Martine-Tom schreef:En dat is nou exact mijn punt....beide kanten op.
Als jij pil X slikt en misselijk word, grotere kans dat ik dat dan ook ineens ervaar na het slikken van X.
Andere kant op zijn signalen van mogelijke bijwerkingen door een producent ook weg te schrijven als toeval omdat ze het niet kunnen/willen zien (en dan heb ik het niet eens per definitie over slechte wil hoor, maar ook als je echt in iets geloofd kan je je blind staren).
(Blijf ik ergens wel benieuwd hoe het werkt, stel dat deze 40 meldingen bevestigd zijn en valide bevonden...wat dan? Is er een instantie die daar iets mee doet, ergens waar je zelf heen kan?)
Er is nog een punt; oorzakelijk verband moet enigszins logisch zijn. Als er 30 meisjes zwanger zijn na de hpv enting gaat niemand dat onderzoeken. Om maar een extreem voorbeeld te noemen.
En daar heb je tegelijk wel een punt; als er iets totaal onverwachts gebeurt, kan het lang duren voordat het verband gelegd wordt. Zo is er bv een antibioticum dat achillespees ontstekingen als bijwerking heeft. Ook niet iets dat nou een heel logisch verband lijkt op het eerste oog.
Nou was dat wel vanaf het begin bekend: doordat de proefdieren ook problemen met o.a. Groeischijven en pezen hadden. Maar dat had anders lang kunnen duren.
Verder spelen regulerende instanties zoals de EMA en rol. Zij verzamelen ook melding uit verschillende landen (yup, een voordeel van Europese samenwerking). Zij kunnen ook adviezen geven over gebruik van bepaalde vaccins /geneesmiddelen of ze van de markt halen bij teveel twijfel.
Het voorbeeld wat ik aanhaalde ging over narcolepsie (slaapziekte) en het griepvaccin tegen de Mexicaanse griep; ingezet in 2009/2010 bij kinderen, na de meldingen in 2011 niet meer geschikt voor kinderen bevonden https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... inatie.htm