Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door dinky89
Sterkte met de code rood voor neerslag! Hopelijk gaat de uiteindelijke schade meevallen qua verwachting van aardverschuivingen :-X

Hier komt er na een regenperiode gelukkig weer wat meer droog weer aan :)
Door Kaela
Siberienne schreef: ma 07 aug 2023, 19:30 Het is hier wat vochtig…. En mijn meneer heet Hans. Wat de koppen wel grappig maakt.
Dat hadden we laatst met de storm Poly. Waar ik rij hebben we een terror shetlander Poly. We zeiden steeds, je maakt het wel heel bont nu!

Hopelijk valt het allemaal wat mee en blijft het vooral grappig!
Door dinky89
Hoe gaat het daar inmiddels Siberienne? Las dat in de plaats Asak in de buurt van Oslo zo'n 1500 mensen geïsoleerd zijn geraakt en dat Zuid Noorwegen het ook het zwaarst te verduren heeft van Hans. Bij jullie alles nog heel en op zijn plaats?
Door Ronald
Ik had Kristiansand weer in de planning staan, maar, verstandig als ik ben, heb het maar een maandje uitgesteld :biggrin2:
Door Charlie Angel
Ronald schreef: di 08 aug 2023, 16:16 Ik had Kristiansand weer in de planning staan, maar, verstandig als ik ben, heb het maar een maandje uitgesteld :biggrin2:
Heel verstandig van jou. :biggrin2:
Door Siberienne
dinky89 schreef: di 08 aug 2023, 15:47 Hoe gaat het daar inmiddels Siberienne? Las dat in de plaats Asak in de buurt van Oslo zo'n 1500 mensen geïsoleerd zijn geraakt en dat Zuid Noorwegen het ook het zwaarst te verduren heeft van Hans. Bij jullie alles nog heel en op zijn plaats?
Ja bij ons is het goed. Grijs en regen de hele dag al, maar ons huis heeft een goede afwatering. De grintweg heeft wat geulen gekregen maar dat is het wel - en dat is makkelijk op te lossen. Wij zitten ten zuiden van Oslo, en daar is het wat milder.

Verkeer rond Oslo heeft wel problemen, veel treinen rijden niet meer. De evacuaties zijn preventief omdat er een rivier overstroomt. En vanwege (mogelijke) aardverschuivingen. Het is best dichtbij, en het is nog niet voorbij. Als de regen stopt, kunnen er best nog meer overstromingen en aardverschuivingen komen en dan wordt het juist gevaarlijker omdat mensen dan weer meer op pad gaan. De Akerselva (de rivier door Oslo) vervoert 20x zo veel water als gewoonlijk in deze tijd van het jaar. Even om aan te geven hoe nat het is. Ik weet niet of de video te zien is, maar dat ziet er zo uit https://tv.vg.no/video/271089/akerselva ... are-button

Verder hebben meneer en ik een virusje dus waren we vandaag ziek thuis. Moet zeggen dat het wel een dag is om in bed te blijven ;)
Door dinky89
Fijn te lezen dat het bij jullie meevalt Siberienne :-) En ja, ziek zijn is dan extra reden om thuis te blijven. Beterschap voor jou en je meneer!
Filmpje is hier ook zichtbaar. Vond het water al indrukwekkend toen wij vorig jaar in Noorwegen waren na een dag regenen ::)
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: di 08 aug 2023, 20:46 :o
Ziet eruit zoals de Ardennen 2 jaar geleden. :-X
Maar het is precies toch iets beter onder controle.
Voordeel is denk ik ook wel dat het zo veel minder druk / dicht bebouwd is hier dan in de Eiffel en de Ardennen. Ja omgeving Oslo is druk, maar al een uurtje daarbuiten is het al ‘leeg’

Maar er is wel veel materiële schade - en het ergste moet waarschijnlijk nog komen want het duurt even voordat het water zich verzamelt in de grote rivieren.

Kreeg net een filmpje van hytter die wegdrijven en caravans ; https://www.nrk.no/norge/her-blir-hytta ... 1.16509535
Door pearlsofpassion
En ze zijn niet zo dom geweest om ten midden van de grootste regenval ook nog een stuwdam open te zetten... :-X
Dat was hier eigenlijk het allergrootste probleem.

Maar in Duitsland niet. Daar spoelden gewoon hele velden en bossen letterlijk tientallen meters diep weg. Echt alsof er een reus een schep uit genomen had.
Ik hoop echt dat het bij jullie nu niet zo erg wordt. Dat vond ik zo hallucinant om te zien.

Wanneer voorspellen ze dat het ergste voorbij zou zijn? Los van stroomafwaards dan. Maar qua regenval?
Door Siberienne
Na vandaag wordt de regen minder.

Dat van die stuwdam wist ik niet, wel dat ze hier juist een probleem hebben dat de stuw van een waterkracht centrale niet open wil, ze overwegen nu of ze met springstof aan de gang moeten om ervoor te zorgen dat een deel van het water weg kan, want als de hele dam aan gort gaat is het probleem groter.

Verder zijn allebei de doorgaande wegen van Oslo naar Trondheim nu dicht, en worden er meer mensen geëvacueerd. Het is nu spannend hoe veel de rivieren gaan stijgen en of alle dammen het houden. Voelt eigenlijk best raar, wij zitten hier rustig en veilig en op een uurtje hier vandaan moeten mensen hun huis uit…
Door Anne in Zweden
Siberienne schreef: di 08 aug 2023, 20:51 Voordeel is denk ik ook wel dat het zo veel minder druk / dicht bebouwd is hier dan in de Eiffel en de Ardennen. Ja omgeving Oslo is druk, maar al een uurtje daarbuiten is het al ‘leeg’

Maar er is wel veel materiële schade - en het ergste moet waarschijnlijk nog komen want het duurt even voordat het water zich verzamelt in de grote rivieren.

Kreeg net een filmpje van hytter die wegdrijven en caravans ; https://www.nrk.no/norge/her-blir-hytta ... 1.16509535
Christene, ik hoop niet dat er nog iemand (of een huisdier) in die onderkomens aanwezig was. :-X Wat een ellende. Wij hebben het gelukkig niet zo heftig gehad hier, wel harde wind en behoorlijk wat regen (15 mm gisteren), maar vandaag schijnt de zon weer en is het tot nog toe droog. Iets verder naar het zuiden is er een spoortalud weggespoeld, met als gevolg een ontspoorde trein en enkele gewonden. Akelige toestand.

Fijn dat bij jullie de ellende ook beperkt is, Siberienne!
Door Siberienne
MillyMol schreef: wo 09 aug 2023, 19:02 Zijn jullie nog veilig Siberiënne, nu er een dam is doorgebroken?
Ja hoor. Wij zitten daar ver vandaan en wonen op 250 mtr hoogte, zo’n 150 mtr boven de dichtstbijzijnde rivier, of eigenlijk meer. De Glomma is de langste rivier van Noorwegen, maar waar wij wonen verbreed ‘ie zich tot het Øyeren en dat een aardige natuurlijke buffer.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door