Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door frodo quin
Mijn situatie is anders dan de jouwe en ik weet niet precies hoe jij je nu voelt. Ik heb toen ik een jaar of 12 was onder dwang antidepressiva en kalmeermiddelen moeten slikken, je kan je wel voorstellen dat dat niet het gewenste resultaat gaf. Later heb ik nog twee keer antidepresiva geslikt. De eerste soort maakte alles dof, ik had geen besef meer. Je voelt dan ook niet meer de pijn, maar een oplossing is het absoluut niet. Op een bepaald moment dan toch weer geprobeerd met een ander middel en dat hielp wel iets. Ik ben er toen niet opzettelijk mee gestopt, maar als ik voel dat ik op de rand sta vlucht ik in iets waar ik mij dan obsessief mee bezig houd. Toen was dat vrijwilliger bij een katten asiel. Ik was vergeten dat ik in therapie was en die pillen slikte. Maanden later vond ik in een schuif die pillen en viel mijn frank.

Mijn manier is zeker niet ideaal, ik negeer mezelf en vooral mijn emoties en daar zou je net mee moeten leren omgaan, maar je daar de hele tijd van bewust zijn is niet houdbaar.

Ik kan je wel wat tips geven, maar veel hangt af van wat je voelt. Hoe voel je je deze dagen? Leeg? Verdrietig? Pijn? het gevoel dat je liefst je hart uit je lijf zou willen rukken?

Ik gebruik geen antidepressiva, wel soms kalmeermiddelen, maar zo min mogelijk, want ik raak heel makkelijk verslaafd. Nu met school lukt het soms niet om ze geheel niet te nemen, maar er hebben ook jaren tussen twee pillen gezeten.
Door charmed
Misschien kan je iets met een orthomoneculair arts? Die geven lichaamseigenstoffen (zou je dus ook iets van Serotine of zo kunnen gaan nemen voor je depressie? )
Is maar een idee hoor. Als ik zie hoe mijn honden, met een hersenziekte op zijn geknapt door Orthomoneculaire middelen. Je zou allicht eens iemand kunnen benaderen uit de Orthomoneculaire geneeskunde. Die kunnen je wel vertellen of hier iets mee mogelijk is.

Ik wil je heel veel sterkte wensen, dit is zeker niet mis wat je allemaal meegemaakt hebt. :(
Door Hope
frodo quin schreef:Mijn situatie is anders dan de jouwe en ik weet niet precies hoe jij je nu voelt. Ik heb toen ik een jaar of 12 was onder dwang antidepressiva en kalmeermiddelen moeten slikken, je kan je wel voorstellen dat dat niet het gewenste resultaat gaf. Later heb ik nog twee keer antidepresiva geslikt. De eerste soort maakte alles dof, ik had geen besef meer. Je voelt dan ook niet meer de pijn, maar een oplossing is het absoluut niet. Op een bepaald moment dan toch weer geprobeerd met een ander middel en dat hielp wel iets. Ik ben er toen niet opzettelijk mee gestopt, maar als ik voel dat ik op de rand sta vlucht ik in iets waar ik mij dan obsessief mee bezig houd. Toen was dat vrijwilliger bij een katten asiel. Ik was vergeten dat ik in therapie was en die pillen slikte. Maanden later vond ik in een schuif die pillen en viel mijn frank.

Mijn manier is zeker niet ideaal, ik negeer mezelf en vooral mijn emoties en daar zou je net mee moeten leren omgaan, maar je daar de hele tijd van bewust zijn is niet houdbaar.

Ik kan je wel wat tips geven, maar veel hangt af van wat je voelt. Hoe voel je je deze dagen? Leeg? Verdrietig? Pijn? het gevoel dat je liefst je hart uit je lijf zou willen rukken?

Ik gebruik geen antidepressiva, wel soms kalmeermiddelen, maar zo min mogelijk, want ik raak heel makkelijk verslaafd. Nu met school lukt het soms niet om ze geheel niet te nemen, maar er hebben ook jaren tussen twee pillen gezeten.
Jeetje, wat heftig!

Voor nu voel ik me eigenlijk, mentaal dan, niet eens heel slecht. Ik ben snel moe, moet goed oppassen dat ik niet weer te snel wat ga doen, maar ik ben niet heel erg somber. Opstaan is lastig, dan heb ik echt geen zin in de dag. Ik merk dat ik er veel behoefte aan heb dat de dagen lekker rustig voortkabbelen, dat het eigenlijk gewoon lekker saai is. Geen mails, geen telefoontjes, niets wat ik niet gepland had. Mensen in mijn omgeving weten dat en houden daar ook echt zoveel mogelijk rekening mee.

Voor ik deze medicijnen ging slikken was het een drama. Doodmoe, echt doodmoe, maar ik had vooral echt helemaal nergens meer zin in. Ik vond alles wel best, het kon me allemaal gestolen worden. Was niet eens meer graag bij de paarden, moest mezelf dwingen om met Nelson naar buiten te gaan. Het liefste zat ik de hele dag op de bank een lekker potje te janken.
En ik had een vrij kort lontje ::)
Niet dat ik met dingen ging gooien hoor, maar ik kon echt maar weinig hebben voor ik begon te mopperen.
Ik wilde vaak de afspraak bij de psycholoog afzeggen onder het motto: het word toch nooit meer beter. Waarom zou ik nog naar haar toe gaan?

Nu heb ik dat niet. Ik ben nog steeds moe en moet ervoor waken dat ik niet weer mijn oude structuur op pak omdat ik denk dat het allemaal weer goed gaat. Ik hoop gewoon heel hard dat het zo blijft, maar ja... wellicht is dat een beetje een sprookje waarin ik wil blijven geloven.
Door sella
Een holistisch werkend arts heeft mij ooit eens uitgelegd het verschil tussen moe zijn en een burnout hebben. Soms ga je tot het gaatje en ben je zo moe dat je een paar dagen moet herstelen.
Bij een burnout heb je zoveel energie verbruikt dat je reserve batterij tot op de bodem leeg is. Als je een goede nachtrust hebt gehad(in die tijd, wasda?) dan is dat nog net aan niet voldoende om je reserve batterij geheel te vullen, laat staan je gewone batterij.

Had ik dit gehoord bij mijn eerste burnout, had dat veel gescheeld. Dan kon ik snappen dat ik gewoon echt rustig aan moest doen en me opladen.
Mijn vierde en laatste burnout heb ik dit dus geleerd en ik heb 2 jaar als een non geleefd. En met de timer op mijn telefoon. Iedere 2 uur verplicht even rust nemen. Dus geen boek, geen tv of een spelletje. Echt even niets. Dat is na een maand of 2 opgerekt naar iedere 3 uur en nu zit ik op 6 uur en dan verplicht rusten.
En ik slaap nog steeds een uur of 12. Anders ben ik geen cent waard.

Op het moment ben ik 2 weken bezig met yin yoga, ik moet zeggen dat dit me ook een energieker gevoel geeft. En pijnreductie want dat vreet ook energie.
Door Hope
sella schreef:Een holistisch werkend arts heeft mij ooit eens uitgelegd het verschil tussen moe zijn en een burnout hebben. Soms ga je tot het gaatje en ben je zo moe dat je een paar dagen moet herstelen.
Bij een burnout heb je zoveel energie verbruikt dat je reserve batterij tot op de bodem leeg is. Als je een goede nachtrust hebt gehad(in die tijd, wasda?) dan is dat nog net aan niet voldoende om je reserve batterij geheel te vullen, laat staan je gewone batterij.

Had ik dit gehoord bij mijn eerste burnout, had dat veel gescheeld. Dan kon ik snappen dat ik gewoon echt rustig aan moest doen en me opladen.
Mijn vierde en laatste burnout heb ik dit dus geleerd en ik heb 2 jaar als een non geleefd. En met de timer op mijn telefoon. Iedere 2 uur verplicht even rust nemen. Dus geen boek, geen tv of een spelletje. Echt even niets. Dat is na een maand of 2 opgerekt naar iedere 3 uur en nu zit ik op 6 uur en dan verplicht rusten.
En ik slaap nog steeds een uur of 12. Anders ben ik geen cent waard.

Op het moment ben ik 2 weken bezig met yin yoga, ik moet zeggen dat dit me ook een energieker
gevoel geeft. En pijnreductie want dat vreet ook energie.
Nou ja, dat dus. Ik vind dat echt heel erg moeilijk nu.
Toen ik zo depressief was kon ik niet, maar wilde ik ook niet. Dus toen was rusten best goed te doen. Maar nu heb ik weer zin om dingen te doen alleen ik kan het nog niet. Dus ik begin ergens heel fanatiek aan om er dan na 10 minuten achter te komen dat ik gewoon echt doodop ben en dus moet stoppen. Ik leef nu dus echt puur op discipline. Ik bedenk niet meer waar ik zin in heb maar wat goed voor me is. En dat betekend in mijn geval dat ik elke middag 4 uur lang slaap omdat ik anders 's nachts gewoon te moe ben om fatsoenlijk te slapen. Rust, rust, rust. Mijn telefoon staat zoveel mogelijk op stil, ik check 1 x per dag of ik nog dringende oproepen heb die ik terug moet bellen. Werkafspraken maak ik alleen per mail en ik bekijk ook echt of het een casus is die ik momenteel kan hebben. Het kost energie maar het geeft ook heel veel energie om met paarden te werken dus ik probeer elke 14 dagen aan paar uurtjes te werken.

Maar ik vind dit dus echt ontzettend frustrerend. Ik heb vaak echt geen idee wat ik moet doen met de tijd waarin mijn lijf rust nodig heeft. Dan zit ik op een stoel met een boek terwijl ik verlekkerd zit te kijken naar de paarden in de wei die hun aandacht nog niet gehad hebben. Of ik zie de wasmand die vol zit en denk dan: ach, dat ene wasje... Maar dat ene wasje gooit wel mijn hele dag op zijn kop en dus doe ik het niet. Maar man, wat een drama vind ik het.

Ik ben aan het schrijven gegaan, dat vind ik wel leuk. Daarmee schiet de tijd best goed op en het voordeel is meteen dat ik ook nog wat creativiteit kwijt kan. Wie weet ga ik er nog wel eens wat mee doen, als het af is.
Door frodo quin
Oké, ik ga dan uit van iets tussen in, leeg met momenten van intense pijn, want het kan dat die terug komen nu je met de situatie gestopt bent. Ik kan me hier wel in herkennen, zo voel ik mij in mijn betere momenten.

Wat mij helpt is mezelf toestaan om helemaal niets te doen, maar niet heel de tijd, anders zak je verder weg. Jezelf forceren is niet leuk, maar in mijn ervaring wel nodig. Het is wel belangrijk om zoveel mogelijk druk van buitenaf te vermijden. Structuur is hoe moeilijk ook heel behulpzaam. Mijn neiging om naar mezelf te kijken vanuit een metapositie is op zich goed, net als mezelf negeren, maar niet continu, want ook al voel je je waardeloos, je bent het niet.

Ik ben nogal van het plannen :) . Wat kan helpen is een dagplanning maken, als je een concrete planning hebt is het makkelijker om niet uit te stellen. Als ik het goed heb heb je Nelson, de katjes, konijnen, kippen en paarden? Je bent iemand die veel met dieren heeft en uit eigen ervaring weet ik dat zij de beste steun kunnen zijn. Als je het niet kan opbrengen om voor jezelf op te staan, sta voor hen op, zij hebben je nodig.

Houd je veel met hen bezig en negeer op dat moment je eigen bestaan. Uit je posts op het forum maak ik op dat je iemand bent die een sterk empatisch vermogen hebt, ook en misschien vooral met ander diersoorten. Als je bv met Nelson aan het spelen bent, stap buiten jezelf en kijk naar hem, naar zijn vreugde en geluk, kruip in zijn gevoel, de rest van de wereld bestaat niet, enkel blije Nelson. Ik weet dat veel mensen niet goed snappen wat ik daarmee wil zeggen en het is niet makkelijk om in geschreven taal uit te leggen, maar ik denk dat jij iemand bent die dat echt kan. Het zal natuurlijk niet altijd lukken en in het begin is het moeilijker, maar zo begint vreugde weer stilaan in je leven te komen. Ook voor je eigenwaarde is het goed. Jij bent immers in staat om iemand geluk te bezorgen.

Verder kan ik nog toevoegen: veel bewegen, je niet opsluiten en een evenwicht vinden tussen niets doen en actief bezig zijn en dan ook echt mentaal bezig zijn met wat je aan het doen bent. Als je een aantal mensen in je leven hebt waar je zowel plezier mee kan maken als down bij kan zijn, spreek daar regelmatig is mee af. Mensen die begrijpen dat je misschien wat raar uit de hoek kan komen of na een kwartier ineens weg bent omdat het teveel is. Je zou bv een stadswandeling met Nelson kunnen combineren met een glas drinken met een vriend of vriendin. Iets kort, kleine stapjes.

Vergeet ook vooral niet goed voor jezelf te zorgen, gezond en genoeg te eten,... Niet alleen omdat je lichaam dat nodig heeft, maar jij verdient dit ook echt.

Ik weet niet wat je nu al allemaal kan met die problemen met je hart en wat voor jou een goed evenwicht is tussen rust en activiteit ga je zelf moeten ondervinden.

Hope, ik hoop dat het snel weer beter met je gaat. Ik ken je niet persoonlijk, maar door de jaren op het forum ken ik je toch een beetje. Je bent een fantastisch persoon en verdient alle geluk.
Door sella
Zonder mijn honden was ik er niet meer. Voor hun kwam ik mijn bed uit, voor hun ging ik nog een keer in therapie na een zoveelste poging tot uitstappen. Helemaal op was ik en kon niet meer bedenken dat het ooit lichter zou worden. Laat staan hoe ik er nu voor sta.

Mijn honden vallen onder de rustmomenten. Hun kroelen of samen rusten, in het zonnetje zitten samen. Toen ik nog poezels had, honden naast me, kat op mijn schoot of schouder en maar strelen. Die liefde en plezier die hun uitstralen dat is ook goed voor mij en iedereen die zwaar zit.

Ik heb ooit besloten voor mijn dieren zal ik een ander ritme moeten aanwennen. En die vonden iedere zoveel uur verplicht rusten helemaal niet verkeerd( ik heb ook hele middagen liggen slapen.)
En soms in een heftige tijd doe ik dat nog steeds.

Ik ben ook gaan kleuren, niet tekenen, simpel inkleuren. Hoe ellendig ik me ook voelde, het kleuren maakt me altijd vrolijker, je maakt toch iets.
Schrijven heb ik ook een poos gedaan, dat pik ik ook wel weer op.
Door dinky89
Ik weet niet in hoeverre het met jouw lichaam mogelijk is maar ik merk bij mijzelf dat ik erg veel baat heb bij yoga.

De eerste keer dat ik naar yoga ging (op aandringen van sportmaatje dat ik dat toch echt moest proberen) miste ik eigenlijk het vermoeid zijn na een uur sporten. Toch merkte ik dat ik ineens veel meer ontspanning had in mijn lichaam en dat het dus wel goed voor mij was. Op basis daarvan ben ik ermee door gegaan en heb ik dat een jaar lang gedaan. Toen kwam het moment dat ik geen student meer was en dus andere sportschool moest gaan zoeken waarbij mijn sportmaatje ook nog eens ging verhuizen.
Inmiddels doe ik het al bijna een jaar niet meer en ik merk dat het mij enorm begint op te breken. Heb voor aankomende maandag een afspraak gemaakt voor een ontspanningsmassage. Diegene geeft ook yogalessen en ik wil dus informeren welke vorm van yoga het beste bij mij zou passen. Ik kan er namelijk slecht tegen wanneer het al te zweverig wordt.
De les eindigde altijd met stil op de mat liggen waarbij je alleen nog maar aan je ademhaling mocht denken. Daarna voelde ik mij altijd erg ontspannen en had ik weer energie.
Zoals gezegd weet ik niet wat jij met je lichaam aan zou kunnen maar alles wat je nodig hebt is eigenlijk een yogamatje. Op youtube zijn veel filmpjes te vinden die je zou kunnen doen.
Door Borke
Wat ben je toch een stoer wijf Marloes en wat vind ik het rot voor je dat je nu alweer een forse tegenslag hebt! Ik heb geen ervaring met depressies, maar wil je graag heel veel sterkte wensen!

Over kurkuma: dat kan je vers kopen in de biologische winkel. Snij een stuk af en haal het door de knoflookpers. Zo doen wij het regelmatig door het eten. Het kleurt er helemaal geel van. Smaakt prima vinden wij.
Door Lizzy
Met de hoeveelheden kurkuma die je moet nemen is verse in mijn ogen gewoon geen optie. Ik maak gewoon golden paste, doe een 1 theelepel in een kopje, gooi daar flink heet water op dat nog wel drinkbaar is en ik slik dat in 1 keer door. Ik proef het niet eens meer. Goed, ik neem dat tegen pijn en het zou net zo goed werken als NSAID. Duh, ech nie. Maar het helpt wel. En dat merk ik pas weer als ik een paar dagen vergeet in te nemen. Dus ik zou het de kans geven. Die bio van Pit en Pit is goed.
Door frodo quin
Let wel op met kurkuma. Ik gebruik het met gember en peper voor mijn doorbloedingsproblemen (bloedvaten in mijn handen sluiten af bij koude en blijven dan een hele tijd afgesloten). De reden waarom kurkuma bij mij helpt is omdat het bloed verdunnend is. Sommige mensen moeten wel opletten met bloed verdunnende zaken als kurkuma en chiazaad, voor een operatie neem je het ook beter niet. Ik zou het wel even navragen als je hartproblemen hebt.
Door Hope
Doranto schreef:De klachten die jij hebt en dat in combinatie met een trage hartslag.... Hebben ze bij jou de schildklierwaarden al eens getest?
Ja, die waren goed.

Ik ga kurkuma proberen als mijn hart weer goed zijn werk doet.
Door sella
Echt goed, of nog net normaal aan de onderlijn? Ik had ook altijd normaal waarden, heel laag. Nu ik behandeld wordt, een wereld van verschil. Na 3 jaar langzaam ophogen, zit ik mooi in het midden van de waarden. Echter de Nederlandse normaalwaarden zijn zo laag. In omringde landen, zou ik nog veel meer mogen slikken.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door