Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
Geen zorgen om 'domme' vragen, hoor! Die bestaan op dit forum echt niet! We willen allemaal het beste voor onze dieren en als dat betekent dat we tien keer hetzelfde moeten vragen om het zelf een beetje te snappen, dan is dat geen enkel probleem!

Stop eerst weer met de medifood pancreas, als ze daar klapperende oren van krijgt. (Een van mijn boxers heeft dat ook, als ze iets verkeerds eet, om GEK van te worden, dat geklapper!) en geef even weer alleen de enkelvoudige paard, totdat de oren weer rustig zijn.

Daarna zou ik eens konijn in onderdelen uitproberen. Konijn is totaal niet vet, en het bot is ook zo zacht dat het geen problemen geeft met de vertering. Het zou geweldig zijn als konijn goed gaat, want dan heeft Sammy meteen iets om lekker op te knagen.

Als dat goed gaat, kun je weer iets anders toevoegen. Uiteindelijk hoop je op 4 diersoorten + de krillolie te komen, dat zou al heel mooi zijn als dieet. Welke diersoort je toevoegt, kunnen we dan weer bekijken met z'n allen. Ik denk dat eend best goed zou kunnen gaan als het pure eend is, zonder toevoegingen. Energique bevat natuurlijk ook groente en toegevoegde mineralen en vitaminen, en daardoor weet je nooit zeker of Sammy de prutoogjes van de eend kreeg, of van al die extra's in de Energique. Gelukkig zijn eendproducten goed verkrijgbaar (dus zowel bot en vlees als organen), dus dat zou je te zijner tijd nog een keer kunnen proberen, eend-onderdelen toevoegen.

Het belangrijkste is dat je steeds weer terug gaat naar alleen enkelvoudig paard, zodra ze klachten krijgt (jeuk, diarree). Ik zou het dus heel zuiver houden, zo zuiver mogelijk; dan kun je het beste zien wat werkt en wat niet goed gaat qua voer.

En het is voor jezelf denk ik ook goed om een duidelijk plan te hebben, want zoals je al aangeeft: je ziet op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer, met alle adviezen, supplementen, premixen, halloweensprookjes etc.

Persoonlijk zou ik in deze fase daarom ook nog geen groente/koolhydraten toevoegen, maar liever alleen enkelvoudig paard + een nieuwe diersoort, zodat je echt duidelijk kunt zien waar Sammy op reageert. Maar Lizzy heeft er veel meer verstand van dan ik, dus 'luister' vooral ook naar haar adviezen.
Door RJ82
Hoi hoi,

Omdat we dus onze hoop hadden gevestigd op de medipetfood hadden we niet meer genoeg paard in huis....

Maar sam moet toch eten dus hebben we voor nood in de hoop dat het goed gaat maar barfmenu premium hert gekocht....

Morgen krijgen we weer paard geleverd alleen de hoop dat ze aan 500 gram per dag genoeg zou hebben was dus valse hoop want dan valt ze af....
Door pluk
Lizzy (en anderen) hebben hier veel meer verstand van dus inhoudelijk kan ik je niet verder helpen.
Wel wil ik je aanraden om altijd heel goed te kijken of de kvv die je koopt echt maar 1 diersoort bevat en verder niets.
Zoals je zelf al schrijft bevat de Barfmenu Hert premium ook kalkoen. En sommige kvv bevat een premix. Deze zou ik voorlopig niet geven.
Barfmenu heeft wel andere varianten met 1 diersoort en zonder toevoegingen. Bijv lam premium.
Ook Kiezebrink en Alroda hebben enkelvoudige soorten.
Door Anne in Zweden
RJ82 schreef: di 05 mei 2020, 15:23 Hoi hoi,

Omdat we dus onze hoop hadden gevestigd op de medipetfood hadden we niet meer genoeg paard in huis....

Maar sam moet toch eten dus hebben we voor nood in de hoop dat het goed gaat maar barfmenu premium hert gekocht....

Morgen krijgen we weer paard geleverd alleen de hoop dat ze aan 500 gram per dag genoeg zou hebben was dus valse hoop want dan valt ze af....
Het is even zoals het is dan. Ik hoop dat hert (met kalkoen) goed gaat vandaag!

Het probleem met kvv is ook dat het sneller door het spijsverteringssysteem gaat, dus dat het lichaam er minder hard mee hoeft te werken. Ook dat kan de reden zijn waarom ze er zoveel van nodig heeft om op gewicht te blijven. Niets aan te doen, gewoon maar meer geven dan. Vindt ze vast niet erg. :biggrin2:
Door Lizzy
pluk schreef: di 05 mei 2020, 15:48 Lizzy (en anderen) hebben hier veel meer verstand van dus inhoudelijk kan ik je niet verder helpen.
Wel wil ik je aanraden om altijd heel goed te kijken of de kvv die je koopt echt maar 1 diersoort bevat en verder niets.
Zoals je zelf al schrijft bevat de Barfmenu Hert premium ook kalkoen. En sommige kvv bevat een premix. Deze zou ik voorlopig niet geven.
Barfmenu heeft wel andere varianten met 1 diersoort en zonder toevoegingen. Bijv lam premium.
Ook Kiezebrink en Alroda hebben enkelvoudige soorten.
Lam premium is nu, (alvleesklierontsteking) vind ik tenminste, te vet.
Door Lizzy
Anne in Zweden schreef: di 05 mei 2020, 13:14 Geen zorgen om 'domme' vragen, hoor! Die bestaan op dit forum echt niet! We willen allemaal het beste voor onze dieren en als dat betekent dat we tien keer hetzelfde moeten vragen om het zelf een beetje te snappen, dan is dat geen enkel probleem!

Stop eerst weer met de medifood pancreas, als ze daar klapperende oren van krijgt. (Een van mijn boxers heeft dat ook, als ze iets verkeerds eet, om GEK van te worden, dat geklapper!) en geef even weer alleen de enkelvoudige paard, totdat de oren weer rustig zijn.

Daarna zou ik eens konijn in onderdelen uitproberen. Konijn is totaal niet vet, en het bot is ook zo zacht dat het geen problemen geeft met de vertering. Het zou geweldig zijn als konijn goed gaat, want dan heeft Sammy meteen iets om lekker op te knagen.

Als dat goed gaat, kun je weer iets anders toevoegen. Uiteindelijk hoop je op 4 diersoorten + de krillolie te komen, dat zou al heel mooi zijn als dieet. Welke diersoort je toevoegt, kunnen we dan weer bekijken met z'n allen. Ik denk dat eend best goed zou kunnen gaan als het pure eend is, zonder toevoegingen. Energique bevat natuurlijk ook groente en toegevoegde mineralen en vitaminen, en daardoor weet je nooit zeker of Sammy de prutoogjes van de eend kreeg, of van al die extra's in de Energique. Gelukkig zijn eendproducten goed verkrijgbaar (dus zowel bot en vlees als organen), dus dat zou je te zijner tijd nog een keer kunnen proberen, eend-onderdelen toevoegen.

Het belangrijkste is dat je steeds weer terug gaat naar alleen enkelvoudig paard, zodra ze klachten krijgt (jeuk, diarree). Ik zou het dus heel zuiver houden, zo zuiver mogelijk; dan kun je het beste zien wat werkt en wat niet goed gaat qua voer.

En het is voor jezelf denk ik ook goed om een duidelijk plan te hebben, want zoals je al aangeeft: je ziet op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer, met alle adviezen, supplementen, premixen, halloweensprookjes etc.

Persoonlijk zou ik in deze fase daarom ook nog geen groente/koolhydraten toevoegen, maar liever alleen enkelvoudig paard + een nieuwe diersoort, zodat je echt duidelijk kunt zien waar Sammy op reageert. Maar Lizzy heeft er veel meer verstand van dan ik, dus 'luister' vooral ook naar haar adviezen.
Het is lastig. Op zich ben ik anti koolhydraat voor honden. Maar naast de huidproblemen heeft Sammy ook last van de alvleesklier. En voor de alvleesklier is koolhydraat juist weer goed.... :-\

Maar, ik ben het wel met je eens: eerst rust in de tent! Dus zo weinig mogelijk nieuws toevoegen.

OK, nu geef je (TS) hert + kalkoen en het lijkt me prima om dat even af te wachten. Als dat goed gaat, heb je geluk, dan kun je al paard + hert/kalkoen gaan voeren! Ik hoop het voor je (TS)!

En voor de rest sluit ik me aan bij Anne.
Door pluk
Lizzy schreef: di 05 mei 2020, 17:38 Lam premium is nu, (alvleesklierontsteking) vind ik tenminste, te vet.
Zoals ik al schreef was mijn bijdrage enkel en alleen bedoeld om goed op te letten bij de aanschaf van kvv. Fabrikanten noemen soms 1 diersoort terwijl er daadwerkelijk meerdere diersoorten in zitten. Ik noemde alleen lam omdat dit toevallig wel een enkelvoudige variant is van barfmenu. Het was niet mijn bedoeling te suggereren dat ts die moet gaan voeren.
Door Lizzy
pluk schreef: di 05 mei 2020, 18:47 Zoals ik al schreef was mijn bijdrage enkel en alleen bedoeld om goed op te letten bij de aanschaf van kvv. Fabrikanten noemen soms 1 diersoort terwijl er daadwerkelijk meerdere diersoorten in zitten. Ik noemde alleen lam omdat dit toevallig wel een enkelvoudige variant is van barfmenu. Het was niet mijn bedoeling te suggereren dat ts die moet gaan voeren.
Nee nee, weet ik maar ik wilde toch gezegd hebben dat de premium lam zo vet is :-*
Door RJ82
Sorry voor de late reactie,ik was rond 15.00 in slaap gesukkeld....

Moe van al het zoeken en lezen van info....

Ik kijk altijd heel goed de etiketten van de rollen kvv,in de dierenwinkel,had ik de keuze uit barfmenu/barfmenu premium,raw4dogs en mulder....

De paard die ze normaal gesproken krijgt is van kiezebrink....

We hopen zo dat de ontlasting morgen goed zal zijn....

Hoe lang duurt het eigenlijk als een hond zeg maar om 10,00 te eten krijgt dat je dan ziet hoe de stoelgang is? De volgende dag toch pas?

Wel heel erg fijn alle info,

Ben het meerdere keren aan het lezen ( begrijpend lezen )

Dus als ik het goed begrijp de komende 2 weken alleen paard geven?

Nog een ander vraagje,

Is zymoral niks om over 2 weken te proberen?

Is zymoral nu van varken of van varken en rund?

We zijn ook aan het zoeken naar een paardenslager,misschien dat ze daar aan paardenpancreas kunnen komen maar dat is lastig volgens mij....

Is dit iets om te proberen?

https://www.ekowolf.nl/honden/barf-zelf ... ijnendelen
Door pearlsofpassion
Inderdaad minstens 2 weken enkel paard of tot ze volledig klachtenvrij is.
En idealiter eigenlijk zonder cytopoint want dat neemt de reactie weg en dan zie je niet meer of ze reageert of niet.
Maar dat is moeilijk, want wat als ze hooikoorts heeft of op iets anders uit de omgeving reageert? Dan wordt ze gek van de jeuk...
Anderzijds, als het enkel voedselallergie is kan je dat prima elimineren (dus menu samenstellen met dingen waar ze tegen kan door uit te testen) en heeft ze de cytopoint niet nodig...

Enfin, hoe dan ook, enkel paard eerst voor 2-6 weken (na 6 weken moet ze klachtenvrij zijn anders is er ergens nog een ander probleem of reageert ze ook op paard) en dan erna 1 per 1 iets toevoegen. Minstens 2 weken tussen een nieuwe toevoeging laten, anders weet je niet met zekerheid wat welke reactie geeft. Dus ook geen supplementen, groenten, snacks oid. Allemaal 2 weken tussen laten.
Door RJ82
Lizzy schreef: di 05 mei 2020, 18:48 Nee nee, weet ik maar ik wilde toch gezegd hebben dat de premium lam zo vet is :-*

Hoe blij kan een mens zijn zeg met stevige ontlasting van je hondje? ::)

Ik had het idee om voor 3 dagen ontlasting te ruimen om voor de zekerheid te laten controleren op giardia....

Sta ik daar met een bakje en een lepeltje komt er zomaar uit het niets stevige ontlasting uit zeg :biggrin2:

Kan dat komen door de wat hogere calcium percentage van de barfmenu premium hert?

Als een hond giardia zou hebben hebben ze dan ondanks de hogere calcium percentage dan als nog slappe ontlasting?

Sam had vanochtend wel wat prutjes bij dr oogjes maar niet echt slijmerige draadjes ofzo....

Hopelijk blijft de hert goed gaan :)
Door Anne in Zweden
RJ82 schreef: wo 06 mei 2020, 10:46 Hoe blij kan een mens zijn zeg met stevige ontlasting van je hondje? ::)

Ik had het idee om voor 3 dagen ontlasting te ruimen om voor de zekerheid te laten controleren op giardia....

Sta ik daar met een bakje en een lepeltje komt er zomaar uit het niets stevige ontlasting uit zeg :biggrin2:

Kan dat komen door de wat hogere calcium percentage van de barfmenu premium hert?

Als een hond giardia zou hebben hebben ze dan ondanks de hogere calcium percentage dan als nog slappe ontlasting?

Sam had vanochtend wel wat prutjes bij dr oogjes maar niet echt slijmerige draadjes ofzo....

Hopelijk blijft de hert goed gaan :)
Jippie, dat zit er alvast in, het hert! Hopelijk blijft het goed gaan, dan heb je er een mooie diersoort bij.

Volgens mij is giardia niet te beïnvloeden door een hoger calciumpercentage, maar daar hebben anderen misschien meer ervaring mee.

Prutjes in d'r ogen kan ook van ontgiften komen; je geeft al twee weken alleen maar paard? Ontgiften is op zich een goed teken, dat betekent

dat het lichaam van de hond zelf de gifstoffen aan het opruimen is die het in de loop der tijd heeft opgebouwd. Maar in dit geval is het

misschien nog iets te vroeg om te zeggen waar de prutjes door komen.

Enne, barfplaats is de club van mensen die iedere drol van hun viervoeter het liefst zouden inlijsten, dus je bevindt je in goed gezelschap,

qua keutelvreugde! ;D
Door RJ82
Anne in Zweden schreef: wo 06 mei 2020, 12:52 Jippie, dat zit er alvast in, het hert! Hopelijk blijft het goed gaan, dan heb je er een mooie diersoort bij.

Volgens mij is giardia niet te beïnvloeden door een hoger calciumpercentage, maar daar hebben anderen misschien meer ervaring mee.

Prutjes in d'r ogen kan ook van ontgiften komen; je geeft al twee weken alleen maar paard? Ontgiften is op zich een goed teken, dat betekent

dat het lichaam van de hond zelf de gifstoffen aan het opruimen is die het in de loop der tijd heeft opgebouwd. Maar in dit geval is het

misschien nog iets te vroeg om te zeggen waar de prutjes door komen.

Enne, barfplaats is de club van mensen die iedere drol van hun viervoeter het liefst zouden inlijsten, dus je bevindt je in goed gezelschap,

qua keutelvreugde! ;D

Sam heeft 2 weken alleen paard gekregen en toen verdwenen de prutoogjes als sneeuw voor de zon....

Ze heeft afgelopen juli augustus bijna 12 weken op de anallergenic gestaan om voedingsallergie uit te sluiten....

Vanmiddag was de ontlasting ook stevig....
Door Kaela
Die paard compleet, wat zit daar aan bot of calcium in? Paardenbot is in de regel niet zo geschikt (te hard), dus veel kvv's in de smaak paard voegen of bot van een andere diersoort toe of een supplement. Of geen bot en geen supplement en dan weet je waarom de ontlasting op de hert nu beter is.
Door RJ82
Kaela schreef: wo 06 mei 2020, 17:47 Die paard compleet, wat zit daar aan bot of calcium in? Paardenbot is in de regel niet zo geschikt (te hard), dus veel kvv's in de smaak paard voegen of bot van een andere diersoort toe of een supplement. Of geen bot en geen supplement en dan weet je waarom de ontlasting op de hert nu beter is.

Ik heb contact gehad met kiezebrink en ze gebruiken gewoon het bot van paard zoals ook te lezen is op hun site :)

Als je goed had gelezen ( en dit bedoel ik niet vervelend ) dan had je kunnen lezen dat op de paard enkelvoudig de ontlasting wel goed was :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door