Boeffie Blafmans schreef: ↑di 07 apr 2020, 18:52
Ik ben steeds verbaasd als ik iemand dat hoor zeggen. Is dat dan omdat je thuis zonder collega's bent, dus door het gebrek aan het sociale, of gaat het om meer praktische redenen? Voor mij zou het een uitkomst geweest zijn, toen ik nog in Nederland werkte. Het zou me zo veel ergernis en energie hebben gescheeld en ik zou alleen maar productiever zijn geweest. Wel leuk dat jij nu merkt dat het ook voor jou voordelen heeft. Wat maakt dan dat je het nu wel zou doen?
Ik vind het heel vervelend als werk en prive in elkaar over gaan. Als dat vanuit mijn fotografie is, dan vind ik dat ook al lastig. Ik heb dan continu het gevoel dat ik nog wat moet. Maar omdat dat van mezelf is, heb ik ook controle over hoe vaak dat voorkomt.
Voor mijn werk in loondienst, vind ik het dus fijn dat dat werk letterlijk op het werk is. En dat wanneer ik naar huis ga, thuis 100% niet werk is. Enige wat ik thuis meekrijg is de whatsapp groepsapp, maar mijn team is daar in de regel vrij spaarzaam in, dus dat vind ik oke.
Wat ik nu een voordeel vind, is dat ik meer vrijheid heb in wanneer ik mijn uren werk. Dus als ik vandaag een uurtje langer werk en morgen een uurtje korter, is dat prima. Normaal moet ik daar toestemming voor vragen. Ook mijn tijden zijn vrijgegeven. Dus ik begin smorgens wanneer ik wakker ben en ontbeten heb en neem nu elke middag lunchpauze zo lang als ik wil. De ene keer een half uurtje om alleen even een broodje te eten, de andere keer gaan we boodschappen doen of wandelenen neem ik 1 tot 2 uur pauze. En als ik me heel erg moe voel (ik slaap al jaren heel erg slecht en zit nu weer in een periode dat ik elke dag om 4 uur wakker ben en dan in de loop van de ochtend instort), dan kan ik zelf even een powernap doen. Hoe vaak ik op het werk niet roep dat ik behoefte heb aan een powernap! Dus dat soort vrijheden bevallen me wel. En de rust, minder prikkels. Al vind ik dat, nu ook de rest van ons sociale leven weg is gevallen, wel een beetje te rustig.
Wat ik dan wel voor me zie, als we tzt hopelijk een dag of misschien twee per week thuis mogen werken, is dat ik dan thuis alleen administratief werk zal doen en geen klantcontact zal hebben. Want op onze afdeling dat kan heel erg pittig zijn. En momenteel is het met de verhalen over wat mensen nu overkomt echt loodzwaar en alleen thuis eigenlijk niet te doen. Geen collega's die je steunen, geen collega's om na een zwaar gesprek even mee om pauze te gaan, geen grapjes en lolletjes om de balans te houden. Heel eerlijk, ik weet ook niet zo goed hoe lang ik dit thuis vol ga houden. Er wordt veel gesproken over de zorgmedewerkers en de trauma's die zij oplopen, maar ik vrees dat dat voor veel rand beroepen die er zijdelings mee te maken krijgen (en daar totaal niet voor opgeleid zijn of in begeleid worden) ook in meer of mindere mate geldt.