Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Deze film is een betoog over vaccinatie veiligheid. Erg technisch, maar de moeite waard. De conclusies van deze man zijn dat aluminium en kwik in vaccinaties kunnen leiden tot ontwikkelingsstoornissen en auto-immuunziekten. Zijn boodschap is niet dat er niet meer gevaccineerd moet worden. Hij laat zien dat vaccinaties effectief zijn. Maar hij opteert voor het gebruik van veiligere hulpstoffen. Mooi vind ik dat hij ook voeding bij zijn verhaal betrekt.
src_esther schreef:Kinkhoest kan echt heel naar zijn. Ik heb het gehad in mijn tienerjaren en soms dacht ik dat ik mijn longen uit mijn lijf hoestte en kreeg ik knallende koppijn van het gehoest het heeft maanden geduurd. En toch, ik zou geloof ik niet inenten tegen kinkhoest als het een losse inenting zou zijn, maar aangezien het bij de DTP zit, zou de K erbij nemen en die er niet uitlaten halen.
Mijn meneer heeft het een aantal jaar geleden gehad toen het heerste. Ik herkende de hoest meteen, maar bij hem was het veel milder wel lang. Hij is ingeënt, ik niet, maar ik ben niet ziek geworden toen hij het had, dus infectie doorlopen lijkt wel bescherming te geven.
Ja, infectie doorlopen geeft bescherming: maar 4 tot 20 jaar na doorgemaakte kinkhoestinfectie neemt de immuniteit af en kun je het dus opnieuw krijgen. Ook vaccinatie beschermt niet levenslang maar circa 4 tot 12 jaar.
Wat je nu ziet, omdat het vaccin ook niet 100% dekking heeft en dus niet levenslang, dis dat juist ook veel ouderen het krijgen: in de tijd voor de vaccinatie liep iedereen wel een paar keer tegen kinkhoest op en werd de afweer geboosterd zonder dat mensen er altijd ziek van werden. Maar doordat het vaccin er kwam, liepen mensen minder vaak tegen de kinkhoest bacterie op. Dat was niet zo'n probleem want kinkhoest werd zeldzaam. Tot het vaccin minder effectief werd doordat de bacterie veranderde. Nu wordt de vaccinatie met name nog gegeven om de hele jonge kinderen te beschermen. Tot er een beter vaccin is, zul je uitbraken blijven zien.

Helemaal stoppen met vaccineren is ook weer niet gewenst, vanwege het risico op problemen bij de kleinsten onder ons (en de mensen met verzwakte afweer en de hele oude mensen. Ook mensen net na een operatie bv die kinkhoest krijgen is niet fijn. Stel je voor, verse wond van een hart OK en dan die hoestbuien... ).
Dus kinkhoest is best een dilemma op het moment.
Siberienne schreef:Ja, infectie doorlopen geeft bescherming: maar 4 tot 20 jaar na doorgemaakte kinkhoestinfectie neemt de immuniteit af en kun je het dus opnieuw krijgen. Ook vaccinatie beschermt niet levenslang maar circa 4 tot 12 jaar.
Wat je nu ziet, omdat het vaccin ook niet 100% dekking heeft en dus niet levenslang, dis dat juist ook veel ouderen het krijgen: in de tijd voor de vaccinatie liep iedereen wel een paar keer tegen kinkhoest op en werd de afweer geboosterd zonder dat mensen er altijd ziek van werden. Maar doordat het vaccin er kwam, liepen mensen minder vaak tegen de kinkhoest bacterie op. Dat was niet zo'n probleem want kinkhoest werd zeldzaam. Tot het vaccin minder effectief werd doordat de bacterie veranderde. Nu wordt de vaccinatie met name nog gegeven om de hele jonge kinderen te beschermen. Tot er een beter vaccin is, zul je uitbraken blijven zien.

Helemaal stoppen met vaccineren is ook weer niet gewenst, vanwege het risico op problemen bij de kleinsten onder ons (en de mensen met verzwakte afweer en de hele oude mensen. Ook mensen net na een operatie bv die kinkhoest krijgen is niet fijn. Stel je voor, verse wond van een hart OK en dan die hoestbuien... ).
Dus kinkhoest is best een dilemma op het moment.
Net voor dat effect dat de kiem minder voorkomt en daardoor er weinig contact is en je dus als volwassene niet voldoende beschermd bent, vind ik een zeer gevaarlijke nevenwerking van overvaccinatie.
Los van het feit dat de kiemen zich aanpassen en mogelijks ook een stuk pathogener worden terwijl ons immuunsysteem net zwakker wordt ( want het moet minder werken en is zeker minder aangepast aan de kiemen).

Er is nu een vaccin tegenˋwindpokken. Echt waar! Windpokken!
Geen haar op mij hoofd dat eraan denkt maar ik ben wel bang dat als de meerderheid dat begint te doen mijn kinderen het niet meer doormaken en op volwassen leeftijd is dat echt gevaarlijk!
Door Martine-Tom
pearlsofpassion schreef:Net voor dat effect dat de kiem minder voorkomt en daardoor er weinig contact is en je dus als volwassene niet voldoende beschermd bent, vind ik een zeer gevaarlijke nevenwerking van overvaccinatie.
Los van het feit dat de kiemen zich aanpassen en mogelijks ook een stuk pathogener worden terwijl ons immuunsysteem net zwakker wordt ( want het moet minder werken en is zeker minder aangepast aan de kiemen).

Geen haar op mij hoofd dat eraan denkt maar ik ben wel bang dat als de meerderheid dat begint te doen mijn kinderen het niet meer doormaken en op volwassen leeftijd is dat echt gevaarlijk!
Windpokken? Is dat hetzelfde als waterpokken?
pearlsofpassion schreef:Net voor dat effect dat de kiem minder voorkomt en daardoor er weinig contact is en je dus als volwassene niet voldoende beschermd bent, vind ik een zeer gevaarlijke nevenwerking van overvaccinatie.

Dit vind ik dus ook echt wel spannend. Natuurlijk zijn kinderziektes niet leuk en kunnen ze gevaarlijk zijn, maar gevaarlijk kan het ook zijn als iedereen gevaccineerd is en er dan een mutatie opduikt waar nog nooit iemand van heeft gehoord. Het kinkhoestverhaal is gewoon een hele lastige. Waterpokken, daar zou ik mijn kind ook never nooit voor laten inenten.
Zo zijn er nog wel meer ziekten die gevaarlijker zijn om door te maken als volwassenen dan als kind. Maar ja, niemand wil graag een ziek kind hé en dus gaat ook een vaccinatie tegen waterpokken vast goed aanslaan voor een grote groep mensen.

Vaccinaties werken namelijk niet alleen op het immuunsysteem maar ook op emotie. De mens wil steeds meer maakbaar worden is mijn idee. Ziek zijn hoort daar natuurlijk niet bij. :-\
Waterpokken / windpokken vaccin wordt in nl niet aangeboden voor rvp; onvoldoende effectief.

Waar het wel eens voor gebruikt kan gaan worden; mensen die het niet doorgemaakt hebben en in de zorg gaan werken. Waterpokken op volwassen leeftijd krijgen is geen grapje. In de zwangerschap trpuwens ook niet. Windpokken is wel een betere naam; net als mazelen overdraagbaar door de lucht.

Wat ik wel opvallend vind; jullie stellen dat het immuunsysteem zwakker wordt door vaccinatie. Daar is geen enkel bewijs voor. Onderzoek toont aan dat het er mogelijk zelfs sterker van wordt.

Dat het doormaken van een infectie het immuunsysteem versterkt en dat ern vaccinatie het verzwakt is in mijn ogen een soort bijgeloof waar ik geen enkel medisch bewijs voor kan vinden.

De ziektes die we wel doormaken (en dat zijn er nog zat) leiden ook niet tot meer of ernstiger beelden sinds we vaccineren.

Een allergie of auto immuunziekten zij. Geen verzwakking van het afweersysteem maar juist een hyper activiteit. Dus dat snap ik niet

Ja, kiemen kunnen veranderen. Maar ook niet zomaar. Een kiem heeft onderdelen die essentieel zijn. Bijvoorbeeld een virus heeft een eiwit op de buitenkant zitten dat ervoor zorgt dat het virus de cel in kan komen van de gastheer. Dan kan dat eiwit wel veranderen om onder de afweer uit te komen, maar dan kan het ook niet de cel meer in. Dus een wijziging in een kiem kan niet altijd. Want dan raakt het een essentiele functie kwijt.

Ook kiemen zijn onderworpen aan evolutie.

De kunst is om een vaccin te vinden dat net de afweer activeert tegen die essentiele onderdelen van het virus of de bacterie die niet zo makkelijk veranderen. Bij sommige virussen is dat heel moeilijk, daarom is er nog geen vaccin tegen AIDS.

Griep is zo'n ander virus dat door zijn unieke kernstructuur heel makkelijke fundamenteel kan muteren: de kern is niet 1 lang stuk naar 9 korte stukken DNA die uitwisselbaar zijn met griepvirussen van een ander type (H1N1, H2N3, H7N7 zijn namen voor 2 eiwitten waarvan de code op een apart stuk DNA ligt en zo kun je verschillende combinaties krijgen). Maar toch ook daar zie je dat niet alle combinaties levensvatbaar zijn (voorzover een virus überhaupt leeft).

Dan heb je nog vervanging: maak je een vaccin tegen de ene stam, komt de andere stam op. Dat zie je nu bij meningokokken en dat dreigt ook voor HiB. Maar dat wil niet zeggen dat de afweer tegen die nieuwe stam slechter is. En ook niet dat het vaccin niet werkt. Maar dat betekent dat je je vaccin mogelijk uit moet gaan breiden. Als je nooit tegen meningokokken was gaan vaccineren , misschien was de groep W dan wel niet opgekomen, dat kan. Het kan net zo goed dat die erbij was gekomen. We zien dat met streptokokken groep A (roodvonk, keelontsteking, huidontsteking) Daar vaccineren we niet tegen. Maar toch is in de afgelopen jaren daar een andere stam bij gekomen die nu dezelfde soort infecties geeft.

Infectieziekten zijn nooit statisch, zijn ze ook nooit geweest. Maar dat is in mijn ogen geen reden om niet nu mensenlevens te redden.
Evolutie staat niet stil, nieuwe verwekkers zullen altijd op blijven duiken, of we nu vaccineren of niet.
Siberienne schreef:Waterpokken / windpokken vaccin wordt in nl niet aangeboden voor rvp; onvoldoende effectief.

Waar het wel eens voor gebruikt kan gaan worden; mensen die het niet doorgemaakt hebben en in de zorg gaan werken. Waterpokken op volwassen leeftijd krijgen is geen grapje. In de zwangerschap trpuwens ook niet. Windpokken is wel een betere naam; net als mazelen overdraagbaar door de lucht.

Wat ik wel opvallend vind; jullie stellen dat het immuunsysteem zwakker wordt door vaccinatie. Daar is geen enkel bewijs voor. Onderzoek toont aan dat het er mogelijk zelfs sterker van wordt.

Dat het doormaken van een infectie het immuunsysteem versterkt en dat ern vaccinatie het verzwakt is in mijn ogen een soort bijgeloof waar ik geen enkel medisch bewijs voor kan vinden.

De ziektes die we wel doormaken (en dat zijn er nog zat) leiden ook niet tot meer of ernstiger beelden sinds we vaccineren.

Een allergie of auto immuunziekten zij. Geen verzwakking van het afweersysteem maar juist een hyper activiteit. Dus dat snap ik niet

In belgie liggen de foldertjes over dat vaccin gewoon bij kindearts. Reclame. >:(

Ik bedoel het anders dat ons immuunsysteem verzwakt. Nl dat we minder ziek worden en minder in contact komen met de kiemen waartegen gevaccineerd wordt. Daardoor wordt het immuunsysteem minder geprikkeld dan als we die ziekten wel zouden tegenkomen. Want dan zouden we ze niet alleen doormaken maar ook doorheen ons leven vaak natuurlijk geboosterd worden. Zonder die zware metalen die nu in vaccins zitten.
Ik zie zeker het nut in voor echt gevaarlijke ziektes maar nu wordt er echt overdreven.

Bacteriën en virussen worden ook op andere manieren bestreden waardoor het immuun systeem bijna niet moet werken. Iedereen wordt bang van compleet onschadelijke zaken zoals vb iets opeten dat op de grond heeft gelegen ed. Alles wordt ontsmet en dat is net erg gevaarlijk omdat het je afweer ondermijnt.

Verder zijn er ook steeds meer zaken in onze omgeving die ons immuunsysteem wel degelijk lam leggen zoals AB.

Over het gevaarlijker worden van ziekten, dat geldt natuurlijk alleen voor de ziekten waartegen wel degelijk sterk gevaccineerd wordt. Die worden teruggedrongen en er wordt getracht ze uit te roeien.
Die ziekten kunnen natuurlijk gewoon hetzelfde blijven of ze kunnen muteren. Als ze op een wijze muteren dat het vaccin niet meer werkt tegen hen, kunnen ze epidemieën veroorzaken en vaak zijn ze dan gevaarlijker dan het origineel. Niet altijd. Vaak.
Net zoals nieuwe ziekten ook vaan pathogener zijn dan ziekten die we al eeuwen krijgen.
Dat is via natuurlijke selectie heel eenvoudig te verklaren.
Een ziekte waarvan iedereen binnen de paar uur doodvalt heeft veel kans om snel uit te sterven omdat het slachtoffer dood gaat voordat hij iemand kan besmetten.
Selectiedruk ligt dus richting het zo lang mogelijk in leven laten van de gastheer en zo besmettelijk mogelijk zijn. Een ziekte heeft geen voordeel bij een dode gastheer. Zowel ziektekiem als gastheer evolueren samen, passen zich aan elkaar aan.
Door een ziekte zo sterk terug te dringen door vaccinatie ondermijn je dat systeem.
pearlsofpassion schreef:In belgie liggen de foldertjes over dat vaccin gewoon bij kindearts. Reclame. >:(

Ik bedoel het anders dat ons immuunsysteem verzwakt. Nl dat we minder ziek worden en minder in contact komen met de kiemen waartegen gevaccineerd wordt. Daardoor wordt het immuunsysteem minder geprikkeld dan als we die ziekten wel zouden tegenkomen. Want dan zouden we ze niet alleen doormaken maar ook doorheen ons leven vaak natuurlijk geboosterd worden. Zonder die zware metalen die nu in vaccins zitten.
Ik zie zeker het nut in voor echt gevaarlijke ziektes maar nu wordt er echt overdreven.

Bacteriën en virussen worden ook op andere manieren bestreden waardoor het immuun systeem bijna niet moet werken. Iedereen wordt bang van compleet onschadelijke zaken zoals vb iets opeten dat op de grond heeft gelegen ed. Alles wordt ontsmet en dat is net erg gevaarlijk omdat het je afweer ondermijnt.

Verder zijn er ook steeds meer zaken in onze omgeving die ons immuunsysteem wel degelijk lam leggen zoals AB.

Over het gevaarlijker worden van ziekten, dat geldt natuurlijk alleen voor de ziekten waartegen wel degelijk sterk gevaccineerd wordt. Die worden teruggedrongen en er wordt getracht ze uit te roeien.
Die ziekten kunnen natuurlijk gewoon hetzelfde blijven of ze kunnen muteren. Als ze op een wijze muteren dat het vaccin niet meer werkt tegen hen, kunnen ze epidemieën veroorzaken en vaak zijn ze dan gevaarlijker dan het origineel. Niet altijd. Vaak.
Net zoals nieuwe ziekten ook vaan pathogener zijn dan ziekten die we al eeuwen krijgen.
Een ziekte waarvan iedereen binnen de paar uur doodvalt heeft veel kans om snel uit te sterven omdat het slachtoffer dood gaat voordat hij iemand kan besmetten.
Selectiedruk ligt dus richting het zo lang mogelijk in leven laten van de gastheer en zo besmettelijk mogelijk zijn. Een ziekte heeft geen voordeel bij een dode gastheer. Zowel ziektekiem als gastheer evolueren samen, passen zich aan elkaar aan.
Door een ziekte zo sterk terug te dringen door vaccinatie ondermijn je dat systeem.
Goede uitleg! Ik zat daar laatst over na te denken, maar kreeg het niet echt helder.
(En de rest van je post zie ik ook zo.)
pearlsofpassion schreef:In belgie liggen de foldertjes over dat vaccin gewoon bij kindearts. Reclame. >:(

Maar een vaccinatie met een leven verzwakt vaccin bv is niet wezenlijk anders als prikkel voor het immuunsysteem als het doormaken van een infectie.
En ik snap je opmerking over het boosteren en ik denk dat dat voor bepaalde kiemen geldt, maar ook niet voor alle. Als jij een enting tegen mazelen hebt gehad of je hebt het doorgemaakt, ben je levenslang beschermd. Punt. Daar hoef je geen herhaalde blootstelling voor te hebben. Daarbij moet je ook kijken naar het doel van een vaccinatie, een vaccinatie tegen HiB heeft niet als doel een levenslange immuniteit tegen Haemophilus bacterien te krijgen: dat lukt ook niet. Het enige doel is om zuigelingen sterfte aan een bepaald type te voorkomen. Dat lukt. Dat wil niet zeggen dat er niet een ander type op kan duiken. Dat kan, dat is dan jammer en dan ben je terug bij de situatie van voor de enting. Maar waarom zou dat type gevaarlijker zijn? Daar is geen enkele reden voor te bedenken.

Wat betreft je tweede punt over de nieuwe besmettelijke ziektes: je vergeet 1 belangrijk punt. De gescheidenis van de met name de virussen is een geschiedenis over de diersoorten heen. De meeste nieuwe ziektes komen bij andere diersoorten vandaan. Bijvoorbeeld Ebola, Zika, Tekenencephalitis, gele koorts. Wist je trouwens dat mazelen van origine ook een dierenvirus is?
Wat je nu ziet is dat we opnieuw een opkomst van zoonosen hebben, en die komen vooral uit die gebieden waar de mensen in het leefgebied van dieren binnendringen. 70% van alle uitbraken wereldwijd afgelopen jaar waren dieren-infecties.

Overigens: Influenza is een vogelvirus. Komt van nature bij watervogels voor. Pas bij de overstap naar mens en bv varkens ontstaat ziekte. Wilde vogels worden niet gevaccineerd: toch heb je eens in de zoveel tijd ook een epidemie van een griepvirus dat daar grote sterfte veroorzaakt. Hoe verklaar je dat dan?

Ik denk dat het complexer is dan wat jij voorstelt: stoppen met enten doet geen fluit op de weerstand voor nieuwe virussen. Er zit een grens aan in hoeverre virussen en bacterien kunnen muteren om virulenter te worden. En ook zonder vaccinatie zie je wisseiingen.

Je hebt gelijk als je zegt dat een virus dat zeer dodelijk is daar evolutionair gezien niet zo heel veel baat bij heeft. Dat symbiose beter is. Maar het virus "weet" niet op welk dier het springt. De bacterie is een ander verhaal: die kan ook buiten ons wel overleven. De evolutie van bacterien is nog complexer trouwens. Vaccins tegen bacteriele infecties zijn ook moeilijker te maken. Daar verwacht je eerder mutaties die vaccinatie minder effectief maken. Die vaccins zijn ihr ook niet gericht op het uitroeien van een bepaalde bacterie, maar meer op het helpen doorstaan van de eerste levensjaren en/of het voorkomen van ernstige infecties.
Siberienne schreef:Maar een vaccinatie met een leven verzwakt vaccin bv is niet wezenlijk anders als prikkel voor het immuunsysteem als het doormaken van een infectie.
En ik snap je opmerking over het boosteren en ik denk dat dat voor bepaalde kiemen geldt, maar ook niet voor alle. Als jij een enting tegen mazelen hebt gehad of je hebt het doorgemaakt, ben je levenslang beschermd. Punt. Daar hoef je geen herhaalde blootstelling voor te hebben. Daarbij moet je ook kijken naar het doel van een vaccinatie, een vaccinatie tegen HiB heeft niet als doel een levenslange immuniteit tegen Haemophilus bacterien te krijgen: dat lukt ook niet. Het enige doel is om zuigelingen sterfte aan een bepaald type te voorkomen. Dat lukt. Dat wil niet zeggen dat er niet een ander type op kan duiken. Dat kan, dat is dan jammer en dan ben je terug bij de situatie van voor de enting. Maar waarom zou dat type gevaarlijker zijn? Daar is geen enkele reden voor te bedenken.

Wat betreft je tweede punt over de nieuwe besmettelijke ziektes: je vergeet 1 belangrijk punt. De gescheidenis van de met name de virussen is een geschiedenis over de diersoorten heen. De meeste nieuwe ziektes komen bij andere diersoorten vandaan. Bijvoorbeeld Ebola, Zika, Tekenencephalitis, gele koorts. Wist je trouwens dat mazelen van origine ook een dierenvirus is?
Wat je nu ziet is dat we opnieuw een opkomst van zoonosen hebben, en die komen vooral uit die gebieden waar de mensen in het leefgebied van dieren binnendringen. 70% van alle uitbraken wereldwijd afgelopen jaar waren dieren-infecties.

Overigens: Influenza is een vogelvirus. Komt van nature bij watervogels voor. Pas bij de overstap naar mens en bv varkens ontstaat ziekte. Wilde vogels worden niet gevaccineerd: toch heb je eens in de zoveel tijd ook een epidemie van een griepvirus dat daar grote sterfte veroorzaakt. Hoe verklaar je dat dan?

Ik denk dat het complexer is dan wat jij voorstelt: stoppen met enten doet geen fluit op de weerstand voor nieuwe virussen. Er zit een grens aan in hoeverre virussen en bacterien kunnen muteren om virulenter te worden. En ook zonder vaccinatie zie je wisseiingen.

Je hebt gelijk als je zegt dat een virus dat zeer dodelijk is daar evolutionair gezien niet zo heel veel baat bij heeft. Dat symbiose beter is. Maar het virus "weet" niet op welk dier het springt. De bacterie is een ander verhaal: die kan ook buiten ons wel overleven. De evolutie van bacterien is nog complexer trouwens. Vaccins tegen bacteriele infecties zijn ook moeilijker te maken. Daar verwacht je eerder mutaties die vaccinatie minder effectief maken. Die vaccins zijn ihr ook niet gericht op het uitroeien van een bepaalde bacterie, maar meer op het helpen doorstaan van de eerste levensjaren en/of het voorkomen van ernstige infecties.
Misschien begrijp ik pearlsofpassion verkeerd, of anders dan jij, maar zoals ik het lees plaatst ze het geheel van vaccineren in een grotere context. Iig doe ik dat zelf wel. Meer en meer vaccineren lijkt me niet wenselijk oa door de zware metalen in de vaccinaties. (Daarom vind ik de uitleg van Dr. Richard Deth hierboven interessant, en vooral het onderzoek in Iran dat hij aanhaalt waar geëxperimenteerd is met een vaccin met een andere hulpstof dan aluminium, die niet opbouwt in het lichaam.) Maar ook door alle overige zaken in de omgeving die het immuunsysteem belasten, zoals medicatie, slechte voeding etc.
Hoe kan het dan dat gevaccineerde mensen nog steeds de mazelen kunnen krijgen op volwassen leeftijd. Dat komt steeds meer voor. Blijkbaar is een vaccin toch niet zo effectief als een infectie of is er geen levenslange bescherming zonder boosteren. Dat weet je ook niet, hoe vaak mensen vroeger in contact kwamen met het virus en zo geboosterd werden en of dat nodig is voor de levenslange immuniteit. Nu weet je wel dat ze niet geboostert worden los van die booster die in de puberteit gegeven wordt en dus blijkbaar wel nodig is.

Nieuwe kiemen zijn vaak erg pathogeen omdat ze niet aangepast zijn aan de nieuwe gastheer en deze niet aan hen. Vandaar dat er sneller doden vallen en kiemen pathogener zijn dan goed voor hen. Als kiem en gastheer een tijdje een relatie hebben gaat dat over in een competitie waarbij gastheer de kiem probeert te doden en kiem zo lang mogelijk tracht te overleven zonder de gastheer te doden. Dat is zoals jager en prooi, steeds op elkaar aanpassen.
Dat ze vaak van andere dieren komen heeft daar niets mee te maken. Er is een relatie tussen dat dier en de kiem. Die kiem kan nog steeds super pathogeen zijn voor ons.
Uiteraard weet zo'n kiem niet op wie hij valt. Dat is met alles zo bij natuurlijke selectie. Het is een toevallig proces maar de uitkomst lijkt wel intentioneel te zijn. Het praat eenvoudiger om gewoon met dat doel te praten, ik ging er vanuit dat iedereen ondertussen wel weet hoe natuurlijke selectie werkt.

Over vogelgriep: influenza is nu eenmaal een virus dat super variabel is. Dat er aan variaties soms bergen vogels sterven onderschrijft net mijn stelling dat muterende kiemen plots heel erg pathogeen kunnen zijn. Wij kunnen alleen maar blij zijn dat wij mensen doorgaans goed met griepvirussen om kunnen, in welke vorm dan ook.

Dat een variatie van een kiem ( bacterie of virus maakt weinig uit) die normaal onschadelijk is, dodelijk kan zijn gebeurt wel meer. Denk aan de relatie tussen FIP en Corona bij katten.... ookal is dit een iets andere situatie.

Ik beweer nergens dat bij niet vaccineren het probleem opgelost zou zijn. Dat er dan geen nieuwe gevaarlijke kiemen zouden opduiken of zo. Ik ben niet tegen vaccineren. Wel stel ik me vragen bij het overvaccineren en ben ik bang voor bovenbeschreven effecten. Maar nogmaals, er zijn genoeg ziekten waarbij ik vind dat je beter vaccineert omdat de ziekte zelf erger is dan het risico van deze effecten. Maar er zijn dus ook kiemen waartegen gevaccineert wordt waarbij dat in mijn ogen niet is. Mazelen is voor mij een twijfelgeval, windpokken vind ik waanzin.
Maar volgens hetzelfde principe van populatieimmuniteit en bovenstaande effecten, wordt het straks voor een niet-ingeënt kind wel gevaarlijk als zoveel kinderen wel geënt worden tegen windpokken.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door