb toch nog even gezocht, maar er is niets terug te vinden over wilde honden en het delen van de lactatie. Wel shared infant care in de zin dat alle volwassene, inclusief de ondergeschikte teefjes , brengen eten voor de pup's maar niet melk productie. Het staat wel beschreven voor suricates.... (stokstaartjes, of meerkatten)
mischien omdat de meerkatten dames familie van elkaar zijn, de vrouwtjes blijven in de groep, en de wilde honden vertrekken de volwassen vrouwtjes juist uit hun groep... ik dwaal nu erg af.
Maar goed, zoals jij al schrijf, heelwat jongkies overleven het niet bij grote geboorte getallen (tot 19 puppies in een nest :o)  van de wilde honden, dat is bij onze honden toch wel anders, een nestje van 11 slepen wij er makkelijk door, maar mede omdat wij de eten voor ze kunnen aandragen en ze worden niet bedreigd door andere dieren of zo erg door ziektes ;)
Ik heb ooit een documentaire gezien waarin dat gezegd werd, zal wel op Discover geweest zijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door