Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Inge en Bono
29 januari begon het; braken en dan diarree, van breiig tot uiteindelijk water.
Dan herstelde het en had ze weer prima ontlasting. Braken was, volgens mij, steeds eenmalig.

Eerst eind januari dus, tussendoor niks aan de hand, keurige ontlasting. Toen 24 maart weer. 18 april en toen van 22 op 23 april. Dierenarts gebeld, Pum is onderzocht, dierenarts vermoedde dat het aan (bacteriën in het) voer zou kunnen liggen. Ik geloofde daar niet zo hard in, maar het leek me niet verkeerd om haar darmen even rust te geven. We kregen veterinary raw mee; dat is op zo'n manier onder druk gebracht dat er geen bacteriën meer in zitten.
Dat ging een week goed. Afgelopen woensdagavond poepte ze normaal, eindigde iets zachter, maar niet gek.
's Nachts braakte ze, ik hoorde haar, maar toen ik bij haar was, had ze het alweer opgegeten ::) Vrijwel direct had ze aandrang en poepte weer; breiig. Overleg met praktijk; kan zijn dat darmen nog moeten wennen, dus even aankijken. Rest van de donderdag was er niks aan de hand.
Maar vannacht was het weer raak; breiige diarree en vanochtend weer.
Om 15:30 kunnen we naar de dierenarts, iig bloedonderzoek, maar misschien heeft iemand hier nog een idee dat ik mee kan nemen?

Ze is op zich goed te pas; eet en drinkt goed, plast goed. Ze is wat timide, maar dat is niet zo gek met al die poeperij, maar niet heel erg down ofzo.....
Door Cindy de Wolf
Arm meisje!
Aangezien jij best veel op het strand loopt; zeewater binnen gekregen op die dagen? Of zand oid?

Je zou tijdelijk psyllium vezels kunnen proberen tegen de diarree.

Heb je een afwijkende diersoort gemalen die je zelden had?
Door Inge en Bono
Nee, Pum is geen slobberaar en zwemt ook niet nu waardoor ze wat binnen zou kunnen krijgen. Verder eet ze geen zand of gorigheid, braaaaf :biggrin2:

Psylliumvezels heb ik idd gehaald O0

Qua eten heeft ze ook niks geks, of nieuws. En dit is begonnen voor ze met de nieuwe partij is begonnen, dus dat kan ik ook uitsluiten, denk ik.

Er is bloed afgenomen bij Pum net. 1e uitslagen zijn al binnen: 1 leverwaarde iets verhoogd, maar de andere leverwaarden zijn heel erg prima. Nierwaarden zijn tov vorig jaar verbeterd.
Andere bloeduitslagen komen na het weekend, hopelijk maandag, anders woensdag ivm 5 mei. Die zijn vooral gericht op aandoeningen aan de alvleesklier

Thnx voor het meedenken!! :-*
Door Lizzy
Wat at ze voordat ze die Energique-raw-hatseflats kreeg?

Was het in maart en april ook weer overgeven + diarree?

En weet je op die dagen wat ze de dag ervoor en de dag zelf heeft gegeten? Supplementen gekregen? Extra's? Specifiek diersoort?
Door Inge en Bono
Zelf samengesteld:
Gans, patrijs, fazant, kip, lam, groentemix. Dat had ik vanaf half februari in huis, dus na de 1e keer overgeven/diarree.

Maart en April idd ook overgeven en diarree.

Ik dacht het ineens te weten: lam, daar reageert ze op: ze had dat op vrijdag gehad en zaterdag eindige haar ontlasting wat zachter. Ik weet niet of ze de keren ervoor ook lam had gehad, maar ergens in die week wel, want ze kreeg hart/lever/nier/pens van lam.
Lam niet meer gegeven en toen kwam 22 op 23 april, weer mis.

Ze krijgt qua extra's vanaf de eerste keer probiotica van puur. Voorheen kreeg ze visolie, maar sinds de diarree niet meer.
Edit: tussen de 1e en 2e keer: eind jan-eind maart kreeg ze nog wel visolie, maar sinds het zo vlot opvolgde durfde ik het niet aan
Door Lizzy
Inge en Bono schreef: za 02 mei 2020, 08:35 Zelf samengesteld:
Gans, patrijs, fazant, kip, lam, groentemix. Dat had ik vanaf half februari in huis, dus na de 1e keer overgeven/diarree.

Maart en April idd ook overgeven en diarree.

Ik dacht het ineens te weten: lam, daar reageert ze op: ze had dat op vrijdag gehad en zaterdag eindige haar ontlasting wat zachter. Ik weet niet of ze de keren ervoor ook lam had gehad, maar ergens in die week wel, want ze kreeg hart/lever/nier/pens van lam.
Lam niet meer gegeven en toen kwam 22 op 23 april, weer mis.

Ze krijgt qua extra's vanaf de eerste keer probiotica van puur. Voorheen kreeg ze visolie, maar sinds de diarree niet meer.
Edit: tussen de 1e en 2e keer: eind jan-eind maart kreeg ze nog wel visolie, maar sinds het zo vlot opvolgde durfde ik het niet aan
Vreemd hoor. Het hoeft natuurlijk geen relatie te hebben met de voeding. Kan, maar hoeft niet. Het klinkt mij als een complex probleem. Is het een zenuwachtige hond? Gevoelige hond? Zou je er wat in zien om naar een holistisch dierenarts te gaan?
Door Inge en Bono
Ik denk ook niet dat het met haar voeding te maken heeft. En misschien zit ik daarin mis. Ik heb de hatseflats :biggrin2: meegenomen, omdat ik dacht dat maag/darmstelsel nu zoveel opdoffers had gehad dat gegarandeerd bacterievrij niet verkeerd zou zijn. Niet dat ik denk dat rauw op bacteriën de deur uitloopt, ik voer nu zo'n 14 jaar rauw en sta daar vierkant achter. Maar ik kan me voorstellen dat haar gestel een nu eventueel voorkomend bacterie echt even slecht trekt.

Ik vind het ook erg complex, ik kan gewoon niet verklaren waarom ze dan tussendoor perfecte ontlasting heeft. Ze eet en drinkt goed, is gewoon zichzelf. En dan ineens boem....

Zenuwachtig.... nee, ze is over het algemeen een vrij, open, enthousiast, zelfverzekerd meiske.
Vuurwerk is wel heel eng. Dierenarts ook, maar ze staat dan gisteren wel weer met een lage staart te kwispelen, knuffelt en laat alles met zich doen. Maar ze heeft wel zat meegemaakt: wij zijn haar 3e baasjes, ze heeft pups gehad die met 4 weken allemaal gestorven zijn, 2 jaar geleden een stuk bot in haar slokdarm gevolgd door een week neussonde.
In de lijn van Pum zit soms wat vreemd gedrag hoorde ik later. Haar moeder bv durfde soms weken niet over het tapijt te lopen.

Een holistisch dierenarts had ik nog niet over nagedacht, maar sta ik zeker voor open.
Bedankt! :-*
Door Chouka
Inge en Bono schreef: vr 01 mei 2020, 12:43 29 januari begon het; braken en dan diarree, van breiig tot uiteindelijk water.
Dan herstelde het en had ze weer prima ontlasting. Braken was, volgens mij, steeds eenmalig.

Eerst eind januari dus, tussendoor niks aan de hand, keurige ontlasting. Toen 24 maart weer. 18 april en toen van 22 op 23 april. Dierenarts gebeld, Pum is onderzocht, dierenarts vermoedde dat het aan (bacteriën in het) voer zou kunnen liggen. Ik geloofde daar niet zo hard in, maar het leek me niet verkeerd om haar darmen even rust te geven. We kregen veterinary raw mee; dat is op zo'n manier onder druk gebracht dat er geen bacteriën meer in zitten.
Dat ging een week goed. Afgelopen woensdagavond poepte ze normaal, eindigde iets zachter, maar niet gek.
's Nachts braakte ze, ik hoorde haar, maar toen ik bij haar was, had ze het alweer opgegeten ::) Vrijwel direct had ze aandrang en poepte weer; breiig. Overleg met praktijk; kan zijn dat darmen nog moeten wennen, dus even aankijken. Rest van de donderdag was er niks aan de hand.
Maar vannacht was het weer raak; breiige diarree en vanochtend weer.
Om 15:30 kunnen we naar de dierenarts, iig bloedonderzoek, maar misschien heeft iemand hier nog een idee dat ik mee kan nemen?

Ze is op zich goed te pas; eet en drinkt goed, plast goed. Ze is wat timide, maar dat is niet zo gek met al die poeperij, maar niet heel erg down ofzo.....
Dat is een verhaal dat van hier kom komen. Alleen maak ik me daar geen zorgen over en ga ik niet naar de DA.
De oudste braakt wel eens ooit. Dan denk ik dat ze iets verkeerd gegeten heeft op de losloopwandeling. Haar houding is dan ook ingetrokken. Dat interpreteer ik dat ze zich schuldig voelt. Ook al heb ik daar nooit op gereageerd. Ze is wel een herplaatser.
Diarree kwam bij beide geregeld terug. Zelfs tot waterig. Dat was wel een tijdje zoeken. Soms moet je het zoeken in wat ze de vorige dag gegeten hebben. Ik kwam bij eend uit. Vooral aan eendennekken had ik niet gedacht in de zoektocht. Eend staat dus niet meer op het menu. Als er nu zachtere ontlasting is dan weet ik dat het baasje (ik dus) daar de schuld van is. Als ik aan het drogen ben dan geef ik daar wat van. Als de ontlasting niet goed is weet ik dat hun voeding niet meer evenwichtig was. Daarvoor heb ik gedroogde kippennekken en lamsstaarten in huis.
Door Inge en Bono
Chouka schreef: za 02 mei 2020, 14:12 Dat is een verhaal dat van hier kom komen. Alleen maak ik me daar geen zorgen over en ga ik niet naar de DA.
De oudste braakt wel eens ooit. Dan denk ik dat ze iets verkeerd gegeten heeft op de losloopwandeling. Haar houding is dan ook ingetrokken. Dat interpreteer ik dat ze zich schuldig voelt. Ook al heb ik daar nooit op gereageerd. Ze is wel een herplaatser.
Diarree kwam bij beide geregeld terug. Zelfs tot waterig. Dat was wel een tijdje zoeken. Soms moet je het zoeken in wat ze de vorige dag gegeten hebben. Ik kwam bij eend uit. Vooral aan eendennekken had ik niet gedacht in de zoektocht. Eend staat dus niet meer op het menu. Als er nu zachtere ontlasting is dan weet ik dat het baasje (ik dus) daar de schuld van is. Als ik aan het drogen ben dan geef ik daar wat van. Als de ontlasting niet goed is weet ik dat hun voeding niet meer evenwichtig was. Daarvoor heb ik gedroogde kippennekken en lamsstaarten in huis.
Pum is nu 5 jaar bij ons en in die tijd is ze niet bekend geweest met braken of diarree. Tuurlijk heeft ze dat weleens gedaan :) maar niet zo frequent. Ik weet dat ik eind maart dacht: das gek, pas terug ook al.
Pum 'snackt' niet tijdens de wandeling, dat weet ik zeker, want ze gaat niet uit zicht.
En misschien ís er niks aan de hand, maak ik me voor niks zorgen, maar de oplopende snelheid waarmee het terugkwam, baarde me zorgen.

Ontlasting/diarree is nog niet onderzocht. Ik ga idd van 3 dagen opvangen en inleveren O0
Door Chouka
Inge en Bono schreef: za 02 mei 2020, 15:19 Pum is nu 5 jaar bij ons en in die tijd is ze niet bekend geweest met braken of diarree. Tuurlijk heeft ze dat weleens gedaan :) maar niet zo frequent. Ik weet dat ik eind maart dacht: das gek, pas terug ook al.
Pum 'snackt' niet tijdens de wandeling, dat weet ik zeker, want ze gaat niet uit zicht.
En misschien ís er niks aan de hand, maak ik me voor niks zorgen, maar de oplopende snelheid waarmee het terugkwam, baarde me zorgen.

Ontlasting/diarree is nog niet onderzocht. Ik ga idd van 3 dagen opvangen en inleveren O0
Ja, dan zou ik me ook zorgen maken.
Als het aan iets in de voeding ligt kan dat ook pas na jaren ontstaan. Zie je het zitten (= lukt het met de organen) om 2 dagen 1 diersoort te geven. Dan 2 dagen een ander,... tot je alle diersoorten getest hebt?
Door Inge en Bono
Inge en Bono schreef: za 02 mei 2020, 12:43
Ik vind het ook erg complex, ik kan gewoon niet verklaren waarom ze dan tussendoor perfecte ontlasting heeft. Ze eet en drinkt goed, is gewoon zichzelf. En dan ineens boem....

Zenuwachtig.... nee, ze is over het algemeen een vrij, open, enthousiast, zelfverzekerd meiske.
Vuurwerk is wel heel eng. Dierenarts ook, maar ze staat dan gisteren wel weer met een lage staart te kwispelen, knuffelt en laat alles met zich doen. Maar ze heeft wel zat meegemaakt: wij zijn haar 3e baasjes, ze heeft pups gehad die met 4 weken allemaal gestorven zijn, 2 jaar geleden een stuk bot in haar slokdarm gevolgd door een week neussonde.
In de lijn van Pum zit soms wat vreemd gedrag hoorde ik later. Haar moeder bv durfde soms weken niet over het tapijt te lopen.
Maar dat 'hoort' zo bij Pum, ik ken haar niet anders, dat ze wel af en toe wat ik melancholische buien noem heeft. Dan is ze stilletjes, niet enthousiast. Wel gewoon haar lieve eigen ikje, maar ze lijkt dan somber. Ik wijt dat aan haar verleden: de pups. Ze heeft toen, vertelde haar vorige eigenaar dagen 'gehuild', onrust, zoeken naar. Ik hoef ook geen puppygeluidjes te laten horen. Dat heb ik 1 keer gedaan, per ongeluk een filmpje met geluid en toen ging ze als een dolle zoeken. Logisch, arm poppetje :'(
Dat heeft ze nu niet, merk wel dat ze fysiek niet top in haar velletje zit, maar ze is, buiten de momenten van diarree (en da-bezoek :P
) wel vrolijk en blij
Door Inge en Bono
Chouka schreef: za 02 mei 2020, 16:54 Ja, dan zou ik me ook zorgen maken.
Als het aan iets in de voeding ligt kan dat ook pas na jaren ontstaan. Zie je het zitten (= lukt het met de organen) om 2 dagen 1 diersoort te geven. Dan 2 dagen een ander,... tot je alle diersoorten getest hebt?
Ja dat is zeker een optie O0
Door pluk
Ok, dit is misschien ver gezocht maar als ik lees over haar gevoelige melancholische buien gooi ik m toch maar in de groep.
Valt er in haar patroon een verband te ontdekken met jouw cyclus? Of een samenhang met andere gebeurtenissen in jullie leven?
Door Inge en Bono
Nou ik vind het alleen maar prettig om gewezen te worden op een eventueel verband, waar ik 'm zelf niet zou hebben gelegd :-*

Ik heb nooit een patroon gezien in haar buien, of icm met mij/ons. Vorig jaar rond deze tijd hebben we een hele heftige tijd gehad. Of ik eigenlijk en de meneer heeft me fantastisch gesteund: geen spanningen tussen ons die ze op zou kunnen pikken, bedoel ik. Ik kan me eerlijk gezegd :-[ niet herinneren of Pum toen ook (of heftiger) last had. Ik geloof van niet
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door