Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door frodo quin
Vossen en marterachtigen tunnelen normaal niet, dus het zou moeten werken, maar 100 %zeker ben je enkel als de hele bodem dicht hebt. Er wordt normaal 50 CM aangeraden, maar ik heb het wat ruimer genomen.

Netten wilde ik inderdaad absoluut niet. In de eerste plaats omwille van de vogels en verder gaan die inderdaad erg doorzakken. Nertsengaas kan in ieder geval niet groter worden. Dat is veel te dik. Zo een rol van 10 meter werkt al 14 kilo. Er hangen ook nog staalkabels onder om verder te ondersteunen. Volière gaas in combinatie met overhangende rand of schrikdraad was ook een optie geweest als ik niet op de perceelgrens had gezeten.
Door Anne in Zweden
Is er zo'n groot roofdierenprobleem bij jullie? :o

@Frodo: ik had gelezen "alleen als een dier ver genoeg klimt kan hij de ren in", maar je schreef "tunnelt". Als de ren aan de bovenkant helemaal dicht is met dat dikke gaas, heb je geen dwarsbalkjes met kippengaas nodig inderdaad.

Ik moet bekennen dat onze ren in de verste verte niet zo roofdierdicht is als die van jou. :-[ Terwijl wij toch midden in de natuur wonen, waar het barst van de roofdieren. Maar ik denk dat die genoeg ander voedsel vinden in de bossen hier, en daarom niet proberen de ren in te komen. We hebben één keer een buizerd of havik of iets dergelijks in de ren gehad, toen er nog van dat aardbeiennet overheen zat (daar waren gaten in gekomen, zo bleek). Sindsdien hebben we van dat kattenbalkongaas waar een ijzerdraadje doorheen geweven is (zeg maar), en sindsdien hebben we geen problemen meer gehad. Scheelt misschien ook dat er vier honden rondlopen in de tuin - de geuren die die achterlaten houden wellicht ook een hoop roofdieren op afstand.
Door frodo quin
Honden helpen zeker, zeker overdag. Ik laat Emma daarom bewust wat in de ren wandelen, al schijnt dat beter tegen vossen te werken dan tegen marters. Vossen zitten hier wel in de buurt, maar of ze ook tot mijn tuin komen weet ik niet. Ik heb al een duif zonder hoofd en een rat gevonden in mijn tuin. Van de laatste is de buurkat hoofdverdachte. Bunzings komen we hier op de stoep tegen. Haviken op een paar honderd meter en een marter (mijn buur had hem op camera) liep vlak langs waar nu de ren is toen ik er aan het werken was. Het was toen rond 19u, dus nog ruim voor schemer.
Mijn ene buur heeft er al 7 dood, onlangs een aangevallen haan van de andere buur gevonden, schuin rechtover mij zijn er zes gedood door een marter en diegene wiens tuin daaraan grenst is er ook 1 aan een marter verloren. Een kennis een eindje verder alleen al dit jaar 6 aan een vos en dat is uitsluitend overdag, want in de nacht zitten ze opgesloten.
Ze blijven dus overwegend van de kippen, want het is niet zo dat er hier dagelijks een hoop dood liggen, maar wel met regelmaat.
De mijne zitten denk ik het best beschermd in de buurt dus zijn de minst voor de handliggende prooi.
Door MillyMol
Hier in zuidwest Hongarije hebben we in ieder geval marters, dassen, vossen, jakhalzen, buizerds, haviken en arenden.
Door MillyMol
Het kippenhok (ik had ren geschreven maar het is dus een hok :biggrin2: )uit NL is gisteren gearriveerd en ik heb het vanmorgen in elkaar gezet.

Het blijkt het grootste verhoogde model te zijn. Volgens de fabrikant passen hier 8 kippen in van de maat die ik hier heb rondlopen.
Gisteren vond ze nog twee dingen die erbij horen en die stuurt ze ook op. Verrassing zegt ze. Ik ben al heel blij met dit! :D :D :P
Bijlagen
BDB0C9DA-5528-4E46-A1FD-B9C69840FB4B.jpeg
BDB0C9DA-5528-4E46-A1FD-B9C69840FB4B.jpeg (6.87 MiB) 2180 keer bekeken
Door pearlsofpassion
He wat leuk!
Fijn hok, en nog leuk om op te kijken. Maar ik zou er daar maar 4 in proppen, als ik de grootte in kan schatten. ;) En omdat hokken doorgaans maar voor de helft goed passen.
Beetje comfort mag toch wel. En anders zitten ze zeker tegen de wand.
Door MillyMol
De bijgeleverde zitstokken zijn elk 100 cm. Ik zou zeggen max. 6 kipjes, 3 per stok? En dan zitten ze rondom vrij van de wanden.
Door Anne in Zweden
MillyMol schreef: wo 30 aug 2023, 11:45 Het kippenhok (ik had ren geschreven maar het is dus een hok :biggrin2: )uit NL is gisteren gearriveerd en ik heb het vanmorgen in elkaar gezet.

Het blijkt het grootste verhoogde model te zijn. Volgens de fabrikant passen hier 8 kippen in van de maat die ik hier heb rondlopen.
Gisteren vond ze nog twee dingen die erbij horen en die stuurt ze ook op. Verrassing zegt ze. Ik ben al heel blij met dit! :D :D :P
Leuk ding! Ik zou er ook geen 8 kippen in stoppen, maar als nachthok voor 4-6 kan het denk ik wel, als je ze er tenminste op tijd uit haalt 's ochtends. Als ze wakker zijn en te lang in zo'n kleine ruimte moeten zitten, kunnen ze onaardig gaan doen tegen elkaar.
Door Anne in Zweden
MillyMol schreef: di 29 aug 2023, 20:11 Hier in zuidwest Hongarije hebben we in ieder geval marters, dassen, vossen, jakhalzen, buizerds, haviken en arenden.
Onze Chiqa heeft laatst een bunzing of iets dergelijks te grazen genomen. Hij leefde nog en ik hoopte dat hij met de schrik vrij kwam, maar toen ik zag dat zijn darmen eruit lagen, heeft meneer Anne hem toch maar geëuthanaseerd. :-X
Chiqa is echt een ongelofelijk jager, grijpt laagvliegende vogels zo uit de lucht, en ik heb ook al eens een eekhoorn levenloos uit d'r waffel gehaald. Ligt ze urenlang roerloos op de loer, eekhoorn denkt dat de kust veilig is, klimt de boom uit en woem, daar komt Chiqa. :-X
Door MillyMol
MillyMol schreef: wo 30 aug 2023, 12:51 De bijgeleverde zitstokken zijn elk 100 cm. Ik zou zeggen max. 6 kipjes, 3 per stok? En dan zitten ze rondom vrij van de wanden.
Ik was niet van plan om meer dan zes kippen te houden, inclusief een evt. haan.
Dit hok zal uiteindelijk dienst gaan doen als kippensoos /schuilhok in hun buitenruimte. Er staan hier enkele ruimtes die heel goed dienst kunnen doen als kippenhok: stenen wanden, betonnen vloer en dakpannen en ik heb de oude kunststof buitendeur en nog enkele binnendeuren opgeslagen staan die uit dit huis komen en waar ik iets mee kan om dingen af te sluiten.

Zodra ik al het oude hout daar weg heb gehaald kan ik alles eens goed inspecteren en een keuze maken.

De pols herstelt goed dus hopelijk kan ik binnenkort rustig aan de slag.
Door MillyMol
Anne in Zweden schreef: wo 30 aug 2023, 15:16 Leuk ding! Ik zou er ook geen 8 kippen in stoppen, maar als nachthok voor 4-6 kan het denk ik wel, als je ze er tenminste op tijd uit haalt 's ochtends. Als ze wakker zijn en te lang in zo'n kleine ruimte moeten zitten, kunnen ze onaardig gaan doen tegen elkaar.
Ik wil er een automatische deuropener opzetten. Ik ben meestal rond 07:30 wel op, maar in de zomer wordt het hier ook al rond 04:30 uur licht. Is me een beetje te vroeg om op te staan. ;D ::)
Door MillyMol
Anne in Zweden schreef: wo 30 aug 2023, 15:33 Onze Chiqa heeft laatst een bunzing of iets dergelijks te grazen genomen. Hij leefde nog en ik hoopte dat hij met de schrik vrij kwam, maar toen ik zag dat zijn darmen eruit lagen, heeft meneer Anne hem toch maar geëuthanaseerd. :-X
Chiqa is echt een ongelofelijk jager, grijpt laagvliegende vogels zo uit de lucht, en ik heb ook al eens een eekhoorn levenloos uit d'r waffel gehaald. Ligt ze urenlang roerloos op de loer, eekhoorn denkt dat de kust veilig is, klimt de boom uit en woem, daar komt Chiqa. :-X
Chiqa is een doe-het-zelf barfhond. 😉
Door frodo quin
Anne in Zweden schreef: wo 30 aug 2023, 15:33 Onze Chiqa heeft laatst een bunzing of iets dergelijks te grazen genomen. Hij leefde nog en ik hoopte dat hij met de schrik vrij kwam, maar toen ik zag dat zijn darmen eruit lagen, heeft meneer Anne hem toch maar geëuthanaseerd. :-X
Oei, dat is niet fijn. Lukt het wel met de katten en kippen?
Door frodo quin
MillyMol schreef: wo 30 aug 2023, 11:45 Het kippenhok (ik had ren geschreven maar het is dus een hok :biggrin2: )uit NL is gisteren gearriveerd en ik heb het vanmorgen in elkaar gezet.

Zou echt een heel goed hok zijn. Ik heb ook erg getwijfeld voor dit hok. En qua maat, ik weet niet wat ik ervan moet denken, het mijne is voor 15, maar ook daarbij denk ik hoe dan? Bij mij is wel alle stokruimte vrij, want ze slapen in de legnesten. Langs de ene kant heb ik dan maar de tussenschotjes van de nesten eruit gehaald zodat ze samen konden slapen, maar Margriet heeft het denk ik niet zo voor de andere twee. Die slaapt liever apart
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door