Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Nelly

HO.........HO........HO!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :-/

De eiwitfractie in Canibest is natuurlijk GEEN 13% !!!

Het percentage is heel iets anders als de eiwitfractie Sylvia............

Hou de eiwitfractie maak op ongeveer 25%  ;)
Kijk en daarom laat ik het altijd aan onze "wetenschappers"over om te antwoorden als het op percentages enzo neerkomt. Ik wéét dat versvoer goed is, ik voel aan dat 't goed is en ik zie aan m'n honden dat 't goed is. Daarom voer ik het ook. En als ik ooit ga barfen, zal het puur op gevoel zijn, want kom me niet met cijfers en percentages. Kan wel een beetje simpel rekenen, maar volgens mij ben ik cijferblind, zoals sommige mensen woordblind zijn. Als ik teveel cijfers en getallen zie, duizelt het me ::)
Door Jolly
he daar heb ik nou ook altijd last van. erg fijn als je Wiskunde moest doen als eindexamenvak.  :-/ niet dus
Door sylvia
Kijk en daarom laat ik het altijd aan onze "wetenschappers"over om te antwoorden als het op percentages enzo neerkomt. Ik wéét dat versvoer goed is, ik voel aan dat 't goed is en ik zie aan m'n honden dat 't goed is. Daarom voer ik het ook. En als ik ooit ga barfen, zal het puur op gevoel zijn, want kom me niet met cijfers en percentages. Kan wel een beetje simpel rekenen, maar volgens mij ben ik cijferblind, zoals sommige mensen woordblind zijn. Als ik teveel cijfers en getallen zie, duizelt het me ::)
Ik vindt gaan berekenen van het voer of je eigen eten veel te ver gaan,eet gevarieerd dan is het altijd goed voor mens en hond.Heeft je hond of kat een dieet nodig wat laag is op eiwit weet je dus dat je van het één of ander iets minder moet geven,maar ik zie hier niemand van de barfers precies weten hoeveel % ruw of fractie zij per dag voeren,ehhhhh misschien Ink die heeft een rekendoos met bijpassende rekentic  ;D
Laatst gewijzigd door sylvia op di 19 aug 2003, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ineke
Hoi Novy,

Ik ben niet boos ofzo hoor  ;) . Anders had ik je niet doorgelinkt naar de antwoorden op mijn vraag.
We zitten hiet toch om te leren van en met elkaar?

Ik keek er alleen van op. Ik zag dat stukje en dacht dat er iets mis was gegaan, omdat ik dat vele dagen eerder had geschreven.

Ik knip en plak ook dat het een lieve lust is. Leve de digitale wereld.
Door Lizzy
Ik vind het ook geen probleem als er geplakt en geknipt wordt, maar je kunt ook op oudere onderwerpen reageren. Het onderwerp zal dan naar boven aan de lijst verschuiven. Wil je toch plakken en knippen, zet er dan tenminste de naam van de oorspronkelijke schrijver bij, OK?
Groetjes, Lizzy
Door Lizzy

Ik vindt gaan berekenen van het voer of je eigen eten veel te ver gaan,eet gevarieerd dan is het altijd goed voor mens en hond.Heeft je hond of kat een dieet nodig wat laag is op eiwit weet je dus dat je van het één of ander iets minder moet geven,maar ik zie hier niemand van de barfers precies weten hoeveel % ruw of fractie zij per dag voeren,ehhhhh misschien Ink die heeft een rekendoos met bijpassende rekentic  ;D
Hoi Sylvia, ja, ik heb de eiwitfractie en percentages calcium en fosfor wel uit laten rekenen. Goed, toen kwam ik erachter dat de eiwitfractie hoog is (32%) en de hoeveelheid calcium/fosfor ook. En toen? Want, dan ga je je verdiepen in "hoe krijg ik de eiwitfractie naar beneden?". Nou, dmv nog meer groente (ik vind dat ze al genoeg krijgen), dmv toevoegen van vetten (ik vind dat ze al genoeg krijgen) en dmv toevoegen van granen (hetgeen ik mijn honden niet teveel/niet wil voeren). Dus, wat nu? Nou, ik ga er dus vanuit dat, doordat ik zo'n hoge kwaliteit aan eiwitbronnen gebruik, de hoge eiwitfractie niet zoveel kwaad kan. De ene dag zullen ze ook meer eiwitten binnen krijgen dan de andere keer. Daarbij komt ook dat ze de ene week meer eiwitten binnen krijgen dan de andere...

Qua Calcium/Fosfor: de hoeveelheid calcium heb ik naar beneden gebracht door minder bot te gaan voeren (hetgeen me zeer goed bevalt). Daarmee is ook de hoeveelheid fosfor naar beneden gebracht. Maar, tis nog steeds (volgens de boekjes) te hoog. En toen? Wat nu?

Vraag je mijn eerlijke mening, dan verwacht ik eigenlijk (stiekem) dat de eiwitfractie bij de gemiddelde barfer te hoog is en dat de hoeveelheid calcium en fosfor bij veel barfers ook te hoog is.

En toen? En nu? Wie het weet, mag het zeggen!

Want, we gaan nu uit van ideale percentages. En, hoe komen we aan deze percentages? Deze komen allemaal weer neer op voeding dat de hond iedere dag eet.... Hier krijgen ze iedere dag wat anders. De ene dag is het % eiwit laag, de andere dag hoog. De ene dag is het % bot hoog, de andere dag nihil. En wie zegt mij dat dit minder goed zou zijn als iedere dag een perfect percentage? Nogmaals, wie het weet, mag het zeggen!

Ik denk namelijk dat dit voor ons ook geldt. De ene dag eet je veel eiwit, de andere dag weinig (moet je kijken hoe de meter uitslaat als je een avondje mosselen of reuze garnalen eet).

Wat vinden jullie?
Groetjes, Lizzy
Door sylvia
Dat is dus precies wat ik bedoel Lizzy  ;D
Nu voer ik wel een kompleet vlees menu maar ze krijgen er ook dingen bij,niet iedere dag maar ze snaaien van onze tafelresten en als we lams,rund of gevogelte eten "vallen" er ook wel dingen op de grond.
Dus de ene dag hebben ze ook iets meer van het ene en dan weer van het ander ondanks dat ze een kompleetversvoer eten.Ik vindt dit ook niet vallen onder de noemer ,o jee niet doen want dan gaat je voer uit balance,daar valt bij mij onder zelf calcium toevoegen of ander van deze extra chemische toevoegingen.
Voor mij zelf heb ik nog nooit uitgerekend hoeveel aan fracties van het één of ander er in zit,voor mijn kinderen ook niet ,en ik geloof dat er nog geen dier met rekenmachine rondloopt,maar een gevarieerd menu moet in alles voorzien en inderdaad de ene dag van het ene ietsje meer en van het ander ietsjes minder.Kijk heb je met een probleem te maken is het handig te weten waar wat inzit en als je iets moet verminderen waarmee je dat kunt doen.Maar ik denk dat het juist dit soort dingen is die van arf of barf een vreselijk ingewikkeld iets maken voor mensen die interesse hebben om dit te gaan doen,en van het idee van dat rekenen direkt weer terug vliegen naar de zak jeukanuba.Het is leuk als je het wilt weten maar geen mens bij volle verstand dan gaat iedere dag met rekenmachine de ruwe percentages omrekenen in fracties.Zoals ik zei ,ik heb dat bereken ooit een keer moeten leren,toen vond ik het een leuk en interesant iets om te doen...even,toen dacht ik ja daaag waar heb ik dit voor nodig het was even een leuk trucje om mensen te vertellen wat er daadwerkelijk op de zak stond....besluit vergeten die hap onnodige ballast voor mij,maar das mijn mening natuurlijk,en voor mij werkt het zo.
Door Sander
Misschien een onnozele vraag, maar wie heeft ooit bedacht dat de eiwitfractie ongeveer 25% moet zijn? Als dit gedaan is door de brokkenindustrie, dan kun je je afvragen in hoeverre dit ook van toepassing is op vers voer. Gekookt eiwit is namelijk anders dan ongekookt eiwit.
Door Janet
Misschien een onnozele vraag, maar wie heeft ooit bedacht dat de eiwitfractie ongeveer 25% moet zijn? Als dit gedaan is door de brokkenindustrie, dan kun je je afvragen in hoeverre dit ook van toepassing is op vers voer. Gekookt eiwit is namelijk anders dan ongekookt eiwit.
Paul... Ink... Roger... Lizzy ???.
Door Janet
Ik denk trouwens dat dit een gemiddelde is dat diverse wetenschappers hebben berekend. En aangezien brokken toch doodgekookt zijn, kan men er aan toevoegen wat er wetenschappenlijk voorgeschreven staat.
Door Lizzy
Goeie vraag Sander! Ik weet het antwoord niet.... Als ik de oude boeken van Donath lees, dan wordt er (natuurlijk) niet over eiwitfractie gepraat. Ik denk dat dit inderdaad is uitgevonden door de kant-en-klare voedsel industrie. Natuurlijk zijn er dus onderzoeken geweest waaruit gebleken is dat 25% ongeveer ideaal is voor de gewone hond. Hoe en wat en waar en waarom... geen idee! Ik vermoed dat dit wel degelijk te maken heeft met iedere dag, dag in dag uit dezelfde voeding verstrekken. Als je iedere dag exact hetzelfde eet, dan krijg je dus problemen wanneer deze voeding niet voldoet aan de ideale percentages.

Sylvia, ik ben het helemaal met je eens! Ik heb dit ook een keer uit laten rekenen omdat ik dat interessant vond. Verder heb ik er dus nix mee gedaan. Ik reken niks voor mijzelf uit en ook niet voor mijn honden. Neemt niet weg dat ik vind dat je de basisbeginselen van BARF/ARF moet kennen voordat je zelf gaat samenstellen. Als wij vertellen: ongeveer 75% producten van dierlijke oorsprong, ongeveer 15% tot 20% bot, ongeveer 10% orgaanvlees en mensen hollen dan weg (naar hun zak jeukanuba), dan moeten ze dat zelf weten, maar dan denk ik dat ze nog niet rijp zijn om zelf te gaan samenstellen. Moeilijk is het niet, maar er zijn nou eenmaal regels. Je geeft je kind ook niet iedere dag patat met kroket, pizza en macaroni en cola, dag in dag uit. Toch?

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 19 aug 2003, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sylvia
hahahaha nee Lizzy ik bedoelde dit reken sommetje,
als je dat moet gaan doen om te (b)arfen,en dat voor alle dingen eiwit,vet,koolhydraat,calcium,phosfor. :D

berekenen eiwit fractie:
voer A heeft 23% ruwe eiwit en levert 4000 kcal/kg
23% van 1000 = 230 gr x 4 = 920:4000 = 0,23 = 23% eiwitfractie.
voer B heeft 20% ruwe eiwit en levert 3000 kcal/kg
20% van 1000 = 200 gr x 4 = 800:3000 = 0,26 = 26% eiwitfractie.
Een voer met een lager ruw eiwit% kan dus een hogere eiwitfractie opleveren!
Door Lizzy
OH! SOR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ;D
Nee, hier hebben de (b)arfers nix aan....
Groetjes, Lizzy
Door qyan
Hoe zit dat nu precies met versvlees. Naar mijn idee zijn van de meeste versvleesvoedingen de eiwitfracties heel hoog (26% - 30%). Duck is 22,2%.
Hoe zit het met de calcium %, wat dus belangrijk is voor grote hondenpups om niet te hard te groeien.
Dat tandsteen wordt verwijderd door brokken is bij mij inmiddels een fabel. Honden kauwen nauwelijks. De meeste brokken komen ongekauwd de maag in.

Kan iemand me nu eens uitleggen, waarom versvlees beter zou zijn voor een grote hondenpup dan brokken. Dan bedoel ik met name de eiwit en calcium-fosfor aspecten. Ook in versvlees kunnen ze troep stoppen.
Volwassen honden is een heel ander verhaal.

Brokken en versvlees mensen, kom op. Leer mij eens wat.

Want ik weet niet meer wat ik mijn BD moet geven
Ik was net weer in de dierenwinkel,en krijg weer de vreemste verhalen,ik zie door de bomen het bos niet meer
hier heb ik verder allemaal weinig verstand van, weet alleen wat ik zie aan mijn bijna volwassen ventje die over 2 dagen 1 wordt.
qyan kreeg als pup dus die geweldige puppybrokken.
op merk a groeide hij 3 kilo per week in de lengte, met helse groeipijnen
merk b groeide hij al iets minder, 2 kilo per week, maar nog steeds verschrikkelijke groeipijnen
merk c, 1,5 kilo per week, met nog steeds helse groeipijnen en ene onregelmatige groei.

uiteindelijk heel jong overgestapt naar vers.
groeipijnen verdwenen, groeide een mooie kilo per week, zoals dat goed is voor een doberreu, en naarmate hij wat ouder werd, 0,5 kilo per week.
groeipijnen waren verleden tijd gelukkig, alhoewel ik 3 weken terug toch dacht dat ze weer begonnen.
dit was gelukkig iets anders.

verder heb ik zowat alle merken vers gehad, de goede, maar ook de minder goede, en toch op geen enkele groeipijn en ene mooie groei.
verder zit in sommige versvleesvoedingen ene natuurlijke calciumbron, gemalen kippenbot en in brokken en sommige versmerken gebeurt dat met een premix, op de merken waar een permix in zat had qyan trouwens wel groeipijn, zoals op de ahv bijvoorbeeld!!!
maar op bibi en duck, nergens last van, carnibest nooit geprobeerd dus weet ik niet.

met brokken en dan vooral puppybrokken had ik het resultaat niet graga willen zien.
of de calcium fosfor verhouding klopt, geen idee, zal wel.
als je hond er verder gene rpoblemen op heeft zal het wel goed zijn toch.

nou ja, dit is mijn ervaring en tot nu toe een hele goede ervaring.

groetjes wendy
Door Nelly
hahahaha nee Lizzy ik bedoelde dit reken sommetje,
als je dat moet gaan doen om te (b)arfen,en dat voor alle dingen eiwit,vet,koolhydraat,calcium,phosfor. :D

berekenen eiwit fractie:
voer A heeft 23% ruwe eiwit en levert 4000 kcal/kg
23% van 1000 = 230 gr x 4 = 920:4000 = 0,23 = 23% eiwitfractie.
voer B heeft 20% ruwe eiwit en levert 3000 kcal/kg
20% van 1000 = 200 gr x 4 = 800:3000 = 0,26 = 26% eiwitfractie.
Een voer met een lager ruw eiwit% kan dus een hogere eiwitfractie opleveren!
Kijk, en dààr word ik dus duizelig van! ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door