Siberienne schreef: ↑wo 02 mar 2022, 09:36
Ik denk dat Rusland op het terrein van de wereldpolitiek wel een andere status heeft als Irak. Is toch een andere machtsfactor. Bovendien: Putin heeft de massavernietigingswapens, Hussein deed maar alsof (of althans een aantal westerse inlichtingendiensten zei dat hij ze had... )
Wat het denk ik ook onzekerder maakt: wie neemt de macht over als Putin zou overlijden. Iemand uit de kliek van Putin? Wat gebeurt er dan? Want dit is niet 1 persoon, Putin is geen almachtige dictator die alles zelf kan beslissen (Was Hussein dat eigenlijk wel? Geen idee eigenlijk..) Maar er is een kliek van (geschat) 15- 40 machtige mensen in Rusland die hier toch achter staan en een generale staf die doet wat hij zegt (tot nu toe, volgens mij is dat nog de grootste hoop, dat die kliek van oligarchen op een gegeven moment zegt "dit schaadt onze belangen, het moet stoppen'. En dan zouden zij Putin kunnen opofferen, hetgeen niet meer kan als hij al dood is.). Het is een psychologisch spel dat zijn weerga niet kent, een persoon vermoorden kan ook erg averechts uitpakken omdat het een mogelijke uitweg ook kan blokkeren. Ik zou niet graag de adviseur van Biden zijn op het moment trouwens.
Nee,je hebt gelijk, ik denk ook niet dat het the way to go is. Maar ik vrees het dan niet van China of zo.
Het zou idd veel lastiger zijn om al de kans te krijgen en ik denk ook niet dat het wat uithaalt.
Maar ik vind het wel opmerkelijk dat het bij Poetin ernstige gevolgen heeft maar bij Hoessein de hele wereld goedkeurend knikte. En die was niet eens een bedreiging voor de rest van de wereld, buiten dan idd het feit dat hij kernwapens wilde maken. Maar daar ging Amerika zich gewoon gaan moeien, en dat mocht dan maar? Gewoon omdat het nog kon omdat hij nog zwak genoeg was en ze dat zo wilden houden?
(Pas op, ik vind het zelf een goede zaak he, hoe minder kernwapens hoe beter! Maar wel opmerkelijk. )
Maar misschien zie ik dat verkeerd. Ik was maar 15 toen dat gebeurde.