Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door wenchew
pluk schreef: za 15 aug 2020, 12:25 Geloven in de theorieën die in dit onderzoek als stelling zijn gebruikt is toch werkelijk iets heel anders als geloven dat de crisis her en der wordt gebruikt/misbruikt voor eigen gewin of om zaken door te drukken.
Het eerste impliceert een plan met vele betrokkenen om een pandemie te creëren om een vooraf bepaald doel te bereiken. Ipv gebruik maken van de paniek/crisis/onwetendheid/angst/etc die er is (evt door deze eerst zelf te versterken). Dit laatste gebeurd ongetwijfeld overal ter wereld op dit moment. Door overheden maar ook door politieke partijen en bedrijven.

Dat aan stemmers hun politieke voorkeur wordt gevraagd is onderzoekstechnisch niet zo raar, dat gebeurt wel vaker, en zeker niet nu corona is brede zin politiek wordt gemaakt. Wat mij wel stoort is de manier waarop partijen (en dus hun kiezers) worden geframed als extreem links of rechts.

In de msm zie ik juist best veel aandacht voor andersdenkenden mbt de aanpak van corona. Al in april heb ik uitgebreide artikelen gelezen van bijv Ira Helsloot en Damiaan Denys die op dat moment toch een heel andere mening hadden dan de goegemeente.
En toch zie je dat nu een aantal van deze verhalen teruggetrokken zijn, aangepast zijn, verwijderd worden etc... Als je goed zoekt, dan kan je ze nog vinden, als het onderwerp je interesseert ook wel, maar in de mainstreammedia zijn ze nauwelijks nog vindbaar...
dinky89 schreef: vr 14 aug 2020, 18:00 De eerste middelbare school heeft in ieder geval mondkapjesplicht ingesteld: https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... ool-assen/
En dat is hier in het noorden waar de besmettingsgraad laag is.

Hoorde dat Zweden en nederland qua economie ongeveer evenveel krimp hebben terwijl in het begin werd gezegd dat de economie in Zweden minder zou krimpen omdat er geen lockdown was.
Hier werd afgelopen week op het journaal gezegd dat de economische krimp kleiner lijkt te gaan worden dan voorspeld, en dat men zelfs optimistisch was over de vooruitzichten. Dat wil wat zeggen, want de media hier doen het liefst aan doemscenario's met veel oeh-ah-oeh-ah.
Door Fenixjuh
Pffff.... Ik heb niet zo'n zin om morgen weer te werken.... ::)
Vorige week heb ik ruzie gemaakt met iemand, die heb ik weggestuurd omdat hij geen coronatest wilde laten doen, of ik wel eens het nieuws keek en rekening hield met zijn huisgenoten :o
Prima, maar dan zout je maar gauw op uit de praktijk, ik ben er voor de kwetsbare patiënten en de veiligheid voor de arts, woest was ik.... Maandag maar weer nieuw bandje inspreken, net weer allemaal reizigers op het journaal die er nog over na moeten denken of ze in quarantaine gaan, of zowieso niet... >:( Ik heb er binnenkort geen zin meer in op deze manier.... ::) :'(
Wij zitten braafjes in quarantaine.. Al een week, ga binnen een paar dagen eens bellen om te vragen of wij een test krijgen...

Voor de mensen in de branche: is een bloedtest dan ook een optie? Om een evt huidige besmetting, voor er symptomen zijn, op te sporen? Of is dan een neusswab toch betrouwbaarder? Tis dat ik die neusswab-testen (PCR) ook niet 100% betrouw en dat die erg afhankelijk zijn van de wijze waarop ze afgenomen worden. Terwijl bloed, is bloed en als er wat in zit haalt het toestel het eruit.
Door Kim_S
Bij mijn weten meet je in bloed alleen antilichamen, niet het virus zelf. De vroegste antilichamen die je kunt meten zijn IgM (na ongeveer een week) en een paar weken later IgG.

Maar voor het opsporen van een actieve infectie is de PCR volgens mij toch wel het betrouwbaarst, daarmee meet je het RNA van het virus zelf. Als je over een maand of zo wil weten of je het op dit moment gehad hebt, dan kun je je bloed laten testen (mbv een ELISA test).
Door Siberienne
PCR op de neus/keel is meest betrouwbaar. Gevoeligheid daarvan licht rond de 80% bij mensen met klachten. In bloed inderdaad alleen antistoffen. Die zijn bij dit virus wel vrij snel aantoonbaar; ongeveer een week na start van de klachten al. De meest betrouwbare test is van een merk dat een combinatie test op de markt brengt; IgG en IgM, het is dan wel lastig om een oude of recente infectie te onderscheiden

Voor wat betreft de gevoeligheid van de test bij mensen zonder klachten; we weten dat nog niet precies maar de vraag is of de vals negatief uitslagen alleen veroorzaakt door het verkeerd afnemen van de test. Het kan ook zijn dat bij mensen die in de keel/neus negatief testen en wel ziek zijn, de infectie anders verloopt. Dwz dat bij heb het virus zich niet eerst hoog in de luchtwegen nestelt maar bv meteen naar de longen gaat.

Maar PoP de vooraf kans dat jij het virus hebt opgelopen is al niet super groot, koppel dat aan een gevoeligheid van 80-90% en dan is de kans dat een negatieve test klopt toch hoog.
OK thanx.
Maar niet super hoog... :-\ pfffff.
Nee, super hoog niet, maar zeker wel reëel. We zaten op camping hé, en als ik het op voorhand had geweten, hoe het er aan toe ging gaan, waren we wss niet geweest.
En het was geen oranje of rode regio maar wat doet dat ertoe als iedereen rondom je toeristen zijn? Wie weet waar komen die vandaan...
Door Kaio
Siberienne schreef: zo 16 aug 2020, 20:47 PCR op de neus/keel is meest betrouwbaar. Gevoeligheid daarvan licht rond de 80% bij mensen met klachten. In bloed inderdaad alleen antistoffen. Die zijn bij dit virus wel vrij snel aantoonbaar; ongeveer een week na start van de klachten al. De meest betrouwbare test is van een merk dat een combinatie test op de markt brengt; IgG en IgM, het is dan wel lastig om een oude of recente infectie te onderscheiden

Voor wat betreft de gevoeligheid van de test bij mensen zonder klachten; we weten dat nog niet precies maar de vraag is of de vals negatief uitslagen alleen veroorzaakt door het verkeerd afnemen van de test. Het kan ook zijn dat bij mensen die in de keel/neus negatief testen en wel ziek zijn, de infectie anders verloopt. Dwz dat bij heb het virus zich niet eerst hoog in de luchtwegen nestelt maar bv meteen naar de longen gaat.

Maar PoP de vooraf kans dat jij het virus hebt opgelopen is al niet super groot, koppel dat aan een gevoeligheid van 80-90% en dan is de kans dat een negatieve test klopt toch hoog.
Hmmm, volgens mij is het hier in de nu zo dat als je terugkomt uit een risico gebied dat je verplicht getest wordt. Dat kan direct na aankomst.
En ik geloof dat je bij een negatieve test weer lekker alles mag doen.
Geen idee dus hoe betrouwbaar dat dan is?
Door sam28
Fenixjuh schreef:Vorige week heb ik ruzie gemaakt met iemand, die heb ik weggestuurd omdat hij geen coronatest wilde laten doen, of ik wel eens het nieuws keek en rekening hield met zijn huisgenoten :o
Prima, maar dan zout je maar gauw op uit de praktijk, ik ben er voor de kwetsbare patiënten en de veiligheid voor de arts, woest was ik.... Maandag maar weer nieuw bandje inspreken, net weer allemaal reizigers op het journaal die er nog over na moeten denken of ze in quarantaine gaan, of zowieso niet... >:( Ik heb er binnenkort geen zin meer in op deze manier.... ::) :'(
Klote zeg dat je ruzie moest maken, dat is toch van de zotte!!! Bizar.
Ik snap die reizigers ook niet, sowieso niet dat je perse op vliegvakantie moet in deze tijd. En heel veel zin heb ik inderdaad ook niet meer in weer een IC periode, niet omdat ik net gestart ben op de anesthesie maar ook niet omdat er protesten zijn tegen coronamaatregelen en lekker op vakantie gegaan mensen.. Ik hoorde andere anesthesiecollega's ook al zeggen dat ze niet weten of ze voor ronde 2 nog terug naar IC gaan.
En natuurlijk gaan we wel weer, we werken immers in de zorg en weten hoe we patiënten moeten beademen. Maar ik vind het wel veelzeggend.
Door evelyn02
Kaio schreef: vr 14 aug 2020, 16:43 Tja aangezien het hier stil bleef over Zweden dacht ik wel dat het daar nou niet zo slecht zou gaan.....anders werd dat heus wel genoemd. ::)

Voor de rest is natuurlijk afwachten. Wellicht is er in Zweden minder vakantie verkeer geweest.
Maar wellicht ook al een veel grote *durfikhethardoptezeggen* groepsimmuniteit opgebouwd? Juist door mensen niet te isoleren en niet alles stil te leggen?
Uit Volkskrant (hoop dat het zo leesbaar is)

Typisch
Column
De berichtgeving over Zweden kan wel wat meer feitelijkheid en minder vooringenomenheid gebruiken.
JASPER VAN KUIJK
Naar aanleiding van mijn vorige column, over onze quarantaine bij terugkomst uit Zweden, deelde een lezer hoe Buitenlandse Zaken tegen haar het negatieve reisadvies voor Zweden had gemotiveerd. Niet met cijfers of harde criteria, maar: 'Zweden heeft besloten een andere koers te varen.' Ook was het problematisch dat staatsepidemioloog Anders Tegnell heeft gezegd dat dingen beter hadden gekund aan de Zweedse aanpak.

Het is typerend voor hoe er in de coronacrisis over Zweden is gesproken. Wie het hele interview met Tegnell beluistert, hoort iemand die reflecteert op wat er beter had gekund en gemoeten. Dat lijkt me juist een gezonde instelling.

In Nederland gaf Marion Koopmans, prominent lid van het Outbreak Management Team, op een thema-avond over corona de Nederlandse aanpak een 6-. Maar Koopmans' opmerking wordt niet door andere landen gebruikt om de huidige quarantaineverplichtingen voor reizigers uit Nederland te motiveren. Geen wereldwijde ophef ook, zoals bij Tegnell. En terecht.

Goed, dat komt natuurlijk ook omdat de coronasterfte in Nederland veel lager ligt dan in Zweden. Toch? Nee.

Zweden registreert namelijk coronasterfte veel accurater dan veel andere landen, waaronder Nederland. Volgens het CBS bedraagt de Nederlandse oversterfte als gevolg van corona ongeveer 10 duizend, terwijl de gerapporteerde coronasterfte iets boven de 6 duizend ligt. In Zweden is die verhouding veel minder scheef. En dus is de Zweedse oversterfte per hoofd van de bevolking ongeveer even hoog als in Nederland, misschien iets lager zelfs.

Dit is al sinds april bekend, maar toch bleven de meeste (Nederlandse) media voor Zweden alleen de gerapporteerde coronasterfte noemen. Terwijl bij België doorgaans wel netjes werd gemeld dat de registratie daar 'ruimhartiger' is.

De berichtgeving over Zweden kan wel wat meer feitelijkheid en minder vooringenomenheid gebruiken. Ik heb bij vlagen met open mond zitten kijken. Toen in Stockholm verrassend lage niveaus van antistoffen werden aangetroffen zag ik triomfantelijke tweets van wetenschappers en wetenschapsjournalisten langskomen, maar nauwelijks aandacht voor de mogelijke redenen die Folkhälsomyndigheten, het Zweedse RIVM, daarvoor gaf. En ook toen het Karolinska Instituut enige tijd later met onderzoek kwam dat een verklaring bood, haalde dat nauwelijks de Nederlandse pers.

Idem toen de besmettingen in Zweden hard begonnen te dalen en de ic-opnamen en sterfte op enkele gevallen per dag uitkwamen. Volgens Folkhälsomyndigheten mede door 'een vorm van immuniteit'. Ik weet het, goed nieuws is geen nieuws, maar opmerkelijk goed nieuws lijkt me wel degelijk nieuws.

Het paste allemaal kennelijk niet in het plaatje van het land dat het anders deed dan wij en waar het dus wel moest misgaan. Terwijl de ontwikkelingen in Zweden en Nederland op veel vlakken vergelijkbaar waren. Beide landen kenden relatief milde maatregelen, een tekort aan tests en beschermingsmiddelen, grote problemen in de verzorgingshuizen, en een vergelijkbare oversterfte en economische krimp.

Zweden in de coronacrisis lijkt stiekem verdomd veel op Nederland. Zelfs de zelfgenoegzaamheid waar de Zweden van werden beticht, vind je, zo blijkt, ook in Nederland.

-----

Jasper van Kuijk schrijft wekelijks over het tijdelijke verblijf met zijn gezin in Zweden (en de terugkomst in Nederland.)
Door Siberienne
Ik vond dit toch wel een mooie brief
C52AD1E9-FB37-43AF-A6F0-163A0C429616.jpeg
C52AD1E9-FB37-43AF-A6F0-163A0C429616.jpeg (118 KiB) 1635 keer bekeken
Maar als ik lees over mondkapjes op op de middelbare school heb ik toch ook beetje medelijden met ze. Het is niet echt een onbezorgde tijd zo...
Door Kaio
Ik krijg er toch een allergische reactie van al die artikels ed om het met de 2e wereld oorlog te vergelijken.
Ja maar toen was het erger dus kop houden.
Ik heb honger bijna geen geld, zeur niet , je woont niet eens in Afrika.
Ik vind dat vrouwen nog steeds achtergesteld worden, zeur niet vroeger werd je de grot ingeknuppeld :biggrin2:

Ergens bagatelliseer 'je' dus op dit moment de belevingswereld van de jongeren en kinderen ( eigenlijk van iedereen).
Het huidige gevoel onder de jongeren is ook belangrijk. Angsten depressie, weerstand, allerlei andere gevoelens. En juist door te zeggen we hadden het vroeger slechter, gooi je mi. de deur naar een goed gesprek etc dicht ;)

Overigens is het helemaal erg onzeker dat het na een jaar weer helemaal los kan, en ook die onzekerheid draagt mee aan het huidige gevoel van de mens. Was het maar zo dat het een zekere einddatum heeft, dat maakt het zoveel makkelijker!

En ja ik heb superveel medelijden met de jeugd die de hele dag met een mondmasker om in de klas moet zitten en niet bij elkaar in de buurt mag komen ( hier in de is dat stukken erger dan in nl)
En gezien we sociale wezens zijn die contact nodig hebben weet ik niet wat dit met deze kinderen gaat doen.

Ikzelf voel me erg belemmerd met zo'n ding, ik heb ook last van ieder labeltje in kleding, knip af en toe uit frustratie een gat erin omdat het blijft krassen , dan kan ik coltruien niet verdragen, irri . Haren in ogen zoals bepaalde kapsels, hel! En kan nog wel doorgaan :biggrin2: Dus zo'n masker is me tot nu toe iets waar ik zo veel mogelijk zorg dat niet te hoeven. Daardoor ga ik bijv wel niet naar de tandarts en huisarts, alleen als het niet anders kan :-\
Door dinky89
Ja, op zich is het een mooie brief. Ik vind het echter wel knap dat hij zou weten dat het allemaal maar een klein jaartje zal duren allemaal.... Het verschil met iets als een oorlog is ook dat het bij een oorlog gaat om een zichtbare vijand en een zichtbare dreigende situatie. Het gaat heel concreet over leven en dood.

Nu gaat het om een onzichtbare vijand waarvan het onbekend is wat het precies doet. Een deel van de bevolking merkt helemaal niets van deze onzichtbare vijand, een ander deel krijgt klachten waarvan het onbekend is hoe lang ze aanhouden en een deel wordt heftig ziek of komt te overlijden.

Voor mij voelt het alsof er iedere keer een worst wordt voorgehouden maar die als ik dichterbij kom steeds verder weg lijkt te gaan. Een beetje dit idee:
Afbeelding
Juist dat uitzichtloze, het onbekend zijn van een einddatum maakt het voor mij persoonlijk in ieder geval erg zwaar. Als mensen vragen over de vakantieplannen en ik vertel dat we naar Costa Rica zouden maar het om moesten gooien is de standaard reactie die ik krijg 'nou, dan doe je dat toch volgend jaar'. Net alsof het niets is en alsof het zo is dat het volgend jaar wel mogelijk zou zijn. Niemand die weet hoe de wereld er volgend jaar uit ziet, of dan zo'n vakantie wel mogelijk zou zijn. En ja, dat maakt mij best wel boos en verdrietig. En ik kan mij dan ook heel goed voorstellen dat het voor de jeugd vergelijkbaar is met grote momenten in het leven zoals eindfeesten en afsluiting van schoolperiodes. Ik denk dat dat nog wel eens wordt onderschat hoe belangrijk die momenten zijn voor de jeugd en die kan je niet uitstellen, dat zijn zaken die ze moeten missen.
Ik heb die brief inderdaad ook gezien. En inderdaad zo op het eerste gezicht een hele mooie, sprekende brief. Grotendeels kan ik me dit ook voorstellen wat meneer denkt, maar 1 zinnetje staat me alleen tegen; ik ben ook jong geweest, maar wel in een rottijd. Alsof deze tijd leuk is...
Door Lizzy
Ik heb de brief ook gezien. Er is ook door een heel aantal jongeren gereageerd met een ingezonden stuk. En daar stond dan bijv. "ik kon niet eens mijn jurkje op mijn eind examenfeest dragen, want het feest ging niet door" en dat vonden ze dan heel vreselijk. En dat werd dan weer door de goegemeente gebagatelliseerd als "ja, als dat het ergste is, je baljurkje ::) ". Dat vond ik toch serieus erg weinig begripvol.

En hoewel ik deze meneer wel begrijp, heb ik ook een heel dubbel gevoel.

Persoonlijk vind ik dit ook een rottijd. En ik vind ook dat jongeren het recht hebben om zich druk te maken over bovenstaande dingen. Ja, het is toch ook klote, dat er geen eindexamen feest kon komen. Het is toch ook waardeloos dat je niet zomaar onbezorgd overal heen kan? Mogen ze dat niet vervelend vinden dan? Ik vind van wel.

Aan de andere kant word ik ook wel eens een beetje moe van al die huilbegonia's en denk ik ook stiekem wel eens "denk aan alles wat je nog wel hebt!". Want laten we eerlijk wezen, ook al is het allemaal heel erg vervelend en naar en hebben we de bodem van de economische recessie ook nog lang niet gezien: we hebben bijna allemaal goed te eten, we leven in nog steeds grote vrijheid (ook al is dat niet de vrijheid die we gewend zijn), we hebben het nog steeds hartstikke goed met z'n alle. En we kunnen ook wel weinig hebben, vind ik :-\. Dus een heel klein beetje "kop op en niet zo zeuren, zaniken en zeiken" zou ik persoonlijk ook wel prettig vinden :-\ . Ja, een mondkapje is heeeeel vervelend. Maar kom op hee, ook weer niet het eind van de wereld.

Nou ja, dubbel dus.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door