Oké, ik ga dan uit van iets tussen in, leeg met momenten van intense pijn, want het kan dat die terug komen nu je met de situatie gestopt bent. Ik kan me hier wel in herkennen, zo voel ik mij in mijn betere momenten.
Wat mij helpt is mezelf toestaan om helemaal niets te doen, maar niet heel de tijd, anders zak je verder weg. Jezelf forceren is niet leuk, maar in mijn ervaring wel nodig. Het is wel belangrijk om zoveel mogelijk druk van buitenaf te vermijden. Structuur is hoe moeilijk ook heel behulpzaam. Mijn neiging om naar mezelf te kijken vanuit een metapositie is op zich goed, net als mezelf negeren, maar niet continu, want ook al voel je je waardeloos, je bent het niet.
Ik ben nogal van het plannen

. Wat kan helpen is een dagplanning maken, als je een concrete planning hebt is het makkelijker om niet uit te stellen. Als ik het goed heb heb je Nelson, de katjes, konijnen, kippen en paarden? Je bent iemand die veel met dieren heeft en uit eigen ervaring weet ik dat zij de beste steun kunnen zijn. Als je het niet kan opbrengen om voor jezelf op te staan, sta voor hen op, zij hebben je nodig.
Houd je veel met hen bezig en negeer op dat moment je eigen bestaan. Uit je posts op het forum maak ik op dat je iemand bent die een sterk empatisch vermogen hebt, ook en misschien vooral met ander diersoorten. Als je bv met Nelson aan het spelen bent, stap buiten jezelf en kijk naar hem, naar zijn vreugde en geluk, kruip in zijn gevoel, de rest van de wereld bestaat niet, enkel blije Nelson. Ik weet dat veel mensen niet goed snappen wat ik daarmee wil zeggen en het is niet makkelijk om in geschreven taal uit te leggen, maar ik denk dat jij iemand bent die dat echt kan. Het zal natuurlijk niet altijd lukken en in het begin is het moeilijker, maar zo begint vreugde weer stilaan in je leven te komen. Ook voor je eigenwaarde is het goed. Jij bent immers in staat om iemand geluk te bezorgen.
Verder kan ik nog toevoegen: veel bewegen, je niet opsluiten en een evenwicht vinden tussen niets doen en actief bezig zijn en dan ook echt mentaal bezig zijn met wat je aan het doen bent. Als je een aantal mensen in je leven hebt waar je zowel plezier mee kan maken als down bij kan zijn, spreek daar regelmatig is mee af. Mensen die begrijpen dat je misschien wat raar uit de hoek kan komen of na een kwartier ineens weg bent omdat het teveel is. Je zou bv een stadswandeling met Nelson kunnen combineren met een glas drinken met een vriend of vriendin. Iets kort, kleine stapjes.
Vergeet ook vooral niet goed voor jezelf te zorgen, gezond en genoeg te eten,... Niet alleen omdat je lichaam dat nodig heeft, maar jij verdient dit ook echt.
Ik weet niet wat je nu al allemaal kan met die problemen met je hart en wat voor jou een goed evenwicht is tussen rust en activiteit ga je zelf moeten ondervinden.
Hope, ik hoop dat het snel weer beter met je gaat. Ik ken je niet persoonlijk, maar door de jaren op het forum ken ik je toch een beetje. Je bent een fantastisch persoon en verdient alle geluk.