Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Ja, misschien een rare vraag maar er zijn hier vast mensen die het antwoord weten. Barfplaats weet immers alles :biggrin2:

Bij mijn moeder op de dijk staan schapen. Die zijn allemaal gedekt door 1 mannetje en die is weken geleden al in een ander weitje neer gezet en staat daar nu helemaal in z'n uppie. Iedereen die langs loopt, daar loopt hij blèrend op af. Dit is toch zielig? Schapen zijn toch groepsdieren? Of is dat een normale gang van zaken dat de mannetjes in hun uppie in een wei staan als z'n werk erop zit?
Dat gebeurt zeker vaker. Wanneer je er een andere ram bij zet vechten ze elkaar de tent uit... En bij de ooien mag hij nu niet meer, want het is voor de meeste schapenhouders niet handig als je niet precies weet wanneer de lammetjes komen. Dus mag hij er 2-3 weken bij, en dan moet ie weer weg.

Wij hebben maar een paar schapen, en de ram loopt er het hele jaar bij. Gaat hier prima, alleen is het dus altijd een verrassing wanneer er lammetjes komen. Dat nemen we hier voor lief, voor een schapenhouder met meer schapen zal dat niet te doen zijn.

Trouwens, hier blèren alle schapen altijd tegen iedereen alsof de wereld vergaat, dus ik weet niet of dat persé een teken is dat ie zich niet fijn voelt :biggrin2:
Niet alleen bij schapen. Bij geiten ook. De jonge bokjes die vanmorgen zijn geboren gaan binnen 2 maanden weg of het wordt hakkietakkiewegzakkie, dan mogen ze langer blijven. Maar de heren staan bij geiten ook apart en als er eentje geluk heeft mag ie een week of 2 tussen de dames lopen en zich druk maken.
Bij dwerggeiten kunnen de bokken best samen lopen, zolang er maar geen vrouwtjes in de buurt zijn. Een schapenboer hier in de buurt heeft na de dekperiode ook 2 rammen samen in de wei lopen, ver uit de buurt van de ooien. Zo ken ik ook iemand die een groep hanen zonder hennen heeft.
Ja, tuurlijk kunnen mannetjes bij elkaar zonder vrouwtjes. Hoe denk je dat dat in de natuur gaat ?
Bij de meeste dieren gaan de mannetjes ook groepen vormen..
Zelfs bij katten die niet echt solitair zijn maar ook niet echt helemaal groepsdieren, blijven mannetjes die samen opgroeien vaak samen optrekken, terwijl de vrouwtjes meer hun eigen weg gaan.

Maar bij grazers is dat heel typisch.. Groepen vrouwtjes met jongen en 1 volwassen man, en de mannetjes die samen ook een groep vormen.
Bij kippen ligt het zelfs ingewikkelder.. Daar zijn een boel scenario's waarin hanen samen gaan ook als er hennen bij zijn. Maar het werkt niet altijd, er moeten of voldoende hennen en ruimte zijn, of ze moeten elkaar voldoende lang kennen, en dan nog... hangt het een beetje van de hanen in kwestie af. Maar uitzonderlijk is het niet. En idd, zonder hennen is er zelden een probleem.
Hier in de buurt is er iemand die een groep heeft dat ik niet snap. Eerst had ie een tiental hennen met 2 hanen, prima. Maar toen kwamen er zeker 10 jonge hanen bij..op dit moment zijn die jonge hanen minstens een half jaar oud en zit de boel nog steeds opgehokt op een kleine ruimte en toch maken die dieren elkaar blijkbaar niet af. Snap ik niets van eerlijk gezegd. Heb wel medelijden met die hennen. :-X
Aangezien ze bij schapen meestal met dekblokken werken kunnen ze zien wanneer alle ooien gedekt zijn. Als dat zo is dan zie ik totaal geen reden om de ram bij de ooien weg te halen. Dat deden ze ook niet op mijn stagebedrijf. Daar bleven de rammen gewoon bij de ooien staan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

hannabelgje schreef: vr 05 mar 2021, 14:43 Aangezien ze bij schapen meestal met dekblokken werken kunnen ze zien wanneer alle ooien gedekt zijn. Als dat zo is dan zie ik totaal geen reden om de ram bij de ooien weg te halen. Dat deden ze ook niet op mijn stagebedrijf. Daar bleven de rammen gewoon bij de ooien staan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Ja, daar werken ze inderdaad mee. Nou goed, als ik 114 bel vragen ze of ik gek geworden ben vrees ik, dus ik zie niet zo gauw dat ik hier wat aan kan veranderen :( . Arm dier....
In Zweden is het verboden kuddedieren in hun eentje te houden. Een paard alleen op de wei mag dan ook niet, en ik geloof dat het een tijdlang zo is geweest (of dat nog steeds zo is, weet ik niet) dat je geen verschillende diersoorten mocht combineren, dus geen paard met een schaap op de wei zetten zodat het paard niet alleen is. Er moet altijd een soortgenoot bij. Een van de vele dingen die hier goed geregeld zijn.
Anne in Zweden schreef: vr 05 mar 2021, 16:50 In Zweden is het verboden kuddedieren in hun eentje te houden. Een paard alleen op de wei mag dan ook niet, en ik geloof dat het een tijdlang zo is geweest (of dat nog steeds zo is, weet ik niet) dat je geen verschillende diersoorten mocht combineren, dus geen paard met een schaap op de wei zetten zodat het paard niet alleen is. Er moet altijd een soortgenoot bij. Een van de vele dingen die hier goed geregeld zijn.
Oh dat is zeker goed geregeld zeg! Kunnen ze hier een voorbeeld aan nemen! Hier zie je ook zo veel paarden alleen staan :-\ . Ik erger me dagelijks dood aan hoe mensen met hun dieren omgaan :-X
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door