Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Jeetje Eelke, Ik lees dit hele bericht nu pas (ik zit hier heel weinig op het forum helaas) en merk dat Joep al maanden aan het modderen is met zijn gezondheid (poot/pezen) en dat je de DA plat moet lopen omdat het elke keer toch niet beter gaat.
Ik kan me goed voorstellen in wat voor een impact dit heeft op Joep, maar ook op jou en je partner. Ik ga duimen dat het toch uiteindelijk allemaal goed komt met hem en dat dit gewoon domme pech en toeval is. :bigarmhug:
Bedankt voor de tip Hanny. Niet nodig denk ik, het wondje is al geheeld (op die manier bedoel ik dat de korstjes eraf zijn, kun je ook anders opvatten bedenk ik me) maar die huid is natuurlijk nog wel kwetsbaar. Ik stop er nu wat extra watten in, lijkt me toch wat zachter.

Filmpje. Nou, wat een ontzettend mankende hond he? ::) liep ie eigenlijk weer best oké. Je ziet wel goed dat hij uit balans is als hij de draai heeft gemaakt vind ik. Maar dit is niet de strompelende beer waar ik het gisteren zo moeilijk mee had. De keren hiervoor liep hij met de brace, misschien dat dat hem wel hielp. Dit was voor het 4e uitlaatrondje, dus hij had er al 3 achter de rug, met steeds maar 2,5 uur ertussen ofzo.

We gaan het toch maar weer gewoon even aanzien denk ik, dit filmpje vind ik niet representatief genoeg om door te mailen :-\
Ja dat kan ook. Ik ga er toch eens een mail aan wagen, om te vragen of hij van zo'n kleine ophoging (van 10 naar 12 min) spierpijn kan krijgen, en of dat ook nog normaal is in dit stadium. En even checken hoe erg het is als hij af en toe wat draaft, in jog tempo, want dat is lastig te corrigeren (ik ben in die 12 min iedere stap bezig met Gijs normaal laten doorstappen, en te voorkomen dat de een of de ander tegen een hek gaat staan zeiken). Daarbij ziet mijn vriend het verschil niet goed (je moet alle 4 de poten zien om door te hebben dat hij draaft, en dat gaat lastig als hij naast je loopt).
Valt mij trouwens wel op dat hij nooit in telgang gaat. Dat gebeurde voorheen best regelmatig.
Ik vind hem vooruit gegaan. De poot oogt dikker en minder wiebelig. Ik vind dat hij heel netjes zijn voeten optilt (beter als in dat vorige filmpje). Spierpijn zou kunnen, of een slechte dag, of de pees is sterker aan het worden. Het kan allemaal.

Bij paarden zie je ook vaak wat terugslagjes. En dan vooral als je na stappen voor het eerst gaat draven. Dan worden ze toch net weer even voorzichtiger.

Nou, dit is een mooi filmpje. Kan je weer even blij mee zijn!
En als het weer minder gaat maak je nog een filmpje en kijk je of je dat op wil sturen. Maar even bellen met je vragen lijkt mij goed. Want het is wel fijn om te weten wat je moet doen. Als hij 1 slechtere dag heeft, kan je dat vierde rondje dan laten schieten? Kan je hem halveren? Of moet hij gewoon even er doorheen?

Overigens, bij paarden gebeuren er wel gekkere dingen dat een stukje draven. Paarden die zo weinig beweging krijgen vinden dat toch vaak niet zo leuk. Steigeren, schrikken en wegspringen etc... Dat gebeurd. En over het algemeen geeft dat weinig. Je wil het liever niet maar het blijft een dier. Ik denk dat een stukje draf wat je even niet ziet niet zo'n ramp is.
Gisteravond even samen met manlief het filmpje bekeken.
Zijn commentaar, oei oei, moet dat ooit goed komen?
Hij heeft nog pijn, of ongemak. Wil niet op zijn zere poot steunen, of kan dat niet en zet daarom zijn rechter poot midden onder zijn lichaam. Daarmee maakt hij ook een grotere pas om zo kort mogelijk op de behandelde poot te steunen.
Misschien dat het er anders uit zal zien als hij een langer eind rechtuit loopt, maar op dit filmpje met veel wenden, ziet het er inderdaad zo uit. Je kunt het al duidelijk zien, als hij aan het begin van het filmpje stil staat.
Manlief is verschrikkelijk precies op goed bewegen, maar we waren het er helemaal over eens, dat jullie gewoon door moeten werken. Een andere keuze is er toch niet, denk ik.
Ik zal een vriendin eens vragen, ook even te kijken. Ze heeft twee van die bonte lummels en heeft er eentje ook moeten revalideren.
Voor mensen, zoals wij, die geen grote honden gewend zijn, is hun beweging toch moeilijk te beoordelen, maar dat hij rechtsachter midden onder zijn lichaam zet is duidelijk.

wordt vervolgd,
Hanny
Ik had de dierenarts gemaild en hij vroeg om een filmpje. Dat nu gestuurd en op reactie aan het wachten... ik word er maar zenuwachtig van... :-\

Het klopt inderdaad van die poot, dat hij die verder onder zijn lichaam plaatst. Ik heb geen idee wat daar normaal van is. Ik kan me zo voorstellen dat het een tijd kan duren eer dat die pees van zijn linkerachterpoot weer helemaal kan strekken en dat hij daarom die andere stap groter maakt. Maar het kan ook zo helemaal maar wat anders zijn natuurlijk.

Hij steunt overigens prima op die linkerpoot hoor, hij tilt gewoon zijn rechterpoot op om ergens tegenaan te piesen. Het lijkt dus vooral in de beweging te zitten en niet zo zeer in het gewicht wat er op komt...

En inderdaad, die lobbesen bewegen ook nog eens heel anders, maar wat je zegt zie ik ook wel. Ik kan het alleen niet koppelen aan het waarom, met welke gevolgen etc.
Maar lief dat jullie er zo goed naar hebben gekeken, dat vind ik wel erg fijn. Meerdere ogen zien zo veel meer!

Hope dat zijn inderdaad de vragen die ik nu ook gesteld heb. Als hij dan zo sjokt, moet ik er hem dan doorheen pushen, of gewoon even minder. Ik deze 4 weken is hij nu 2 x op de rem gegaan omdat hij even niet meer verder wilde stappen. Streng een 'schop onder de billen' of toch maar even een tandje minder?

Zoals de orthopeed het heeft uitgelegd is het natuurlijk ook zoals hij verwacht dat het zal gaan. En dat is meestal niet weer niet zoals het bij Gijs werkt ;)
Door Martine-Tom
Van honden ken ik het niet, maar zelf met regelmaat pezen blessures gehad. En dat gaat idd heel erg op en af in het herstel. Ik kan het nog beredeneren en zelf bedenken wat handig is om wel en niet te doen, maar een hond kan dat natuurlijk niet. Wat ik zie en lees komt op mij in elk geval als normaal over.
Zou aquatherpie geen idee zijn?
Martine-Tom schreef:Van honden ken ik het niet, maar zelf met regelmaat pezen blessures gehad. En dat gaat idd heel erg op en af in het herstel. Ik kan het nog beredeneren en zelf bedenken wat handig is om wel en niet te doen, maar een hond kan dat natuurlijk niet. Wat ik zie en lees komt op mij in elk geval als normaal over.
Zou aquatherpie geen idee zijn?
Ja, op zich wel, maar ik til hem zeg maar niet zo simpel in en uit de auto, en of het erin en uit springen/klimmen, dan afweegt tegen het voordeel van de therapie... :-\
Door Martine-Tom
eelke schreef:Ja, op zich wel, maar ik til hem zeg maar niet zo simpel in en uit de auto, en of het erin en uit springen/klimmen, dan afweegt tegen het voordeel van de therapie... :-\
Dat kan ik vanaf hier lastig beoordelen. Ik weet wel dat het heel goed werkt om onbelast te lopen. Had je trouwens geen loopplank voor de oto?
Ik meen me zoiets te herinneren in elk geval, en dat het lastig was met 2 honden, maar voor therapie zou hij alleen gaan dus is een plank misschien handiger.
Een poot midden onder het lijf plaatsen is een hele logische en niet erg zorgwekkende functionele aanpassing van de hond. Ik zou daar dus niet al te veel waarde aan hechten (en al helemaal niet willen roepen "moet dat nog goed komen" zoals Hanny), alleen maar registreren.

Het lichaam kiest manieren om het kwetsuur te ontzien. En dat zie je door die aangepaste paslengte en de plaatsing van de poot. Enige waar je daarbij op moet letten is of die aanpassing niet op een andere plek voor last gaat zorgen. Dat lijkt me zo op het eerste gezicht niet, maar is beter voelbaar door zijn spieren in zijn voorhand in de gaten te houden en eventueel los te masseren.

Ik ben aquatherapie fan. Het is een enorm fijne manier om gecontroleerd en zo onbelast mogelijk, op een zo goed mogelijke manier te bewegen. Het doet ook wonderen in de conditieopbouw en dat lijkt me nu voor Gijs geen overbodig luxe. Dus ik zou daar wel hannessen met de loopplank ed voor over hebben, dat levert je echt wel wat op. Ook voor jezelf, ik vond het heel fijn om letterlijk iets te kunnen doen, even iemand erbij te hebben die je heel intensief begeleid en zo weer optimistisch door kon. Het wachten tot het "af" is wordt ook in kleinere blokjes geknipt, want je wacht nu geen maanden meer, maar max 10 dagen tot de volgende sessie.
Vergeet ook niet de mogelijkheid dat er pijnherinneringen spelen bij het lopen. Dat hij nog niet geheel loopt zoals je zou willen omdat hij in zijn kop denkt "dat kan ik niet, dat doet auw".
Ik zeg niet dat het dat is, maar het is een mogelijkheid.
Hope schreef:Vergeet ook niet de mogelijkheid dat er pijnherinneringen spelen bij het lopen. Dat hij nog niet geheel loopt zoals je zou willen omdat hij in zijn kop denkt "dat kan ik niet, dat doet auw".
Ik zeg niet dat het dat is, maar het is een mogelijkheid.
Klopt en dat is een van de dingen waar aquatherapie heel goed in is. Dan leren ze dat ze het wel weer kunnen. Door de loopband wordt de paslengte meer voor ze bepaald en dan merken ze van he, ik kan dit weer en het doet geen pijn.
Ook met een plank gaat die hond erin springen vrees ik. Volgens mij werkt een plank nog het beste tegen het eruit springen? Ik gok zo dat hij er gewoon overheen springt. Ik had wel zitten denken om een grote brede opstap te maken, zodat hij de auto in en uit stapt, ipv springt. Maar dan nog is het wel een extra belasting natuurlijk... eerst maar eens afwachten wat de reactie op het filmpje is.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door