Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
frodo quin schreef: za 29 jun 2024, 09:29 Ze komen van red een legkip. De belgische variant. Het is geloof ik iets anders georganiseerd dan in Nederland.

Het zijn enkele asiels voor neerhofdieren die samenwerken en enkele keren per jaar enkele honderden kippen weghalen die op transport naar de slacht gaan. Ze blijven dan eerst een tijdje bij hen in opvang zodat ze al wat kunnen aansterken en ze de zieke kippen (bv prolaps) er van tussen kunnen halen en hen de nodige medische zorg kunnen bieden. Vervolgens komen ze vrij ter adoptie.

Aangezien ze natuurlijk geen plaats hebben om zo een gehele stal die geruimd wordt op te vangen (normale grote is rond de 6000) gaat het telkens om een klein deel. Van de vangactie waarvan mijn kippen van vorig jaar komen waren het er 600 en dat was toen een grotere groep dan normaal.

Het asiel waar mijn kipjes (Margriet, Madelief en Roos en de nieuwe) verbleven is de ark van Polare. Dat ligt tegen Brussel.
Ah OK! Prachtig initiatief toch! Hanteren ze bij jullie ook dit soort voorwaarden? https://www.redeenlegkip.nl/red-zelf-ee ... plaatsing/
Door frodo quin
Lizzy schreef: zo 30 jun 2024, 17:59 Ah OK! Prachtig initiatief toch! Hanteren ze bij jullie ook dit soort voorwaarden? https://www.redeenlegkip.nl/red-zelf-ee ... plaatsing/
Die voorwaarden bij de Nederlandse variant zijn zaken als minimale zorg, maar staan niet expliciet bij de Belgische variant. Die website is sowieso erg rudimentair.
Dat ze niet geslacht mogen worden is ook een voorwaarde. Lijkt logisch, maar is het blijkbaar niet voor iedereen.

Ik vind het zelf ook een mooi initiatief. In de eerste plaats voor de kippen zelf en in de tweede plaats omdat dat aandacht vestigt op de slachtoffers van onze voedingskeuzes en wat dit voor de slachtoffers betekent. Het plakt een gezicht op het leed dat anders verscholen blijft.

Ze krijgen wel eens kritiek dat ze het systeem in stand houden, wat niet klopt. De kippen worden hoe dan ook vervangen. Dat ze het systeem niet veranderen, wat wel klopt. Maar het systeem veranderen kunnen zij niet. Door aandacht te vestigen op de slachtoffers gaan mensen misschien wel eens nadenken over die doos eieren dat ze in hun winkelwagen leggen en dat is waar de verandering van daan moet komen.
Door frodo quin
MillyMol schreef: za 29 jun 2024, 19:34 Ooohh, uitbreiding van de toom, wat leuk!
Ze gaan het vanaf heel goed doen nadat ze gekomen zijn van hun verhuis avonturen.
Hopelijk. Er staat nog een introductie te wachten. Voorlopig zitten ze nog apart van de andere drie. Eentje was wel al ontsnapt en Margriet was nog buiten. Ze heeft de kleine stakker gelukkig niets gedaan. Vooral Roos is nog wat dramatisch. Ik denk dat zij het laagst in de pikorde zit, dus waarschijnlijk komt het daardoor. Het is nogthans de kleinste meest miserabele die telkens bij hen probeert te komen. Of ze echt zo klein is is wat anders. Ze is nog net niet op een bolletje gerold.

Ze zijn trouwens erg fan van de honden lijkt wel. Ik was nog wat eng en ze wouden in de avond hun hok niet in. Vangen ging dus lastig en had Emma gevraagd te helpen, maar die weigerde mee te werken want wou kipje niet bang maken. Echt gewoon vertikken een voet te verzetten en weglopen. Ideaal, maar toen even niet ::) Kipje ging onder haar bescherming voor mij zoeken. Ook bij Quin komen ze direct kijken.

Ze vonden mij intussen al een heel stuk minder eng. Mochten gisteren ook getuige zijn van Madelief in bad steken en die zat dat op schoot te doezelen terwijl ik haar zo goed mogelijk afdroogde. Die kreeg namelijk een ei er niet goed uit.
Door Lizzy
frodo quin schreef: zo 30 jun 2024, 19:15 Die voorwaarden bij de Nederlandse variant zijn zaken als minimale zorg, maar staan niet expliciet bij de Belgische variant. Die website is sowieso erg rudimentair.
Dat ze niet geslacht mogen worden is ook een voorwaarde. Lijkt logisch, maar is het blijkbaar niet voor iedereen.

Ik vind het zelf ook een mooi initiatief. In de eerste plaats voor de kippen zelf en in de tweede plaats omdat dat aandacht vestigt op de slachtoffers van onze voedingskeuzes en wat dit voor de slachtoffers betekent. Het plakt een gezicht op het leed dat anders verscholen blijft.

Ze krijgen wel eens kritiek dat ze het systeem in stand houden, wat niet klopt. De kippen worden hoe dan ook vervangen. Dat ze het systeem niet veranderen, wat wel klopt. Maar het systeem veranderen kunnen zij niet. Door aandacht te vestigen op de slachtoffers gaan mensen misschien wel eens nadenken over die doos eieren dat ze in hun winkelwagen leggen en dat is waar de verandering van daan moet komen.
Ja, die kritiek slaat natuurlijk nergens op. Na 2 jaar is een legkip uitgelegd en worden ze inderdaad vervangen. Normaal wordt het dan soepkip. En bij jou kunnen ze nu nog lekker een paar jaar genieten. Ik probeer Leo al over te halen :biggrin2:
Door frodo quin
Lizzy schreef: di 02 jul 2024, 08:38 Ja, die kritiek slaat natuurlijk nergens op. Na 2 jaar is een legkip uitgelegd en worden ze inderdaad vervangen. Normaal wordt het dan soepkip. En bij jou kunnen ze nu nog lekker een paar jaar genieten. Ik probeer Leo al over te halen :biggrin2:
Het zijn echt heel toffe karakters. Nieuwsgierig, aanhankelijk, lief, niet bangig. Om hoe ze gefokt zijn en wat ze meegemaakt hebben moet je wel extra alert zijn op problemen met het legapparaat en gemiddeld leven ze nog 1 tot drie jaar nadat ze bevrijd zijn. Er zijn er ook die zeven of ouder worden, maar dat is niet weggelegd voor de meeste. Maar daar staat tegenover dat je voor die enkele wel een wereld van verschil maakt.

Ik zou zeggen doen! :biggrin2:
Door pearlsofpassion
Die hybride kippen hebben zowiezo maar een levensverwachting van 4 a 5 jaar. Je hebt er idd die 8 of zo worden maar dat is toch uitzonderlijk.

Als jij dan ook nog eens minder eitjes koopt, zie ik ook niet in hoe je het systeem dan in stand zou houden.
Wss krijgt het bedrijf waar ze vandaan komen nog wat voor ze, en komt daar de kritiek vandaan?
Hoe dan ook, hoe minder eieren uit de winkel gekocht worden hoe beter. Punt.

Het is niet mijn soort kip. Anders zou ik het ook zeker zo doen.
Door frodo quin
pearlsofpassion schreef: di 02 jul 2024, 21:10 Die hybride kippen hebben zowiezo maar een levensverwachting van 4 a 5 jaar. Je hebt er idd die 8 of zo worden maar dat is toch uitzonderlijk.

Als jij dan ook nog eens minder eitjes koopt, zie ik ook niet in hoe je het systeem dan in stand zou houden.
Wss krijgt het bedrijf waar ze vandaan komen nog wat voor ze, en komt daar de kritiek vandaan?
Hoe dan ook, hoe minder eieren uit de winkel gekocht worden hoe beter. Punt.

Het is niet mijn soort kip. Anders zou ik het ook zeker zo doen.
De kritiek komt inderdaad omdat ze vrijgekocht worden en niet militant bevrijd of gratis weggegeven door de boer. De organisaties betalen dan de kost aan de boer zodat hij geen verlies lijdt. Anders wordt het wel erg lastig om meer dan een gewonde enkeling mee te krijgen.
Doordat er ook boeren zijn die deze kippen rechtstreeks aan particulieren verkopen en een hoger bedrag vragen en de adoptiebijdrage bij de organisaties een stuk hoger is (logisch, want opvang en verzorging kost geld, zeker diegenen die serieuze medische hulp nodig hebben), gaan sommigen er vanuit dat er woekerwinsten gemaakt worden en dat men daar een nieuwe stal van kan bouwen en nog meer kippen nemen. Dat is niet realistisch. Ook niet wanneer de boer wel een hoger bedrag zou krijgen dan de organisaties geven.
Anderen vergelijken met broodfok en zien het als je koopt ze vrij en daardoor komen er weer nieuwe. Wat helemaal niet klopt, aangezien het bedrijfsmodel niet draait om de verkoop van die dieren en die hoe dan ook vervangen worden.
Een laatste strekking heeft er morele bezwaren tegen om een cent aan de veeindustrie te geven. Dat snap ik wel. Ik doe dat ook niet met plezier, maar ik vind dat niet opwegen tegen de voordelen van deze acties.

En jup, als er daardoor iemand minder of geen eieren koopt, dan hoeven weer minder kippen in die gruwelijke industrie te bestaan.

Wat spreekt jou niet zo aan aan dit soort kippen? Uiterlijk of karakter?
Door pearlsofpassion
Karakter vooral. Uiterlijk vind ik ze ook niet mooi, maar dat is bijkomstig.
Je hebt er heel lieve tussen he, maar ze zijn doorgaans erg brutaal. Als kind had ik er schrik van. En ik had gewoon nooit veel plezier aan kippen toen ik nog hybriden had. Ik had ze wel he. Heb m'n hele leven al kippen. Maar vond het pas echt leuk sinds ik de brahma krielen gehaald heb. Ofwel had ik geen geluk met het karakter of lag het aan het feit dat ik schrik had, dat kan ook.

Als je legkippen bij die bolle krielen die ik heb stopt, matcht dat ook voor geen meter. Die karakters zijn zo verschillend en die rustigen kunnen zich niet verweren en worden half geterroriseerd door die sterke karakters. Dat is gewoon niet leuk. Ook niet om te zien.
Dat was de aanleiding voor dit topic. Heb er uiteindelijk Australorps bij gezet, wat zowat de rustigste legkippen zouden moeten zijn. Maar pas toen die oud en dus rustig werd, ging het beter. Voorheen werden de kleine kipjes continu opgejaagd. In het begin had ze zelfs altijd ruzie met de haan.
Was niet haar fout, hij kreeg het gewoon op z'n heupen van haar karakter.
Nu nog zie ik in nakomelingen van die australorp dat verschil in karakter. Een bepaalde achterkleindochter is zo brutaal dat ik het al niet meer zo leuk vind. Ik hou van haar he, maar ze vliegt op voor eten en zou in mn vingers pikken als ze de kans kreeg. Dat is de pittigste van de hoop en haar moeder (kleindochter van de australorp) staat op de 2e plaats. Das ook deels omdat ik ze tam gemaakt heb natuurlijk. Maar haar halfzusje is even tam maar toch rustiger.

Los daarvan vind ik het niet leuk dat de hybriden zo hevig leggen de eerste jaren en dat het daarna stopt. Dat ze zich echt bijna stuk leggen.
Ik heb echt een serieus probleem en buikpijn van dat dieren op zo'n manier op uitbuiting gefokt worden. En heb dat dan liever niet dagelijks onder mijn neus.
Maar moesten ze mooi matchen met mn kipjes zou ik er wss wel een paar redden. Maar nu gaat dat dus niet, of ik moet ze apart steken. En dat gaat me te ver. Ik zou er dan ook niet naar omkijken en das niet de bedoeling.

Misschien dat ik gaandeweg wel evolueer naar iets pittiger kipjes en dat dat dan wel kan. In 1 groep. In al mijn zelfgefokte kipjes zit ook al meer karakter dan in een zuivere brahma kriel, een cochin kriel heeft ook al meer een eigen willetje, en dat vind ik wel leuk. Blijkt.
Wss komen er in de toekomst nog andere, karaktervollere rassen bij. Als ik die laat uitbroeden hoop ik dat dat beter zou uitdraaien. En ik ben nu aan het denken dat het misschien toch leuk zou zijn. Ik heb wel het idee dat die geredde nog dankbaarder en liever zijn dan die je als puber bij de handelaar haalt.

Als ik het ooit probeer, en het lukt toch niet, mogen ze dan bij jou komen? :)
Ik ben ook niet zo fan van uitproberen als ik niet zeker weet of iets zou werken of toch minstens veel kans geef dat het werkt. Zelfs een dier dat niets te verliezen heeft, probeer je niet uit en breng je niet zomaar terug he.
Door frodo quin
pearlsofpassion schreef: wo 03 jul 2024, 11:14 Karakter vooral. Uiterlijk vind ik ze ook niet mooi, maar dat is bijkomstig.
Je hebt er heel lieve tussen he, maar ze zijn doorgaans erg brutaal. Als kind had ik er schrik van. En ik had gewoon nooit veel plezier aan kippen toen ik nog hybriden had. Ik had ze wel he. Heb m'n hele leven al kippen. Maar vond het pas echt leuk sinds ik de brahma krielen gehaald heb. Ofwel had ik geen geluk met het karakter of lag het aan het feit dat ik schrik had, dat kan ook.

Als je legkippen bij die bolle krielen die ik heb stopt, matcht dat ook voor geen meter. Die karakters zijn zo verschillend en die rustigen kunnen zich niet verweren en worden half geterroriseerd door die sterke karakters. Dat is gewoon niet leuk. Ook niet om te zien.
Dat was de aanleiding voor dit topic. Heb er uiteindelijk Australorps bij gezet, wat zowat de rustigste legkippen zouden moeten zijn. Maar pas toen die oud en dus rustig werd, ging het beter. Voorheen werden de kleine kipjes continu opgejaagd. In het begin had ze zelfs altijd ruzie met de haan.
Was niet haar fout, hij kreeg het gewoon op z'n heupen van haar karakter.
Nu nog zie ik in nakomelingen van die australorp dat verschil in karakter. Een bepaalde achterkleindochter is zo brutaal dat ik het al niet meer zo leuk vind. Ik hou van haar he, maar ze vliegt op voor eten en zou in mn vingers pikken als ze de kans kreeg. Dat is de pittigste van de hoop en haar moeder (kleindochter van de australorp) staat op de 2e plaats. Das ook deels omdat ik ze tam gemaakt heb natuurlijk. Maar haar halfzusje is even tam maar toch rustiger.

Los daarvan vind ik het niet leuk dat de hybriden zo hevig leggen de eerste jaren en dat het daarna stopt. Dat ze zich echt bijna stuk leggen.
Ik heb echt een serieus probleem en buikpijn van dat dieren op zo'n manier op uitbuiting gefokt worden. En heb dat dan liever niet dagelijks onder mijn neus.
Maar moesten ze mooi matchen met mn kipjes zou ik er wss wel een paar redden. Maar nu gaat dat dus niet, of ik moet ze apart steken. En dat gaat me te ver. Ik zou er dan ook niet naar omkijken en das niet de bedoeling.

Misschien dat ik gaandeweg wel evolueer naar iets pittiger kipjes en dat dat dan wel kan. In 1 groep. In al mijn zelfgefokte kipjes zit ook al meer karakter dan in een zuivere brahma kriel, een cochin kriel heeft ook al meer een eigen willetje, en dat vind ik wel leuk. Blijkt.
Wss komen er in de toekomst nog andere, karaktervollere rassen bij. Als ik die laat uitbroeden hoop ik dat dat beter zou uitdraaien. En ik ben nu aan het denken dat het misschien toch leuk zou zijn. Ik heb wel het idee dat die geredde nog dankbaarder en liever zijn dan die je als puber bij de handelaar haalt.

Als ik het ooit probeer, en het lukt toch niet, mogen ze dan bij jou komen? :)
Ik ben ook niet zo fan van uitproberen als ik niet zeker weet of iets zou werken of toch minstens veel kans geef dat het werkt. Zelfs een dier dat niets te verliezen heeft, probeer je niet uit en breng je niet zomaar terug he.
Ik kan vooral spreken over mijn drie die hier vorig jaar zijn komen wonen en die zijn echt ontzettend lief naar mij toe. Brutaal zijn ze wel. Echt super sociaal. Roos die het minst sociaal was wordt intussen ook graag geaaid en kan ik zonder problemen oppakken. Als ik in de tuin bezig ben is het wel net alsof ik 5 pups heb die zich moeien. Zeer nieuwsgierig, zeer interactief, zeer sociaal.

Zij zijn geen vliegers. Kunnen het wel, maar doen het enkel nu we een goede band hebben en ze mij zien aankomen. Dan rennen en fladderen ze tot bij mij. Af en toe durft madelief wel opvliegen om het eten te proberen pakken als ik te lang treuzel, maar dat heeft ze misschien twee keer gedaan een paar maand geleden. Opvliegen ben ik nog steeds erg bang van, al is het meer schrikken bij hen omdat ik weet dat ze heel lief zijn.

Toen ik het hok aan het kitten en verven was ben ik voor het eerst gepikt. Roos wou mij schoon maken en de verf en kit spatten van mijn kleren halen. Verder pikken ze echt nooit naar mij. Ze zien mij ook duidelijk als hun mens, want bij bezoek zijn ze veel afstandelijker en bij mij zijn ze graag dichtbij.

Die legkip dat we vroeger hadden was ook een hele lieve. Kwam ook graag in huis.

Bij de buren twee huizen verder was er een overgebleven zijdehoentje. Daar heeft hij enkele maanden geleden drie legkippen bij gezet (uit de winkel) en dan is er nog een klein zwart kipje komen aanlopen. Zowat het zelfde formaat van het zijdehoentje. Daar komen ze goed overeen. Ze kunnen wel gaan en staan waar ze willen.
Als ik kijk naar Madelief en Roos hun reactie toen ze Jasmijn (een nieuwe) in hun deel vonden zou ik zeggen, niet lief! Ocharme die kon dan nog niet weg ook. Maar ik heb bij beide wel mijn hand tegen hen gelegd om hen zachtjes van haar af te duwen zonder dat ze pikten. Nu moest ik gedacht hebben dat ze mij ook zouden pikken had ik het niet gedurfd hoor.

Wat wel onhandig is is dat ze je echt voor de voeten kunnen lopen. Zeker als je eten hebt.

De drie nieuwe lijken ook heel lief. Ook tegen de honden. Maar we kennen elkaar nog niet goed natuurlijk.

Als je het ooit wil proberen en het lukt niet mogen ze zeker hier als ik dan plek heb. Nu zit de ren wel vol met 6, dus het zal hopelijk niet voor binnenkort zijn dat er weer plaats is.

Als ik er geen zou adopteren maar kopen zou ik ook niet voor een hybride gaan. Niet omwille van het karakter, want dat vond ik geweldig, maar omwille van dat die arme beestjes veel eieren leggen, al is Roos nu echt geen fanatieke legger. Ik snap dus heel goed dat je daar een mottig gevoel bij hebt. Het is gewoon om van te janken wat mensen met andere dieren uithalen. Ook in fokpraktijken.
Door frodo quin
Als iemand nog tips heeft voor de volgende stap. Ze zitten nu nog apart. Een deel van de ren is met gaas afgezet en alhoewel iedereen er over kan zijn mijn meiden nu ook niet zo boos dat ze er over springen.

Enkele dagen geleden was Jasmijn er onder gekropen en Margriet had zichzelf buiten gesloten, dus was als enige nog niet in het hok. Geen idee hoe lang ze al samen zaten, maar er was geen conflict toen ik aankwam om te checken en de nieuwtjes op te sluiten.

Vanaf eergisteren zet ik de draad een stuk open als ik de meiden nog een uurtje in de tuin laat. Zolang ze niet zien dat de meiden in de tuin komen is er geen probleem. Eergisteren zagen ze het wel en jaagden ze eentje terug de ren in, maar daarmee was het goed voor hen. Als ze bij het naar bed gaan zelf terug in de ren komen is er wel een probleem als ze merken dat de nieuwtjes in hun deel komen. Ik heb zowel Madelief als Roos al van Jasmijn gehaald die ze in de draad gedreven hadden en geen kant uit kon. Dat arm dong verdedigd zich niet en ik denk ook dat ze dat niet zou kunnen als ze zou proberen.

Normaal is het de bedoeling om de draad zondag weg te halen. Ze krijgen nog Exzolt zaterdag en dan moet iedereen wel zijn deel binnen kunnen krijgen.

Wanneer kom ik tussen en wanneer niet? Doe ik de draad gewoon weg en laat ik hen of blijf ik er bij? Als er eentje boos doet ga ik het lastig hebben om niet tussen te komen, maar ik wil het ook niet lastiger maken.

Ik heb al gelezen dat je ze best samen laat in de tuin voor de eerste keer, vandaar dat ik nu dus iedereen de mogelijkheid geef om buiten te komen.ze lijken niet echt minder territoriaal in de tuin.

Ik las ook om hen dan vervolgens in de avond in het zelfde hok te doen, maar dan kunnen de nieuwtjes niet weg als eentje boos wordt en met wat ik tot nu toe gezien heb lijken ze dan echt boos te worden.

Boos kakelen doen ze al van afgelopen weekend niet meer. Ze zijn er sinds vorige week donderdag.
Door pearlsofpassion
Bij kippen geldt, zoveel mogelijk ruimte geven. En evt hier en daar iets om rond te lopen zodat de achtervolger minder de bocht kan afsnijden.

Er zal normaal wel gepikt worden. Dat hoort erbij. En goede kans dat dat bij het eten zelfs blijft. Dat is niet noodzakelijk een agressieve daad bij kippen maar ook een manier van communiceren. De pikorde moet bepaald en die blijft gehandhaafd ook achteraf.
Maar de eerste kennismaking is natuurlijk pittiger. Dan kan er echt achtervolgd worden. Later wordt er normaal alleen gepikt bij eten oid. Niet zomaar.

Er wordt gezegd, enkel tussenkomen als er bloed vloeit.
Besef dat elke tussenkomst de boel vertraagt.
Het is logisch dat een nieuwkomer zich onderdanig gedraagt en niet verdedigt. Dat is maar best ook, anders wordt het een gevecht. En dat is uiteraard niet de bedoeling.
De nieuwe moet de pikken ondergaan, dan is ze er het snelst vanaf. Pas als er echt op haar kop ingehakt zou worden zonder stoppen, dat je ingrijpt. Uiteraard niet boos worden, dat geeft alleen spanning en onbegrip. Eerder afleiden.

Wel niet met eten. Rond eten wordt pikken alleen heviger.
Eten zal nog wel een tijdje verdedigd worden, dus verspreid dat zoveel mogelijk en geef meerdere plaatsen waar ze kunnen drinken.

Je mag er gerust bij gaan zitten in de tuin. Als eentje jou claimt, en de ander wegjaagt, laat je dat maar gebeuren. Daar kan je niets aan doen en het gaat vanzelf wel over.
Elkaar negeren is ook super, probeer dan niet uit te lokken dat ze aandacht geven ( mensen doen dat soms omdat ze menen dat ze de nieuwkomer niet gezien zouden hebben, maar dat is natuurlijk onzin), want dan zet je net stappen achteruit ipv voorruit.

Samen opsluiten voor de nacht hoeft niet. Geef hen de eerste dagen de keuze en zie wat er gebeurt.
Als ze niet vanzelf meegaan binnen de paar weken of zodra ze goed overeenkomen, kan je nog beslissen hen zelf 's avonds te verplaatsen.

En oh ja, kippen kunnen echte drama queens zijn.. zeker die cochins bij mij maar bon, misschien bij legkippen ook.
Ze kunnen dus voor een pik van niets soms moord en brand schreeuwen. Gebeurt hier nog steeds dagelijks en is dus geen reden tot paniek voor jou. :cool:
Soms vliegen er een paar veren, ook dat wil niet noodzakelijk zeggen dat ze te hevig gepikt wordt. Blijven pikken (meer dan een keer of 3 na elkaar) vind ik niet OK en vastgrijpen en evt schudden ook niet. Blijven najagen (meer dan pakweg 15 sec) kan je ook wel afleiden. Een beetje najagen en wegjagen hoort er in het begin zeker bij.
Door frodo quin
pearlsofpassion schreef: do 04 jul 2024, 04:11 Bij kippen geldt, zoveel mogelijk ruimte geven. En evt hier en daar iets om rond te lopen zodat de achtervolger minder de bocht kan afsnijden.

Er zal normaal wel gepikt worden. Dat hoort erbij. En goede kans dat dat bij het eten zelfs blijft. Dat is niet noodzakelijk een agressieve daad bij kippen maar ook een manier van communiceren. De pikorde moet bepaald en die blijft gehandhaafd ook achteraf.
Maar de eerste kennismaking is natuurlijk pittiger. Dan kan er echt achtervolgd worden. Later wordt er normaal alleen gepikt bij eten oid. Niet zomaar.

Er wordt gezegd, enkel tussenkomen als er bloed vloeit.
Besef dat elke tussenkomst de boel vertraagt.
Het is logisch dat een nieuwkomer zich onderdanig gedraagt en niet verdedigt. Dat is maar best ook, anders wordt het een gevecht. En dat is uiteraard niet de bedoeling.
De nieuwe moet de pikken ondergaan, dan is ze er het snelst vanaf. Pas als er echt op haar kop ingehakt zou worden zonder stoppen, dat je ingrijpt. Uiteraard niet boos worden, dat geeft alleen spanning en onbegrip. Eerder afleiden.

Wel niet met eten. Rond eten wordt pikken alleen heviger.
Eten zal nog wel een tijdje verdedigd worden, dus verspreid dat zoveel mogelijk en geef meerdere plaatsen waar ze kunnen drinken.

Je mag er gerust bij gaan zitten in de tuin. Als eentje jou claimt, en de ander wegjaagt, laat je dat maar gebeuren. Daar kan je niets aan doen en het gaat vanzelf wel over.
Elkaar negeren is ook super, probeer dan niet uit te lokken dat ze aandacht geven ( mensen doen dat soms omdat ze menen dat ze de nieuwkomer niet gezien zouden hebben, maar dat is natuurlijk onzin), want dan zet je net stappen achteruit ipv voorruit.

Samen opsluiten voor de nacht hoeft niet. Geef hen de eerste dagen de keuze en zie wat er gebeurt.
Als ze niet vanzelf meegaan binnen de paar weken of zodra ze goed overeenkomen, kan je nog beslissen hen zelf 's avonds te verplaatsen.

En oh ja, kippen kunnen echte drama queens zijn.. zeker die cochins bij mij maar bon, misschien bij legkippen ook.
Ze kunnen dus voor een pik van niets soms moord en brand schreeuwen. Gebeurt hier nog steeds dagelijks en is dus geen reden tot paniek voor jou. :cool:
Soms vliegen er een paar veren, ook dat wil niet noodzakelijk zeggen dat ze te hevig gepikt wordt. Blijven pikken (meer dan een keer of 3 na elkaar) vind ik niet OK en vastgrijpen en evt schudden ook niet. Blijven najagen (meer dan pakweg 15 sec) kan je ook wel afleiden. Een beetje najagen en wegjagen hoort er in het begin zeker bij.
Door de gaas is het meer vriendelijke belangstelling. Ze staan vaak met 10 cm tussen elk langs de andere kant van de gaas, zij aan zij zonder veel belangstelling.

Ik denk dat er zo opvlogen doordat ze haar wegjaagden en ze niet weg ging omdat ze vast zat in de gaas.

Gillen heb ik hen nog nooit horen doen, maar zij pikken elkaar normaal ook niet. Enkel Margriet kan dat soms hebben, vooral naar Roos, als ze honger heeft en iets extra lekker krijgt. In het begin pikte ze roos dan wel, maar nadien bleef het bij eens boos kijken en Roos die dan even weg gaat. Soms stuurt ze madelief ook weg, maar daar heeft ze altijd meer van verdragen. Zowel Madelief als Roos heb ik nog nooit zien pikken of jagen. Ik weet dat dat wel een beetje bij een intro hoort, maar ze zijn naar elkaar ook heel lief en vreedzaam. Ik ben het dus niet gewend van hen.

Toen Madelief en Roos op Jasmijn vlogen gilde die niet, maar ze pikten zeker wel meerdere keren en Madelief had pluimen in haar snavel.

Ik ga hen dan niet samen opsluiten in het nachthok tot dat oke lijkt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door