Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
JR schreef: Soms denk ik eigenlijk dat je aan juist een oudere hond goed kan zien hoe hij er qua voeding voor staat. Jonge honden zijn allemaal sterk en flexibel. Maar als ze ouder worden: dan komt het er echt op aan.

ik denk dat je hier helemaal gelijk in hebt.en aangezien ik een jonge hond heb,mijn eerste jonge hond zelfs,en ook nog nooit barf heb gevoerd,vind ik het toch een beetje eng allemaal.ook als ik kijk naar de afwisseling die ik hem kan bieden,is dat voldoende??
ik kan enkel komen aan vleesbot van eend en kip.
orgaan,lam,kip en rund,en los spiervlees rund en vis,als ik daar dan nog is een mix van 10 verschillende groenten en kruiden aan toevoeg,aangevuld met zeewier en yoghurt,dan lijkt dit toch voldoende afwisseling,maar wie garandeert mij dat mijn nu zo vitale pup over een aantal jaar niet opeens van alles mankeert omdat ik heb tekort gedaan heb?
ik wil het beste voor hem;natuurlijke voeding,maar ben ook oh zo bang dat ik ergens de fout in ga.
Nou, garanties krijg je niet in het leven. Zo simpel is het, helaas. Maar, je kunt natuurlijk wel aan de huidige toestand van je hond zien hoe het er mee gaat.

Kijk, Linga is 2 keer bij de dierenarts geweest. Een keer voor een titersbepaling en 1 keer voor een enting. Afkloppen op ongelakt hout. Linga is nu ruim 1 jaar. Toen Brutus mijn pupsel was, was ik al letterlijk -tig keer naar de DA geweest op die leeftijd. Had hij al -tig antibiotica's gehad. Hij is als pup zo verschrikkelijk ziek geweest. En ik wijd dat voor het allergrootste deel aan de brokken, die hij toentertijd at. En daarna aan de entingen.

Linga is gewoon super vitaal, super actief, super glanzend, prachtige spieren, stevig skelet, nooit ooguitvloeiingen, altijd goede ontlasting, prachtige stevige nagels, schone oren, nooit vlooien, etc. etc. Zij straalt gewoon gezondheid uit. Ik weet gewoon dat Linga een gezonde hond is. Mocht ze later van alles en nog wat gaan mankeren: dan weet ik 1 ding zeker: dat het NIET aan de voeding heeft gelegen. Ik geef het zelf samenstellen wel zodanig veel krediet. Ik geloof er heilig in. Nee, het is geen geloven, het is weten.

Als mijn oudere hond van 10 jaar, op dezelfde voeding als Linga krijgt, het zo heerlijk doet: dan is dat wederom een bevestiging dat ik goed zit. Ik weet dat het goed zit.

Jij moet (denk ik) nog wat meer vertrouwen krijgen. Je bent ook nog maar zo kort bezig, met zelf samenstellen. Dat vertrouwen komt vanzelf. Door goed naar je hond te kijken. En door kritisch te blijven.

Je menu doornemend: je geeft 5 verschillende diersoorten, je geeft goede toevoegingen en ik denk niet dat jij je ook maar 1 spatje zorgen hoeft te maken. Als je je wel zorgen blijft maken: dan kun je een paar dingen doen: je menu uitbreiden (ik denk dat het niet nodig is. Maar ach, kwaad kan het nooit). Of je kunt bijv. een paar keer per week wat chlorella aan je menu toevoegen. Zie http://www.chlorella-alg.com. Je kunt verder nog 2 keer per week een rauw eitje geven. En eventueel kun je af en toe (ik geef dat 1 keer per week) nog wat rauwe noten/zaden geven.
Door JR
bedankt voor je reactie.ik denk dat ik idd nog wat meer zelfvertrouwen moet krijgen mbt het barfen.ik help sinds kort een vriendin van me die ook wil gaan barfen (heeft zich hier ook aangemeld op het forum als inimine),
ik heb haar mijn menu als voorbeeld gegeven en denk dat ik daarom ook wat onzeker ben nu,omdat ik nu ook een verantwoordelijkheid draag voor haar hondje.
haar hond eet normaal smuldier,en toen ze hier was zag ze hoe erg hij genoot van de kippennekken,en nu wil ze ook graag over op barf,zij is een voorstander van het voeren van groenten,ik een twijfelaar,maar door het bericht wat jij ergens getypt had (weet zo even niet meer waar) en door de deze discussie denk ik dat het voeren van groenten best nuttig kan zijn,en ga ik het nu ook zelf voeren,ook omdat chuckie de laatste tijd graast als een koe,kan dit duiden op tekorten?
Door Lizzy
JR schreef: bedankt voor je reactie.ik denk dat ik idd nog wat meer zelfvertrouwen moet krijgen mbt het barfen.ik help sinds kort een vriendin van me die ook wil gaan barfen (heeft zich hier ook aangemeld op het forum als inimine),
ik heb haar mijn menu als voorbeeld gegeven en denk dat ik daarom ook wat onzeker ben nu,omdat ik nu ook een verantwoordelijkheid draag voor haar hondje.
haar hond eet normaal smuldier,en toen ze hier was zag ze hoe erg hij genoot van de kippennekken,en nu wil ze ook graag over op barf,zij is een voorstander van het voeren van groenten,ik een twijfelaar,maar door het bericht wat jij ergens getypt had (weet zo even niet meer waar) en door de deze discussie denk ik dat het voeren van groenten best nuttig kan zijn,en ga ik het nu ook zelf voeren,ook omdat chuckie de laatste tijd graast als een koe,kan dit duiden op tekorten?
Op deze foto kan ik natuurlijk alleen zijn koppie zien, maar hij ziet er geweldig uit! Frisse, krachtige, mooie uitstraling! Als zijn lijfje er ook zo uit ziet: dan gaat het goed joh!

En ja, ik snap het wel, dat je je onzekerder voelt, nu iemand anders jouw aanwijzingen opvolgt. Maar Inimine moet natuurlijk, net als jij, ook haar eigen hond in de gaten houden, zelf kritisch blijven kijken en zonodig haar menu aanpassen.

Ik denk dat het eten van gras niet duidt op tekorten. Ik denk dat de meeste honden dit jonge, malse, sappige gras gewoon ontzettend lekker vinden. Bovendien bevat gras wel vitamines hoor. Dus kwaad kan het zeker niet, dat gras eten. Ik wil je verder helemaal niet 'aan de groentes' helpen, want ik vind dat iedereen dat zelf moet weten (wel of geen groentes voeren). Je kunt het allicht eventueel een tijdje proberen. Dan kijk je zelf hoe het jou en je hond bevalt. Dat heb ik ook gedaan. Ik heb maandenlang geen groentes aan mijn honden gevoerd. Mij beviel het niet, dus ik ben het wel blijven voeren. Misschien bevalt het jou ook. Of niet. Stop je er weer mee. Maar kwaad kan het zeker niet, wat groentemix voeren.
Door Angelique
JR schreef: bedankt voor je reactie.ik denk dat ik idd nog wat meer zelfvertrouwen moet krijgen mbt het barfen.ik help sinds kort een vriendin van me die ook wil gaan barfen (heeft zich hier ook aangemeld op het forum als inimine),
Dat menuutje van jou moet je vriendin al beginleidraadje zien en niet als hét ultieme menuutje. Haar ultieme menuutje zal ze zelf met de aangeboden info moeten gaan samenstellen. Daarbij ben jij never verantwoordelijk voor wat een ander zijn hond te eten geeft, men kiest er vrijwillig voor om om jouw kennis mee te varen, hoe en of jouw menu bij een andere hond uitpakt is niet jouw pakkie an.
Door JR
ik moet zeggen dat hij er nu perfekt uitziet,hier een duidelijkere foto:(hij kijkt een beetje zielig want hij wou niet staan blijven voor de foto ;D)

Afbeelding

en je "helpt" me niet aan de groenten hoor,je hebt me aan het denken gezet hierover,ik twijfelde over het nut hiervan,maar ik denk toch dat het een waardevolle bron van vitamines is.
Laatst gewijzigd door JR op wo 28 jun 2006, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Hij ziet er strak uit hoor ;D! Ik zou me geen zorgen maken, als ik jou was. En ja, ik vind groentes dus ook een waardevolle aanvulling. Het moet niet een te groot deel uit maken van het totaal, want een hond heeft vooral vleesbotten, vlees en orgaanvlees nodig. Maar een % is 10 a 15 vind ik aan te bevelen.
Door JR
;D strak nog wel zelfs!
leuk om te horen!
ik denk dat als ik steeds voldoende groentes voer dat het dan wel goed zit wat betrefd vitamines,dus dat gaan we dan maar doen.
Door Mevroi Kruim
Weet je, ik zeg altijd maar zo: als je in staat bent om jezelf en evt. je gezin fatsoenlijk voedsel voor te zetten zodanig dat ze daar gezond bij blijven, dan is het voeren van een hond/kat een eitje.
Mijn koters zijn allemaal gezond groot geworden en ikzelf leef ook al heeeeeeeel lang van mijn eigen kookkunst, dus honden en katten voeren, tis echt geen hogere wiskunde maar grotendeels gezond verstand met een schep nuchterheid.
Door JR
hmm dan zal ik er maar even een schepje nuchterheid doorheen roeren,kijken of dat scheelt. :P.
ik snap wat je bedoelt,het kan met barf eigenlijk niet zo snel fout gaan als je je maar ongeveer aan de juiste hoeveelheden/verhoudingen houdt.
Door Lil
Lizzy schreef: Ik begon (nog langer geleden) ook met allerlei pillen en poeders. Dat heb ik allemaal aan de kant gegooid. Ik gebruik eigenlijk alleen nog maar pure/natuurlijke voedingsmiddelen ter aanvulling.

Kijk, chlorella is geen voedingssupplement. Het is gewoon een algje. Zeewier idem dito. Net als waterkers en andere zeegroentes bevat het sporenelementen. Neem alfalfa. Dit bevat vele vitamines en mineralen. Neem pompoenpitten. Deze bevatten echt uitzonderlijk veel zink. Neem groentes. Deze bevatten veel vitamines, mineralen, chlorofyl, omega 3 vetzuren, etc. Op deze manier vul ik het vlees/vleesbot en orgaanvlees aan tot er, over een langere tijd, een zeer complete voeding bestaat. En dat is mijn honden dan aan te zien. Mensen vallen pikaal stijl achterover als ik vertel dat Brutus 10 jaar jong is. Hij is een jonge adonis.

Soms denk ik eigenlijk dat je aan juist een oudere hond goed kan zien hoe hij er qua voeding voor staat. Jonge honden zijn allemaal sterk en flexibel. Maar als ze ouder worden: dan komt het er echt op aan.
Ja, zo ben ik ook begonnen met veel poedertjes.
Nu gebruik ik alleen natuurlijke spullen. En zalmolie vanwege de omega 3. Ook mosselextract is natuurlijk, voor de rest voor ik dus helemaal geen suplementen.

Enne mijn hond was een zielige jonge hond. Ik kreeg dagelijks te horen hoe erbarmelijk hij eruit zag. Fit was hij wel, maar achteraf gezien dus ook niet.
Nu is hij vijf en glanst je tegenmoet. De bespiering is beter (ondanks minder beweging). Hij is beter van karakter (rustiger, dat wil zeggen wel actief maar niet meer dat overactieve). Dus hij zal wel alles binnen krijgen en dat wat hij deze maand te weinig krijgt, krijgt hij volgende maand wel binnen.

Groente bevalt me goed, heb een tijdje zonder groente geprobeerd, maar toen werd zijn vacht weer van een mindere conditie.

Trouwens leuke foto, schattig.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door