Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Parelridder
Hope schreef:(...) Oude stempel is wel oké verder? Op internet zag ik goede reacties voorbij komen van deze kliniek en de kattenopvang werkt ook met ze samen. Ze hebben een actie voor zwerfkatten en wilden Lotje en Jimmy daar wel bij doen omdat wij ze hebben opgevangen.
Klinkt mij als een fijne da 'zonder flauwekul'.
Voor wat betreft de 'ouderwetse' visie op de minimale leeftijd van castratie, zie ik dat zelf niet als ouderwets (wat zegt dat over mij?? ;D ) Ik ben óók geen liefhebber van het castreren van kittens/pups. Dat ik het fijn vind een teefje niet vóór de eerste loopsheid te castreren is niet vanwege de gezondheid (het kent voor- én nadelen honden vroeg te castreren, wat het zwaarste moet wegen voor die hond weet alleen de toekomst) maar m.n. omwille van de hele ontwikkeling, het volwassen worden. Is dat belangrijk voor een huisdier? Vermoedelijk niet.. Maar het staat mij tegen, zó jong hormonaal in te grijpen. En een da is ook maar en mens. Hij is niet noodzakelijk niet op de hoogte van de nieuwste inzichten & ontwikkelingen, hij kan ook gewoon weerzin voelen tegen jonge castratie. Ik vind het voor een da pleiten dat hij dat standpunt durft in te nemen, met het risico een klant kwijt te raken aan een collega die het wél doet.
Door Hope
Toch maar even gebeld...

Ze gebruiken de nieuwste technieken, geven de poes standaard vocht en pijnstillers en hechten onderhuids.
Zal wel goedkomen dus!

Ze vonden het geloof ik wel leuk dat ik belde. Kreeg veel uitleg en daar werd echt tijd voor genomen. Ze willen gewoon hormonaal pas ingrijpen bij pups en kittens vanaf zes maanden vanwege de ontwikkeling.

Maar ook de prijzen zeg, wat een verschil! Ik had eens wat rondgebeld en je valt er echt door van je stoel!
Door pearlsofpassion
Ik ben ook nog niet helemaal over als het aankomt op vroeg castreren. Ik geloof niet dat de narcose gevaarlijk is zoals sommige DA'en beweren, maar of dat op zeer jonge leeftijd castreren geen gevolgen heeft op het dier, ben ik niet van overtuigd.
Ik heb het hier over katten. Bij honden zijn er duidelijke voordelen en nadelen verbonden met heel jong of heel laat castreren. Bij katten worden zo'n dingen wel niet waargenomen. Maar of het dan nodig is zo vroeg in te grijpen ben ik ook niet van overtuigd. En het is niet omdat er geen duidelijke nadelen zijn dat er helemaal geen zijn.
Ik ben wel sterk voorstander van de sexuele rijpheid voor te zijn voor katten. Omdat aangetoond is dat dat gezonder is voor de kat en omdat het voor het karakter en de emotionele stabiliteit van de kat ook serieuze voordelen biedt. Vele katten raken net als pubers in de war van hormonale veranderingen en zeker als die hormonen plots wegvallen.
Los van het feit dat er ongewenst sexuele contact met open katten kan optreden.
Of ze dan 6 maand moeten zijn, vind ik ook niet. Op 4 maand castreren is ook nog een groot verschil met op 6 weken. Pas jonger dan 4 maand wordt als vroegcastratie gezien. En persoonlijk vind ik dat niet nodig...

Zelf wacht ik bij katertjes af. Als er tekenen zijn van rijpheid wordt er vroeger gecastreerd. Anders 6 maand. Bij poezen kan je afhankelijk van de periode van het jaar ook inschatten of er kans is dat ze op 4 of 5 maand al krols worden. Anders ook gewoon 6 maand. Je houdt ze natuurlijk goed in het oog en als er toch tekenen komen, wordt er niet getwijfeld....
Maar het blijft een erg klein percentage dat voor 6 maand krols wordt. Het moet al een najaarpoesje zijn daarvoor.
Door dinky89
Vroegcastratie heeft in mijn ogen vooral voordelen voor kittens die het asiel verlaten zodat zeker is dat ze zijn geholpen en niet voor nieuwe ladingen in het asiel zorgen.

Ik ben ook van mening dat de dierenarts die de vroegcastratie doet ervaring nodig heeft.
Een kitten van een aantal weken is namelijk vele malen kleiner dan een kitten van 5 maanden. Omdat alles zoveel kleiner nog is wordt de kans op fouten ook groter.
Bij katers kan het zijn dat de balletjes op zo'n enorm jonge leeftijd nog niet zijn ingedaald terwijl deze veel makkelijker te verwijderen zijn wanneer deze wel ingedaald zijn.

Er zijn dus zowel praktische voordelen als nadelen aan vroegcastratie maar dat zegt in mijn ogen niets over de deskundigheid van de DA.
Dat er de tijd voor je wordt genomen op het moment dat je belt vind ik heel erg positief!
Door Hope
Nou, het binnen blijven zal geen probleem worden. Ze gaan drempels in ons dorp leggen en de omleidingsroute komt door onze straat. Fijn.

Ik ga de katten pas weer buiten laten als de straat weer veilig voor ze is!
Door pearlsofpassion
dinky89 schreef:Vroegcastratie heeft in mijn ogen vooral voordelen voor kittens die het asiel verlaten zodat zeker is dat ze zijn geholpen en niet voor nieuwe ladingen in het asiel zorgen.

Ik ben ook van mening dat de dierenarts die de vroegcastratie doet ervaring nodig heeft.
Een kitten van een aantal weken is namelijk vele malen kleiner dan een kitten van 5 maanden. Omdat alles zoveel kleiner nog is wordt de kans op fouten ook groter.
Bij katers kan het zijn dat de balletjes op zo'n enorm jonge leeftijd nog niet zijn ingedaald terwijl deze veel makkelijker te verwijderen zijn wanneer deze wel ingedaald zijn.

Er zijn dus zowel praktische voordelen als nadelen aan vroegcastratie maar dat zegt in mijn ogen niets over de deskundigheid van de DA.
Dat er de tijd voor je wordt genomen op het moment dat je belt vind ik heel erg positief!
Hier sluit ik me ook bij aan. :)
Door frodo quin
Klinkt als een da die je gerust met je poezels kan vertrouwen. Een goede da vind het ook geen probleem om wat uitleg te geven, vaak is het voor hen heel leuk dat ze merken dat de mensen met hun dieren begaan zijn.

Vroegcastratie heeft inderdaad geen nadelen, integendeel, dus da's die dat beweren zijn niet goed mee, maar er verder is het vaak een kwestie van gevoel en meningen wanneer je best kan castreren. De meeste opvangs in België houden 10 weken aan omdat er dan zoveel mogelijk tijd tussen de vaccinaties en castratie zit. Stel dat ik een kitten zou vinden en zelf houden zou ik het tussen 14 en 16 weken doen, omdat ik toch liefst twee weken tussen vaccinatie en castratie houd, zodat hun lijfe kan bekomen. Ze hebben dan ook al hun beide vaccinaties gehad en zijn dus het best beschermd voor eventueel rondhangende virussen bij de da en het is minder kort op elkaar.

Uit persoonlijke ervaring heb ik gemerkt dat de hormonen vanaf 16 weken (vandaar dat dat voor mij de maximum leeftijd is bij een kat) beginnen opkomen (werd mij ook bevestigd door da's). Zelf merk je er dan meestal nog niets van, maar het heeft wel voor zware problemen tussen mijn katten gezorgd (dominante kater de maar op volwassen leeftijd gecastreerd was en over de rooie ging van kater hormoontjes bij andere katers), die nooit meer zijn over gegaan. Ik ben gevoelsmatig ook niet te vinden om als ze al tjokvol zitten met hormonen dat dan ineens weg te halen, dat voelt voor mij niet goed.

Ik spreek hier wel over katten. Ik ben in het algemeen voor castratie als de dieren niets met hun hormonen mogen doen, maar naargelang de diersoort is de ideale leeftijd (bij vrouwelijke ratjes ideaal voor 12 weken, maar dan best niet veel lichter dan 200 gram) en de voor en nadelen anders. Zo begrijp ik dat bij honden er niet enkel voordelen aan verbonden zijn.
Door Hope
Net terug van de dierenarts om de twee poezels weg te brengen. Hele fijne praktijk!

Twee aparte wachtruimtes, 1 voor honden en 1 voor katten (en overige dieren). Speciale "wacht stoelen" voor de poezen, waar je de vervoerskist op kan zetten waardoor ze niet op de grond hoeven staan maar hoger uitzicht hebben. Handdoeken lagen keurig op een stapel om eventueel nog over je reismand te kunnen leggen.

Ook twee aparte ruimtes met hokken voor opnames. Ook weer speciaal voor honden of katten. Elk hok een eigen warmtelamp, een plek om zacht te liggen en ruimte om wat rond le lopen. Voor de katten geen hokken op de grond maar allemaal op buikhoogte. De dierenarts was aardig, legde de procedure uit en liet de ruimte zien waar ze dus wachten tot ze aan de beurt zijn en bijkomen na de operatie.
Ik heb ze er met een heel gerust hart achter gelaten!

Wellicht dat ik hier ook met Nelson heen wil gaan. Er stond geen RC in de wachtkamer, enten doen ze na titerbepalingen en ook de wachtkamer voor de honden zag er top uit. Naast elke stoel een ligkussen, geen katten in de wachtkamer, veel ruimte... Het is wat verder rijden maar ja... Waar ik nu kom is het niet veel soeps.
Door pearlsofpassion
Klinkt inderdaad heel fijn. Gewoon de inrichting wijst ook op een respect voor en rekening houden met de aard van de dieren. Dat is voor mij heel erg veel waard. Dan weet je dat ze ook lief en geduldig gaan zijn ipv alles zo snel mogelijk te laten vooruitgaan.

Fijn voor je. Ik ben nog altijd een beetje zoekende. Waar ik vroeger woonde had ik ook zo'n leuke, maar nu... :(
Enkel voor de konijnen rijdt ik erg ver, omdat ik daar geen risico's mee wens te nemen. Maar met de katten is het niet te doen zo ver te rijden, die hebben daar te veel stress van, roepen aan 1 stuk door en gaan hyperventileren. Mijn konijnen zijn dat meer gewend en zijn vrij rustig in de auto.
Door Hope
pearlsofpassion schreef:Klinkt inderdaad heel fijn. Gewoon de inrichting wijst ook op een respect voor en rekening houden met de aard van de dieren. Dat is voor mij heel erg veel waard. Dan weet je dat ze ook lief en geduldig gaan zijn ipv alles zo snel mogelijk te laten vooruitgaan.

Fijn voor je. Ik ben nog altijd een beetje zoekende. Waar ik vroeger woonde had ik ook zo'n leuke, maar nu... :(
Enkel voor de konijnen rijdt ik erg ver, omdat ik daar geen risico's mee wens te nemen. Maar met de katten is het niet te doen zo ver te rijden, die hebben daar te veel stress van, roepen aan 1 stuk door en gaan hyperventileren. Mijn konijnen zijn dat meer gewend en zijn vrij rustig in de auto.
De poezels waren erg rustig, wellicht ook omdat ze samen in een ruime reisbox zaten. Moeilijk altijd, zie afwegingen. Met konijnen rij ik ook verder, er zijn niet zo veel konijnkundige dierenartsen helaas.
Door Parelridder
Hope schreef:Net terug van de dierenarts om de twee poezels weg te brengen. Hele fijne praktijk!

Twee aparte wachtruimtes, 1 voor honden en 1 voor katten (en overige dieren). Speciale "wacht stoelen" voor de poezen, waar je de vervoerskist op kan zetten waardoor ze niet op de grond hoeven staan maar hoger uitzicht hebben. Handdoeken lagen keurig op een stapel om eventueel nog over je reismand te kunnen leggen.

Ook twee aparte ruimtes met hokken voor opnames. Ook weer speciaal voor honden of katten. Elk hok een eigen warmtelamp, een plek om zacht te liggen en ruimte om wat rond le lopen. Voor de katten geen hokken op de grond maar allemaal op buikhoogte. De dierenarts was aardig, legde de procedure uit en liet de ruimte zien waar ze dus wachten tot ze aan de beurt zijn en bijkomen na de operatie.

Wellicht dat ik hier ook met Nelson heen wil gaan. Er stond geen RC in de wachtkamer, enten doen ze na titerbepalingen en ook de wachtkamer voor de honden zag er top uit. Naast elke stoel een ligkussen, geen katten in de wachtkamer, veel ruimte... Het is wat verder rijden maar ja... Waar ik nu kom is het niet veel soeps.
Dat klinkt echt zálig!! Echt oog voor 't welzijn van de dieren!!
Je hoeft in principe niet meteen 'officieel' over he, bij dieren. Je kunt ook een volgende keer als Nelson naar de dokter moet daar heen en al naar gelang hoe het bevalt, daarna over stappen. Of als de afstand echt érg verschilt, de ene houden voor 'simpele' dingen (een rol verband nodig hebben of een tubetje zalf) en de andere voor als je echt onderzoek nodig hebt.
Succes met je duo!! Een geruststelling dat ze op een duidelijk goede plek zijn, maar altijd nog fijner als ze weer gewoon thuis zijn :)
Door Hope
Net gebeld, Lotje is klaar, alles is goed gegaan. Nu is Jimmy aan de beurt...

Ik denk inderdaad dat ik als ik met Nelson naar de da moet (over 10 jaar een keer of zo ::) ) daar naartoe ga. De andere kliniek zit op een kwartier, deze op 40 minuten dus eigenlijk is dat best te doen. Bij echt spoed kan ik natuurlijk gewoon de spoeddienst van de "oude" kliniek bellen.
Door Border Bandit
Nou, dat klinkt inderdaad als een hele fijne praktijk.
Ik vind het ook belangrijk dat het welzijn van de dieren voorop staat. En de nieuwste operatie-aparatuur, super!

Fijn dat je al nieuws hebt dat het met Lotje goed gegaan is!

Spannend dat afwachten he!?
Sterkte.
Nog eventjes en dan ben je weer bij je katten.... :-*
Door pearlsofpassion
Fijn dat dat met je katten lukt. Hopelijk blijft dat zo als er ouder worden. Voor die van mij is 40 min echt geen optie... ookal zitten de jongens ook samen en houdt ik Kleintje naast me of op schoot. Afhankelijk van of ik zelf moet rijden natuurlijk. :)
Door frodo quin
Hope schreef:Net terug van de dierenarts om de twee poezels weg te brengen. Hele fijne praktijk!

Dat klinkt allemaal uitzonderlijk goed! De meeste da's hebben daar minder aandacht voor of gewoon de ruimte niet.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door