JR schreef: Soms denk ik eigenlijk dat je aan juist een oudere hond goed kan zien hoe hij er qua voeding voor staat. Jonge honden zijn allemaal sterk en flexibel. Maar als ze ouder worden: dan komt het er echt op aan.Nou, garanties krijg je niet in het leven. Zo simpel is het, helaas. Maar, je kunt natuurlijk wel aan de huidige toestand van je hond zien hoe het er mee gaat.
ik denk dat je hier helemaal gelijk in hebt.en aangezien ik een jonge hond heb,mijn eerste jonge hond zelfs,en ook nog nooit barf heb gevoerd,vind ik het toch een beetje eng allemaal.ook als ik kijk naar de afwisseling die ik hem kan bieden,is dat voldoende??
ik kan enkel komen aan vleesbot van eend en kip.
orgaan,lam,kip en rund,en los spiervlees rund en vis,als ik daar dan nog is een mix van 10 verschillende groenten en kruiden aan toevoeg,aangevuld met zeewier en yoghurt,dan lijkt dit toch voldoende afwisseling,maar wie garandeert mij dat mijn nu zo vitale pup over een aantal jaar niet opeens van alles mankeert omdat ik heb tekort gedaan heb?
ik wil het beste voor hem;natuurlijke voeding,maar ben ook oh zo bang dat ik ergens de fout in ga.
Kijk, Linga is 2 keer bij de dierenarts geweest. Een keer voor een titersbepaling en 1 keer voor een enting. Afkloppen op ongelakt hout. Linga is nu ruim 1 jaar. Toen Brutus mijn pupsel was, was ik al letterlijk -tig keer naar de DA geweest op die leeftijd. Had hij al -tig antibiotica's gehad. Hij is als pup zo verschrikkelijk ziek geweest. En ik wijd dat voor het allergrootste deel aan de brokken, die hij toentertijd at. En daarna aan de entingen.
Linga is gewoon super vitaal, super actief, super glanzend, prachtige spieren, stevig skelet, nooit ooguitvloeiingen, altijd goede ontlasting, prachtige stevige nagels, schone oren, nooit vlooien, etc. etc. Zij straalt gewoon gezondheid uit. Ik weet gewoon dat Linga een gezonde hond is. Mocht ze later van alles en nog wat gaan mankeren: dan weet ik 1 ding zeker: dat het NIET aan de voeding heeft gelegen. Ik geef het zelf samenstellen wel zodanig veel krediet. Ik geloof er heilig in. Nee, het is geen geloven, het is weten.
Als mijn oudere hond van 10 jaar, op dezelfde voeding als Linga krijgt, het zo heerlijk doet: dan is dat wederom een bevestiging dat ik goed zit. Ik weet dat het goed zit.
Jij moet (denk ik) nog wat meer vertrouwen krijgen. Je bent ook nog maar zo kort bezig, met zelf samenstellen. Dat vertrouwen komt vanzelf. Door goed naar je hond te kijken. En door kritisch te blijven.
Je menu doornemend: je geeft 5 verschillende diersoorten, je geeft goede toevoegingen en ik denk niet dat jij je ook maar 1 spatje zorgen hoeft te maken. Als je je wel zorgen blijft maken: dan kun je een paar dingen doen: je menu uitbreiden (ik denk dat het niet nodig is. Maar ach, kwaad kan het nooit). Of je kunt bijv. een paar keer per week wat chlorella aan je menu toevoegen. Zie http://www.chlorella-alg.com. Je kunt verder nog 2 keer per week een rauw eitje geven. En eventueel kun je af en toe (ik geef dat 1 keer per week) nog wat rauwe noten/zaden geven.