Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

src_esther schreef:Het doet iets en kan helpen bij het bestrijden van ziektes, maar stel je er niet te veel bij voor. Zo ver ik weet, eerder van ziektes die je zelf actief hebt gehad dan waarvoor je ingeënt bent. De antilichamen worden ook niet direct overgedragen, maar zijn een kopie van de antilichamen die je bij je draagt. De overdracht via borstvoeding kan een gunstige werking hebben bij inentingen.

Verder vind ik ook dat er heel veel inentingen gedaan worden op zeer jonge leeftijd. Ik kan me voorstellen dat je onderzoekt of inentingen later kunnen of zelfs helemaal niet. Tetanus zou ik sowieso doen, hoewel ik ook zou overwegen langer te wachten, bijvoorbeeld tot het moment dat de kleine begint met kruipen en ook minder vaak.
Difterie en Polio zou ik ook sowieso doen en misschien wel volgens RVP, maar kinkhoest, ik weet het niet. Als ik me voorstel dat een baby zo moet hoesten als ik aan het hoesten was, nee, echt te zielig. Ik stikte er soms bijna in, misselijk, hoofdpijn, dat gun je zo'n minimensje niet. Waterpokken was er niets bij, echt peanuts...
Mijn vriend heeft vroeger kinkhoest gekregen door de vaccinatie. Artsen wilde hem niet behandelen, want 1. ze herkenden de symptomen niet en 2. dat kon niet, hij was net gevaccineerd.... Het is dat zijn oma volhardend was in haar oordeel dat ze er uiteindelijk toch achter kwamen dat hij kinkhoest had...
Fenixjuh schreef:Mijn vriend heeft vroeger kinkhoest gekregen door de vaccinatie. Artsen wilde hem niet behandelen, want 1. ze herkenden de symptomen niet en 2. dat kon niet, hij was net gevaccineerd.... Het is dat zijn oma volhardend was in haar oordeel dat ze er uiteindelijk toch achter kwamen dat hij kinkhoest had...
Het kinkhoest vaccin is ook zeker niet 100% dekkend.
Wel grappig dat je oma de symptomen herkende: zo hebben we eens een patiënt gehad met een rare tropische ziekte, hoge koorts, vlekken. Tot er een wat oudere arts toevallig keek en zei "dat is mazelen"
Echt he, dat zie je nooit meer, dus herkennen wordt steeds lastiger.

Overigens is dat wel een punt van aandacht: geen BMR in NL heeft 1 nadeel: de kans dat je die infecties op kinderleeftijd doormaakt is heel klein omdat met name mazelen gewoon niet meer voorkomt hier. Maar mazelen doormaken op volwassen leeftijd is geen feest, dan is de kans daar goed ziek van te zijn of complicaties te krijgen veel groter. Daarom worden er ook wel "mazelen parties" georganiseerd in Duitsland zodat kinderen het in ieder geval jong meemaken. Mazelen is een van de besmettelijkste virussen die er zijn. In een kamer komen met iemand die mazelen heeft, is genoeg om besmet te raken.
Minder vrolijk werden wij trouwens van ouders die vervolgens na zo'n party de eerste hulp op kwamen lopen met twee zieke kinderen met koorts en mazelen: dan mag je vervolgens uit gaan proberen te zoeken wie daar allemaal bij geweest zijn om te kijken of die mensen wel beschermd waren. Want ja, kinderen met mazelen kunnen best ziek zijn ja.. en hoge koorts hebben. Het was fijner geweest als ze dat in ieder geval even vantevoren gemeld hadden, van de mazelen dan kun je de juiste isolatie maatregelen nemen.
pearlsofpassion schreef:Nee, dat boek ken ik niet.
Ik denk dat we elkaar verder begrijpen. ;)

Kan jij iets meer vertellen over de theorie van boosteren? Want ik heb gewoon begrepen dat het de geheugencellen aanzet tot het aanmaken van antilichamen. Maar waarom dan meer dan 1 keer boosteren (dus 2x vaccineren) ?

Ik heb hier al meer dan een week over lopen denken en wat gelezen maar ik blijf het lastig vinden om het goed uit te leggen, omdat ik dan op een uitleg zo'n beetje van het hele immuunsysteem kom (er kwam telkens wat bij om ook te vertellen en daar wordt het niet leesbaarder van :)

Het geheugen zit niet in de cellen die de antilichamen maken. Antilichamen worden gemaakt door de B-cellen, het geheugen zit in T-cellen. Dat is wel een verschil: de antilichaam respons kunnen we (deels) meten (titerbepaling) maar dat is een afspiegeling van het geheugen, niet het geheugen zelf. Als jij vroeger rode hond hebt gehad en ik zou nu bij jou de antistoffen tegen rode hond zou meten, dan kunnen die ondetecteerbaar zijn. Maar toch ben jij beschermd. Want zodra je blootgesteld wordt aan het virus, zetten de T-cellen de B-cellen weer aan tot het maken van antistoffen.

Het probleem bij vaccins is juist dat je eigenlijk de overgang van de aanmaak van antistoffen door B-cellen naar het vastleggen van de immuniteit in T-cellen.
Het verschil tussen een vaccin en het doormaken van een ziekte zit in verschillende punten. Met een vaccin wil je bereiken dat een levende wezen immuun wordt voor een bepaalde ziekteverwekker. Ik ga dat verder afkorten met MO = micro-organismen. Dat kan een bacterie, virus of parasiet zijn. Vuistregel: hoe ingewikkelder het micro-organisme, hoe moeilijker het is om een vaccin te maken. Dat zie je trouwens bij het doormaken van infectie ook wel: een virus infectie doormaken betekent vaak volledig immuun zijn in 1x, terwijl de afweer bij een ingewikkeld beest als malaria daar jaren en meerdere infecties voor nodig heeft.

De best werkende vaccins zijn vaak die bestaan uit levend verzwakte ziektekiemen, maar die worden iha als iets minder veilig gezien omdat altijd het gevaar bestaat dat of de ziektekiem terug muteert of dat iemand er toch ziek van wordt vanwege vermindere afweer.

Dus worden steeds meer vaccins simpel gemaakt, met een paar onderdelen van het MO. Het is echter moeilijk om geschikte kandidaten te vinden. De trigger voor het immuunsysteem is minder en minder complex dan bij een infectie, waarbij er veel meer onderdelen van het MO aangeboden worden tegelijk aan het afweersysteem. Om dit op te lossen worden aan vaccins Adjuvantia toegevoegd. Een adjuvans is een stof die het immuunsysteen prikkelt waardoor er een betere onstekingsreactie onstaat op het vaccin. Zonder ontstekingsreactie geen blijvende afweer. Zo’n adjuvans is ook verantwoordelijk voor de meeste bijwerkingen: koorts, rode plek, dikke arm. Maar eigenlijk wil je die bijwerkingen ook, want als je geen ontstekingsreactie maakt, komt de afweer ook niet op gang.

Toch blijkt dat ook de afweerreactie op een vaccin met adjuvans wel op gang komt, maar minder lang blijft hangen: het T cel geheugen wordt niet genoeg geactiveerd. En dan komen de boosters erbij: die zorgen ervoor dat de afweerreactie op het vaccin niet afzwakt.
Het booster schema is gebaseerd op rekenmodellen: hierin worden effectiviteit van het vaccin (bv 80% bescherming na 1 vaccinatie, 90% na 2, 100% na 3 boosters), gemiddelde duur van de afweer (niet alle vaccins beschermen levenslang), en de besmettelijkheid van het pathogeen (omdat een vaccinatie programma niet gericht is op het individu maar op een groep als geheeld, stel je hebt een virus dat zich zeer moeizaam verspreid, dan is een effectieve vaccinatie graad van 70% genoeg om verspreiding te stoppen, heb je een super besmettelijk virus dan wil je dicht tegen de 100% zitten).
Dan wordt er ook nog rekening mee gehouden dat jonge kinderen nog wel eens minder goed op een vaccin willen reageren, in de zin van slechter geheugen opbouwen. Daarbij spelen ook de antistoffen van de moeder een rol: als het merendeel van de vaccinonderdelen weg gevangen worden als het ware door de antistoffen van de moeder en dus niet aangeboden worden aan de T-cellen, bouwt het geheugen zich slechter op. Het kan geen kwaad om te vaccineren als er nog antistoffen van de moeder bij het kind aanwezig zijn, maar het is minder effectief. Vandaar dat als je heel jong begint met vaccineren, je wel eens meer boosters nodig kan hebben.
Helaas zijn er geen betrouwbare meetmethodes om te meten of 1 of 2 of 3 boosters nodig zijn.

Ik vind het nog best lastig om dit goed op te schrijven, ook omdat het echt een ingewikkeld proces is. Er wordt ook nog steeds veel nieuws gevonden.
Zo las ik laatst een stuk van een van de beste onderzoekers op het terrein van de immunologie in Nederland, Mihai Netea, wat mij ook weer verraste. Ons afweersysteem bestaat uit twee delen: de aangeboren immuniteit en de zich ontwikkelende, die het geheugen vormt. Men heeft lang aangenomen dat de aangeboren afweer geen geheugen heeft. Dat die alleen bestaat uit cellen die reageren op wat “vreemd” is. En dat de zich ontwikkelende immuniteit die met het geheugen is. Toch is dat raar, want dat geheugensysteem bestaat alleen bij gewervelde diersoorten en het is bekend dat ook planten een afweer op kunnen bouwen tegen bepaalde ziektes. Wat nu blijkt is dat het aangeboren immuunsysteem ook een soort geheugen op kan bouwen. En wat nog veel interessanter is: dat een prikkel aan dat afweersysteem in de vorm van een vaccinatie, ertoe leidt dat de afweer tegen andere infecties juist beter zou worden. Een kort stukje hierover is hier te vinden: https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... inen-1.htm

Tot zover dit college ;) ;) Vragen welkom want ik ben vast nog wat vergeten of heb rare termen gebruikt of heb iets niet duidelijk genoeg uitgelegd...
Super!

Ik wist niet dat er meerdere infecties nodig zijn om geheugen op te bouwen. Het is dus wel meer dan puur het op zeker spelen ivm het aanslaan van een enting.

Weet je toevallig of borstvoeding invloed zou hebben op de effectiviteit van een vaccin?

En als ik nu bij Vincent zijn eerste entingen wat wil uitstellen omdat hij weeral ziek is en ik hem eerst een paar weken gerust wil laten. Zou het dan verstandig kunnen zijn om gewoon een keer minder te laten boosteren? Dus de enting op 8 weken gewoon te laten vallen en op 12 weken de eerste laten zetten en de rest van het schema volgen?
pearlsofpassion schreef:Super!

Ik wist niet dat er meerdere infecties nodig zijn om geheugen op te bouwen. Het is dus wel meer dan puur het op zeker spelen ivm het aanslaan van een enting.

Weet je toevallig of borstvoeding invloed zou hebben op de effectiviteit van een vaccin?

En als ik nu bij Vincent zijn eerste entingen wat wil uitstellen omdat hij weeral ziek is en ik hem eerst een paar weken gerust wil laten. Zou het dan verstandig kunnen zijn om gewoon een keer minder te laten boosteren? Dus de enting op 8 weken gewoon te laten vallen en op 12 weken de eerste laten zetten en de rest van het schema volgen?
Volgens mij schrijft @Siberienne daarover in haar uitleg.

Quote:
"Dan wordt er ook nog rekening mee gehouden dat jonge kinderen nog wel eens minder goed op een vaccin willen reageren, in de zin van slechter geheugen opbouwen. Daarbij spelen ook de antistoffen van de moeder een rol: als het merendeel van de vaccinonderdelen weg gevangen worden als het ware door de antistoffen van de moeder en dus niet aangeboden worden aan de T-cellen, bouwt het geheugen zich slechter op. Het kan geen kwaad om te vaccineren als er nog antistoffen van de moeder bij het kind aanwezig zijn, maar het is minder effectief. Vandaar dat als je heel jong begint met vaccineren, je wel eens meer boosters nodig kan hebben."

Of bedoel je dat niet?
Doranto schreef:Volgens mij schrijft @Siberienne daarover in haar uitleg.

Quote:
"Dan wordt er ook nog rekening mee gehouden dat jonge kinderen nog wel eens minder goed op een vaccin willen reageren, in de zin van slechter geheugen opbouwen. Daarbij spelen ook de antistoffen van de moeder een rol: als het merendeel van de vaccinonderdelen weg gevangen worden als het ware door de antistoffen van de moeder en dus niet aangeboden worden aan de T-cellen, bouwt het geheugen zich slechter op. Het kan geen kwaad om te vaccineren als er nog antistoffen van de moeder bij het kind aanwezig zijn, maar het is minder effectief. Vandaar dat als je heel jong begint met vaccineren, je wel eens meer boosters nodig kan hebben."

Of bedoel je dat niet?
Nee, dat slaat volgens mij op maternale bescherming na de geboorte. Die verdwijnt stilaan, onafhankelijk van borstvoeding of niet.
pearlsofpassion schreef:Nee, dat slaat volgens mij op maternale bescherming na de geboorte. Die verdwijnt stilaan, onafhankelijk van borstvoeding of niet.
Oh, dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat daarmee (ook) de bescherming door borstvoeding werd bedoelt.
De moeilijkheid zit hem ook in dit: heel veel weten ze niet, en er zijn theoriën over, zoals beschreven, maar of dat zekerheden zijn? zeker niet. Feit is dat de meeste vaccins op de markt zijn gekomen toen er al een stabiele stagnatie van een daling was toen de vaccins kwamen, dus niet alleen het vaccin maar ook de leefomstandigheden spelen een grote rol, of misschien nog wel een grotere rol dan vaccineren. Ik vind zelf dat er veel immuumsystemen worden overprikkeld, dat er blind wordt geprikt bij zieke kinderen en dat er soms risico's worden genomen omdat artsen er weinig vanaf weten. Ik ken helaas meerdere kinderen die na vaccinaties overleden zijn, 2 vanwege de hulpstoffen en 3 vanwege een slechte reactie omdat ze of al ziek waren of een onbekende oorzaak. Verder ken ik veel beperkt gevaccineerden die nog nooit ziek zijn geweest. Ik heb nog nooit een tetanus injectie gehad maar ik heb wel 2x een infectie ervan gehad, maar mijn immuumsysteem had het zeer snel vernietigd volgens het onderzoek achteraf, zonder dat ik er echt last van had en zonder dat ik veel vaccinaties (prikkels) had gehad in mijn jeugd. Wat je alleen niet moet doen vind ik, is hopen dat de herd immunity er is, zodat jij je kind niet hoeft te vaccineren, want dan zeg je eigenlijk, ik ben overtuigd van het nut, maar wil er niet aan mee doen. Ik ben, zeker door wat de wetenschap erover schrijft (en dat is nog lang niet genoeg) niet overtuigd van het nu van vele vaccinaties en denk nog altijd dat er wel risico's zijn op lange en korte termijn die nog niet bekend zijn.
pearlsofpassion schreef:Super!

Ik bedoelde met bescherming via de moeder de antistoffen die via het bloed al voor de geboorte bij het kind in het bloed komen. Ik weet eigenlijk niet zo goed hoeveel antistoffen er ook nog via de moedermelk binnenkomen. En daarmee dus ook niet wat het effect van wel / niet moedermelk op het effect van vaccineren is.

Ik wil en kan je geen kant-en-klaar advies geven wat je wel en niet met Vincent moet doen. Niet om vervelend te zijn, maar ik vind dat ik dat niet moet doen omdat ik jou en Vincent niet ken en jullie situatie ook niet. En ik ben geen kinderarts ;) oid
In zijn algemeenheid vind ik dat je terughoudend moet zijn bij het vaccineren van zieke kinderen.
Tuurlijk moet je geen advies geven dat ik dan blind zou volgen. Dit is gewoon een idee waar ik zelf mee speel en ik vroeg me af of jij dat evt een goed idee zou vinden of een erg slecht idee. En wat de gedachten daarachter dan zijn..

Zolang hij ziek is gaat er uiteraard niets in. Maar hij is nu nog maar dik 2 weken oud dus we hebben nog een aantal weken. Het punt is gewoon dat hij in zijn eerste levensweek intraveneuze AB heeft gehad. 2 soorten, breedspectrum.
Dan is hij een week gezond geweest.
En nu is hij heel erg verkouden, serieuze snotneus ed. Zielig ze.

Maar met zo'n start ben ik extra terughoudend voor entingen. Heb er echt geen zin in voor het moment. En daarbij staat mij die 4 boosters gewoon erg tegen...
Het kan natuurlijk zijn dat Vincent nu verkouden is (is meestal een virus) als 'bijwerking' van de AB. Er zijn daardoor allerlei bacteriën om zeep geholpen, ook goede...
Ik zou niet enten tot hij beter is, voor die tijd kleven er namelijk m.i. teveel nadelen aan. Hoe je het daarna zou moeten doen, kan ik je geen advies geven, daar ben ik nu zelf ook heel hard over aan het nadenken (gelukkig heb ik nog een week of 10 voordat Spruitje zich meldt)
Die mazelen party kan ik me nog wel heugen en de bof party hadden we ook. Wij zijn ongevaccineerd en mijn moeder bracht ons dan bij kindjes die het hadden, zo maken de gezonde kinderen zelf antistoffen aan. Maar wij kregen het niet!
Ik ben nu in de 40 en nog nooit een kinderziekte gehad, ook geen waterpokken toen die op de lagere school heerste. En trouwens ook nooit griep of van de lekkere groene lellebellen gehad die kids vaak aan hun neus hebben hangen. ;D
Ik ben er mijn ouders dankbaar voor dat ze ons vaccinvrij hebben gehouden. Ik denk echt dat we daardoor een hele goede weerstand hebben.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door