Vorige week een mail gestuurd naar Kiezebrink. Antwoord gekregen:
Beste Lizzy,
Ik hoorde van mijn collega dat je gebeld hebt over de brucella suis bacterie in onze hazerugstuk. Excuses voor mijn late reactie, ik was vorige week op een dierentuinconferentie, vandaar dat ik nu pas reageer.
In augustus kwam het nieuwsbericht naar buiten dat er een hond aan brucella suis uit haas afkomstig uit Zuid-Amerika is doodgegaan. De grondstoffen voor de hazemix van Kiezebrink zijn afkomstig uit Europa, hiervoor was dus geen aanleiding om ons zorgen te maken. De hazerugstukken krijgen wij echter van een andere leverancier die deze uit Argentinië importeert. Wij hebben daarom contact met de NVWA gezocht om de risico's te bespreken. De NVWA gaf op dat moment aan dat de risico's waarschijnlijk laag waren. Voor de zekerheid hebben wij op eigen initiatief de rugstukken laten analyseren op deze bacterie en de verkoop geblokkeerd. Ongeveer twee weken geleden kregen we hiervan de uitslag, de rugstukken waren positief getest op brucella suis. Dit hebben wij uiteraard direct gemeld bij de NVWA en samen met de NVWA hebben we een recall in gang gezet.
Om informatie in te winnen over de risico's voor honden en mensen hebben wij contact gehad met de NVWA en met Wageningen University. Helaas is de conclusie dat er weinig concrete informatie bekend is over de kans van infectie bij het eten van geïnfecteerd voer, al wordt gezegd dat deze als klein wordt ingeschat. Tot nu toe is er maar van één geval bekend dat dit heeft geleid tot een infectie (vorig jaar december). Bij honden kan een infectie met brucella suis zich uiten in onstekingen van de geslachtsorganen en gewrichten. Klinische verschijnselen bij mensen beginnen meestal sluipend en kunnen uiteen lopen van een milde vermoeidheid, vermoeidheid met intermitterende koorts tot een ziektebeeld met hoge koorts, vermoeidheid, malaise, gewrichtspijn, misselijkheid, rillingen, nachtzweten en hoofdpijn.
Een hond kan getest worden op infectie met brucella suis bacterie door bloedonderzoek te laten doen. Het bloed hiervoor kan afgenomen worden bij de dierenarts en deze kan het opsturen naar het lab van Wageningen Bioveterinary Research.
Meer informatie is te vinden via de volgende links:
http://public1.tripolis.com/preview?dew ... FF2CHDZ2jT
http://www.wur.nl/nl/show/Brucellose-1.htm
Wij vinden het uiteraard heel vervelend dat dit is gebeurd en zullen ook geen producten meer afnemen bij deze leverancier.
Mocht je verder nog vragen hebben dan hoor ik het graag.
Met vriendelijke groeten,
With kind regards,
Mit freundlichen Grüßen,
Marieke Post
Nutritionist
===========
Dit teruggestuurd:
Beste Marieke,
Hartelijk dank voor je reactie! Mag je email op barfplaats gezet worden (ik ben de eigenaar van barfplaats en vanzelfsprekend is besmette haaskarkas wel een onderwerp op ons forum)?
Zou je mij kunnen vertellen via welke leverancier jullie de Argentijnse haaskarkas hebben ingekocht? Want dan kunnen de mensen die haaskarkas voeren en hebben gevoerd beter bepalen of hun honden mogelijk ook besmet haaskarkas hebben gegeten (hoewel ik heel langzaam stiekem het vermoeden begin te krijgen dat haaskarkas uit Argentinië sowieso altijd mogelijk besmet zou kunnen zijn met de brucella suis, biovar type 1).
We hebben overigens alleen een recall email gezien van Animal Food Express. Kunt u mij zeggen naar welke bedrijven u nog meer een mail heeft gestuurd?
Het is heel erg jammer dat er nog maar zo weinig bekend is.
Met vriendelijke groet, Lizzy
===========
Beste Lizzy,
Geen probleem om mijn email op barfplaats te plaatsen. Ik kan je niet vertellen wie onze leverancier is en wie bij ons heeft afgenomen. Zowel onze leverancier als al onze afnemers zijn geïnformeerd en weten dat er een recall plaats moet vinden.
Het klopt inderdaad dat haas afkomstig uit Argentinië een verhoogd risico heeft op de aanwezigheid van de brucella suis bacterie, dit heeft de NVWA nu ook bij ons aangegeven. Zij doen hier op dit moment meer onderzoek naar. Gebruikers van haasproducten kunnen dus het beste bij hun leverancier informeren waar de haasproducten vandaan komen.
Met vriendelijke groeten,
With kind regards,
Mit freundlichen Grüßen,
Marieke Post
Nutritionist
===========