Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door MillyMol
frodo quin schreef: wo 30 aug 2023, 18:01 Zou echt een heel goed hok zijn. Ik heb ook erg getwijfeld voor dit hok. En qua maat, ik weet niet wat ik ervan moet denken, het mijne is voor 15, maar ook daarbij denk ik hoe dan? Bij mij is wel alle stokruimte vrij, want ze slapen in de legnesten. Langs de ene kant heb ik dan maar de tussenschotjes van de nesten eruit gehaald zodat ze samen konden slapen, maar Margriet heeft het denk ik niet zo voor de andere twee. Die slaapt liever apart
Ik heb voor nu nog even een schot geplaatst tussen het hok en de legnesten. Ik wil voorkomen dat ze die als slaapplaats gaan gebruiken. Ze poepen ‘s nachts namelijk wel lekker door en ik wil proberen om ze aan te leren -voor zover dat mogelijk is- dat die plekken alleen zijn bedoeld om eieren te leggen, zodat ik geen eieren tussen grote hoeveelheden kippenstront hoef vandaan te pakken.

Zodra ze oud genoeg zijn en geleerd hebben om op stok te gaan (die heb ik er nu ook nog niet ingedaan) haal ik het schot weer weg.
Door frodo quin
Hier poepen ze niet waar ze leggen. Ja jammer genoeg al eieren. Roos en Madelief slapen op elkaar waar er drie legnesten voorzien zijn maar geen tussenschotten meer staan en Margriet slaapt in de achterste van de drie legnesten. Al verdenk ik er haar van dat ze in de nacht wel oversteekt door een afdruk in de hennep. Ze poepen wel waar ze slapen.

Stokken kennen ze denk ik niet, maar ook onze kippen vroeger sliepen op de grond op elkaar gestapeld.

Ik was wat kippenfilmpjes aan het bekijken en kwam tegen dat je best al stokken bij kuikens voorziet. Anders zouden ze het op latere leeftijd vaak niet gaan gebruiken.

De meisjes zijn trouwens echte stalkers aan het worden. Ik kan daar echt niet toe komen zonder dat ze direct afkomen en mij overal achtervolgen. Ook al strooi ik graantjes voor ik ga schoonmaken, drie nieuwsgierige docs achter mij.
Ze hebben hun ei vandaag rauw gekregen met de schaal wat opgebroken en dat viel in de smaak. Ook van de groenten was redelijk goed gegeten en de gedroogde kelp was zelfs op.
Door doranto
frodo quin schreef: wo 30 aug 2023, 19:18 Hier poepen ze niet waar ze leggen. Ja jammer genoeg al eieren. Roos en Madelief slapen op elkaar waar er drie legnesten voorzien zijn maar geen tussenschotten meer staan en Margriet slaapt in de achterste van de drie legnesten. Al verdenk ik er haar van dat ze in de nacht wel oversteekt door een afdruk in de hennep. Ze poepen wel waar ze slapen.

Stokken kennen ze denk ik niet, maar ook onze kippen vroeger sliepen op de grond op elkaar gestapeld.

Ik was wat kippenfilmpjes aan het bekijken en kwam tegen dat je best al stokken bij kuikens voorziet. Anders zouden ze het op latere leeftijd vaak niet gaan gebruiken.

De meisjes zijn trouwens echte stalkers aan het worden. Ik kan daar echt niet toe komen zonder dat ze direct afkomen en mij overal achtervolgen. Ook al strooi ik graantjes voor ik ga schoonmaken, drie nieuwsgierige docs achter mij.
Ze hebben hun ei vandaag rauw gekregen met de schaal wat opgebroken en dat viel in de smaak. Ook van de groenten was redelijk goed gegeten en de gedroogde kelp was zelfs op.
Ben je dan niet bang dat ze straks de eieren aan gaan pikken? Je leert ze dat nu. Ik zou dat nooit zo doen.
Door frodo quin
Dat is de reden waarom ik de schaal wat fijner gebroken heb, al heb ik van mensen die de eieren van hun kippen altijd kapot gooien voor hun dat ze dat na jaren nog steeds moeten doen omdat ze ze niet zelf open pikken.
Maar ik ga het in het vervolg wel klutssen, want ze hadden het allemaal veel meer voor de dooier en de schelpen dan voor het wit. Ik was vooral erg benieuwd wat ze ermee zouden doen.
Door frodo quin
Droog jij ze in de oven?

Nog een vraag, hoe groot moet een bak voor stofbaden zijn? Zolang het overwegend droog is en vrij warm kunnen ze dat de meeste dagen wel onder het afdak of in hun ren doen, maar ik heb afgelopen voorjaar gemerkt dat de grond hier erg nat blijft, dus van de herfst tot het einde van de lente gaat dat niet lukken.

Het makkelijkst zou zijn als ik mijn reserve overdekte kattenbak zou kunnen gebruiken. Is een gewone standaard formaat, maar ik denk dat dat te klein is.
Door doranto
frodo quin schreef: vr 01 sep 2023, 08:48 Droog jij ze in de oven?

Nog een vraag, hoe groot moet een bak voor stofbaden zijn? Zolang het overwegend droog is en vrij warm kunnen ze dat de meeste dagen wel onder het afdak of in hun ren doen, maar ik heb afgelopen voorjaar gemerkt dat de grond hier erg nat blijft, dus van de herfst tot het einde van de lente gaat dat niet lukken.

Het makkelijkst zou zijn als ik mijn reserve overdekte kattenbak zou kunnen gebruiken. Is een gewone standaard formaat, maar ik denk dat dat te klein is.
Zolang ze niet allemaal tegelijk willen, lijkt me dat prima geschikt.
Door MillyMol
Tsjaaaa… Willem I…

…moet waarschijnlijk toch hernoemd worden. Jullie hebben dus wijze woorden geschreven.

Ze zijn vandaag zes weken en als ik ze vergelijk met de kipjes die bij de buurvrouw rondlopen en een week jonger zijn, dan is het verschil tussen een hen en een haantje al overduidelijk te zien.

Ik heb rondom het pluimveenet nog extra knaagdier gaas aangebracht, want hoewel ze nu een prachtige slaapplek hebben, glipten ze ‘s avonds toch door de mazen van het net en tikten met hun snavels tegen het raam van de terrasdeuren: of ik een beetje op wilde schieten en ze naar binnen wilde halen. ;D

Echt hilarisch, maar niet de bedoeling.

Wat vinden jullie van Wiesje? :biggrin2:
Bijlagen
CDD7FBE8-72FC-4827-BC36-CD62DDB5C9B9.jpeg
“Willem I” vooraan.
CDD7FBE8-72FC-4827-BC36-CD62DDB5C9B9.jpeg (3.42 MiB) 3561 keer bekeken
DCEF95F5-569F-48BE-B01D-5795458E38E9.jpeg
Mogen we naar binnen?
DCEF95F5-569F-48BE-B01D-5795458E38E9.jpeg (5.23 MiB) 3561 keer bekeken
E11D1DBA-6718-4500-8A15-7C03065F4B4A.jpeg
De dames vandaag zes weken.
E11D1DBA-6718-4500-8A15-7C03065F4B4A.jpeg (3.63 MiB) 3561 keer bekeken
Door Anne in Zweden
MillyMol schreef: vr 01 sep 2023, 13:57 Tsjaaaa… Willem I…

…moet waarschijnlijk toch hernoemd worden. Jullie hebben dus wijze woorden geschreven.

Ze zijn vandaag zes weken en als ik ze vergelijk met de kipjes die bij de buurvrouw rondlopen en een week jonger zijn, dan is het verschil tussen een hen en een haantje al overduidelijk te zien.

Ik heb rondom het pluimveenet nog extra knaagdier gaas aangebracht, want hoewel ze nu een prachtige slaapplek hebben, glipten ze ‘s avonds toch door de mazen van het net en tikten met hun snavels tegen het raam van de terrasdeuren: of ik een beetje op wilde schieten en ze naar binnen wilde halen. ;D

Wiesje is schattig!

En echt zooo koddig, die foto waarop ze naar de deur lopen! ;D Ik kan me helemaal voorstellen hoe die kippenhersentjes malen: "Hier ergens moet ze zijn, zie jij d'r? Zullen we hier maar aankloppen?" ;D
Door Anne in Zweden
frodo quin schreef: vr 01 sep 2023, 08:48 Droog jij ze in de oven?

Gewoon even uitproberen. Ik denk dat het aan de kleine kant is, maar als het het enige fijne, droge zand is, dan zullen ze er vast wel in stappen.

Je hoeft de eierschalen niet in de oven te drogen. Zelf spoel ik ze gewoon even uit onder de kraan, waarna ik ze aan de lucht laat drogen. Duurt hoogstens een dagje, en daarna stamp ik ze fijn (maar niet tot poeder) in een vijzel. Ik verzamel er een aantal en zet dan een schaaltje gestampte eierschalen in de ren.
Door pearlsofpassion
Ik laat ze gewoon een dag of 3 liggen. Niet uitgespoeld dus.
En knijp ik ze fijn tussen mn handen. Maar als je dat te scherp vind, kan je uiteraard een vijzel gebruiken. Ben ik gewoon te lui voor.
Door frodo quin
MillyMol schreef: vr 01 sep 2023, 13:57 Tsjaaaa… Willem I…

Wacht even. Zijn het nu beiden meisjes?

Ik vind het trouwens ongehoord dat ze niet bij jou mogen slapen. Gewoon als baby aan de deur gezet :o
:D
Maar wel super flink eigenlijk, dat ze zo een hele dag in hun ren blijven en dan in de avond uitbreken om naar bed te gaan
Door frodo quin
Dank jullie wel. Breekt inderdaad veel makkelijker fijn als de schaal er al een paar dagen ligt, maar ze laten het wel grotendeels liggen terwijl de verse schaal zo op was. Toeval?

Ik heb de kattenbak er zonder kap gezet. Ik denk dat ze anders toch last gaan hebben om goed onder hun vleugels te stoffen. Eens kijken of ik ze de komende dagen kan betrappen.

Margriet heeft trouwens uitbraak plannen. Ik heb Emma nodig om haar in de ren te houden. Ze zijn er ook vrij relaxt mee, ook als ze in de ren jij hen loopt, maar ik maak echt totaal geen indruk meer, zij nog iets ::)
Door pearlsofpassion
Hebben ze bij je buurvrouw al veel grotere lellen dan, de hanen? :o
Lijkt mij zo gek. Ik zou zeker zeggen:haan.
Bij sommige rassen (legrassen) komt er vroeger een kam, maar die rode lellen voor 5 weken zou toch altijd een haan moeten zijn.
Door doranto
pearlsofpassion schreef: vr 01 sep 2023, 22:05 Hebben ze bij je buurvrouw al veel grotere lellen dan, de hanen? :o
Lijkt mij zo gek. Ik zou zeker zeggen:haan.
Bij sommige rassen (legrassen) komt er vroeger een kam, maar die rode lellen voor 5 weken zou toch altijd een haan moeten zijn.
Dat was ook mijn idee.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door