Ik heb een paard gehad. Die kreeg alleen maar natuurlijk te eten. Gras, hooi, haver, wortel, appel, kruiden, etc. Maar niet van die gore paardenbrokken. Hij poepte gewoon goed. Geen vieze stinkende brok-flatsen. Hij poepte wel veel. Want een herbivoor heeft een heel ander spijsverteringssysteem.
Een koe (paar, olifant, giraffe) moet relatief gezien HEEL VEEL eten om de juiste voedingsstoffen uit zijn eten te halen om gezond te blijven (en genoeg energie te hebben). Volgens mij eet een koe zomaar 80 kilo gras/hooi per dag! Dus logisch dat er aan de andere kant ook weer een hoop uit komt. Want een deel van die 80 kilo is opgenomen, zeg maar. Vlees is heel geconcentreerde voeding. Een carnivoor heeft ook een kort spijsverteringssysteem. En omdat ze relatief dus weinig eten, komt er aan de andere kant weinig uit.
Ik denk niet dat de hoeveelheid/hardheid poep iets zegt over of je als mens of hond of paard of koe of tijger gezond eet. Ik denk dat afhankelijk van of je een herbivoor, omnivoor of carnivoor bent je poep moet voldoen aan diverse eisen.
Een mens bijv. : ik denk dat als je de hele dag loopt te gassen en hele bergen stinkende en plakkerige derrie produceert (die in de pot blijft hangen en daar 10 meter remspoort na laat

): dan moet je eens naar je voeding gaan kijken! Misschien te weinig vezel en te weinig goede voedingsstoffen.
Oh, wat wel opvallend is: mensen die geen vlees eten hebben minder stinkende poep als mensen die wel vlees eten. Komt omdat onze darmen relatief lang zijn en vlees standaard pikaal ligt te rotten in de darm

.
Maar goed, een carnivoor poept dus stevig en compact en het mag nou ook weer niet 10 uur in de ruimte stinken en moet een normale beige tot donkerbruine kleur hebben. Als een carnivoor een berg stinkende troep produceert, dan is z'n voer niet goed.
Een echte herbivoor (paard, koe, hert, olifant) poept ook anders aangezien een hert weer meer boombast eet als een koe. Bijvoorbeeld. Maar een goeie paardenkeutel voldoet volgens mij ook aan bepaalde eisen. Ik zie af en toe stinkende paardenflatsen in het park liggen en dan denk ik "Zo hee, die krijgt paardenbrokkentroep te eten". Want zo hoort een paardenflats er gewoon niet uit te zien... Dat zelfde geldt voor koeien. Ik sta soms te kijken wat die arme dieren uit staan te poepen en dat vind ik gewoon niet normaal! Volgens mij krijgen die koeien teveel 'krachtvoer' oftewel 'koeienbrokken' te eten.
Een normale drol die past bij het diersoort stinkt volgens mij sowieso niet zo erg als het diersoort eet dat voor hem bestemd is. Dus een hondendrol stinkt niet wanneer je hem vlees voert. En een koeienflats stinkt niet wanneer je haar planten en kruiden en grassen voert. Wanneer je dingen gaat voeren die het soort normaal niet zou eten of wanneer je kant-en-klare brokkenderrie gaat geven: dan lijkt het wel alsof automatisch de drollen ook onwijs gaan meuren!