Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door geer
Hihi...zou het onderwerp 'poep' soms one bridge too far zijn voor de Barfplaats? 8)

Wat ik bedoel, en 't maakt niet uit of je nu naar honden, mensen, koeien, geiten, apen of konijnen kijkt is:

Komt het hebben van vaste ontlasting door:

- Het eten van het juiste dieet, dat perfect is afgesteld op de spijsvertering, waardoor alles wat nodig is ook effectief wordt opgenomen en er slechts weinig wordt uitgescheiden. Dan zou een omnivoor op een perfect omnivorendieet harde ontlasting hebben en een herbivoor op een herbivorendieet...

- Het hebben van een carni-, omni- of herbivoren-spijsvertering. Heeft een Carnivoor per definitie harde ontlasting en een omni- of herbivoor zachte? Een hond die als omnivoor gevoed wordt heeft vaak zachtere ontlasting; komt dit door de groentes ed. an sich, of komt het doordat je zijn spijsvertering belast met dingen waar het niet voor is gebouwd?

- ..... (zelf in te vullen ;))
Door Charlie Angel
Zal misschien ook wel te maken hebben met de algehele gezondheid van de hond, mens, koe e.d.
Door geer
bernergek schreef: Zal misschien ook wel te maken hebben met de algehele gezondheid van de hond, mens, koe e.d.
Nou ja...een koe heeft natuurlijk altijd zachte ontlasting, ook als hij gezond is.. Maar komt dat door zijn darmstelsel, of door het gras? Of door de combi?
Door Charlie Angel
geer schreef: Nou ja...een koe heeft natuurlijk altijd zachte ontlasting, ook als hij gezond is.. Maar komt dat door zijn darmstelsel, of door het gras? Of door de combi?
jeetje zeg, best moeilijk om daar een antwoord op te vinden. Bij mensen en honden heeft stress denk ik ook een invloed, maar hoe zit dat inderdaad bij koeien? Ik zou zeggen door een combi.
Door Anneke V
bernergek schreef: Want wat veroorzaakt slappe ontlasting? Ik ben er nog niet achter.
Volgens mij vet & toxische stoffen zaols conserveringsmiddellen, smaak-& kleurstoffen ;D

Alle brol waarmee het menselijk lichaam niets kan doen...... ???
Door Lizzy
Ik heb een paard gehad. Die kreeg alleen maar natuurlijk te eten. Gras, hooi, haver, wortel, appel, kruiden, etc. Maar niet van die gore paardenbrokken. Hij poepte gewoon goed. Geen vieze stinkende brok-flatsen. Hij poepte wel veel. Want een herbivoor heeft een heel ander spijsverteringssysteem.

Een koe (paar, olifant, giraffe) moet relatief gezien HEEL VEEL eten om de juiste voedingsstoffen uit zijn eten te halen om gezond te blijven (en genoeg energie te hebben). Volgens mij eet een koe zomaar 80 kilo gras/hooi per dag! Dus logisch dat er aan de andere kant ook weer een hoop uit komt. Want een deel van die 80 kilo is opgenomen, zeg maar. Vlees is heel geconcentreerde voeding. Een carnivoor heeft ook een kort spijsverteringssysteem. En omdat ze relatief dus weinig eten, komt er aan de andere kant weinig uit.

Ik denk niet dat de hoeveelheid/hardheid poep iets zegt over of je als mens of hond of paard of koe of tijger gezond eet. Ik denk dat afhankelijk van of je een herbivoor, omnivoor of carnivoor bent je poep moet voldoen aan diverse eisen.

Een mens bijv. : ik denk dat als je de hele dag loopt te gassen en hele bergen stinkende en plakkerige derrie produceert (die in de pot blijft hangen en daar 10 meter remspoort na laat :-X): dan moet je eens naar je voeding gaan kijken! Misschien te weinig vezel en te weinig goede voedingsstoffen.

Oh, wat wel opvallend is: mensen die geen vlees eten hebben minder stinkende poep als mensen die wel vlees eten. Komt omdat onze darmen relatief lang zijn en vlees standaard pikaal ligt te rotten in de darm :-X ;D.

Maar goed, een carnivoor poept dus stevig en compact en het mag nou ook weer niet 10 uur in de ruimte stinken en moet een normale beige tot donkerbruine kleur hebben. Als een carnivoor een berg stinkende troep produceert, dan is z'n voer niet goed.

Een echte herbivoor (paard, koe, hert, olifant) poept ook anders aangezien een hert weer meer boombast eet als een koe. Bijvoorbeeld. Maar een goeie paardenkeutel voldoet volgens mij ook aan bepaalde eisen. Ik zie af en toe stinkende paardenflatsen in het park liggen en dan denk ik "Zo hee, die krijgt paardenbrokkentroep te eten". Want zo hoort een paardenflats er gewoon niet uit te zien... Dat zelfde geldt voor koeien. Ik sta soms te kijken wat die arme dieren uit staan te poepen en dat vind ik gewoon niet normaal! Volgens mij krijgen die koeien teveel 'krachtvoer' oftewel 'koeienbrokken' te eten.

Een normale drol die past bij het diersoort stinkt volgens mij sowieso niet zo erg als het diersoort eet dat voor hem bestemd is. Dus een hondendrol stinkt niet wanneer je hem vlees voert. En een koeienflats stinkt niet wanneer je haar planten en kruiden en grassen voert. Wanneer je dingen gaat voeren die het soort normaal niet zou eten of wanneer je kant-en-klare brokkenderrie gaat geven: dan lijkt het wel alsof automatisch de drollen ook onwijs gaan meuren!
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 30 jun 2005, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura W
De ontlasting gaat eerst door de dunne darm en daar is het gewoon zoals je het naar binnen gekregen hebt, dus al je eten en drinken bij elkaar. Pas in de dikke darm wordt het vocht eruit gehaald en krijgt de ontlasting zijn uiteindelijke vorm. Wanneer de functie van de dikke darm verstoord is dan wordt er niet genoeg of juist te veel vocht uitgehaald en krijg je te slappe of te harde ontlasting. Zitten er bijvoorbeeld stoffen in die je darm niet op kan nemen dan passeren die dus je darm en komen er onveranderd weer uit, bijv laxeermiddelen.

Als je darmen goed functioneren en je normaal eet wordt in de darmen precies de goede hoeveelheid vocht uit de ontlasting gehaald en is de ontlasting goed. Werkt je darm bijv te langzaam dan blijft de ontlasting te lang in de darm waardoor er te veel vocht uit gehaald wordt en dan krijg je obstipatie.

Het vocht dat uit je ontlasting gehaald wordt komt in je bloedbaan en wordt uiteindelijk door je lever en je nieren gezuiverd. Vervolgens plas je het overtollige vocht uit.

Dit is natuurlijk wel een versimpelde weergave, in het echt spelen er natuurlijk nog meer factoren een rol. Dit alles tevens behoudens eventuele onjuistheden, ik ben tenslotte geen arts. ;)

Koeien zitten qua spijsvertering heel anders in elkaar dan mensen of honden. Om gras te kunnen verteren is een heel ander mechanisme nodig dan om vlees te verteren. Een hond kan niets wezenlijks met gras en een koe heeft niets aan een stuk vlees.
Door Laura W
Inderdaad, voor paarden en koeien is het de normaalste zaak van de wereld om enorme hoeveelheden te poepen. Ze hebben heel veel voeding nodig (qua kilo's) om er wat aan over te houden.

Gappig dat vleeseters meer 'stinken' dan mensen die vegetarisch eten. Ik had zelf ook wel zo'n idee, maar had niet echt het bewijs. Ik ga geen vergelijkend warenonderzoekje doen op een openbaar toilet. ;D
Laatst gewijzigd door Laura W op do 30 jun 2005, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Laura W schreef: Ik ga geen vergelijkend warenonderzoekje doen op een openbaar toilet. ;D
Nee? Oh jammer!

;D ;D ;D
Door Sonja
Ik durf morgen niet eens naar een openbaar toilet.
Heb net een preischotel met vlees erdoor in de oven gezet. :-[
Door Lizzy
Sonja schreef: Ik durf morgen niet eens naar een openbaar toilet.
Heb net een preischotel met vlees erdoor in de oven gezet. :-[
Nah, ga gerust hoor Sonja! Ik voel me namelijk niet echt geroepen ;D (om een vergelijkendwarendonderzoekje te doen).
Door Sonja
Lizzy schreef: Nah, ga gerust hoor Sonja! Ik voel me namelijk niet echt geroepen ;D (om een vergelijkendwarendonderzoekje te doen).
Ik moet eerlijk gezegd wel heel hoge nood hebben wil ik op een openbaar toilet gaan. Ik heb het niet zo op openbare toiletten. :-\
Door Lizzy
Sonja schreef: Ik moet eerlijk gezegd wel heel hoge nood hebben wil ik op een openbaar toilet gaan. Ik heb het niet zo op openbare toiletten. :-\
Hihihi, nou ik moet ook op klappen staan wil ik op een openbaar toilet gaan. Gatverdamme, wat zijn die plee's waanzinnig smerig :-X!
Door Sonja
Lizzy schreef: Hihihi, nou ik moet ook op klappen staan wil ik op een openbaar toilet gaan. Gatverdamme, wat zijn die plee's waanzinnig smerig :-X!
Ga nog liever ergens onder een struik zitten. 8)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door