Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

pike schreef:Ai dan bof ik dat hij wel naar het gat komt waar ik woon :cool:
Ja, ik bestel normaal bij Orinake, die rijdt tot mijn voordeur, maar de vorige leverdag kon ik niet. Normaalgesproken kwam ze eigenlijk wel eens per maand, maar nu een stuk minder, want ik heb gewoon nog maar een kwart tot een derde aan vlees nodig aan wat ik eerst nodig had. Dus ik moet mn bestelplanning ff een beetje aanpassen, en nu dus pech met konijn. En daar moet ik dus ook weer beter op letten, want als ik eerst bestelde bestel de ik voor 1 - 2 maanden, maar nu bestel ik voor 3-4 maanden, dus dan is zonder konijn eigenlijk ook wel vervelender.

Maar goed, het ging hier over haas :P
eelke schreef:Ja, ik bestel normaal bij Orinake, die rijdt tot mijn voordeur, maar de vorige leverdag kon ik niet. Normaalgesproken kwam ze eigenlijk wel eens per maand, maar nu een stuk minder, want ik heb gewoon nog maar een kwart tot een derde aan vlees nodig aan wat ik eerst nodig had. Dus ik moet mn bestelplanning ff een beetje aanpassen, en nu dus pech met konijn. En daar moet ik dus ook weer beter op letten, want als ik eerst bestelde bestel de ik voor 1 - 2 maanden, maar nu bestel ik voor 3-4 maanden, dus dan is zonder konijn eigenlijk ook wel vervelender.

Maar goed, het ging hier over haas :P

die alternatieven behoeft dus dat kan geen kwaad :biggrin2:
Siberienne schreef:Ik zal nog eens gaan informeren. Nog meer vragen? ik kan vanuit werk mailen, scheelt soms ;)
Nee, ik heb op dit moment niet meer vragen dan dat. Het zou heel fijn zijn als jij daarachter kunt komen!
Vorige week een mail gestuurd naar Kiezebrink. Antwoord gekregen:

Beste Lizzy,

Ik hoorde van mijn collega dat je gebeld hebt over de brucella suis bacterie in onze hazerugstuk. Excuses voor mijn late reactie, ik was vorige week op een dierentuinconferentie, vandaar dat ik nu pas reageer.

In augustus kwam het nieuwsbericht naar buiten dat er een hond aan brucella suis uit haas afkomstig uit Zuid-Amerika is doodgegaan. De grondstoffen voor de hazemix van Kiezebrink zijn afkomstig uit Europa, hiervoor was dus geen aanleiding om ons zorgen te maken. De hazerugstukken krijgen wij echter van een andere leverancier die deze uit Argentinië importeert. Wij hebben daarom contact met de NVWA gezocht om de risico's te bespreken. De NVWA gaf op dat moment aan dat de risico's waarschijnlijk laag waren. Voor de zekerheid hebben wij op eigen initiatief de rugstukken laten analyseren op deze bacterie en de verkoop geblokkeerd. Ongeveer twee weken geleden kregen we hiervan de uitslag, de rugstukken waren positief getest op brucella suis. Dit hebben wij uiteraard direct gemeld bij de NVWA en samen met de NVWA hebben we een recall in gang gezet.

Om informatie in te winnen over de risico's voor honden en mensen hebben wij contact gehad met de NVWA en met Wageningen University. Helaas is de conclusie dat er weinig concrete informatie bekend is over de kans van infectie bij het eten van geïnfecteerd voer, al wordt gezegd dat deze als klein wordt ingeschat. Tot nu toe is er maar van één geval bekend dat dit heeft geleid tot een infectie (vorig jaar december). Bij honden kan een infectie met brucella suis zich uiten in onstekingen van de geslachtsorganen en gewrichten. Klinische verschijnselen bij mensen beginnen meestal sluipend en kunnen uiteen lopen van een milde vermoeidheid, vermoeidheid met intermitterende koorts tot een ziektebeeld met hoge koorts, vermoeidheid, malaise, gewrichtspijn, misselijkheid, rillingen, nachtzweten en hoofdpijn.

Een hond kan getest worden op infectie met brucella suis bacterie door bloedonderzoek te laten doen. Het bloed hiervoor kan afgenomen worden bij de dierenarts en deze kan het opsturen naar het lab van Wageningen Bioveterinary Research.

Meer informatie is te vinden via de volgende links:
http://public1.tripolis.com/preview?dew ... FF2CHDZ2jT
http://www.wur.nl/nl/show/Brucellose-1.htm

Wij vinden het uiteraard heel vervelend dat dit is gebeurd en zullen ook geen producten meer afnemen bij deze leverancier.
Mocht je verder nog vragen hebben dan hoor ik het graag.
Met vriendelijke groeten,
With kind regards,
Mit freundlichen Grüßen,

Marieke Post
Nutritionist

===========

Dit teruggestuurd:

Beste Marieke,

Hartelijk dank voor je reactie! Mag je email op barfplaats gezet worden (ik ben de eigenaar van barfplaats en vanzelfsprekend is besmette haaskarkas wel een onderwerp op ons forum)?

Zou je mij kunnen vertellen via welke leverancier jullie de Argentijnse haaskarkas hebben ingekocht? Want dan kunnen de mensen die haaskarkas voeren en hebben gevoerd beter bepalen of hun honden mogelijk ook besmet haaskarkas hebben gegeten (hoewel ik heel langzaam stiekem het vermoeden begin te krijgen dat haaskarkas uit Argentinië sowieso altijd mogelijk besmet zou kunnen zijn met de brucella suis, biovar type 1).

We hebben overigens alleen een recall email gezien van Animal Food Express. Kunt u mij zeggen naar welke bedrijven u nog meer een mail heeft gestuurd?

Het is heel erg jammer dat er nog maar zo weinig bekend is.

Met vriendelijke groet, Lizzy

===========

Beste Lizzy,

Geen probleem om mijn email op barfplaats te plaatsen. Ik kan je niet vertellen wie onze leverancier is en wie bij ons heeft afgenomen. Zowel onze leverancier als al onze afnemers zijn geïnformeerd en weten dat er een recall plaats moet vinden.
Het klopt inderdaad dat haas afkomstig uit Argentinië een verhoogd risico heeft op de aanwezigheid van de brucella suis bacterie, dit heeft de NVWA nu ook bij ons aangegeven. Zij doen hier op dit moment meer onderzoek naar. Gebruikers van haasproducten kunnen dus het beste bij hun leverancier informeren waar de haasproducten vandaan komen.
With kind regards,
Mit freundlichen Grüßen,

Marieke Post
Nutritionist

===========
Pffff, wat een onduidelijkheid. Ik zou erg graag willen weten hoe snel een hond ziek wordt van de inname van de bacterie en ook in hoeverre hij de bacterie door kan geven aan mensen middels zijn speeksel en vervolgens hoe vatbaar de mens hiervoor is. Ik blijf, ondank dat Remco zegt dat zijn Argentijnse haaskarkas bij EG goedgekeurde bedrijven vandaan komen (het EG nummer geeft aan dat dit bedrijf onder hygiene toezicht staat van de EU; bovendien is het bedoeld voor humane consumptie), elke keer een heel vervelend gevoel houden wanneer mijn honden bv een kind in het gezicht likken (wat ik ze dus ook niet meer laat doen). Wat is wijsheid, bloed laten onderzoeken en hopen op een negatief resultaat, maar wat idd wanneer het positief is? Dan zou je jezelf moeten laten testen en misschien mensen in de nabije omgeving en hopen dat je honden er niet ziek van worden??
*Remy* schreef:Pffff, wat een onduidelijkheid. Ik zou erg graag willen weten hoe snel een hond ziek wordt van de inname van de bacterie en ook in hoeverre hij de bacterie door kan geven aan mensen middels zijn speeksel en vervolgens hoe vatbaar de mens hiervoor is. Ik blijf, ondank dat Remco zegt dat zijn Argentijnse haaskarkas bij EG goedgekeurde bedrijven vandaan komen (het EG nummer geeft aan dat dit bedrijf onder hygiene toezicht staat van de EU; bovendien is het bedoeld voor humane consumptie), elke keer een heel vervelend gevoel houden wanneer mijn honden bv een kind in het gezicht likken (wat ik ze dus ook niet meer laat doen). Wat is wijsheid, bloed laten onderzoeken en hopen op een negatief resultaat, maar wat idd wanneer het positief is? Dan zou je jezelf moeten laten testen en misschien mensen in de nabije omgeving en hopen dat je honden er niet ziek van worden??
+1!
*Remy* schreef:Pffff, wat een onduidelijkheid. Ik zou erg graag willen weten hoe snel een hond ziek wordt van de inname van de bacterie en ook in hoeverre hij de bacterie door kan geven aan mensen middels zijn speeksel en vervolgens hoe vatbaar de mens hiervoor is. Ik blijf, ondank dat Remco zegt dat zijn Argentijnse haaskarkas bij EG goedgekeurde bedrijven vandaan komen (het EG nummer geeft aan dat dit bedrijf onder hygiene toezicht staat van de EU; bovendien is het bedoeld voor humane consumptie), elke keer een heel vervelend gevoel houden wanneer mijn honden bv een kind in het gezicht likken (wat ik ze dus ook niet meer laat doen). Wat is wijsheid, bloed laten onderzoeken en hopen op een negatief resultaat, maar wat idd wanneer het positief is? Dan zou je jezelf moeten laten testen en misschien mensen in de nabije omgeving en hopen dat je honden er niet ziek van worden??
De incubatietijd is 1 week tot 6 maanden. Ik heb er heel veel over gelezen (voornamelijk Engelstalige website) en van wat ik er van weet is dat de bacterie zo goed als onmogelijk over te brengen is via speeksel. Het is over te brengen via sperma, placenta's en dergelijke (eigenlijk alles dat met de voortplanting te maken heeft). Honden zelf kunnen het ook krijgen via seksueel contact met een besmette hond. En via het eten van besmet vlees, hoewel het heel onduidelijk is hoe groot die kans dan helemaal is. Voor besmet vlees geldt dat waarschijnlijk de organen zoals milt, lever, nageboorte, uier en dergelijke het besmettelijkst zijn. Onduidelijk is of beenmerg (dus bot) daar ook bij hoort. De ene website noemt het wel, de andere niet. De bacterie sterft ook heel snel in vers vlees. Doordat de pH waarde van vlees snel daalt (naar zuur) en de bacterie daar niet tegen kan. De pest is alleen dat de bacterie in bevroren vlees/karkassen heel lang blijft leven :-\ .

Maar goed, wil jij dus weer besmet moeten raken van je hond, moet je bijv. aanwezig zijn bij de bevalling van de besmette hond en daar alles met blote handen hanteren. Voor zover is weet zijn er geen mensen besmet geraakt door de normale dagelijkse omgang met de hond, ook niet via speeksel.

Dus nee, je hoeft je zelf niet te laten testen zou je hond wel positief testen. Ik zou zelf alleen even afwachten met je hond testen totdat je weet wat er gebeurd als ie wel positief test. En, houd er rekening mee: als je hond negatief test: zegt dat dus eigenlijk nog niks. Zou je nog een paar keer moeten laten testen binnen die 6 maanden om er zeker van te zijn dat hij inderdaad niet besmet is met deze bacterie.

Ja, ik kan niet bepalen wat wijsheid is natuurlijk. Dat moet ieder voor zich weten.

Overigens is dit geen leuke bacterie, daar zijn we het allemaal over eens. Maar met een 6 weken durende AB kuur (twee soorten AB) genezen de meeste honden en mensen weer prima. Ongeveer 10% a 15% van de mensen wordt wederom ziek, komt omdat de bacterie dan niet genoeg uitgemoord is en er ergens stiekem 1 is blijven zitten (of 2). Een nieuwe kuur is dan noodzakelijk. In minder dan 1% van de gevallen sterft de mens door deze bacterie (bij de ziekte van Weil is de sterftekans 5%, het is maar dat je het weet). Dus ja nee, het is een kl*te bacterie en we moeten er allemaal ver van uit de buurt blijven als je mij vraagt (en in mijn ogen zou Argentijnse haas permanent van het menu afgehaald moeten worden) maar ik weet niet of echt vreselijke paniek noodzakelijk is.... Ik denk en ik hoop van niet, met alles wat ik erover gelezen heb. Maar voor je laat testen: ik persoonlijk zou wel willen weten wat de gevolgen kunnen zijn voor honden die positief testen.
Lizzy schreef:De incubatietijd is 1 week tot 6 maanden. Ik heb er heel veel over gelezen (voornamelijk Engelstalige website) en van wat ik er van weet is dat de bacterie zo goed als onmogelijk over te brengen is via speeksel. Het is over te brengen via sperma, placenta's en dergelijke (eigenlijk alles dat met de voortplanting te maken heeft). Honden zelf kunnen het ook krijgen via seksueel contact met een besmette hond. En via het eten van besmet vlees, hoewel het heel onduidelijk is hoe groot die kans dan helemaal is. Voor besmet vlees geldt dat waarschijnlijk de organen zoals milt, lever, nageboorte, uier en dergelijke het besmettelijkst zijn. Onduidelijk is of beenmerg (dus bot) daar ook bij hoort. De ene website noemt het wel, de andere niet. De bacterie sterft ook heel snel in vers vlees. Doordat de pH waarde van vlees snel daalt (naar zuur) en de bacterie daar niet tegen kan. De pest is alleen dat de bacterie in bevroren vlees/karkassen heel lang blijft leven :-\ .

Maar goed, wil jij dus weer besmet moeten raken van je hond, moet je bijv. aanwezig zijn bij de bevalling van de besmette hond en daar alles met blote handen hanteren. Voor zover is weet zijn er geen mensen besmet geraakt door de normale dagelijkse omgang met de hond, ook niet via speeksel.

Dus nee, je hoeft je zelf niet te laten testen zou je hond wel positief testen. Ik zou zelf alleen even afwachten met je hond testen totdat je weet wat er gebeurd als ie wel positief test. En, houd er rekening mee: als je hond negatief test: zegt dat dus eigenlijk nog niks. Zou je nog een paar keer moeten laten testen binnen die 6 maanden om er zeker van te zijn dat hij inderdaad niet besmet is met deze bacterie.

Ja, ik kan niet bepalen wat wijsheid is natuurlijk. Dat moet ieder voor zich weten.

Overigens is dit geen leuke bacterie, daar zijn we het allemaal over eens. Maar met een 6 weken durende AB kuur (twee soorten AB) genezen de meeste honden en mensen weer prima. Ongeveer 10% a 15% van de mensen wordt wederom ziek, komt omdat de bacterie dan niet genoeg uitgemoord is en er ergens stiekem 1 is blijven zitten (of 2). Een nieuwe kuur is dan noodzakelijk. In minder dan 1% van de gevallen sterft de mens door deze bacterie (bij de ziekte van Weil is de sterftekans 5%, het is maar dat je het weet). Dus ja nee, het is een kl*te bacterie en we moeten er allemaal ver van uit de buurt blijven als je mij vraagt (en in mijn ogen zou Argentijnse haas permanent van het menu afgehaald moeten worden) maar ik weet niet of echt vreselijke paniek noodzakelijk is.... Ik denk en ik hoop van niet, met alles wat ik erover gelezen heb. Maar voor je laat testen: ik persoonlijk zou wel willen weten wat de gevolgen kunnen zijn voor honden die positief testen.
Dank je wel Lizzy. Ik had zelf ook al het nodige gelezen, maar jouw verslag zet één en ander veel beter in perspectief. Ik ga mijn hondjes niet testen, in ieder geval niet zolang de incubatietijd niet verstreken is en ook niet zolang er geen klinische symptomen zijn. Ik heb de vraag - wat zijn de gevolgen voor een positief geteste hond - neergelegd bij de dierenarts. Wanneer ik hierop antwoord krijg zal ik dat hier nog even melden.
de pest is dat het vinden van deze bacterie weer eens een reeks van negatieve artikelen doet verschijnen over ""ons rauw voerders"".
in het deze week verschenen sheltie clubblad staat [weer eens] een mega negatief artikel.
wij zijn potentiele moordenaars komt het op neer. van hond en mens.
in het info boekje van de markiesjes vereniging wordt het ook al ontraden.
straks wordt "'barfplaats"' nog verboden..............wegens propaganda voor dodelijke voeding of zoiets.
het leven is vol risico's. hoe is het mogelijk dat mijn oudje van 15,5 nog leeft op dat gevaarlijke voer? 15,5 jaar rauw vlees en ze doet het nog prima ha, ha!
Ik heb niet alle 8 pagina's gelezen, maar wilde hier graag even 'mijn verhaal' doen.
Op 3 augustus kreeg ik onderstaande e-mail van Dogmeat (excuses voor de rare 'tekens', ze stonden zo in de mail):

Beste, 

Naar aanleiding van de berichten van de NOS en op facebook, stuur ik u het
volgende bericht. In 2016 werd er in een haasproduct van een collega een
gevaarlijke bacterie aangetroffen, wat nu pas naar buiten is gebracht.
Waarschijnlijk waren toen dus 1 of meerdere hazen besmet met deze bacterie.

Wij hebben al geruime geen haasproducten in ons assortiment. Dus is het
uitgesloten dat in 1 van onze producten deze bacterie wordt aangetroffen.
Bovendien worden onze producten gecontroleerd op schadelijke bacterien door
een onafhankelijk laboratorium en pas vrijgegeven voor verkoop als er geen
schadelijke bacterien in zijn aangetroffen. Haasproducten worden bovendien
ook nooit verwerkt in andere producten bij ons. Contactbesmetting met andere
producten van ons is dus ook niet mogelijk.

Groeten,

Dogmeat BV. 

Uiteraard stelde dit mij gerust, want ik had inderdaad haaskarkas besteld in 2016 en alles was ook opgepeuzeld door Honey.....

Wat schertst mijn verbazing? Krijg ik vandaag onderstaand bericht:

Beste Klant,

Bij deze sturen wij u een recall oproep ivm haaskarkas cq. hazenrugstuk.

Wij verzoeken de aan u geleverde haaskarkas cp. hazenrugstukken, in verband met kwaliteitsproblemen, niet te gebruiken. Dit
product is aan u geleverd tussen oktober 2016 en juni 2017.

Mocht u deze producten nog in de vriezer aantreffen, dan verzoeken wij u contact op te nemen met ons op
het volgende telefoonnummer 06-18 089 916.

Janto Versluijs.

Dogmeat BV

Mijn klomp ligt in duizend stukken.......
Ik heb zojuist een e-mail gestuurd en gevraagd om meer uitleg en hoe dit alles mogelijk is.
eelke schreef:Blij dat ik ze vorige week niet besteld heb...ik begreep al niet dat ze te bestellen waren. Misschien dachten ze zeker te weten dat het veilig was?
Eelke, in die eerste mail schreven ze héél overtuigend: Dus is het uitgesloten dat in 1 van onze producten deze bacterie wordt aangetroffen.
Blijkbaar zijn ze daar nu toch van teruggekomen.....
Pffffft, echt NIET leuk.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door