Lizzy schreef: ↑zo 31 jan 2021, 13:43
Ik denk dus zelf dat men zich beter kan richten mensen zo snel mogelijk volledig beschermt te krijgen ipv niet. Als jij nu als GGD medewerker met 1 enting mensen moet vaccineren (waarvan nog niet zo maar vast staat dat zij geen Covid19 onder de leden hebben) en je staat daar met een mondkapje-type-1 (waarvan we inmiddels ook allemaal weten dat die maar matig helpen): dan denken ik toch dat je beter na 3 weken een 2de enting erin geramd kan krijgen dan 6 of 7 weken te moeten wachten en dus 6 a 7 weken onbeschermd aan het werk te moeten. Bijvoorbeeld.
Maar nu ga je ervanuit dat iemand na 1 vaccinatie voor 50% beschermd is. Terwijl de studies zeggen na 1 vaccinatie is 50% van de mensen beschermd (dat wil zeggen dat in de vaccin groep 50% minder infecties voorkomen dan in de controle groep. Daar zit trouwens wel een behoorlijke onzekerheidsmarge in, maar ik heb weekend en ga morgen weer in de getallen duiken wat Pfizer daar zelf over zei, nu even geen zin in

)
Dus de vraag of het op macro ongunstiger is; bij beide scenario’s zijn ongeveer 5.0000 mensen beschermd, bij het eerste scenario zijn er 4500 beschermd na 6 weken (90 % effectief, optimale punt is 3 weken na de laatste prik) en bij het eerste scenario 5000 na 3 weken.
Dank Pluk voor het delen van de link naar de Guardian, erg interessant! Ik ga de cijfers uit Israël in de gaten houden.