Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door conleeuw
Erna schreef: Een stukje van de site van de Raad:

HD-beoordelingen uit het buitenland

In 1991 is door de Wetenschappelijke Commissie van de Federation Cynologique Internationale besloten dat honden alleen in het land waar zij zijn geregistreerd het officiële HD-onderzoek kunnen ondergaan. Uitslagen uit andere landen worden dan ook niet geregistreerd en bekrachtigd door de aangesloten Kennel Clubs.

De Nederlandse Raad van Beheer op Kynologisch Gebied in aangesloten bij de FCI en beschouwt deze afspraken als bindend.

Indien de hond ten tijde van het HD onderzoek in het desbetreffende land was ingeschreven en woonachtig en dit voor minimaal 1 jaar, kan er wel een uitslag vermeld worden op de stambomen van eventuele nakomelingen.
aha, dus heeft het geen zin, of je moet jou hond ruim een jaar in het buitenland laten wonen, maar goed, het zou mij ook niet verbazen als er mensen zijn die het doen.......
Door Erna
conleeuw schreef: aha, dus heeft het geen zin, of je moet jou hond ruim een jaar in het buitenland laten wonen, maar goed, het zou mij ook niet verbazen als er mensen zijn die het doen.......
Er zijn legio mogelijkheden om daar onderuit te komen. Je hoeft een hond niet in het buitenland te verblijven, er is immers niemand die controleert of de hond daar ook daadwerkelijk zit. Overschrijven op naam is voldoende, en dat zul je dus een tijd moeten doen. Betekent wel dat je degene op wiens naam je de hond laat zetten voor de volle 100% moet vertrouwen.

Maar ik zie het ook weleens andersom hoor. Buitenlandse honden die op naam van Nederlanders komen te staan om hier de HD test te laten doen. Blijkbaar staat de Nederlandse beoordeling hoog aangeschreven in het buitenland en heeft men de rompslomp er voor over.
Door conleeuw
Erna schreef: Er zijn legio mogelijkheden om daar onderuit te komen. Je hoeft een hond niet in het buitenland te verblijven, er is immers niemand die controleert of de hond daar ook daadwerkelijk zit. Overschrijven op naam is voldoende, en dat zul je dus een tijd moeten doen. Betekent wel dat je degene op wiens naam je de hond laat zetten voor de volle 100% moet vertrouwen.

Maar ik zie het ook weleens andersom hoor. Buitenlandse honden die op naam van Nederlanders komen te staan om hier de HD test te laten doen. Blijkbaar staat de Nederlandse beoordeling hoog aangeschreven in het buitenland en heeft men de rompslomp er voor over.
ben ik blij dat ik toch heb besloten om niet met Jazz een nestje te doen ;D ik laat het maar aan andere over, koop wel een nieuwe pup ;D
Door Erna
conleeuw schreef: ben ik blij dat ik toch heb besloten om niet met Jazz een nestje te doen ;D ik laat het maar aan andere over, koop wel een nieuwe pup ;D
Joh, het gros van de fokkers houdt zich helemaal niet bezig met dit soort dingen. Ik weet wel dat het gebeurt maar vergeet ook niet dat die verhalen van mond op mond gaan en uiteindelijk lekker aangedikt worden ook.
Door conleeuw
Erna schreef: Joh, het gros van de fokkers houdt zich helemaal niet bezig met dit soort dingen. Ik weet wel dat het gebeurt maar vergeet ook niet dat die verhalen van mond op mond gaan en uiteindelijk lekker aangedikt worden ook.
nou ik denk ook niet dat de overgrote meerderheid het doen hoor....... maar overal vindt je mafketels. Ik weet in iedere geval dat de fokker van Jazz gewoon goed is, hij fok omdat hij ook zelf puppies wil houden van zijn geliefde Claire (moeder van Jazz) dat is vaak toch iets anders dan een heleboel honden in een schuur om grof geld te proberen te verdienen, dan niet ???
Door Hitam
Hoe ze het deden weet ik niet. Maar in Zeewolde had ik wel fokkers in de praktijk die met de hond naar Duitsland reden en daar foto´s lieten maken en dan kwam er een uitslag op de stamboom. Weliswaar volgens andere normen maar het stond op de stamboom. En er mocht mee gefokt worden.
Dat is een van de redenen dat ik me er altijd verre van heb gehouden. Ik vind dat sjoemelen.
Door conleeuw
Hitam schreef: Hoe ze het deden weet ik niet. Maar in Zeewolde had ik wel fokkers in de praktijk die met de hond naar Duitsland reden en daar foto´s lieten maken en dan kwam er een uitslag op de stamboom. Weliswaar volgens andere normen maar het stond op de stamboom. En er mocht mee gefokt worden.
Dat is een van de redenen dat ik me er altijd verre van heb gehouden. Ik vind dat sjoemelen.
en dat is de een waarvan jij weet.... men zegt toch voor elke rat die je ziet zijn er nog 50 meer die je niet ziet ;D
Door Kaio
dit is vervelend ja, onnodig verdoven helaas. Ik kan me wel iets voorstellen dat aansluiting veranderd als de spieren slap zijn maar tegenlijkertijd kan ik me ook weer indenken dat de kop er op deze manier ook te ver uitgetrokken kan worden door een onbekwaam persoon.En ja als het het dan toch willen doen vind ik ook dat ze dan maar gelijk met de pen-hipp methode moeten doen. dat is dan een foto met koppen naar buiten getrokken en eentje met koppen naar binnen geduwd, HD wordt dan bepaald dmv de speling tussen de 2 foto's.
En verder helaas kan er geen dna test voor gedaan worden, daar ze niet weten waar het vandaan komt, anders was het er ook niet meer. De erfelijkheids-index voor HD zou 0,3 zijn volgens boeken. Op schaal van 0 tot 1.  0 zou betekenen dat het totaal niet te beinvloeden is door fok, en 1 is direct beinvloedbaar door fok. Dus hoeveel is er beinvloedbaar via fok? Tja lijkt me dus moeilijk. Denk zelf dat spieren zeer belangrijk zijn maar ja spieropbouw zal ook voor een deel erfelijk zijn. En toch kun je ook niet onherhoepelijk aanwijzen goede bespiering, goede hd en vice versa, het zal allicht uitmaken. Dus dan voeding? Er zijn ook genoeg brokkenhonden die wel goede HD hebben (sorry  :-X), dus dit kan ook niet zwart op wit gezegd worden. En dan even het verhaal in de bieb nemen over vit C, zou dit de absolute oplossing zijn?
En sjoemelen met de foto's onder verdoving kan toch net zo goed of beter, ook met de penn-hip. Gewoon minder ver naar buiten draaien. Er zullen echt wel DA's zijn die zich eraan schuldig maken (als je op radar ziet dat ze aan valse papieren voor oostblok pups meewerken....) en fokkers die dit graag zien (gelukkig lang niet alle hoor), helaas maar waar.
Denk dat het in het geheel niet uit zal maken met of zonder verdoving, oneerlijkheid in de mens zal er altijd blijven bestaan en er is altijd wel een weg te vinden als je maar graag genoeg wilt. Oh ja het is natuurlijk wel weer een xtra centje voor de da's, narcose erbij hoppa.
Door Lizzy
Kaio schreef: dit is vervelend ja, onnodig verdoven helaas. Ik kan me wel iets voorstellen dat aansluiting veranderd als de spieren slap zijn maar tegenlijkertijd kan ik me ook weer indenken dat de kop er op deze manier ook te ver uitgetrokken kan worden door een onbekwaam persoon.En ja als het het dan toch willen doen vind ik ook dat ze dan maar gelijk met de pen-hipp methode moeten doen. dat is dan een foto met koppen naar buiten getrokken en eentje met koppen naar binnen geduwd, HD wordt dan bepaald dmv de speling tussen de 2 foto's.
En verder helaas kan er geen dna test voor gedaan worden, daar ze niet weten waar het vandaan komt, anders was het er ook niet meer. De erfelijkheids-index voor HD zou 0,3 zijn volgens boeken. Op schaal van 0 tot 1.   0 zou betekenen dat het totaal niet te beinvloeden is door fok, en 1 is direct beinvloedbaar door fok. Dus hoeveel is er beinvloedbaar via fok? Tja lijkt me dus moeilijk. Denk zelf dat spieren zeer belangrijk zijn maar ja spieropbouw zal ook voor een deel erfelijk zijn. En toch kun je ook niet onherhoepelijk aanwijzen goede bespiering, goede hd en vice versa, het zal allicht uitmaken. Dus dan voeding? Er zijn ook genoeg brokkenhonden die wel goede HD hebben (sorry  :-X), dus dit kan ook niet zwart op wit gezegd worden. En dan even het verhaal in de bieb nemen over vit C, zou dit de absolute oplossing zijn?
En sjoemelen met de foto's onder verdoving kan toch net zo goed of beter, ook met de penn-hip. Gewoon minder ver naar buiten draaien. Er zullen echt wel DA's zijn die zich eraan schuldig maken (als je op radar ziet dat ze aan valse papieren voor oostblok pups meewerken....) en fokkers die dit graag zien (gelukkig lang niet alle hoor), helaas maar waar.
Denk dat het in het geheel niet uit zal maken met of zonder verdoving, oneerlijkheid in de mens zal er altijd blijven bestaan en er is altijd wel een weg te vinden als je maar graag genoeg wilt. Oh ja het is natuurlijk wel weer een xtra centje voor de da's, narcose erbij hoppa.
Het hele onderzoek lijkt wel bijna een wassenneus.... En ik geloof dus dat je gelijk hebt.... Maar goed, ik neem aan dat het HD onderzoek met of zonder sedatie niet het verschil uit kan maken tussen HD A en HD C/D? Toch? Is het dus echt de moeite waard, waar men zich druk om maakt? (en is het dus de moeite waard om sedatie te eisen?).

Qua vitamine C: ik betwijfel het nut van vitamine C. Ergo, ik ben zelfs wel eens bang dat het een veroorzaker is. Vitamine C is een bestanddeel in brokken om het oxideren van vetten tegen te gaan. Volgens mij is er al sinds jaar en dag geen brok zonder vitamine C te vinden. En Eliasen waarschuwt voor het gebruik van vitamine C omdat de hond stopt het zelf aan te maken. Misschien zit 'm daar de crux, dat de hond juist stopt met het zelf aanmaken van vitamine C?
Door Erna
Lizzy schreef: Het hele onderzoek lijkt wel bijna een wassenneus.... En ik geloof dus dat je gelijk hebt.... Maar goed, ik neem aan dat het HD onderzoek met of zonder sedatie niet het verschil uit kan maken tussen HD A en HD C/D? Toch? Is het dus echt de moeite waard, waar men zich druk om maakt? (en is het dus de moeite waard om sedatie te eisen?).
Ik vind het onderzoek zeker geen wassen neus. Wanneer je veel HD foto's hebt gezien dan zie je echt wel het verschil tussen goede en slechte heupen. Daar vergis je je niet in.  Of sedatie verschil kan maken.....ja dat denk ik wel. Ik heb verhalen gelezen van honden die onder sedatie een C scoren en zonder sedatie bij hertesten een A, maar ik ken de verhalen ook andersom. Ik denk dat veel afhangt van de handigheid van de DA die de foto's maakt en daar zou mijns inziens een betere controle op moeten zijn. Met sedatie kan een Da veel makkelijker de heupen als het ware uit elkaar trekken omdat er geen spierspanning is en daardoor een slechte uitslag veroorzaken. Zonder sedatie zou dat niet zo makkelijk kunnen omdat de hond dan wel aangeeft dat ie pijn heeft.

Wanneer je een eerlijke vergelijking wilt met HD foto's zou ik ervoor kiezen om alles zonder sedatie te doen om het simpele feit dat honden ook niet zonder spierspanning lopen. Het is dan ook een reeeler beeld van de heupen wanneer je de werkelijkheid zo dicht mogelijk benadert en dat is volgens mij met spanning in de spieren.

Wij mensen gaan ook niet onder narcose voor een röntgenfoto, waarom honden dan wel? Een beetje fokker kent zijn honden en zal die dan ook zeker in bedwang kunnen houden wanneer de hond op zijn rug in die bak moet.
Door Lizzy
Erna schreef: IkIk heb verhalen gelezen van honden die onder sedatie een C scoren en zonder sedatie bij hertesten een A, maar ik ken de verhalen ook andersom.
Maar wat is dan de waarheid, die C of die A? Met een verschil tussen HD A, norbergwaarde 30 of 40, met of zonder sedatie: kan ik wel mee leven. Maar als je HD A's en C's bij 1 en dezelfde hond als uitkomt kan hebben: dan lijkt het rontgenonderzoek in mijn ogen dus wel een wasseneus.... Dit zijn toch geen betrouwbare uitslagen te noemen? (dat een HD onderzoek geen wasseneus is: ben ik met je eens. Maar de uitvoering er van: dat lijkt me dus wel een wasseneus).
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 04 aug 2006, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Erna
Lizzy schreef: Maar wat is dan de waarheid, die C of die A? Met een verschil tussen HD A, norbergwaarde 30 of 40, met of zonder sedatie: kan ik wel mee leven. Maar als je HD A's en C's bij 1 en dezelfde hond als uitkomt kan hebben: dan lijkt het rontgenonderzoek in mijn ogen dus wel een wasseneus....
Het verschil zit zover ik weet in de aansluiting. Met een slechte aansluiting scoort de hond vrijwel altijd een C. Aansluiting is onder sedatie zeker makkelijk te beinvloeden door een da. De manier waarop hij de poten draait en daar aan trekt heeft invloed op de aansluiting en dus ook op de manier waarop de kop in de kom ligt en dus ook op de norbergwaarde. In plaats van trekken kan een da trouwens ook duwen aan de poten waardoor de aansluiting dus beter wordt.

Ik denk dat dit allemaal zonder sedatie een stuk moeilijker is omdat de hond weerstand geeft door zijn spierspanning. Als je de poten uittrekt zal een hond tegenstribbelen omdat het pijn doet.
Door Kaio
Ik weet niet of het verschil tussen A en C kan maken, wel A en B bijv. Dacht dat er bij C in feite wat botafwijking bij kwam kijken buiten de aansluiting. En daarvoor kan sedatie absoluut niet uitmaken. Maar ja het verschil tussen goede en slechte heupen is zo te zien, maar voor sommige fok maakt B of C wel heel veel uit en of je dat verschil altijd even goed kunt zien?
En idd spierspanning is eigenlijk ook een essentieel onderdeel van de bouw van de hond. Ja alles zonder sedatie zou mooi zijn (in ieder geval voor de fok), en wij hebben foto's gemaakt zonder sedatie hd + ed en kaio is ook niet altijd de makkelijkste, maar je kent je hond en weet hoe je hem rustig krijgt.
Bij het weggetje ik heb uitslagen van HD A in nl gezien met nbw onder de 30. Vreemd dacht toch echt dat die aan beide kanten min 15 moest zijn voor een A resultaat (ik vergis me niet want ik had zoiets van ????)
of het is versoepeld??
En over vit C, goed als je je hond dan extra geeft dan zou die betere hd, oftewel geen hd krijgen, zo wordt gesteld. Maar je legt dan idd de eigen produktie lam, zouden de nakomelingen van deze dan weer minder meekrijgen daar dat moeders het niet zelf aanmaakt (misschien ook iets tijdens de dracht al?), en zoals bij veel dingen generatie op generatie datgene wat niet gebruikt wordt, genetisch zwakker gaat overerven (want ook pa's produktie ligt lam) onder motto als we het niet gebruiken is het niet meer nodig, dus dat de nakomelingen te weinig vit c zelf aanmaken en daardoor HD kansen weer vergroot worden? Net zoals ons stuitje maar de generaties van honden liggen dichter opelkaar. Dat waren mijn bedenkingen bij het verhaal.
Door Angelique
Lizzy schreef: Het hele onderzoek lijkt wel bijna een wassenneus.... En ik geloof dus dat je gelijk hebt.... Maar goed, ik neem aan dat het HD onderzoek met of zonder sedatie niet het verschil uit kan maken tussen HD A en HD C/D? Toch? Is het dus echt de moeite waard, waar men zich druk om maakt? (en is het dus de moeite waard om sedatie te eisen?).
Een wassenneus,neuh dat geloof ik nou ook niet. Maar ook niet dat sedatie  het verschil  kan maken tussen A en C. en oh ja, binnen ons ras ook wel eens de drama's van de DA die de hond helemaal plat gespoten had en het hele heupgewricht aan gort had getrokken en dat daardoor de hond HD=C had. Een jaar later werd er stilletje over geröntgend en dat gaf dezelfde uitslag.

Mijn visie hé. Ik geloof dat de milieu-invloeden zwaar overschat worden en dan men te snel maar roept. ja zie, trappen gelopen, ja zie, dat krijg je als je met een pup het strand op gaat enz. enz. Mensen weten vaak de mooiste K**smoesjes te verzinnen als blijkt dat een pup HD heeft.
Als die pup geen hd in de aanleg heeft gehad krijgt die het ook niet van een strandwandelingetje meer of minder. Neem dan als voorbeeld Joris van Erna of onze Mucho die met 4 jaar een perfecte uitslag kreeg en die alles had gedaan wat de hd-god verboden heeft.
Je kunt een hond met in de aanleg hd in zijn jeugd in een glazen kastje stoppen en zo nog een goede uitslag verkrijgen. Blijf je dat soort honden volgen zie je toch dat ze met 7 jaar in elkaar gestort zijn omdat ze na de foto's ineens alles mochten en zichzelf finaal kapotliepen.
Of men kijkt enkel naar de ouderdieren wat uitslagen betreft, dat opa of oma verrotte heupen had letten we niet meer op, tenslotte waren hun kinderen vrij, dus het heeft niet vererft. De volgende generatie(s) kan echter prima een terugslag krijgen.
Ook vindt men een C van tegenwoordig een prima uitslag als je er maar een A tegenover zet. Dat die A een NBW van 15 kan hebben gaan we met een big smile aan voorbij, maar moet je zien wat een "geweldige" basis daar wordt gelegd voor de volgende generaties.

Vandeweek las ik ergens dat iemand heel trots verslag deed van een testnest tussen een D en een E hond en wauziewonder, de puppen hadden allemaal A of B. Over hoe het de volgende generaties zal vergaan werd niet eens over gesproken. Hier was zogenaamd iets bewezen. En als je dan al dit soort dingetjes bij elkaar neemt vind ik het niet raar dat er door de jaren heen nog steeds maar weinig verbeterd is.

Wat mij betreft zouden de fokregelementen op dit vlak flink aangescherpt mogen worden, maarja, die regelementen worden weer door de fokkers opgesteld en men is zo bang dat ze een keer zelf een Ctje hebben die ze dan langs de kant moeten zetten dat ze die regels zo ruim mogelijk houden met als gevolg dat er plenty honden zijn met A en B en dat er toch C-honden gebruikt worden omdat het nu eenmaal mag.

Sedatie heeft mijn inziens weinig invloed op de uitslag, maar ik vind het wat waus om een hond onnodig te sederen.
Voeding....ja, hele slechte voeding in de zin van verkeerde verhoudingen zal invloed kunnen hebben op de groei van het skelet. Tot op heden in mijn ervaring dat de uitslagen op brok en vers geen verschillen gaven.
Door Erna
Angelique schreef: Vandeweek las ik ergens dat iemand heel trots verslag deed van een testnest tussen een D en een E hond en wauziewonder, de puppen hadden allemaal A of B. Over hoe het de volgende generaties zal vergaan werd niet eens over gesproken. Hier was zogenaamd iets bewezen. En als je dan al dit soort dingetjes bij elkaar neemt vind ik het niet raar dat er door de jaren heen nog steeds maar weinig verbeterd is.
Heee, die heb ik ook gelezen en ook even met de wenkbrauwen gefronst.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door