Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Ina
Wat ik echt bijzonder storend en irritant vind in de berichtgeving op tv is dat er maar constant wordt vermeld hoe oud de overleden mensen zijn.....en dat ze allemaal onderliggende kwalen hadden.
Geef nu eens aan hoeveel 'jonge' 'gezonde' mensen zijn opgenomen of aan de beademing op de IC liggen....misschien dat dat meer indruk maakt op de jongere gezonde Nederlanders.
Nu lijkt het als of het echt allen maar ouderen zijn die ernstig ziek worden en er aan kunnen overlijden.
Door hannabelgje
Ina schreef:Wat ik echt bijzonder storend en irritant vind in de berichtgeving op tv is dat er maar constant wordt vermeld hoe oud de overleden mensen zijn.....en dat ze allemaal onderliggende kwalen hadden.
Geef nu eens aan hoeveel 'jonge' 'gezonde' mensen zijn opgenomen of aan de beademing op de IC liggen....misschien dat dat meer indruk maakt op de jongere gezonde Nederlanders.
Nu lijkt het als of het echt allen maar ouderen zijn die ernstig ziek worden en er aan kunnen overlijden.
Hier is er afgelopen weekend een man van 39 gestorven. Dat wordt ook gewoon vermeld in de media.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Door Siberienne
Anne in Zweden schreef: zo 22 mar 2020, 15:28 Ik lees deze net, en ik vraag me nu af of dit niet een verklaring kan zijn voor het hoge aantal doden in Italië en Spanje. Covid-19 schijnt heel slecht te reageren op antibiotica, die de symptomen alleen maar erger maken. Maar in landen als Italië en Spanje is het heel gewoon om bij het minste of geringste naar antibiotica te grijpen; hoeveel mensen daar zullen dus in eerste instantie niet uit gewoonte antibiotica hebben genomen toen ze last kregen van symptomen? Zonder te weten dat ze de ziekte alleen maar erger maken daardoor? Ben benieuwd of daar te zijner tijd meer duidelijkheid over komt.

Interessant is trouwens dat Duitsland veel lagere sterftecijfers heeft dan andere landen, 84 of zo, bij meer dan 23.000 bevestigde besmettingen. Terwijl bv. het Duitse dieet ongezonder is (veel varkensvlees en vette sauzen) dan het Italiaanse. Misschien wordt er in Italië meer gerookt dan in Duitsland? Of toch iets met antibiotica? Ik ben benieuwd of er over een aantal maanden (of jaren wellicht) een bepaald patroon kan worden ontdekt waaruit blijkt waarom Italië en Spanje zo hard getroffen werden, vergeleken met een land als Duitsland.
Ik denk dat dat echt te maken heeft met wie er getest werden. Ik heb een collega in Madrid die drie weken geleden al vol frustratie riep dat er veel te weinig mensen getest werden zodat de niet fatsoenlijk aan preventie kon doen. En ik hoor een moleculaire bioloog in NL vol frustratie over dat zijn testkist maar niet komen terwijl Duitsland "alles maar aan het testen is" . De cijfers van de landen zijn echt NIET te vergelijken als er niet duidelijk bij staat wat de symptomen en de ernst van de ziekte is van de mensen die voor een test in aanmerking komen.
Door Siberienne
Kaio schreef: zo 22 mar 2020, 19:45 Maar is dit niet het verschil met andere landen? Trump is in contract geweest doet een test en klaar. In Duitsland mag je 2 weken in quarantaine .
Terwijl testen bij iemand zonder symptomen echt onzinnig is want een negatieve test sluit dan niks uit. Die 2 weken quarantaine (wat we in NL ook hebben gedaan) is veel zinniger.
Door Siberienne
Ina schreef: zo 22 mar 2020, 20:39 Wat ik echt bijzonder storend en irritant vind in de berichtgeving op tv is dat er maar constant wordt vermeld hoe oud de overleden mensen zijn.....en dat ze allemaal onderliggende kwalen hadden.
Die jongere mensen... dat komt nog wel. Even heel cynisch: de oudere mensen met onderliggende ziektes komen niet op de IC aan de beademing (omdat we weten dat dat geen zin heeft) en die gaan snel dood. De jongere mensen komen wel aan de beademing en daar zijn we nog niet zo lang mee bezig. Dat duurt een paar weken voordat je weet of het herstel wordt of overlijden.
Er heeft een jongen van 16 op de IC gelegen en dat was ook gewoon in het nieuws. Ik doe geen mededelingen over individuele patenten op onze IC omdat ik dat niet netjes vind.
Door *Remy*
Lizzy schreef: zo 22 mar 2020, 18:03 Afbeelding
Dit is n nep bericht. De KNMvD is hier wel druk mee bezig, maar vooralsnog behoren de gezelschapsdieren en paarden dierenartsen niet tot de vitale beroepen. Landbouwhuisdieren artsen daarentegen wel (voedselproducerende dieren).
Door Ina
Die jongen van 16 zag ik inderdaad vandaag nog in de krant....super dat hij weer wat beter gaat.

Wat ik alleen bedoel te zeggen is dat we allemaal wel horen hoeveel mensen er zijn opgenomen, maar het eerst volgende wat er daarna gemeld wordt is het aantal overleden oude mensen met onderliggende problemen.

Niet de realiteit dat ook die 25 jarige knul die 3 weken geleden op de skies stond, die 40 jarige moeder van 3 kinderen .... (ik noem maar wat hoor) ....net of de groep besmette mensen 60+ is

Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen, maar ik heb het idee dat door die scheve berichtgeving de 'jongere generatie' zich veel minder bedreigt voelt door het virus en hooguit opa en oma mijden omdat die de risico groep zijn
Siberienne schreef: zo 22 mar 2020, 21:03 Ik denk dat dat echt te maken heeft met wie er getest werden. Ik heb een collega in Madrid die drie weken geleden al vol frustratie riep dat er veel te weinig mensen getest werden zodat de niet fatsoenlijk aan preventie kon doen. En ik hoor een moleculaire bioloog in NL vol frustratie over dat zijn testkist maar niet komen terwijl Duitsland "alles maar aan het testen is" . De cijfers van de landen zijn echt NIET te vergelijken als er niet duidelijk bij staat wat de symptomen en de ernst van de ziekte is van de mensen die voor een test in aanmerking komen.
Maar ook zonder iets te vergelijken kunnen we toch gewoon vaststellen dat in Duitsland, een land met 80 miljoen inwoners, er 'slechts' 84 doden zijn tot nu toe? Dat betekent toch dat Duitsland íéts goed doet, al weten we niet wat?
Door Siberienne
Ina schreef: zo 22 mar 2020, 21:40 Die jongen van 16 zag ik inderdaad vandaag nog in de krant....super dat hij weer wat beter gaat.

Wat ik alleen bedoel te zeggen is dat we allemaal wel horen hoeveel mensen er zijn opgenomen, maar het eerst volgende wat er daarna gemeld wordt is het aantal overleden oude mensen met onderliggende problemen.

Niet de realiteit dat ook die 25 jarige knul die 3 weken geleden op de skies stond, die 40 jarige moeder van 3 kinderen .... (ik noem maar wat hoor) ....net of de groep besmette mensen 60+ is

Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen, maar ik heb het idee dat door die scheve berichtgeving de 'jongere generatie' zich veel minder bedreigt voelt door het virus en hooguit opa en oma mijden omdat die de risico groep zijn
Dat ben ik op zich wel met je eens. Ik snap dat er een balans kan zijn tussen paniek veroorzaken en geruststelling. Maar erger me ook aan de meneer van de GGD die maar bleef roepen ‘het is een gewone griep’. Dan gaan mensen zich ook niet aan maatregelen houden.
Door Siberienne
Anne in Zweden schreef: zo 22 mar 2020, 21:48 Maar ook zonder iets te vergelijken kunnen we toch gewoon vaststellen dat in Duitsland, een land met 80 miljoen inwoners, er 'slechts' 84 doden zijn tot nu toe? Dat betekent toch dat Duitsland íéts goed doet, al weten we niet wat?
Jawel ik denk ook dat ze het tot nu toe goed doen. Ik bedoel alleen dat ook mijn Duitse collega’s niet goed weten hoe ze het verschil in dodelijkheid moeten verklaren. Of er een verschil is in virussen. Of testbeleid. Of ziekenhuisbedden. Of ....
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: zo 22 mar 2020, 21:43 Ik ben het daar wel mee eens.
Ze zouden beter ook eens leeftijdsverdelingen van opgenomen patiënten geven.
Waar ook weer nadelen aan zitten want het aantal jonge patiënten gaat dan heel hoog worden omdat die lang opgenomen zijn en de oudere patiënten korter maar sneller overlijden. Dan krijg je ook geen goed beeld van de aangedane groepen in getal.
Siberienne schreef: zo 22 mar 2020, 22:22 Jawel ik denk ook dat ze het tot nu toe goed doen. Ik bedoel alleen dat ook mijn Duitse collega’s niet goed weten hoe ze het verschil in dodelijkheid moeten verklaren. Of er een verschil is in virussen. Of testbeleid. Of ziekenhuisbedden. Of ....
Het zal een van de vele dingen zijn waar we achteraf pas een antwoord op krijgen.

Voor nu: jij een prettige avond thuis en een fijne vrije dag gewenst morgen! :-*
En voor wie even wat adempauze nodig heeft: hier een artikel over het best en worst case scenario qua virus. Voor het geruststellende gevoel alleen tot halverwege lezen (wordt aangegeven in de tekst), al is de worst case scenario zeer specifiek op de Amerikaanse situatie gericht, en daardoor voor ons minder verontrustend.

https://www.nytimes.com/2020/03/20/opin ... Position=3
Door dinky89
Ik denk inderdaad dat het erg lastig is om een goed beeld te geven van de situatie. Testbeleid dat verschillend is. Zo wordt zorgpersoneel eerder getest en dus ook sneller positief terwijl iemand buiten de zorg niet wordt getest maar het net zo goed kan hebben.
Ik denk ook dat jonge gezonde mensen een grotere kans op overleven hebben maar dat zegt niet dat ze niet ziek worden en geen intensieve zorg nodig hebben. Ik geloof dan ook zeker dat er pas over een tijdje echt wat zinnigs te zeggen gaat zijn over de cijfers.
Hopelijk weten jij en de vele anderen in de zorg naast de hectiek ook de ontspanning te vinden Siberienne!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door