Happy Tail schreef:
ik heb me laten vertellen dat Nederland Aujesky vrij is op varkens gebied, daar zijn ze al jaren steng op aan het controleren. Besmetting van vlees dat naast elkaar ligt lijkt me erg stug, want het is een virusbeestje. Wat wel kan is dat een besmet varken een rund oid kan besmetten (via bekcontact) en dat het op die manier in het rundvlees ed terecht kan komen. Maar dat is wat ik me heb laten vertellen door een dierenarts over Aujesky. Ik heb er mijn idee over: de kans dat mijn hond Aujesky krijgt is dusdanig klein dat ik liever dat ietsie pietsie risico loop dan BR..
... te gaan voeren
De kans is idd klein bij Nederlands varkensvlees, maar zoals gezegd wordt hier ook buitenlands varkensvlees verkocht, en niet op Aujeszky gecontroleerd omdat het voor mensen niet schadelijk is.
En kruisbesmetting, dus van besmet varkensvlees via contact naar ander vlees is wel degelijk mogelijk.
Zie hier de info van LNV:
"Symptomen
De ziekte van Aujezsky is lastig te herkennen bij dieren die tegen de ziekte zijn ingeënt, omdat de dieren nauwelijks ziekteverschijnselen hebben. Varkens die niet zijn gevaccineerd, kunnen van verschillende symptomen last hebben. Koorts, hoesten en problemen met de longen (kortom: verschijnselen van griep) komen het meeste voor. Hoe jonger de dieren, des te erger de verschijnselen. Heel jonge biggen kunnen stuipen hebben. Over het algemeen gaan alleen heel jonge biggen aan de ziekte dood. Drachtige zeugen kunnen een abortus krijgen.
Andere dieren dan varkens (zoals runderen, schapen, honden en katten) sterven aan een besmetting met de ziekte van Aujeszky. De verschijnselen bij deze diersoorten lijken op rabiës (hondsdolheid). Daarom wordt de ziekte in Engelstalige landen ook wel pseudorabies of mad itch genoemd.
Besmetting
De ziekte verspreidt zich gemakkelijk als de dieren met elkaar in aanraking komen (bijvoorbeeld als de besmette dieren worden vervoerd). Ook kan de ziekte overgedragen worden via indirecte contacten, dus door vuile vervoermiddelen, door personen, dieren of voorwerpen die met besmette dieren in aanraking zijn gekomen en daarna met niet besmette dieren. Tenslotte verspreidt de ziekte van Aujeszky zich op korte afstanden, zelfs via de lucht. "
Met andere woorden: als bij een gevaccineerd varken Aujeszky niet herkend wordt (in Nederland wordt nog gevaccineerd) dan kan zo'n beest gewoon bij de slager koment e liggen.