Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Borke
tieneke schreef: Maar er word niet alleen met de varkens aangerommeld :-\
Helaas is dat helemaal waar, maar als je die vetgemeste varkens ziet lopen en je ziet een schaap of een lam, dan zie die laatsten er voor mijn gevoel toch wat minder gemanipuleerd uit.

Eigenlijk zouden we allemaal vegetarier moeten worden, maar wij zijn nou eenmaal dol op vlees en proberen dan biologisch vlees te kopen.
Door tieneke
Biologisch is hier helemaal niet te krijgen.
Of je moet de mazzel hebben dat er een beest word geslacht wat altijd vrij rond liep.
Ook dat mag hier niet meer maar doen ze nog wel natuurlijk.
Gisteren zijn wij bij een sledehonden-accomodatie geweest en deze Nederlanders hebben een zeer leuk adresje voor mij van een zelfslachtende slager in dat dorp,zou ik nu eindelijk mijn felbegeerde verse vuile pens gaan scoren ::) ::)
Door Happy Tail
ik heb me laten vertellen dat Nederland Aujesky vrij is op varkens gebied, daar zijn ze al jaren steng op aan het controleren. Besmetting van vlees dat naast elkaar ligt lijkt me erg stug, want het is een virusbeestje. Wat wel kan is dat een besmet varken een rund oid kan besmetten (via bekcontact) en dat het op die manier in het rundvlees ed terecht kan komen. Maar dat is wat ik me heb laten vertellen door een dierenarts over Aujesky. Ik heb er mijn idee over: de kans dat mijn hond Aujesky krijgt is dusdanig klein dat ik liever dat ietsie pietsie risico loop dan BR.. :-X... te gaan voeren
Door roefus
Happy Tail schreef: ik heb me laten vertellen dat Nederland Aujesky vrij is op varkens gebied, daar zijn ze al jaren steng op aan het controleren. Besmetting van vlees dat naast elkaar ligt lijkt me erg stug, want het is een virusbeestje. Wat wel kan is dat een besmet varken een rund oid kan besmetten (via bekcontact) en dat het op die manier in het rundvlees ed terecht kan komen. Maar dat is wat ik me heb laten vertellen door een dierenarts over Aujesky. Ik heb er mijn idee over: de kans dat mijn hond Aujesky krijgt is dusdanig klein dat ik liever dat ietsie pietsie risico loop dan BR.. :-X... te gaan voeren
Maar varkensvlees dat je hier koopt, hoeft niet van nederlandse varkens afkomstig te zijn.
De 'herkomst' staat er niet op vermeld.
Denk dat dat wél een bepaald risico inhoudt.
Door tieneke
Ik geef gewoon geen varkensvlees aan mijn honden,waarom zou ik dat risico lopen?
Buiten dat varkensvlees nogal eens huidproblemen/reacties geeft bij de mens,neem aan dat dit ook bij honden kan gebeuren.
Door roefus
tieneke schreef: Ik geef gewoon geen varkensvlees aan mijn honden,waarom zou ik dat risico lopen?
Buiten dat varkensvlees nogal eens huidproblemen/reacties geeft bij de mens,neem aan dat dit ook bij honden kan gebeuren.
Nou ja, ik wil zelf ook niet het risico lopen.
Maar zou me goed kunnen voorstellen dat iemand net zo goed wat varkensvlees zou willen voeren, als aujeszky geen aantoonbaar risico was.
Allicht kan het reacties geven bij de mens.
Maar evengoed zijn er mensen die net allergisch reageren op 'rood vlees' of op melkproducten.
Dat is een questie van uitproberen.
Overigens, er is net zo goed biologisch varkensvlees te koop.
En dan hebben we het NIET over 'gerotsooi'.
Door roefus
En er zijn ook mensen die allergisch reageren op een hond of een kat.
Jammer dan.
Maar ik niet :))
Allergiën zijn gelukkig niet voor iedereen bestemd.
Door Nelly
Happy Tail schreef: Ik heb er mijn idee over: de kans dat mijn hond Aujesky krijgt is dusdanig klein dat ik liever dat ietsie pietsie risico loop dan BR.. :-X... te gaan voeren
Maar er is toch nog heel wat meer mogelijk dan br..... voeren of varkenvlees?
Door Sofie
Ik voer het toch voor de veiligheid niet....je weet maar nooit.
De klassieke symptomen dat een hond kan krijgen door besmetting zijn 36 uur na het eten angstig en nerveus worden, gaat speekselen (verlamming slikreflex) en hoesten met benauwdheid. Het dier krijgt extreme jeuk en gaat op bepaalde plekken bijten waardoor wonden ontstaan.   Het dier wordt slomer, raakt in coma en sterft.

Nu tegenwoordig zijn er veel minder symptomen en raakt het dier meteen sloom, in coma en sterft.

Ik doe het dus liever niet. Er is tal van ander vlees dat gegeven kan worden.
Door Mevroi Kruim
Happy Tail schreef: ik heb me laten vertellen dat Nederland Aujesky vrij is op varkens gebied, daar zijn ze al jaren steng op aan het controleren. Besmetting van vlees dat naast elkaar ligt lijkt me erg stug, want het is een virusbeestje. Wat wel kan is dat een besmet varken een rund oid kan besmetten (via bekcontact) en dat het op die manier in het rundvlees ed terecht kan komen. Maar dat is wat ik me heb laten vertellen door een dierenarts over Aujesky. Ik heb er mijn idee over: de kans dat mijn hond Aujesky krijgt is dusdanig klein dat ik liever dat ietsie pietsie risico loop dan BR.. :-X... te gaan voeren
De kans is idd klein bij Nederlands varkensvlees, maar zoals gezegd wordt hier ook buitenlands varkensvlees verkocht, en niet op Aujeszky gecontroleerd omdat het voor mensen niet schadelijk is.
En kruisbesmetting, dus van besmet varkensvlees via contact naar ander vlees is wel degelijk mogelijk.

Zie hier de info van LNV:

"Symptomen
De ziekte van Aujezsky is lastig te herkennen bij dieren die tegen de ziekte zijn ingeënt, omdat de dieren nauwelijks ziekteverschijnselen hebben. Varkens die niet zijn gevaccineerd, kunnen van verschillende symptomen last hebben. Koorts, hoesten en problemen met de longen (kortom: verschijnselen van griep) komen het meeste voor. Hoe jonger de dieren, des te erger de verschijnselen. Heel jonge biggen kunnen stuipen hebben. Over het algemeen gaan alleen heel jonge biggen aan de ziekte dood. Drachtige zeugen kunnen een abortus krijgen.

Andere dieren dan varkens (zoals runderen, schapen, honden en katten) sterven aan een besmetting met de ziekte van Aujeszky. De verschijnselen bij deze diersoorten lijken op rabiës (hondsdolheid). Daarom wordt de ziekte in Engelstalige landen ook wel pseudorabies of mad itch genoemd.

Besmetting
De ziekte verspreidt zich gemakkelijk als de dieren met elkaar in aanraking komen (bijvoorbeeld als de besmette dieren worden vervoerd). Ook kan de ziekte overgedragen worden via indirecte contacten, dus door vuile vervoermiddelen, door personen, dieren of voorwerpen die met besmette dieren in aanraking zijn gekomen en daarna met niet besmette dieren. Tenslotte verspreidt de ziekte van Aujeszky zich op korte afstanden, zelfs via de lucht. "

Met andere woorden: als bij een gevaccineerd varken Aujeszky niet herkend wordt (in Nederland wordt nog gevaccineerd) dan kan zo'n beest gewoon bij de slager koment e liggen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door