Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Hope schreef:Het was het gevoel wat ik kreeg bij jouw post, "met alle complicaties van dien" en later bij "niet iedereen heeft zin in mazelen".
Ik heb ook geen zin in de griep maar kan hem gewoon krijgen. Hoort bij het leven helaas. Ik kan eraan doodgaan maar ik kan er ook gewoon een week goed ziek van zijn en daarna weer fijn aan het werk gaan.
Nou, ik zie mazelen wel als van een andere orde dan griep, qua risico's. 10-20% brengt complicaties met zich mee, zoals longontsteking of erger (en gelukkig zeldzamer) hersenvliesontsteking. Dat is niet 100% inderdaad, maar het is wel wat anders dan griep.
Siberienne schreef:Interessant zou ik niet willen noemen. Ik denk dat je toch eens wat kritischer naar je bronnen moet kijken. Het was niet zo moeilijk te vinden: de intrekking stond zowat op de 1e regel in je link.
Lees jij zelf artikelen of kopieer je de links van een site met "informatie"?
Want dit gaat voor mij wel verder dan "agree to disagree" Het verspreiden van desinformatie kan grote gevolgen hebben. Als mensen in Afrika op valse informatie niet meer gaan vaccineren. scheelt dat honderden doden. Ik zou die niet op mijn geweten willen hebben.
Ja, ik ben scherp. Ik kan slecht tegen slechte research die mensen kan schaden. Daar kunnen we het dan misschien nog net wel over eens zijn.
We zijn het op meer punten eens. Volgens mij het overgrote deel. Alleen zie jij dat blijkbaar niet meer :) Al bekijk ik het meer van een afstand en houd meer open en jij zit meer in de diepte en bent op meer punten overtuigd. Maar je kritiek is hier terecht. Ik had beter moeten lezen.
Kan ik voorzichtig zeggen dat het erop lijkt dat zich een trend openbaart? Onderzoekers, uit verschillende landen, die een mogelijke link aanwijzen en vragen om meer onderzoek, doen allemaal hun werk niet deugdelijk, door belangen, of misschien overtuigingen die hun objectiviteit en academische instelling in de weg zitten? Of misschien is het puur toeval.
kakocavi schreef:Nou, ik zie mazelen wel als van een andere orde dan griep, qua risico's. 10-20% brengt complicaties met zich mee, zoals longontsteking of erger (en gelukkig zeldzamer) hersenvliesontsteking. Dat is niet 100% inderdaad, maar het is wel wat anders dan griep.
Vergeet je dan niet dat er ieder jaar mensen in het ziekenhuis belanden en sterven aan griep? Dat ouderen en mensen in de risicogroep de griep-prik kunnen halen? En dat we niet voor die groep de hele bevolking inenten om een handvol ouderen te redden?
Hope schreef:Vergeet je dan niet dat er ieder jaar mensen in het ziekenhuis belanden en sterven aan griep? Dat ouderen en mensen in de risicogroep de griep-prik kunnen halen? En dat we niet voor die groep de hele bevolking inenten om een handvol ouderen te redden?
Nee, dat vergeet ik niet. De case to death ratio is bij mazelen 0,2%, hoger dan bij griep (<0,1%), en de kans op complicaties is bij mazelen zelfs 30%. Komt bij dat mazelen een ziekte is die juist niet alleen risicogroepen treft maar met name ook kinderen. Daarbij is mazelen besmettelijker en vespreid het dus sneller.
Een bericht uit 2015, dus misschien al bekend, dat in Italië in twee rechtszaken de uitspraak is gedaan van een vaccin-autisme-link? In het vertrouwelijke document van GlaxoSmithKline (linkje in het bericht), worden 5 autisme cases genoemd.
http://www.globalresearch.ca/u-s-media- ... sm/5430940
(Ongetwijfeld geen betrouwbare bron deze website, maar ja, op betrouwbare bronnen vind je er niets over ;) )
Ik heb dit topic met interesse gelezen. Voor mezelf ben ik ook kritisch over enten. En ik mag er ook weer over na gaan denken. Wij hebben plannen om eind 2017, begin 2018 naar Mexico te gaan. En daarvoor word geadviseerd te enten en wel DTP en Hepatitis A. Ik ben als kind volledig volgens het toen geldende schema geënt. En ik vind het best lastig. Ga ik dit advies volgen of neem ik het risico? Iemand hier ervaring of een mening? Ook over het effect, met name de bijwerkingen, als je volwassen bent en je laat zoiets zetten.
Over kinkhoest wil ik nog wel wat zeggen. Het kinkhoest vaccin werkt minder goed. Niet of gedeeltelijk gevaccineerde zuigelingen jonger dan een jaar hebben een verhoogd risico op complicaties. Bij hen kan hersenschade ontstaan door hypoxie tijdens hoestbuien of door apneu (ademstilstand). Ook kinderen met ernstige hart- of longafwijkingen hebben bij kinkhoest een verhoogd risico op complicaties door lage zuurstof.

Kinkhoest komt voor onder Nederlanders in alle leeftijdsgroepen, juist ook volwassenen en ouderen. Kinkhoest begint met een niet-typisch beeld van snotteren en verkoudheid. In die fase zijn mensen het meest besmettelijk. Pas later komen de typische hoestbuien en wordt de diagnose vaak pas gesteld. Kinkhoest is zeer besmettelijk. Bij blootstelling aan een symptomatische kinkhoestpatiënt binnen het gezin raakt 90% van de onbeschermde contacten geïnfecteerd
Je komt er dus vaak pas laat of te laat achter of jouw jonge kind contact heeft gehad met een kinkhoestpatient. Als je het wel tijdig hoort, heb je op dat moment nog de optie om tijdig antibiotica te geven, maar dan moet je wel zitten in de incubatietijd van de ziekte (7-10 dagen) of net in het eerste stadium. Ben je al verder en heeft het kind de typische hoestbuien, dan werken antibiotica niet meer.

Dat doet een infectie trouwens ook niet. Het kinkhoestvaccin geeft nog steeds >90% bescherming.
Zowel doorgemaakte infectie als vaccinatie beschermen langer tegen klinische verschijnselen van kinkhoest dan tegen infectie.
Hoewel er wel overdracht van antistoffen tegen pertussis mogelijk is via de placenta en moedermelk, blijkt dat die maternale antistoffen in de praktijk nauwelijks bescherming aan de pasgeborene: de antistoftiter bij de moeder is over het algemeen laag en de overgedragen antistoffen worden door het kind snel afgebroken. In 2015 heeft de gezondheidsraad dan ook een advies uitgebracht om zwangeren in het derde trimester een kinkhoest vaccinatie aan te bieden. http://www.rivm.nl/Onderwerpen/V/Vaccin ... re_vrouwen

En om dan nog even terug te komen op de opmerking “als het risico dan zo groot is, dan stuur je je kind onder de 7 weken toch niet naar de creche” is ook een voorbeeld van hoe jouw keuzevrijheid die van een ander beperkt. Ik denk dat die andere ouder het recht heeft om te weten hoe groot dat risico eigenlijk is. Jij hebt het recht om niet of minder te vaccineren, de andere ouder heeft het recht om te weten hoe groot het risico is. Als er veel kinderen niet gevaccineerd zijn, is bijvoorbeeld het risico op een kinkhoestuitbraak ook groter. En dan lopen niet of nog niet volledig gevaccineerde jonge kinderen het grootste risico
Janneke schreef:Ik heb dit topic met interesse gelezen. Voor mezelf ben ik ook kritisch over enten. En ik mag er ook weer over na gaan denken. Wij hebben plannen om eind 2017, begin 2018 naar Mexico te gaan. En daarvoor word geadviseerd te enten en wel DTP en Hepatitis A. Ik ben als kind volledig volgens het toen geldende schema geënt. En ik vind het best lastig. Ga ik dit advies volgen of neem ik het risico? Iemand hier ervaring of een mening? Ook over het effect, met name de bijwerkingen, als je volwassen bent en je laat zoiets zetten.
Ik heb toen ik naar Indonesië ging en later naar Nepal mijn DTP herhaald, geen last van gehad. Ik zou mn het risico op tetanus niet willen lopen.

Hepatitis A; er is nu een vaccin dat ern actieve vaccinatie is, bij twee herhalingen ben je levenslang beschermd. Hepatitis A komt best veel voor, ook bv in landen als Turkije en het is vervelend om te krijgen onderweg. Ik heb voor Nepal die wel laten zetten, ik had geen zin om lopend in de bergen daarvan ziek te worden.
Siberienne schreef:Over kinkhoest wil ik nog wel wat zeggen. Het kinkhoest vaccin werkt minder goed. Niet of gedeeltelijk gevaccineerde zuigelingen jonger dan een jaar hebben een verhoogd risico op complicaties. Bij hen kan hersenschade ontstaan door hypoxie tijdens hoestbuien of door apneu (ademstilstand). Ook kinderen met ernstige hart- of longafwijkingen hebben bij kinkhoest een verhoogd risico op complicaties door lage zuurstof.

Kinkhoest komt voor onder Nederlanders in alle leeftijdsgroepen, juist ook volwassenen en ouderen. Kinkhoest begint met een niet-typisch beeld van snotteren en verkoudheid. In die fase zijn mensen het meest besmettelijk. Pas later komen de typische hoestbuien en wordt de diagnose vaak pas gesteld. Kinkhoest is zeer besmettelijk. Bij blootstelling aan een symptomatische kinkhoestpatiënt binnen het gezin raakt 90% van de onbeschermde contacten geïnfecteerd
Je komt er dus vaak pas laat of te laat achter of jouw jonge kind contact heeft gehad met een kinkhoestpatient. Als je het wel tijdig hoort, heb je op dat moment nog de optie om tijdig antibiotica te geven, maar dan moet je wel zitten in de incubatietijd van de ziekte (7-10 dagen) of net in het eerste stadium. Ben je al verder en heeft het kind de typische hoestbuien, dan werken antibiotica niet meer.

Dat doet een infectie trouwens ook niet. Het kinkhoestvaccin geeft nog steeds >90% bescherming.
Zowel doorgemaakte infectie als vaccinatie beschermen langer tegen klinische verschijnselen van kinkhoest dan tegen infectie.
Hoewel er wel overdracht van antistoffen tegen pertussis mogelijk is via de placenta en moedermelk, blijkt dat die maternale antistoffen in de praktijk nauwelijks bescherming aan de pasgeborene: de antistoftiter bij de moeder is over het algemeen laag en de overgedragen antistoffen worden door het kind snel afgebroken. In 2015 heeft de gezondheidsraad dan ook een advies uitgebracht om zwangeren in het derde trimester een kinkhoest vaccinatie aan te bieden. http://www.rivm.nl/Onderwerpen/V/Vaccin ... re_vrouwen

En om dan nog even terug te komen op de opmerking “als het risico dan zo groot is, dan stuur je je kind onder de 7 weken toch niet naar de creche” is ook een voorbeeld van hoe jouw keuzevrijheid die van een ander beperkt. Ik denk dat die andere ouder het recht heeft om te weten hoe groot dat risico eigenlijk is. Jij hebt het recht om niet of minder te vaccineren, de andere ouder heeft het recht om te weten hoe groot het risico is. Als er veel kinderen niet gevaccineerd zijn, is bijvoorbeeld het risico op een kinkhoestuitbraak ook groter. En dan lopen niet of nog niet volledig gevaccineerde jonge kinderen het grootste risico
Duidelijke info, dank!
Ik vind vaccineren tijdens de zwangerschap eigenlijk ook wel eng. Ik heb al moeite met het nemen van een paracetamol, maar goed.

Dat laatste, ja keuzevrijheid is van belang. Een ouder die zijn ongevaccineerde baby naar de opvang brengt en loopt te roepen dat het gevaarlijk is als kinderen niet worden ingeënt heeft net zoveel verantwoordelijkheid dan een ouder die niet laat vaccineren. Als ik mijn kind moet gaan vaccineren omdat mijn buurvrouw perse meteen weer wil gaan werken lopen de dingen ook wel erg scheef.
Hope schreef:Duidelijke info, dank!
Ik vind vaccineren tijdens de zwangerschap eigenlijk ook wel eng. Ik heb al moeite met het nemen van een paracetamol, maar goed.

Dat laatste, ja keuzevrijheid is van belang. Een ouder die zijn ongevaccineerde baby naar de opvang brengt en loopt te roepen dat het gevaarlijk is als kinderen niet worden ingeënt heeft net zoveel verantwoordelijkheid dan een ouder die niet laat vaccineren. Als ik mijn kind moet gaan vaccineren omdat mijn buurvrouw perse meteen weer wil gaan werken lopen de dingen ook wel erg scheef.
Ik denk dat de realiteit is dat er altijd wel strijdigheid kan zijn tussen de verschillende individuele en zelfs algemene belangen. Dat komt uit de vaccinatie discussie sterk naar voren.
Overigens kan ik me ook zomaar voorstellen dat het weer gaan werken ook niet altijd een keuze is die mensen zomaar kunnen maken.
Krijg je echt oplopende wachtlijsten hoor, als de vrouwelijke dokters niet weer aan het werk gaan snel (((((heeeeeele vette knipoog)))))
Siberienne schreef:Ik denk dat de realiteit is dat er altijd wel strijdigheid kan zijn tussen de verschillende individuele en zelfs algemene belangen. Dat komt uit de vaccinatie discussie sterk naar voren.
Overigens kan ik me ook zomaar voorstellen dat het weer gaan werken ook niet altijd een keuze is die mensen zomaar kunnen maken.
Krijg je echt oplopende wachtlijsten hoor, als de vrouwelijke dokters niet weer aan het werk gaan snel (((((heeeeeele vette knipoog)))))
En zoals het niet voor iedereen een keuze is om weer aan het werk te moeten is het ook niet voor iedereen een keuze om zijn kind niet te laten vaccineren. Het zit gewoon ingewikkeld in elkaar allemaal.
Hope schreef:En zoals het niet voor iedereen een keuze is om weer aan het werk te moeten is het ook niet voor iedereen een keuze om zijn kind niet te laten vaccineren. Het zit gewoon ingewikkeld in elkaar allemaal.
Zo ingewikkeld is het volgens mij niet. Er wordt ervan uitgegaan dat je kind enige bescherming geniet op een kinderopvang, ook tegen bepaalde ziektes. Is dat niet het geval omdat iemand zijn kind niet heeft laten enten, prima, je hebt immers het recht daartoe. Maar dan heb je als wel entende ouder het recht om dat te weten. En als kinderopvang het recht om dat kind te weigeren en zo de groep te beschermen.
Hope schreef:Duidelijke info, dank!
Kinkhoest kan echt heel naar zijn. Ik heb het gehad in mijn tienerjaren en soms dacht ik dat ik mijn longen uit mijn lijf hoestte en kreeg ik knallende koppijn van het gehoest het heeft maanden geduurd. En toch, ik zou geloof ik niet inenten tegen kinkhoest als het een losse inenting zou zijn, maar aangezien het bij de DTP zit, zou de K erbij nemen en die er niet uitlaten halen.
Mijn meneer heeft het een aantal jaar geleden gehad toen het heerste. Ik herkende de hoest meteen, maar bij hem was het veel milder wel lang. Hij is ingeënt, ik niet, maar ik ben niet ziek geworden toen hij het had, dus infectie doorlopen lijkt wel bescherming te geven.
Janneke schreef:Ik heb dit topic met interesse gelezen. Voor mezelf ben ik ook kritisch over enten. En ik mag er ook weer over na gaan denken. Wij hebben plannen om eind 2017, begin 2018 naar Mexico te gaan. En daarvoor word geadviseerd te enten en wel DTP en Hepatitis A. Ik ben als kind volledig volgens het toen geldende schema geënt. En ik vind het best lastig. Ga ik dit advies volgen of neem ik het risico? Iemand hier ervaring of een mening? Ook over het effect, met name de bijwerkingen, als je volwassen bent en je laat zoiets zetten.

Het idee dat ik op dit moment zelf heb, is dat problemen vooral ontstaan bij veel vaccinaties binnen een kort tijdsbestek, en bij vaccineren als je iets onder de leden hebt. Voor mijn reis naar Azië lang geleden heb ik mij laten vaccineren en daar had ik geen last van. Wel van het anti-mallaria middel, waarmee ik toen ben gestopt. Mocht ik nu naar een land gaan waarvoor geadviseerd wordt te vaccineren, zou ik dat weer doen, op een moment dat ik me helemaal goed voel.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door