Moderator: Lizzy
Ina schreef: ↑do 19 sep 2024, 11:06 Gelukkig, goed te lezen dat hij nu geen last heeft gehad.Oke , duidelijk! Goed om te onthouden
Even een kleine side note over de kans op besmetting via ratten....dat is echt niet alleen als je hond in open water komt of langs slootkanten scharrelt hoor, overal waar ratten lopen/piesen/poepen loop je kans op besmetting.
Dus ook bij de vuilnisbak op straat, ook bij het bosje waar ze hun nest hebben en dus eigenlijk overal.
Maar ook hier laat ik niet enten met L4, puur omdat het maar een beperkte periode bescherming zou bieden....en die bescherming absoluut niet 100% is terwijl L4 toch echt wel een grote belasting voor het lijf is.
Wat dus wel maakt dat je je daar van bewust moet zijn en een eventuele besmetting moet herkennen en duidelijk zijn bij de DA dat er niet geent is.
Ingeborg1958 schreef: ↑wo 18 sep 2024, 22:19 Shadow vandaag laten enten met alleen DHP, en geen centje pijn. Nergens last van, gelukkig. Dus ik denk dat ik de goede keuze heb gemaakt, door geen L 4 te laten entenGoed nieuws! Fijn!![]()
Ina schreef: ↑do 19 sep 2024, 11:06 Gelukkig, goed te lezen dat hij nu geen last heeft gehad.Ook gezonde honden kunnen leptospiren bij zich dragen en uit plassen. Daarmee vormt likken aan andere plasjes ook een risico.
Even een kleine side note over de kans op besmetting via ratten....dat is echt niet alleen als je hond in open water komt of langs slootkanten scharrelt hoor, overal waar ratten lopen/piesen/poepen loop je kans op besmetting.
Dus ook bij de vuilnisbak op straat, ook bij het bosje waar ze hun nest hebben en dus eigenlijk overal.
frodo quin schreef: Van wat ik begrijp is lepto qua dekking gelijkaardig aan niesziekte bij katten en dan zie ik daar weinig nut van in. Verder vraag ik mij af of de natuurlijke blootstelling niet het zelfde effect heeft als een vaccin. Normaal is dat net waarom je een booster gebruikt, als vervanging van natuurlijke blootstelling.Deze opmerking die ik las op de website van het Medisch Centrum voor Dieren is wel interessant:
pike schreef: ↑za 21 sep 2024, 14:14 Ook gezonde honden kunnen leptospiren bij zich dragen en uit plassen. Daarmee vormt likken aan andere plasjes ook een risico.Mijn dierenarts idem hoor, die vindt het ook niks. Hij heeft een paar jaar geleden 4 gevallen gehad, twee overleden (waarvan 1 wel gevaccineerd en de ander niet). Maar hij heeft ook jaren dat hij geen gevallen heeft dus ik vind 2 per jaar serieus wel veel. Meestal is het ook wel gelijk ergens in het plaatselijke nieuws, als een hond bewezen Lepto heeft opgelopen. Bij ons was het echt vrij groot in het nieuws, met een aantal gevallen.
Deze opmerking die ik las op de website van het Medisch Centrum voor Dieren is wel interessant:
"De laatste jaren worden steeds meer honden gevonden die antistoffen hebben tegen leptospirose variëteiten waartegen we niet enten. Het is niet geheel duidelijk hoe belangrijk deze bevinding is."
Dat zegt dan toch iets over de natuurlijke blootstelling? Of zie ik dat verkeerd. Het zou dan interessant zijn om te onderzoeken of niet-gevaccineerde honden antistoffen hebben tegen de variëteiten waartegen wèl gevaccineerd wordt.
Overigens: Ties is niet gevaccineerd, tot grote onvrede van mijn da. Die vind het maar niks. En dat is niet omdat ze graag centjes binnenharkt. Zo zit ze niet in elkaar. Maar wel omdat de honden er doodziek van worden en er ook dood aan kunnen gaan. Op mijn vraag of ze het vaak tegenkwam in haar praktijk zei ze "toch wel 2 keer per jaar".