Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Kaela schreef: ma 08 mar 2021, 17:07 Schuilstallen zijn meestal een gemeentelwestie. Het kan enorm verschillen met wat wel en niet mag.

En hoewel ik het wel met jullie eens ben dat de buitenruimtes soms krap zijn, denk ik dat het wel goed is om te realiseren dat het altijd nog 1000% beter is dan de gemiddelde isoleercel wat ook wel een stal of box genoemd wordt. Het gros van de Nederlandse paarden brengt zo’n 20 uur per dag door in eenzame opsluiting op 9-15 vierkante meter. Dan is elke buitenruimte met sociaal contact al heel snel een enorme verbetering. En dat het dan nog beter kan, ja vaak wel. Maar dat ga je niet bereiken door de bouw van schuilstallen te weren. Sterker nog, dat is voor vele eigenaren een reden hun paarden op stal te houden, omdat er geen schuilmogelijkheid gebouwd mag worden.
Iets soortgelijks wilde ik ook schrijven.

Een kennis van me heeft twee pony's in een postzegel weitje (met schuilmogelijkheden maar geen stal). Maar ze gaat notabene iedere dag met haar twee pony's wandelen! En dat is nog naast het rijden wat ze ook op beide doet. Wat een veel beter leven dan manege hier in Z'meer! Daar brengen ze volgens mij bijna 7x24 uur door in een stal, 365 dagen per jaar. Ze hebben niet eens een wei, alleen een binnen en buitenbak waar ze af en toe in kunnen :-X
Een vriendin van mij ook.

Ze heeft dierenarts gestudeerd en in de stallen van de faculteit stond een kleine Welsh pony. Die werd gebruikt om merry's te schouwen. Hij mag dus eens ruiken of ze hengstig zijn en dan goed van zich laten horen, maar er nooit bij. Ideaal om een gefrustreerd dier te kweken. :-X
Na een paar jaar had deze pony een serieuze reputatie. Hij was gemeen, vals en werd zelfs als gevaarlijk bestempeld. Maar m'n vriendin zag in hem iets bijzonders en liet zich niet zomaar intimideren door hem. Ze bleef rustig en kon lachen om zijn fratsen. Draaide hem gewoon niet de rug toe zodat hij haar niet omver kon lopen.

Toen ze een paar jaar afgestudeerd was en ergens een weitje kon overnemen ging ze informeren of ze hem mocht adopteren. Want ondertussen stond het dier compleet te verkommeren in een donker hoekje en was onbenaderbaarder dan ooit.
Eerst wilden ze nog geld voor hem vragen maar uiteindelijk mocht ze hem hebben. Ze heeft hem laten castreren en op dat weitje gezet. Niet groot, maar hij kon toch eens rennen en buiten zijn, gras eten en met het buurtpaard communiceren.
Na een jaar heeft ze er een 2e bij genomen, omdat hij toch wat eenzaam leek en beetje later kon ze een groter weitje te pakken krijgen.
Maar ze ging zowiezo al 2x per dag bij hem langs, beetje aandacht, wat borstelen, beetje trainen (ze deed clickertraining, vonden ze beiden heel leuk en hielp om hem vertrouwen te geven en te verzorgen). Ze ging ermee wandelen, vond hij ook heel leuk, eens ergens anders komen. Zadelmak was ie niet. Toen de 2e pony kwam kocht ze een klein karretje om ze in te spannen.
En zo bouwden ze een band op en zijn slechte karakter verdween vrij snel. Ookal stond ie dan op een klein weitje, het was het beste dat hem kon overkomen.. Die pony was compleet afgeschreven en bijna was hij vergeten ergens gestorven of verkocht aan een handelaar (en god weet wat er dan gebeurt)....hij heeft ontzettend veel geluk gehad. Want ze houdt echt heel oprecht zielsveel van hem en doet wat ze kan.
Maar dat zou je niet gezegd hebben als je aan dat weitje gepasseerd was...
Kaela schreef: ma 08 mar 2021, 17:07 Schuilstallen zijn meestal een gemeentelwestie. Het kan enorm verschillen met wat wel en niet mag.

En hoewel ik het wel met jullie eens ben dat de buitenruimtes soms krap zijn, denk ik dat het wel goed is om te realiseren dat het altijd nog 1000% beter is dan de gemiddelde isoleercel wat ook wel een stal of box genoemd wordt. Het gros van de Nederlandse paarden brengt zo’n 20 uur per dag door in eenzame opsluiting op 9-15 vierkante meter. Dan is elke buitenruimte met sociaal contact al heel snel een enorme verbetering. En dat het dan nog beter kan, ja vaak wel. Maar dat ga je niet bereiken door de bouw van schuilstallen te weren. Sterker nog, dat is voor vele eigenaren een reden hun paarden op stal te houden, omdat er geen schuilmogelijkheid gebouwd mag worden.
Helemaal mee eens.
Alles valt altijd samen met de goede bedoelingen van de eigenaar.
Ik zie heel vaak pony's staan op een klein hoekje met alleen prut en prikkeldraad om zich te vermaken. Wel lekker in de frisse lucht. Wij rijden soms langs een boer die wel 20 grote trekpaarden heeft staan in het weiland. Zomer en winter lopen deze buiten, de meeste in groepen, sommige alleen. Ze hebben ruimte genoeg maar ze staan meestal op de plek waar er af en toe een in plastic verpakte baal tussen de andere troep (plastic, onderdelen van machines en ander grof vuil) gegooid wordt. De veulens liggen daar ook te slapen en zitten onder de bagger. Het is hartverscheurend om deze dieren in de wintermaanden te zien staan. Ze hebben van die lieve hoofden door hun brede witte blessen en lijken je smekend te vragen waar ze dit aan verdiend hebben :'( :'(
Laika schreef: di 09 mar 2021, 08:37 Alles valt altijd samen met de goede bedoelingen van de eigenaar.
Ik zie heel vaak pony's staan op een klein hoekje met alleen prut en prikkeldraad om zich te vermaken. Wel lekker in de frisse lucht. Wij rijden soms langs een boer die wel 20 grote trekpaarden heeft staan in het weiland. Zomer en winter lopen deze buiten, de meeste in groepen, sommige alleen. Ze hebben ruimte genoeg maar ze staan meestal op de plek waar er af en toe een in plastic verpakte baal tussen de andere troep (plastic, onderdelen van machines en ander grof vuil) gegooid wordt. De veulens liggen daar ook te slapen en zitten onder de bagger. Het is hartverscheurend om deze dieren in de wintermaanden te zien staan. Ze hebben van die lieve hoofden door hun brede witte blessen en lijken je smekend te vragen waar ze dit aan verdiend hebben :'( :'(
Dat is precies een voorbeeld waaruit de noodzaak voor schuilstallen (en dus een droge ligplek) blijkt. Het enige alternatief is nu om die paarden terug in een box te zetten en ook al ziet de modder er erg uit (en het is ook erg, laat ik daar duidelijk in zijn), een stal is erger.
Laika schreef: di 09 mar 2021, 13:26 Ik zou zeggen kom eens kijken :( dan zou je zien dat een schuilstal van 25 m2 ze niet gaat redden ;)
Ik snap het punt dat je wilt maken niet. Wat moet er dan gebeuren? Zou jij deze paarden dan liever eenzaam binnen zien? Of denk je dat met een paar hectare meer het geen probleem zou zijn?

Feit is dat in NL de bodem meestal ongeschikt is om vee jaarrond op te houden. Dus nee, met alleen een schuilstal zal je het niet redden. Maar het is wel een uitstekend begin om de paarden een droge ligplek te geven. En verder zal er zo te lezen nog wel wat nodig zijn. Ik weet niet hoeveel paarden er staan, wat voor bodem het is enz. De mogelijkheden zijn legio. Bestrating, grond keren, zand erop, grastegels, drainage. Ik heb nergens willen stellen dat een schuilstal elk probleem oplost, maar een droge beschutte ligplek is wel een eerste levensbehoefte voor elk paard.
In de winter zitten de konijnen hier ook niet ideaal. Jullie hebben dit jaar kunnen zien hoe erg het kan worden. Ok, dat is extreem.

Maar in de zomer is het een paradijs! En wat is het alternatief? Ze op verharding houden? Ze in de winter binnen opsluiten? Ik weet wel zeker dat ze dat vreselijk zouden vinden.

Maar mijn konijnen hebben idd wel altijd een droog plekje met stro en uit de wind.
Dat kan gewoon want ze zijn zo klein, dus de hokken klein, en daar heeft de gemeente in mijn tuin niets over te zeggen.
Maar eerlijk, als het zo modderig en nat is, ziet het er niet aantrekkelijk uit.
Kaela schreef: di 09 mar 2021, 16:30 Ik snap het punt dat je wilt maken niet. Wat moet er dan gebeuren? Zou jij deze paarden dan liever eenzaam binnen zien? Of denk je dat met een paar hectare meer het geen probleem zou zijn?

Feit is dat in NL de bodem meestal ongeschikt is om vee jaarrond op te houden. Dus nee, met alleen een schuilstal zal je het niet redden. Maar het is wel een uitstekend begin om de paarden een droge ligplek te geven. En verder zal er zo te lezen nog wel wat nodig zijn. Ik weet niet hoeveel paarden er staan, wat voor bodem het is enz. De mogelijkheden zijn legio. Bestrating, grond keren, zand erop, grastegels, drainage. Ik heb nergens willen stellen dat een schuilstal elk probleem oplost, maar een droge beschutte ligplek is wel een eerste levensbehoefte voor elk paard.
Zoals ik schreef lopen er een stuk of 20 shire's (op geschat 8 ha weiland). Ze lopen bij een boer en aan het erf, zijn boerderij en de paarden te zien geeft hij nergens geld aan uit. Het weiland is groot genoeg maar helemaal kaal gevreten en zwart getrapt. Ik denk dat deze paarden beter af zijn als ze 's nachts binnen kunnen staan en ze een klein beetje liefde en aandacht zouden krijgen.

Ik wilde alleen maar zeggen dat er nog heel veel paarden erbarmelijk verzorgd worden (soms ook als ze op een wei lopen en een schuilstal hebben) en dat een paard vaak veel meer geld kost dan men wil of kan uitgeven. Maar hetzelfde geldt natuurlijk ook voor andere diersoorten die aangeschaft worden.
Laika schreef: di 09 mar 2021, 20:07 Zoals ik schreef lopen er een stuk of 20 shire's (op geschat 8 ha weiland). Ze lopen bij een boer en aan het erf, zijn boerderij en de paarden te zien geeft hij nergens geld aan uit. Het weiland is groot genoeg maar helemaal kaal gevreten en zwart getrapt. Ik denk dat deze paarden beter af zijn als ze 's nachts binnen kunnen staan en ze een klein beetje liefde en aandacht zouden krijgen.

Ik wilde alleen maar zeggen dat er nog heel veel paarden erbarmelijk verzorgd worden (soms ook als ze op een wei lopen en een schuilstal hebben) en dat een paard vaak veel meer geld kost dan men wil of kan uitgeven. Maar hetzelfde geldt natuurlijk ook voor andere diersoorten die aangeschaft worden.
Tja, ik denk dat deze paarden toch echt veel beter af zijn buiten. Een paard is een sociaal bewegingsdier. Die hoort gewoon niet in zijn eentje op een oppervlakte van 9-16 vierkante meter. Een shire in een stal, die kan letterlijk zijn kont niet keren. Enkel om zijn as draaien. De meeste stallen hebben dichte tussenwanden, dichte bovendeuren. Ik noem het geen isoleercellen om flauw te doen, ik noem het zo omdat het vaak zo is. Een paard slaapt snachts niet. Ze liggen maximaal 20 a 30 minuten per etmaal voor diepe slaap, verder nog wat doezelen terwijl ze staan. Dus snachts binnen staan betekend de helft van een etmaal in hun eentje stil moeten staan.
En dan ga ik er nog van uit dat de stallen schoon en droog zullen zijn, maar iemand die zijn land niet onderhoudt zal zijn stallen ook niet schoonhouden. Dat kost namelijk ook wel wat.

Ik ben het met je eens dat veel paarden slecht verzorgd worden. En dit klinkt als een heel triest voorbeeld. Alleen heeft dat in mijn ogen weinig te maken met het feit dat gemeentes schuilstallen niet toestaan. Goed voor je dieren zorgen doe je, of doe je niet. Maar als je het goed wil doen en de gemeente houdt een noodzakelijke voorziening tegen omdat het landschap leeg en kaal moet zijn, dan is dat echt heel erg jammer. Niet alleen voor paarden, ook voor schapen en koeien.
Ja, buiten op een postzegeltje is beter dan binnen in een dichte stal vaak ook nog eens met 24 uur licht aan maar ook zo'n postzegel buiten vind ik zielig, ook met schuilstal en dagelijkse wandeling als het mevrouw/meneer de baas het uitkomt.
Er zouden gewoon minder paarden/ponies moeten zijn in dit land. Net als minder schapen, runderen, varkens, etc. We hebben hier in NL nou eenmaal niet oneindig veel ruimte voor dieren en dus moeten we ook niet oneindig veel dieren willen houden.
src_esther schreef: do 11 mar 2021, 21:39 Ja, buiten op een postzegeltje is beter dan binnen in een dichte stal vaak ook nog eens met 24 uur licht aan maar ook zo'n postzegel buiten vind ik zielig, ook met schuilstal en dagelijkse wandeling als het mevrouw/meneer de baas het uitkomt.
Er zouden gewoon minder paarden/ponies moeten zijn in dit land. Net als minder schapen, runderen, varkens, etc. We hebben hier in NL nou eenmaal niet oneindig veel ruimte voor dieren en dus moeten we ook niet oneindig veel dieren willen houden.
Eens. Ideaal is het allemaal niet. Zo hebben we ook teveel mensen op de planeet, teveel honden in dit land, teveel katten in dit land en proberen we de hele wereldbevolking te voorzien van varkensvlees, vanuit hetzelfde postzegeltje.

Maar goed, als je dan toch twee pony's hebt: dan beter in een postzegelweitje + wandelingen + lekkere bosritjes als de hele dag in een stal. Zo staan er ook meer paarden dan we denken, denk ik. Varkens die buiten mogen lopen, al is het nog zo'n klein stukje grond, zijn ook beter af als varkens die nooit het daglicht zullen zien. Tenminste, vind ik.

Maar globaal genomen ben ik het echt 200% met je eens en zouden mensen alleen huisdieren moeten nemen als ze er ook echt goed voor kunnen zorgen. En hetzelfde geldt voor dieren die in de pan belanden.
Lizzy schreef: vr 05 mar 2021, 16:53 Hier zie je ook zo veel paarden alleen staan :-\ .
Toen ik vorig jaar mijn paardje kocht, wist ik dat ze big issues had met andere paarden. Er waren meerdere opties geprobeerd maar ze werd overal door "gepest" en at dan niet. Dus toen ze kwam heb ik 2 jonge geitjes gekocht. Als een moeder kloek lopen ze achter haar aan, ze eten samen, en als de geitjes spelen gebeurd dat tussen haar benen. De geitjes kunnen buiten de omheining lopen, maar als ze te ver gaan hinnikt ze en komen ze terug. Maar paarden horen samen.... dus toen ene vriendin issues had en vroeg of haar ijslander bij mij mocht staan heb ik dat aangenomen. Makkelijker merrie van 20 jaar oud, sociaal, kon met alle dieren etc etc. Dus ik helemaal blij. Ze is er inmiddels 4 maanden en nog steeds kan ik ze niet samen hebben. Mijne trapt nu de ijslander, en niet zachtjes, en met een 20 jaar oude dame is het risico gewoon erg groot. Dus staat er een stroomdraad tussen... Dus tja, alleen is zielig.... alleen hoort niet, maar in dit geval lijkt de oplossing met 2 geitjes toch de beste
Lang geleden had de vader van een vriendin van mij een twee paarden, een merrie en haar hengstveulen van dat jaar. De man had een stalletje gebouwd, 2 boxen naast elkaar met daaraan nog een open stukje overkapping voor hooi en stro. Het was een keurig bouwsel van hout. Het stond achteraan in een hoek van hun weiland. Vanaf de (onverharde) weg niet zichtbaar voor voorbijgangers. De paarden konden vanaf het land naar gelieve de box in- en uitlopen.
Maar de gemeente vond dat het een illegaal bouwwerk was. De hoekpalen gingen meer dan een meter de grond in en dat mocht niet. Afbreken die stal.
Aiai. De vader kon zich wel in de argumentatie van de gemeente vinden. Dat van die meter had hij niet geweten, dus ja hij had er een vergunning voor moeten aanvragen. Maar hij vroeg de gemeente uitstel voor de afbraak want de winter stond voor de deur. En dan hadden zijn dieren geen schuilplaats/onderdak bij regen, sneeuw, koude wind en vorst. En met de winter voor de deur kon hij ook niet even snel iets anders neerzetten. Zodra de winter voorbij was zou hij de stal dan afbreken. Maar de gemeente was onvermurwbaar. Afbreken en wel nu.
Dus werd de stal afgebroken, de man wist gelukkig niet al te ver weg twee boxen te huren. Maar hij was boos op de gemeente. Heel boos. In het daarop volgende voorjaar bouwde hij een nieuwe schuur. Immens groot. Foeilelijk. Vooraan in het weiland. Zichtbaar voor ieder die voorbij kwam. En hij had het goed uitgezocht deze keer. Hij had hem zo gemaakt dat hij niet vergunningsplichtig was en nergens een regeltje overtrad. Daarna ging hij verhuizen, weg uit de gemeente en weg uit Nederland. Het weiland schonk hij aan zijn buurvrouw zodat hij er zeker van kon zijn dat die schuur nog héel lang zou blijven staan.
pike schreef: vr 12 mar 2021, 14:12 Lang geleden had de vader van een vriendin van mij een twee paarden, een merrie en haar hengstveulen van dat jaar. De man had een stalletje gebouwd, 2 boxen naast elkaar met daaraan nog een open stukje overkapping voor hooi en stro. Het was een keurig bouwsel van hout. Het stond achteraan in een hoek van hun weiland. Vanaf de (onverharde) weg niet zichtbaar voor voorbijgangers. De paarden konden vanaf het land naar gelieve de box in- en uitlopen.
Maar de gemeente vond dat het een illegaal bouwwerk was. De hoekpalen gingen meer dan een meter de grond in en dat mocht niet. Afbreken die stal.
Aiai. De vader kon zich wel in de argumentatie van de gemeente vinden. Dat van die meter had hij niet geweten, dus ja hij had er een vergunning voor moeten aanvragen. Maar hij vroeg de gemeente uitstel voor de afbraak want de winter stond voor de deur. En dan hadden zijn dieren geen schuilplaats/onderdak bij regen, sneeuw, koude wind en vorst. En met de winter voor de deur kon hij ook niet even snel iets anders neerzetten. Zodra de winter voorbij was zou hij de stal dan afbreken. Maar de gemeente was onvermurwbaar. Afbreken en wel nu.
Dus werd de stal afgebroken, de man wist gelukkig niet al te ver weg twee boxen te huren. Maar hij was boos op de gemeente. Heel boos. In het daarop volgende voorjaar bouwde hij een nieuwe schuur. Immens groot. Foeilelijk. Vooraan in het weiland. Zichtbaar voor ieder die voorbij kwam. En hij had het goed uitgezocht deze keer. Hij had hem zo gemaakt dat hij niet vergunningsplichtig was en nergens een regeltje overtrad. Daarna ging hij verhuizen, weg uit de gemeente en weg uit Nederland. Het weiland schonk hij aan zijn buurvrouw zodat hij er zeker van kon zijn dat die schuur nog héel lang zou blijven staan.
Pffff... Die gemeenteambtenaar is nu zeker werkzaam bij de belasting en betrokken bij de toeslagen. :(
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door