Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Ingeborg1958
Ik sta in dubio. Vorige week heeft Shadow de volledige 9 weken entingen gehad. Hij was er behoorlijk naar van. Nu weet ik inmiddels van Lizzy dat de boosdoener waarschijnlijk de L4 is. Over twee weken moet hij weer voor de 12 weken enting. Kan ik de L4 gewoon weglaten? Ik snap dat hij dan niet goed werkzaam is, omdat hij niet herhaald wordt. Maar Shadow is geen hondje dat in sloten en plassen komt, dus wat is wijsheid?
Door doranto
Dat is een afweging die je zelf zult moeten maken. Waar voel jij je goed bij?
Wij laten helemaal niet enten, nergens tegen. Alleen af en toe titeren, maar dat hoeft inmiddels ook niet meer omdat de jongste al bijna 8 jaar is. Die is een poosje terug voor het laatst getiterd.
Door Lizzy
Ik laat ook nergens tegen enten. Hier hebben ze een puppy enting gehad en ze zijn met 1 jaar getiterd (en daarna vind ik het ook mooi geweest qua titeren) met DHP en geen L4. Maarrrrr, dit is echt iets dat je ontzettend zelf moet beslissen. Want loopt je hondje ooit Lepto (ziekte van Weil) op : dan moet je daar toch zelf de verantwoordelijkheid voor nemen. Overigens kan een hond dat nog steeds oplopen ook al is ie wel gevaccineerd. Maar ik kan je alleen maar aanraden: schat in hoe groot de risico's zijn, lees erover, laat je informeren.
Door Ingeborg1958
Shadow vandaag laten enten met alleen DHP, en geen centje pijn. Nergens last van, gelukkig. Dus ik denk dat ik de goede keuze heb gemaakt, door geen L 4 te laten enten :)
Door Ina
Gelukkig, goed te lezen dat hij nu geen last heeft gehad.

Even een kleine side note over de kans op besmetting via ratten....dat is echt niet alleen als je hond in open water komt of langs slootkanten scharrelt hoor, overal waar ratten lopen/piesen/poepen loop je kans op besmetting.
Dus ook bij de vuilnisbak op straat, ook bij het bosje waar ze hun nest hebben en dus eigenlijk overal.

Maar ook hier laat ik niet enten met L4, puur omdat het maar een beperkte periode bescherming zou bieden....en die bescherming absoluut niet 100% is terwijl L4 toch echt wel een grote belasting voor het lijf is.

Wat dus wel maakt dat je je daar van bewust moet zijn en een eventuele besmetting moet herkennen en duidelijk zijn bij de DA dat er niet geent is.
Door Ingeborg1958
Ina schreef: do 19 sep 2024, 11:06 Gelukkig, goed te lezen dat hij nu geen last heeft gehad.

Even een kleine side note over de kans op besmetting via ratten....dat is echt niet alleen als je hond in open water komt of langs slootkanten scharrelt hoor, overal waar ratten lopen/piesen/poepen loop je kans op besmetting.
Dus ook bij de vuilnisbak op straat, ook bij het bosje waar ze hun nest hebben en dus eigenlijk overal.

Maar ook hier laat ik niet enten met L4, puur omdat het maar een beperkte periode bescherming zou bieden....en die bescherming absoluut niet 100% is terwijl L4 toch echt wel een grote belasting voor het lijf is.

Wat dus wel maakt dat je je daar van bewust moet zijn en een eventuele besmetting moet herkennen en duidelijk zijn bij de DA dat er niet geent is.
Oke , duidelijk! Goed om te onthouden
Door frodo quin
Het is niet omdat ze 1 keer slecht reageren dat het de keer erna ook zo is, zelfs als ze L4 meenemen. Emma had het ook met 10 weken, maar niet met 13-14 weken en lepto is toen wel herhaald. En ja waarschijnlijk was het de lepto. Mijn da vermoede ook dat dat de boosdoener was.

Ik twijfel zelf heel erg om wel of niet na de booster met 1 jaar lepto nog te enten. Er is hier een grote rattenpopulatie, vrij veel wild en veel vee. De meeste diersoorten kunnen lepto krijgen en ze lopen zeker wel door stilstaand water. Ik denk dus dat er zeker hoog risico is.

Van wat ik begrijp is lepto qua dekking gelijkaardig aan niesziekte bij katten en dan zie ik daar weinig nut van in. Verder vraag ik mij af of de natuurlijke blootstelling niet het zelfde effect heeft als een vaccin. Normaal is dat net waarom je een booster gebruikt, als vervanging van natuurlijke blootstelling.

Ik sta gewoon niet te springen om er elk jaar een vaccin in te proppen voor de rest van hun leven.
Door Lizzy
Ingeborg1958 schreef: wo 18 sep 2024, 22:19 Shadow vandaag laten enten met alleen DHP, en geen centje pijn. Nergens last van, gelukkig. Dus ik denk dat ik de goede keuze heb gemaakt, door geen L 4 te laten enten :)
Goed nieuws! Fijn!
Door pike
Ina schreef: do 19 sep 2024, 11:06 Gelukkig, goed te lezen dat hij nu geen last heeft gehad.

Ook gezonde honden kunnen leptospiren bij zich dragen en uit plassen. Daarmee vormt likken aan andere plasjes ook een risico.
frodo quin schreef: Van wat ik begrijp is lepto qua dekking gelijkaardig aan niesziekte bij katten en dan zie ik daar weinig nut van in. Verder vraag ik mij af of de natuurlijke blootstelling niet het zelfde effect heeft als een vaccin. Normaal is dat net waarom je een booster gebruikt, als vervanging van natuurlijke blootstelling.
Deze opmerking die ik las op de website van het Medisch Centrum voor Dieren is wel interessant:

"De laatste jaren worden steeds meer honden gevonden die antistoffen hebben tegen leptospirose variëteiten waartegen we niet enten. Het is niet geheel duidelijk hoe belangrijk deze bevinding is."

Dat zegt dan toch iets over de natuurlijke blootstelling? Of zie ik dat verkeerd. Het zou dan interessant zijn om te onderzoeken of niet-gevaccineerde honden antistoffen hebben tegen de variëteiten waartegen wèl gevaccineerd wordt.

Overigens: Ties is niet gevaccineerd, tot grote onvrede van mijn da. Die vind het maar niks. En dat is niet omdat ze graag centjes binnenharkt. Zo zit ze niet in elkaar. Maar wel omdat de honden er doodziek van worden en er ook dood aan kunnen gaan. Op mijn vraag of ze het vaak tegenkwam in haar praktijk zei ze "toch wel 2 keer per jaar".
Door frodo quin
Maar als je van een gevaccineerde hond vertrekt en dan natuurlijke blootstelling hebt, dan heb je toch gewoon een booster net als met een nieuw vaccin?

Natuurlijk heb je geen garantie dat ze het tegenkomen en met een vaccin wel, maar normaal geeft natuurlijke blootstelling betere en bredere dekking.

Tenzij lepto een uitzondering is.

Ik heb inderdaad ook al enkele keren gelezen dat mensen en honden zeker niet altijd ziek worden of in de mate dat het opgemerkt wordt. Ik kan mij dus voorstellen dat er wel wat honden rondlopen met antilichamen zonder gevaccineerd te zijn.
Door pearlsofpassion
Ik geloof ook in natuurlijke blootstelling. Zie maar wat de lock down gedaan heeft bij ons ivm de verkoudheden en griep. De jaren erna waren die plots veel heviger en het hele jaar door. Toeval zeker?

Met parvo ben ik ( bij de katten maar zou ik ook bij de honden ) voorzichtiger dan vb nies, net omdat ze het zo weinig tegenkomen.

Ik geloof ook dat natuurlijk contact krachtiger is dan vaccinboosters.
Daar willen ze in de medisch wereld niet van horen, want je mag vaccinatie niet in twijfel trekken, maar dat lijkt me echt zo te zijn.
Mazelen vb. Dat kreeg je op natuurlijke wijze normaal maar 1x. Maar het vaccin moet ook geboostert. Nu zijn er weer uitbraken van mazelen, in een gevaccineerde populatie, ook onder volwassenen. Dat wordt gestoken op ouders die hun kinderen niet laten vaccineren. En men laat daarbij uitschijnen dat enkel ongevaccineerde volwassenen vatbaar zijn. Dat het puur aan de kinderen ligt dat het weer rondgaat.
Maar waarom dan nu plots. Vroeger werd ook een deel niet gevaccineerd, blijkbaar, anders zouden er nu geen ongevaccineerde volwassenen zijn.
Volgens mij is het omdat de mensen die de ziekte nog echt doorgemaakt hebben steeds schaarser worden. Dat zijn mensen van 60 jaar of meer. Al de jongere mensen behoren tot een generatie waarin er werd gevaccineerd en de ziekte weinig tot niet meer circuleerde.
En men wil niet kwijt of er ook gevaccineerde volwassenen ziek worden. Maar in de ziekenhuizen worden antistoffen bij het zorgpersoneel wel getest.
Ik vermoed dat het vaccin gewoon minder goed werkt dan natuurlijk doormaken. En dat al die volwassen mensen die in hun jeugd gevaccineerd zijn, in den regel, vatbaarder zijn dan volwassenen die het doorgemaakt hebben. Waardoor het virus weer wat meer voortkomt.
Dit dus om te zeggen dat ik denk dat de natuur beter werkt.
Lepto komt natuurlijk van een externe bron en niet van contact tussen honden, dus dat is een.ander verhaal.
Door Lizzy
pike schreef: za 21 sep 2024, 14:14 Ook gezonde honden kunnen leptospiren bij zich dragen en uit plassen. Daarmee vormt likken aan andere plasjes ook een risico.

Deze opmerking die ik las op de website van het Medisch Centrum voor Dieren is wel interessant:

"De laatste jaren worden steeds meer honden gevonden die antistoffen hebben tegen leptospirose variëteiten waartegen we niet enten. Het is niet geheel duidelijk hoe belangrijk deze bevinding is."

Dat zegt dan toch iets over de natuurlijke blootstelling? Of zie ik dat verkeerd. Het zou dan interessant zijn om te onderzoeken of niet-gevaccineerde honden antistoffen hebben tegen de variëteiten waartegen wèl gevaccineerd wordt.

Overigens: Ties is niet gevaccineerd, tot grote onvrede van mijn da. Die vind het maar niks. En dat is niet omdat ze graag centjes binnenharkt. Zo zit ze niet in elkaar. Maar wel omdat de honden er doodziek van worden en er ook dood aan kunnen gaan. Op mijn vraag of ze het vaak tegenkwam in haar praktijk zei ze "toch wel 2 keer per jaar".
Mijn dierenarts idem hoor, die vindt het ook niks. Hij heeft een paar jaar geleden 4 gevallen gehad, twee overleden (waarvan 1 wel gevaccineerd en de ander niet). Maar hij heeft ook jaren dat hij geen gevallen heeft dus ik vind 2 per jaar serieus wel veel. Meestal is het ook wel gelijk ergens in het plaatselijke nieuws, als een hond bewezen Lepto heeft opgelopen. Bij ons was het echt vrij groot in het nieuws, met een aantal gevallen.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door