Anne in Zweden schreef: ↑vr 05 mar 2021, 16:50 In Zweden is het verboden kuddedieren in hun eentje te houden. Een paard alleen op de wei mag dan ook niet, en ik geloof dat het een tijdlang zo is geweest (of dat nog steeds zo is, weet ik niet) dat je geen verschillende diersoorten mocht combineren, dus geen paard met een schaap op de wei zetten zodat het paard niet alleen is. Er moet altijd een soortgenoot bij. Een van de vele dingen die hier goed geregeld zijn.Oh wat goed!
Ik weet eigenlijk niet hoe dat in Noorwegen geregeld is, wel dat het wettelijk verboden is om koeien of ander vee het hele jaar binnen te zetten - althans dat werd mij verteld, ik heb het niet gecheckt.
Ik denk dat ruimte wel nodig is om dieren natuurlijker te houden en dat is hier wel iets makkelijker dan in NL.
Kennissen van ons fokken IJslandse paarden en die leven ook veel meer in een natuurlijke kudde, met een hele filosofie erachter. De details ken ik niet maar mij viel de rust daar op, ook bij de hengsten. Alle paarden van henzelf lopen in kleine groepjes.
Op een site van een andere IJslandse paarden fokker las ik dit: https://ijslanders.punktur.nl/kuddegedrag.php