Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Zelf vind ik het niet vanzelfsprekend om je kind tegen tetanus te laten vaccineren. Tetanus is ook niet overdraagbaar.
Onder normale omstandigheden treed geen ziekte op als sporen worden geïntroduceerd in een wond. Ik geloof namelijk niet dat je met het inspuiten van gevaarlijke micro-organismen en giftige stoffen gezondheid creëert bij een kind. ( of dier)

https://vaccinvrij.nl/tetanus-vaccin/

http://www.wanttoknow.nl/gezondheid/vac ... odig-hebt/
Diego schreef:Zelf vind ik het niet vanzelfsprekend om je kind tegen tetanus te laten vaccineren. Tetanus is ook niet overdraagbaar.
Onder normale omstandigheden treed geen ziekte op als sporen worden geïntroduceerd in een wond. Ik geloof namelijk niet dat je met het inspuiten van gevaarlijke micro-organismen en giftige stoffen gezondheid creëert bij een kind. ( of dier)

https://vaccinvrij.nl/tetanus-vaccin/

http://www.wanttoknow.nl/gezondheid/vac ... odig-hebt/
Nouja, dat dus. Daarom wil ik ook niet bij zo'n jonge baby de tetanus erin. Volstrekt zinloos naar mijn idee. Met de paarden is het wel een groter risico maar een baby werkt niet met paarden met een gedragsprobleem en hoeft ook geen stallen uit te mesten.
Eens ze naar de jeugdbeweging gaan of met de vriendjes het bos en het veld in trekken lijkt het mij wel nuttig. Een ongeluk is snel gebeurd en hij zal maar eens een diepe snee oplopen.
Maar dat is maar ten vroegste met een jaar of 6 he.
Op de kleuterschool komen zo'n dingen doorgaans toch niet voor he.
pearlsofpassion schreef:Eens ze naar de jeugdbeweging gaan of met de vriendjes het bos en het veld in trekken lijkt het mij wel nuttig. Een ongeluk is snel gebeurd en hij zal maar eens een diepe snee oplopen.
Maar dat is maar ten vroegste met een jaar of 6 he.
Op de kleuterschool komen zo'n dingen doorgaans toch niet voor he.
Ik vind tetanus een vaccinatie die je prima kan geven nadat er een verwonding is opgetreden. Preventief zie ik zo heel veel nut niet. Stel je geeft met zes een vaccinatie en je kind loopt nooit een verwonding op die gevaarlijk is voor tetanus, dan heb je hem voor niets gezet.
En een verwonding moet toch wel diep zijn. Een schram of schaafwond is het gevaar niet. Het gevaar zit hem in bijtwonden en diepe snij- en steekwonden waarbij straatvuil en/of dierlijk contact geweest is. Van je knieën kapot vallen of in je vingers snijden in de keuken loop je geen tetanus op.
Hope schreef:Ik vind tetanus een vaccinatie die je prima kan geven nadat er een verwonding is opgetreden. Preventief zie ik zo heel veel nut niet. Stel je geeft met zes een vaccinatie en je kind loopt nooit een verwonding op die gevaarlijk is voor tetanus, dan heb je hem voor niets gezet.
En een verwonding moet toch wel diep zijn. Een schram of schaafwond is het gevaar niet. Het gevaar zit hem in bijtwonden en diepe snij- en steekwonden waarbij straatvuil en/of dierlijk contact geweest is. Van je knieën kapot vallen of in je vingers snijden in de keuken loop je geen tetanus op.
Precies!
Hope schreef:Ik vind tetanus een vaccinatie die je prima kan geven nadat er een verwonding is opgetreden. Preventief zie ik zo heel veel nut niet. Stel je geeft met zes een vaccinatie en je kind loopt nooit een verwonding op die gevaarlijk is voor tetanus, dan heb je hem voor niets gezet.
Tetanus kan ook ontstaan door een wondje van een doorn of takje, spelen met een kat, enzovoorts. Dat gebeurt bij elk kind weleens. En of er (indirect) contact is geweest met grond of mest is bij spelende kinderen vaak niet na te gaan. Ik denk dat het in de praktijk nog best lastig is om zelf even te beoordelen of er Clostridium tetani in een wondje kan zitten of niet, als je er al aan denkt. Zeker weten kun je het niet.

Tetanus komt gelukkig nog maar heel weinig voor. En vrijwel uitsluitend bij niet of onvoldoende gevaccineerden. Ik zou het risico zeker met een kind niet nemen.
kakocavi schreef:Tetanus kan ook ontstaan door een wondje van een doorn of takje, spelen met een kat, enzovoorts. Dat gebeurt bij elk kind weleens. En of er (indirect) contact is geweest met grond of mest is bij spelende kinderen vaak niet na te gaan. Ik denk dat het in de praktijk nog best lastig is om zelf even te beoordelen of er Clostridium tetani in een wondje kan zitten of niet, als je er al aan denkt. Zeker weten kun je het niet.

Tetanus komt gelukkig nog maar heel weinig voor. En vrijwel uitsluitend bij niet of onvoldoende gevaccineerden. Ik zou het risico zeker met een kind niet nemen.
Maar een baby van acht weken (!) dan maar inspuiten met Difterie, Kinkhoest, Tetanus en Polio, Haemophilus Influenza én Hepatitis B vind ik van de zotte. Dat is zijn zes ziekten in een babylijfje van acht weken, in 1x. (En dan dat nog drie keer allemaal boosteren)
O.a. de tetanus kan je dan prima op een later moment geven.
Laatst gewijzigd door Hope op za 15 okt 2016, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar dan moeten ze dat wel doen!
En je bent er zelf niet altijd bij!

Wat als ze op kamp gaan en je kind haalt zijn been open?
Dat zal verzorgd worden, zonder twijfel. Maar wordt er meteen aan tetanus gedacht.

Zoals gezegd heb ik eigenlijk behoorlijk wat dierenbeten op mijn palmares staan en nooit zijn ze met een tetanusprik aan komen draven. Volgens mij ook nooit gevraagd of de vaccinaties in orde waren.
Nu is dat bij mij wel altijd zo geweest. Mijn ouders wisten ook dat ik van het avontuurlijke type was en nogal onhandig dus ik kwam altijd wel met iets naar huis.

Ik denk er ook zelf niet aan moet ik zeggen. Ga er vanuit dat die enting om de 10 jaar voldoende is.
2 jaar geleden strapte ik in een verroeste spijker bij het afbreken van een hok en het jaar ervoor nog sneed ik zowat het hoedje in het midden van mijn wijsvinger af toen ik gras voor mijn konijnen sneed. Geen al te proper mes uiteraard... ::)
Ik zorg dan wel dat ik het goed laat bloeden, spoel onder stromend water ed, maar ga geen prik halen.
Ben ik dan risicovol bezig?
Als ik telkens dat ik zo'n stommiteit doe een prik moet halen, heb ik er straks veel meer nodig dan die ene om de 10 jaar. Mij is nooit verteld dat dat niet voldoende zou zijn?

En het gevaar is er gewoon als je een wonde hebt die diep genoeg is zodat er een zuurstofvrije ruimte gevormd kan worden in de wonde.
Als daar een spore in vast komt te zitten en die kan zich daar in een zuurstofrijk milieu ontwikkelen, en in de bloedbaan terechtkomen, heb je het zitten.
Je moet dus bloed en zuurstofvrij milieu hebben. Dat lukt niet met oppervlakkige wonden, maar ze moeten minder diep zijn dan je misschien zou denken, afhankelijk van de aard van de wonde. Zo zal een diepe snede ook minder snel volledig afsluiten voor de lucht dan een steek met iets scherps.

Ik vind het toch een risico. Afwachten tot je iets voor hebt.
Ik weet alleen niet hoe snel zo een enting dan werkt, als je hem voor het eerst zet? Als die bv na 3 dagen werkt, kun je dan niet al lang erg ziek zijn van een infectie?
Of willen ze hem dan eerder al gezet hebben zodat je lichaam met de geheugencellen al aan de slag kan? En dan nog boosteren voor het geval dat?
kakocavi schreef:Tetanus komt gelukkig nog maar heel weinig voor. En vrijwel uitsluitend bij niet of onvoldoende gevaccineerden. Ik zou het risico zeker met een kind niet nemen.
Het zou niet in mij opkomen om een kind niet tegen tetanus in te enten, vooral omdat de symptomen vreselijk zijn en:
Tetanus loopt zelfs met optimale behandeling nog geregeld (in rond de 20% van de gevallen) dodelijk af.
Het lijkt er dus op dat er geen echt goede behandeling tegen is.

Voor mazelen, bof en rode hond vind ik dat toch anders... Ook vervelend, kan heel naar zijn maar niet zo erg, en ook niet zo dodelijk...

Ik zou dus - al eerder opgemerkt - BMR niet doen en Tetanus zeker wel.
Ik denk dat er twee dingen door elkaar lopen.
Als volwassene die met paarden werkt is mij geadviseerd eens in de tien jaar te vaccineren. Ik twijfel aan het nut daarvan omdat je hem in NL echt nogal snel in je bil gezet krijgt.

Bij kinderen vind ik het een moeilijke. Ik zou hem zeker geven, maar niet zoals aangeboden in het RVP. Het is ook geh dat als je tetanus los laat geven hij maar 1x geboosterd wordt terwijl de DKTP toch vijf keer gezet wordt. En de tetanus is (los) tien jaar veilig maar je kind krijgt op vierjarige leeftijd toch echt nogmaals de tetanus. Ik vind dat gek.

Ik vind dat baby's in de eerste levensmaanden veel te veel entingen tegelijk krijgen. De tetanus is er dan één die ik uit zou stellen.
Hope schreef:Maar een baby van acht weken (!) dan maar inspuiten met Difterie, Kinkhoest, Tetanus en Polio, Haemophilus Influenza én Hepatitis B vind ik van de zotte. Dat is zijn zes ziekten in een babylijfje van acht weken, in 1x. (En dan dat nog drie keer allemaal boosteren)
Dat ben ik met je eens.
Al is het in Be maar op 12 weken, denk ik.

Ik denk dat ik maar wat mails ga rondsturen met wat vragen. Want op internet vind je geen onpartijdige info. Zowel de voor als tegenstanders vertellen niet wat ik wil horen, ze spreken elkaar gewoon tegen en de waarheid ligt ergens tussenin. Ik wil weten waar.
En ik wil weten waarom er zoveel geboosterd wordt en wat de mogelijkheden zijn ivm op andere tijstippen vaccineren of zaken eruit laten.
En als het enigszinds kan wil ik ook weten wat borstvoeding in het plaatje doet.
pearlsofpassion schreef:Dat ben ik met je eens.
Al is het in Be maar op 12 weken, denk ik.

Ik denk dat ik maar wat mails ga rondsturen met wat vragen. Want op internet vind je geen onpartijdige info. Zowel de voor als tegenstanders vertellen niet wat ik wil horen, ze spreken elkaar gewoon tegen en de waarheid ligt ergens tussenin. Ik wil weten waar.
En ik wil weten waarom er zoveel geboosterd wordt en wat de mogelijkheden zijn ivm op andere tijstippen vaccineren of zaken eruit laten.
En als het enigszinds kan wil ik ook weten wat borstvoeding in het plaatje doet.
Ik ben ook op zoek naar goed onderbouwde info. Mocht jij wat vinden, zou je dat dan willen delen?
Hope schreef:Maar een baby van acht weken (!) dan maar inspuiten met Difterie, Kinkhoest, Tetanus en Polio, Haemophilus Influenza én Hepatitis B vind ik van de zotte. Dat is zijn zes ziekten in een babylijfje van acht weken, in 1x. (En dan dat nog drie keer allemaal boosteren)
Dat kan, maar ik zou het wel preventief doen. Je zou toch een wondje van prikkeldraad of een takje over het hoofd zien. En dat kan ook gebeuren voordat ze zes jaar zijn. Het is nog steeds een dodelijke ziekte met een pijnlijk verloop. Ik zou daarom juist met die tetanusprik geen risico nemen.
Laatst gewijzigd door kakocavi op za 15 okt 2016, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door