Maar dan moeten ze dat wel doen!
En je bent er zelf niet altijd bij!
Wat als ze op kamp gaan en je kind haalt zijn been open?
Dat zal verzorgd worden, zonder twijfel. Maar wordt er meteen aan tetanus gedacht.
Zoals gezegd heb ik eigenlijk behoorlijk wat dierenbeten op mijn palmares staan en nooit zijn ze met een tetanusprik aan komen draven. Volgens mij ook nooit gevraagd of de vaccinaties in orde waren.
Nu is dat bij mij wel altijd zo geweest. Mijn ouders wisten ook dat ik van het avontuurlijke type was en nogal onhandig dus ik kwam altijd wel met iets naar huis.
Ik denk er ook zelf niet aan moet ik zeggen. Ga er vanuit dat die enting om de 10 jaar voldoende is.
2 jaar geleden strapte ik in een verroeste spijker bij het afbreken van een hok en het jaar ervoor nog sneed ik zowat het hoedje in het midden van mijn wijsvinger af toen ik gras voor mijn konijnen sneed. Geen al te proper mes uiteraard...
Ik zorg dan wel dat ik het goed laat bloeden, spoel onder stromend water ed, maar ga geen prik halen.
Ben ik dan risicovol bezig?
Als ik telkens dat ik zo'n stommiteit doe een prik moet halen, heb ik er straks veel meer nodig dan die ene om de 10 jaar. Mij is nooit verteld dat dat niet voldoende zou zijn?
En het gevaar is er gewoon als je een wonde hebt die diep genoeg is zodat er een zuurstofvrije ruimte gevormd kan worden in de wonde.
Als daar een spore in vast komt te zitten en die kan zich daar in een zuurstofrijk milieu ontwikkelen, en in de bloedbaan terechtkomen, heb je het zitten.
Je moet dus bloed en zuurstofvrij milieu hebben. Dat lukt niet met oppervlakkige wonden, maar ze moeten minder diep zijn dan je misschien zou denken, afhankelijk van de aard van de wonde. Zo zal een diepe snede ook minder snel volledig afsluiten voor de lucht dan een steek met iets scherps.
Ik vind het toch een risico. Afwachten tot je iets voor hebt.