Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Anne in Zweden schreef: vr 05 mar 2021, 16:50 In Zweden is het verboden kuddedieren in hun eentje te houden. Een paard alleen op de wei mag dan ook niet, en ik geloof dat het een tijdlang zo is geweest (of dat nog steeds zo is, weet ik niet) dat je geen verschillende diersoorten mocht combineren, dus geen paard met een schaap op de wei zetten zodat het paard niet alleen is. Er moet altijd een soortgenoot bij. Een van de vele dingen die hier goed geregeld zijn.
Oh wat goed!

Ik weet eigenlijk niet hoe dat in Noorwegen geregeld is, wel dat het wettelijk verboden is om koeien of ander vee het hele jaar binnen te zetten - althans dat werd mij verteld, ik heb het niet gecheckt.

Ik denk dat ruimte wel nodig is om dieren natuurlijker te houden en dat is hier wel iets makkelijker dan in NL.

Kennissen van ons fokken IJslandse paarden en die leven ook veel meer in een natuurlijke kudde, met een hele filosofie erachter. De details ken ik niet maar mij viel de rust daar op, ook bij de hengsten. Alle paarden van henzelf lopen in kleine groepjes.
Op een site van een andere IJslandse paarden fokker las ik dit: https://ijslanders.punktur.nl/kuddegedrag.php
Wij hebben ruim 30 jaar geiten gehad, maar nooit stond er eentje alleen. Bokken stonden minimaal met z'n 2-en op een aparte bokkenwei. In het voorjaar kwamen daar de boklammeren bij. Er werd bij ons nooit een bok gecastreerd, dat was helemaal niet nodig. Geiten maar ook schapen horen niet apart te staan. Het zijn niet voor niets kudde-dieren
Lizzy schreef: za 06 mar 2021, 07:40 Dit was wat ik ook dacht... Kan ik er nog wat mee denken jullie?
Ik verwacht het niet. Hier in Nederland mag dat volgens mij gewoon. Zolang zo'n dier te eten en drinken heeft en er niet vreselijk verwaarloosd uit ziet, doen ze er niets aan. Volgens mij hoeven ze ook geen schuilgelegenheid te hebben. :'(
Doranto schreef: za 06 mar 2021, 07:56 Ik verwacht het niet. Hier in Nederland mag dat volgens mij gewoon. Zolang zo'n dier te eten en drinken heeft en er niet vreselijk verwaarloosd uit ziet, doen ze er niets aan. Volgens mij hoeven ze ook geen schuilgelegenheid te hebben. :'(
Dat vind ik ook zo raar, dat de dieren hier maar onbeschermd in de bloedhete zon en keiharde hagel etc moeten staan zonder schuilplek :-X
Eef+Stippels schreef: za 06 mar 2021, 12:32 Dat vind ik ook zo raar, dat de dieren hier maar onbeschermd in de bloedhete zon en keiharde hagel etc moeten staan zonder schuilplek :-X
Zo was er eens iemand in NL (stond jaren geleden in de krant of het waar is weet ik niet) die een stalletje/schuilplek wou voor zijn paarden, mocht niet vd gemeente. Heeft ie een grote tafel en stoelen laten bouwen onder het mom van kunstwerk en dat mocht wel. Paarden hadden een plek en de eigenaar verder geen gezeur met de gemeente.
Het is met paarden echt heel lastig. Een schuilstal mag vaker niet dan wel. En hoewel een paard het Nederlandse weer uitstekend hebben kan, is beschutting tegen zon en wind vaak wel fijn.

Gelukkig helpen bomen dus ook. Schaduw en windbrekers maken een dak in veel gevallen al overbodig. Maar het is uiteindelijk gewoon idioot dat we liever een leeg landschap met biljartlaken-weilanden hebben, dan her en der een schuilstal waar het welzijn van ons vee heel erg mee verbeterd.
Mandarijn schreef: za 06 mar 2021, 17:30 Zo was er eens iemand in NL (stond jaren geleden in de krant of het waar is weet ik niet) die een stalletje/schuilplek wou voor zijn paarden, mocht niet vd gemeente. Heeft ie een grote tafel en stoelen laten bouwen onder het mom van kunstwerk en dat mocht wel. Paarden hadden een plek en de eigenaar verder geen gezeur met de gemeente.
:-X :-X :-X
Onze overheid dames en heren ::)

Fijn dat de eigenaar een creatieve oplossing voor zijn dieren heeft bedacht.
Mandarijn schreef: za 06 mar 2021, 17:30 Zo was er eens iemand in NL (stond jaren geleden in de krant of het waar is weet ik niet) die een stalletje/schuilplek wou voor zijn paarden, mocht niet vd gemeente. Heeft ie een grote tafel en stoelen laten bouwen onder het mom van kunstwerk en dat mocht wel. Paarden hadden een plek en de eigenaar verder geen gezeur met de gemeente.
Bij de stichting "Levende Have" hebben ze veel creatieve oplossingen incl. bouwtekeningen :)
Dat was een nepbericht, behalve het niet mogen bouwen van een stalgebouw, dus niet schuilstaltje.

En hoewel ik vind dat alle dieren een mogelijkheid tot schuilen nodig hebben, ben ik blij dat paardeneigenaren niet ongebreideld mogen bouwen. Ik vind het namelijk een schande dat zogenaamde paardenliefhebbers paarden en ponies houden op stukjes grond ter grote van een postzegel...
In de provincie waar ik woon (Groningen) mag je wel een schuilstal bouwen. Je moet wel vergunning aanvragen en aan bepaalde voorwaarden voldoen. Hopelijk denken ze ook aan de beschikbare buitenruimte voor de paarden, want ik ben het wel met src_esther eens dat het daar nogal eens aan ontbreekt.
Laika schreef: ma 08 mar 2021, 16:45 In de provincie waar ik woon (Groningen) mag je wel een schuilstal bouwen. Je moet wel vergunning aanvragen en aan bepaalde voorwaarden voldoen. Hopelijk denken ze ook aan de beschikbare buitenruimte voor de paarden, want ik ben het wel met src_esther eens dat het daar nogal eens aan ontbreekt.
Schuilstallen zijn meestal een gemeentelwestie. Het kan enorm verschillen met wat wel en niet mag.

En hoewel ik het wel met jullie eens ben dat de buitenruimtes soms krap zijn, denk ik dat het wel goed is om te realiseren dat het altijd nog 1000% beter is dan de gemiddelde isoleercel wat ook wel een stal of box genoemd wordt. Het gros van de Nederlandse paarden brengt zo’n 20 uur per dag door in eenzame opsluiting op 9-15 vierkante meter. Dan is elke buitenruimte met sociaal contact al heel snel een enorme verbetering. En dat het dan nog beter kan, ja vaak wel. Maar dat ga je niet bereiken door de bouw van schuilstallen te weren. Sterker nog, dat is voor vele eigenaren een reden hun paarden op stal te houden, omdat er geen schuilmogelijkheid gebouwd mag worden.
Kaela schreef: ma 08 mar 2021, 17:07 Schuilstallen zijn meestal een gemeentelwestie. Het kan enorm verschillen met wat wel en niet mag.

En hoewel ik het wel met jullie eens ben dat de buitenruimtes soms krap zijn, denk ik dat het wel goed is om te realiseren dat het altijd nog 1000% beter is dan de gemiddelde isoleercel wat ook wel een stal of box genoemd wordt. Het gros van de Nederlandse paarden brengt zo’n 20 uur per dag door in eenzame opsluiting op 9-15 vierkante meter. Dan is elke buitenruimte met sociaal contact al heel snel een enorme verbetering. En dat het dan nog beter kan, ja vaak wel. Maar dat ga je niet bereiken door de bouw van schuilstallen te weren. Sterker nog, dat is voor vele eigenaren een reden hun paarden op stal te houden, omdat er geen schuilmogelijkheid gebouwd mag worden.
Dat vind ik nu ook.
Kan vast vaak nog een stuk beter maar alle beetje beter dan op stal is al meegenomen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door