Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Hendrik schreef: Mijn katten zijn erg kieskeurig met eten. Bij de een wil er nog wel wat ingaan, maar mijn poes van 14 wil alleen maar brok. En dan dus ook de goedkoopste die ik kan vinden. Verder haalt ze overal haar neus voor op. Met de kerst wat snijrestjes zwezerik (ja doe maar luxe).. bleh. Gisteravond hart... bleh. Het enige waar ik haar echt een plezier mee doe is zuivel: kaas, room, melk. Zou niet goed zijn voor katten, maar ze is 14 en ik ben nog nooit met haar bij de dierenartsgeweest!
Ik heb bijna 30 jaar gerookt , jaren een pakje per dag en de laatste jaren tot bijna 3 pakjes per dag, mijn huisarts wist amper wie ik was en de keren die ik er ben geweest was voor mijn oudste dochter. Ik ben gestopt met roken en sindsdien ben ik nog nooit zo vaak bij de huisarts geweest, ik denk dat roken toch gezonder is .....

Wat ik hiermee wil zeggen is ; omdat jouw kat geen last heeft van de zuivel dat niet betekent dat het gezond is voor een kat . Dit zegt ook weer niet dat de meeste katten omvallen van zuivel, het zegt dat zuivel niet echt een gezonde bijdrage is aan het dieet van de kat.

Wat ik zelfs vind is dat zuivel eigenlijk voor geen ene soort echt een gezonde bijdrage is, melk is bedoeld voor zuigelingen niet voor het volwassen exemplaar van een soort.
Laatst gewijzigd door sylvia op zo 15 jan 2006, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
sylvia schreef: Ik denk dat het met barf nog wel beter gaat met Fran, je kunt dan helemaal zelfbeslissen wat ze eet. En voor de calcium kun je ook gemalen eierschaal nemen.
Voor mijn gevoel kan het niet beter gaan met haar, ze heeft werkelijk perfecte ontlasting, de mooiste van allemaal (terwijl ze op dieetbrokken van de DA spuitpoep had).

Toch zet je me wel aan het denken, want als ik haar veelzijdiger zou laten eten (i.p.v. alleen CB lam) dan loop ik minder risico als ze het opeens weigert, omdat ze dan andere dingen zou kunnen eten.
Geitenvlees verdraagt ze ook goed, dus ik zou lam en geit kunnen afwisselen voor haar.

Maar hoe kom ik aan gemalen eierschalen, kan je die zo kopen?
Maal je die zelf?
Wij eten zelf tamelijk veel eieren (Atkins) en Borke eet ook zijn eierschalen niet op, dus ik kom wel gemakkelijk aan eierschalen, maar hoe maal je die dan fijn genoeg en hoe lang is dat dan houdbaar?
Kan je dat mee invriezen met de maatlijden zodat ik kant en klare complete maaltijden invries?
Ik heb bij de it's een electrisch koffie molentje gekocht, was niet eens duur. Ik spoel de rauwe eierschalen af en laat ze goed opdrogen , ik verzamel ze in een bak en als ik een voorraad heb dan maal ik ze en doe ik het in potten. Het is droge poeder dus dat kun je gewoon zo bewaren en volgens mij blijft het onbeperkt goed.
Door wenne
Astrid, ben je wel van plan om nog de Cb te geven als je zelf samenstelt, of is het de bedoeling om misschien mettertijd vollédig zelf samen te gaan stellen? Als dat laatste het geval is zou ik liever investeren in een vleesmolentje om de botten te malen, want op eierschalen alléén zou ik echt niet betrouwen.
Het is een keer een uurtje of 2 werk om alles te malen, maar dan kan je wel weer even verder als je alles in kant-en-klare porties invriest ;)
Door Borke
wenne schreef: Astrid, ben je wel van plan om nog de Cb te geven als je zelf samenstelt, of is het de bedoeling om misschien mettertijd vollédig zelf samen te gaan stellen? Als dat laatste het geval is zou ik liever investeren in een vleesmolentje om de botten te malen, want op eierschalen alléén zou ik echt niet betrouwen.
Het is een keer een uurtje of 2 werk om alles te malen, maar dan kan je wel weer even verder als je alles in kant-en-klare porties invriest ;)
Ik weet nog niet zo goed wat ik wil eerljik gezegd.

De CB is wel errug gemakkeljik, maar ik zou ook graag meer katten (liefst alle 6) vers voeren en dan wordt het een dure hobby met mijn grote katten tot aan 10 kg gewicht toe. Totaal wegen onze katten 10+8+7+5+5+6 kg, dat maakt een totaal van 41 kg en dat red ik niet met een rolletje CB per dag denk ik.

Eerlijk gezegd vind ik de eierschalen een beetje een eng idee, ik ben bang dat ik te weinig geef. Het lijkt me ook nogal een gedoe met dat drogen enz.
Het valt me bij veel van de menu's voor katten ook op dat er weinig botten bij gegeven wordt.

Maar ja zo'n Porkert vleesmolen lijkt mij een heel gedoe, best zwaar werk en onze keuken is al niet zo groot.
Een elektrische molen waarmee ik botten kan malen is echter weer heel duur, maar wellicht en goede investering?
Daar komt bij dat ik denk dat onze Franny geen kip verdraagt en welke andere betaalbare botten kan je dan nog malen...?
wenne schreef: Astrid, ben je wel van plan om nog de Cb te geven als je zelf samenstelt, of is het de bedoeling om misschien mettertijd vollédig zelf samen te gaan stellen? Als dat laatste het geval is zou ik liever investeren in een vleesmolentje om de botten te malen, want op eierschalen alléén zou ik echt niet betrouwen.

Waarom zou je daar niet op vertrouwen ?
Door wenne
AstridStraver schreef: Het valt me bij veel van de menu's voor katten ook op dat er weinig botten bij gegeven wordt.
Ik geef 10 à 15% bot, dat vind ik genoeg. Als het even kan beroep ik me wel op volledige dieren, maar ik maak ook dikwijls porties bestaande uit bvb alleen kalkoenbillen, of paardenvlees en kippenbouten samen.
Maar ja zo'n Porkert vleesmolen lijkt mij een heel gedoe, best zwaar werk en onze keuken is al niet zo groot.
Wij hebben ook een kleine keuken hoor, je haalt hem gewoon uit elkaar als je hem niet gebruikt. En met een man in huis is het malersklusje zo geklaard, je moet maar zeggen dat het een goeie work-out is ;D En wie weet leren ze mettertijd ook hele of met een hamer bijgewerkte botten waarderen?
Een elektrische molen waarmee ik botten kan malen is echter weer heel duur, maar wellicht en goede investering?
Tja, ik vind het ook duur :-\ maar idd is het de investering idd misschien wel waard en wellicht komt het er hier nog van in de toekomst.
Daar komt bij dat ik denk dat onze Franny geen kip verdraagt en welke andere betaalbare botten kan je dan nog malen...?
Konijn? Is misschien alleen wat aan de prijs, maar konijnenkoppen kan je dikwijls gratis krijgen bij de poelier, alleen weet ik niet hoever je hiermee mag gaan omdat je dan wel een "overmaat" aan hersenen geeft... Wellicht weet iemand anders dit? Anders zou je ook de konijnenkoppen doormidden kunnen hakken -is sowieso handiger om te malen- en de hersenen eruitlepelen (gezellig werkje ;D)... Of anders konijnenpoten, die zijn vaak ook nog aan een schappelijke prijs te verkrijgen. Zou ze tegen ander gevogelte dan kip kunnen denk je? Dan zou je ook nog kalkoen kunnen proberen namelijk.

groetjes,
Wendy
Door Borke
Het starten is altijd het lastigste met iets nieuws, dat is natuurlijk ook zo als ik voor de aktten zou willen beginnen.
Makkelijk daaraan is wel dat ik een hond heb die de probeersels wel opeet, als de katten het niet lusten.

Misschien zou ik het eens met eendkarkas moeten proberen, kijken of ze dat lusten.
Hoe doen jullie dat 'hameren'?
Gewoon het spul in een plastic zakje en dan met een gewone gereedschap hamer erover heen slaan, of knippen met een snoeischaar?
Door wenne
AstridStraver schreef: Makkelijk daaraan is wel dat ik een hond heb die de probeersels wel opeet, als de katten het niet lusten.
Da's idd handig :D
Gewoon het spul in een plastic zakje en dan met een gewone gereedschap hamer erover heen slaan
Zo doe ik het idd.

In mijn ervaring is het bij katten gewoon een kwestie van volhouden en blijven aanbieden, en allerhande dingen uitproberen. (Plus profiteren van de dingen die ze wél lusten, om andere dingen aanvaardbaar te maken... 't is meestal echt "wat de boer niet kent..." bij een kat)
wenne schreef: Omdat bot meer is dan calcium en fosfor alleen...

Ja maar de hoofdreden om het te geven is de calcium die erin zit. die andere dingen krijgen ze ook binnen als je de rest van het voer goed varieert.
Ik ben er nog steeds meer voor dan voor een calciumsupplement , en bottenmalen met een handmolen .....ik zou er geen zin in hebben , want het is een knap rot werk. Hier zijn de kittens hoofdzakelijk op eierschaal als calciumbron (tot ze botjes konden eten) groot geworden en het zijn kerngezonde katten
Door Borke
Ik wordt een beetje heen en weer geslingerd tussen botten malen of eierschalen...
Maar eens over nadenken.

Maar, hoe doen jullie de rest, geef je lapjes vlees aan de katten en zoeken ze het dan maar uit, snij je het of maal je het?

Met 6 katten wordt het een enorme knoeipartij als ik ze hun gang laat gaan met lapejs vlees, dat wordt dan over de hele verdieping gesleept met bloed en al en daar heb ik niet zo'n zin in.

Gisteren heb ik Franny een stukje eendkarkas gegeven (het allerzachtste stuk en dan wat ingeknipt), ze vond het erg interessant en lekker, maar gaf het toch op - te moeilijk denk ik.

Voor de andere katten ziet het er gunstiger uit om ze van de brokken af te halen. Ik heb gisteravond een bord CB neergezet bij hen (er stonden ook brokken) en 4 van de 5 waren enthousiast. Wellicht dat ze met het uitlikken van het bakje van Franny in de loop der tijden toch meer interesse gekregen hebben.
Die 4 katten zou ik denk ik zo over kunnen zetten, maar de 5e heeft er niets van gegeten....

Franny zat in haar eigen 'suite' achter het gaas te kijken, die wilde bij de anderen ook de CB wel opeten ;D
Door wenne
sylvia schreef: die andere dingen krijgen ze ook binnen als je de rest van het voer goed varieert.
Ik ben er nog steeds meer voor dan voor een calciumsupplement , en bottenmalen met een handmolen .....ik zou er geen zin in hebben , want het is een knap rot werk.
Daar zijn we het dan niet over eens...
Trouwens als eierschaal dan toch dé oplossing is, waarom komt er dan altijd zoveel kritiek op een kvv dat geen botten bevat (ook als dat merk eierschaal zou bevatten ipv een synthetisch calciumsupplement)? Ik vind dat de "moeite" om botten te malen met een handmolen niets is in vergelijking met de meerwaarde die botten hebben tov eierschaal. Elementen zoals Koper, zink, magnesium, ... komen dan wel maar in relatief kleine hoeveelheden voor in vgl met calcium en fosfor, maar ze zijn daarom niet minder belangrijk. Om nog maar te zwijgen van hun onderlinge verhoudingen en van het beenmerg. Ik zeg niet dat een keertje eierschaal ipv bot kwaad kan, ik zeg wel dat ik allèèn eierschaal niet goed vind, want dat kan op langere termijn wel degelijk deficiënties en dergelijke veroorzaken.
Hier zijn de kittens hoofdzakelijk op eierschaal als calciumbron (tot ze botjes konden eten) groot geworden en het zijn kerngezonde katten
En wat betreft dit, kan ik niet anders dan één van jouw eigen uitspraken aanhalen...
Ik heb bijna 30 jaar gerookt , jaren een pakje per dag en de laatste jaren tot bijna 3 pakjes per dag, mijn huisarts wist amper wie ik was en de keren die ik er ben geweest was voor mijn oudste dochter. Ik ben gestopt met roken en sindsdien ben ik nog nooit zo vaak bij de huisarts geweest, ik denk dat roken toch gezonder is .....
Daarenboven was het bij jouw kittens ook maar tijdelijk... tot ze botjes konden eten...
Laatst gewijzigd door wenne op ma 16 jan 2006, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door wenne
AstridStraver schreef: Ik wordt een beetje heen en weer geslingerd tussen botten malen of eierschalen...
Maar eens over nadenken.

Maar, hoe doen jullie de rest, geef je lapjes vlees aan de katten en zoeken ze het dan maar uit, snij je het of maal je het?

Met 6 katten wordt het een enorme knoeipartij als ik ze hun gang laat gaan met lapejs vlees, dat wordt dan over de hele verdieping gesleept met bloed en al en daar heb ik niet zo'n zin in.

Gisteren heb ik Franny een stukje eendkarkas gegeven (het allerzachtste stuk en dan wat ingeknipt), ze vond het erg interessant en lekker, maar gaf het toch op - te moeilijk denk ik.

Voor de andere katten ziet het er gunstiger uit om ze van de brokken af te halen. Ik heb gisteravond een bord CB neergezet bij hen (er stonden ook brokken) en 4 van de 5 waren enthousiast. Wellicht dat ze met het uitlikken van het bakje van Franny in de loop der tijden toch meer interesse gekregen hebben.
Die 4 katten zou ik denk ik zo over kunnen zetten, maar de 5e heeft er niets van gegeten....

Franny zat in haar eigen 'suite' achter het gaas te kijken, die wilde bij de anderen ook de CB wel opeten ;D
In het begin maalde ik het vlees voor de katten, omdat ze er anders niet overweg mee konden, nu snij ik het in grote stukken/lapjes. En de kleinste die kan overweg met héle grote stukken. Hiervoor zit hij idd wel apart in een kleine kamer, want op het bordje laten liggen... oh wee... ::)

Maar dat ziet er goed uit verder met je katten, die 6e raakt mettertijd vast ook wel overtuigd ;) Kwestie van volhouden. En misschien volgende keer voor Frannie eens wat eend malen?
Mijn katten eten zelf samengesteld. Dan weet ik wat ik voer en ik kan het precies op maat voor de betreffende kat maken. En ze hebbern wat (veel!) te kauwen, wat voor tanden en kiezen en spijsverterig goed is.

Ik ben begonnen met kip te fileren, de botten grotendeels te malen (best te doen), het vlees ik stukken te snijden, te mengen met eieren, zalmolie, orgaan en nog zo wat supplementen en veel water (ivb struviet). Toen ze over die schok heenwaren ben ik steeds meer bot aan het stuk gaan voeren en steeds grotere stukken vlees. En andere beesten. Nu zijn ze zo ver dat 3 hele vleugels eten, 1 hele karbo's, 2 hele kuikens, en iedereen konijn met bot en al en vis met graten. Twee van mijn katten waren 11 toen ik 4 jaar geleden van brok op barf overging, 1 was 8, en 2 waren 5. Die laatste zijn nog steeds de grootste meuten met eten, dus aan de leeftijd hoeft het niet te liggen.

Ik merk als heel groot voordeel van zelf botten en lappen vlees knagen dat de gebitten stukken en stukken beter zijn dan toen ik nog maalde. Ze verteren volgens mij ook beter.

Ja, het wordt wel eens een troep op de overloop met prooi verscheurende katten. Nou heb ik kurk liggen dus een doekje erover en klaar. En als ik dat niet had zou ik een zeil neerleggen oid.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door