hoi allemaal,
wij zijn nieuw op barfplaats en op aanraden van onze huidige dierenarts willen we hier wat vragen stellen omdat de dierenarts zei,
ik zal je heel eerlijk bekennen dat wij als dierenarts vrij weinig weten over voeding/versvlees….
5 juni is sam een jaar bij ons
sam komt uit een asiel in amstelveel
de eerste dag dat sam bij ons thuis kwam sprong ze van uit de auto op de bank en begon zich gelijk overal te likken tussen haar liezen en overal te knabbelen op haar pootjes....
we dachten dat is vast de stres en het gaat wel over
maar het hield sam uit haar slaap en ze likte een tepel tot bloedens aan toe open....
wij dus in het weekend naar de dierenarts en kregen voor een week apoquel mee in de hoop dat het dan over zou gaan als ze een week bij ons tot rust was gekomen.....
in die week heeft ze heerlijk geslapen....
na deze week begon de ellende weer
wij het asiel gebeld en die herkende het verhaal niet en er was daar ook niks van bekend,ik heb san dan ook gezondverklaard meegekregen....
we mochten wel kosteloos een consult bij de dierenarts van het asiel,
dat hebben we gedaan en daar kregen we de optie om sam op de anallergenic te zetten en verder te gaan met apoquel of cytopoint,
we hebben toen gekozen voor cytopoint
het leek even goed te gaan tot sam na ongeveer 9 weken op de anallergenic opeens allemaal rare oedeen bulten kreeg over heel haar lijfje en kop....
we zijn toen op aanraden van iemand naar een goed aangeschreven dierenarts/holist geweest in amsterdam ( caspar broekman )
een hele aardige dierenarts maar wel heel chaotisch en slecht bereikbaar voor vragen....
niet lang daarna kwamen we bij stefan veenstra van natuurlijk gezonde dieren ook in amsterdam….
ook een hele aardige dierenarts/holist
daar zijn we begonnen met kruiden/supplementen
het eerste consult was met de kruiden etc wel bijna 400 euro maargoed,we hadden goede hoop dus dat hebben we maar gedaan....
we zijn toen ook begonnen met het geven van kvv paard,geit,eend,konijn
de geit ging niet helemaal lekker omdat ze daar de dunne van kreeg....
dus we zijn toen verder gegaan met de andere 3
na een tijdje van wisselende stoelgang van krijt tot smeuig ( omdat de ene diersoort meer calcium bevat dan de andere )
bleef de stoelgang wisselend,het kon zomaar gebeuren dat tijdens dezelfde wandeling van 2 uurtjes sam eerst krijt ontlasting had en daarna dunner....
na een tijdje wou de dierenarts een afkrabsel maken van sam haar neus omdat ze daar rare plekjes had ( die nu god zei dank zijn verdwenen )
van het afkrabsel was niks te zien,geen mijten gelukkig
omdat sam bij de dierenarts echt panisch is ( waarschijnlijk door haar verleden,wij zijn de 3e eigenaar en bij de eerste eigenaar heeft ze een strijkbout op haar zijkant gehad waardoor ze nu ook een kaal litteken heeft ) vroeg ik nu sam toch onder een roesje is kun je niet gelijk bloed afnemen om te kijken of alles verder oke is?
dat was goed....
bloed afgenomen en ik kon wachten op de uitslag want sam moest toch nog bijkomen van het roesje....
de dierenarts kwam met de uitslag,
hij vond het een gekke uitslag en ook niet bij sam passen ( hoge ontstekingswaarde en afwijkende pancreas waarde )
dus ik vroeg moet er dan geen verdere onderzoek naar worden gedaan? bloed opsturen naar het lab voor verdere controle?
nee dat hoefde niet....
een tijdje later toen waren we weer op consult toen de dierenarts vroeg hoe het nu met sam ging,ik zei wisselend....
hij gaf als verklaring dat het nu de tijd was van Halloween en dat er ook kwade geesten rond gaan ivm Halloween en dat kan sam ook in de weg zitten....
ik weet niet precies hoe ik het kan omschrijven maar toen hij met dat verhaal kwam ging er een soort van stemmetje rond in mijn hoofd zo van dit ehm klopt niet helemaal....
plus het feit dat we de dierenarts met vragen eigenlijk niet/nooit te pakken konden krijgen....en het feit dat er geen verdere onderzoeken werden gedaan naar de ontstekingswaarde en de afwijkende pancreas waarde hebben we het consult uitgezeten en ben een paar dagen later met sam naar een dierenarts bij ons in de buurt gegaan om alsnog bloed af te laten nemen en op te sturen naar het lab....
en wat blijkt, sam had een pancreas waarde van 667 met hoge verdenking van pancreasontsteking....
dus ik vroeg moet ik dan geen zymoral toevoegen aan haar eten? nee dat hoeft niet met voeding wat minder vet is zou het ook goed moeten komen....
wij dus over op energique puur eend en 2 maanden later waren de waards gezakt van 667 naar 447
nogmaals gevraagd naar zymoral maar was niet nodig....
het ging eigenlijk 4 maanden vrij goed op de energique puur eend tot dat ze snotoogjes kreeg ( echt van die slijm sliertjes )
we hebben sam toen gezet op kiezebrink paard enkelvoudig ( met bot )
de prutoogjes verdwenen als sneeuw voor de zon
maar ik dacht, we kunnen sam natuurlijk niet haar leven lang op enkelvoudig paard laten staan dus contact opgenomen met kiezebrink en een pot van hun premix gekocht....
maar helaas,zodra we de premix hadden toegevoegd kreeg sam vervelende ontlasting ( smeuig/dun )
dus ik dacht misschien geef ik teveel ofzo!?
contact gehad met kb en toen voor de kb paard compleet gegaan waar al premix in zit en wat zalm olie....
wat een ellende,de ontlasting was waterdun....
terug gezet op paard enkelvoudig en de ontlasting was binnen een dag weer normaal....
er was mij verteld door de assistente van de dierenarts van amsterdam dat kvv waar pancreas in zit goed kon helpen....
wij gekozen voor medipetfood pancreas en dat gaan mengen met de paard maar zelfs tijdens het mengen kreeg sam weer smeuig tot dunne ontlasting....
kan dat komen door de pens die er in zit?
ik weet echt niet meer wat we nu moeten voeren behalve dan de enkelvoudige paard mix van kiezebrink
ik heb vandaag nog contact gehad met de nutritioniste van kiezebrink en die zei dat we sam beter even 2 weken op alleen paard kunnen zetten omdat dat wel goed gaat en dan kijken of we konijn kunnen toevoegen....
dat gaan we dan maar proberen over 2 weken....
het lastige is dat je bijna overal hele dozen moet bestellen en we hebben al het een en ander geprobeerd en weer een hele doos moeten door verkopen omdat het gewoon niet lekker gaat.
we zouden haast over gaan op sanimed intestinal omdat we het niet meer weten....
maar we zijn erg bang dat als we dat doen dat sam dan weer van die rare oedeembulten krijgt etc en oorontsteking/prutoogjes....
we vinden het maar lastig hoor....
sorry voor het lange verhaal maar ik wist even niet hoe ik het anders moest formuleren....
alvast bedankt....